2023-04-09, 16:39
Medlem
Kan förstå att vissa människor med passion och ambitioner lackar på den gemene svenskens absoluta frånvaro av stil och klass. Allt ska effektiviseras och tweakas så att det blir billigare och enklare eftersom svenskar är ett autistiskt folk som inte förstår sig på kultur och klass.
Citera
2023-04-09, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Kan förstå att vissa människor med passion och ambitioner lackar på den gemene svenskens absoluta frånvaro av stil och klass. Allt ska effektiviseras och tweakas så att det blir billigare och enklare eftersom svenskar är ett autistiskt folk som inte förstår sig på kultur och klass.

För den obildade medelklassen som inte läser böcker är det höjden av stil att köpa guanciale på Östermalmshallen och veta hur en ”riktig carbonara” ska tillagas.
Citera
2023-04-09, 16:49
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nej, det har jag inte sagt. Jag sa att 99,99% av besökarna på vanliga svenska lunchrestauranger FÖRVÄNTAR sig en svensk gräddvariant när de beställer en pasta carbonara.

Kan rätten kallas Carbonara om rätten innehåller morötter?
Citera
2023-04-09, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Frågan är fortfarande varför du håller på att tjata ihjäl dig om att carbonara inte innehåller grädde när trådstarten är jättetydlig om att det inte är det som tråden handlar om. Du har fått påpekat för dig att trådämnet inte är om huruvida carbonara får ha grädde i sig eller inte, utan istället handlar om folk som alltid måste leka besserwissrar och alltid tjata om att det minsann inte är grädde i en äkta carbonara. Varför fortsätter du tjata om det även efter att flera berättat att tråden inte handlar om det?
Och en ännu bättre fråga är varför du inte tar huvudet ur röven och läser igenom hela diskussionen.
Citera
2023-04-09, 17:11
Medlem
Det var länge sen, men ni är det dags igen, på vägen hem ska jag inhandla bacon och grädde och göra en äkta svensk Karbonara. Pasta, ägg och en bit fejk-parmesan har jag redan.
Man blir ju då sugen av denna tråd.

Men en sak bekymmrar mig, jag funderar på att byta ut grädde mot creme fraiche, blir det oäkta då?
Senast redigerad av nbsp 2023-04-09 kl. 17:18.
Citera
2023-04-09, 17:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Kan rätten kallas Carbonara om rätten innehåller morötter?

Man kan kalla vilken rätt som helst för vad som helst. Men som restaurangägare bör man ha en uppfattning om vad folk förväntar sig när de beställer en viss rätt.

Om jag beställer en pasta carbonara på en autentisk italiensk restaurang skulle jag bli mycket förvånad om jag fick grädde i denna rätt. Men om jag beställer en pasta carbonara för 109kr inkl dryck och salladsbuffé på en vanlig svensk lunchrestaurang i en vanlig svensk håla så FÖRVÄNTAR jag mig att denna rätt innehåller grädde.
Citera
2023-04-09, 17:15
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Man kan kalla vilken rätt som helst för vad som helst. Men som restaurangägare bör man ha en uppfattning om vad folk förväntar sig när de beställer en viss rätt.

Om jag beställer en pasta carbonara på en autentisk italiensk restaurang skulle jag bli mycket förvånad om jag fick grädde i denna rätt. Men om jag beställer en pasta carbonara för 109kr inkl dryck och salladsbuffé på en vanlig svensk lunchrestaurang i en vanlig svensk håla så FÖRVÄNTAR jag mig att denna rätt innehåller grädde.

Språket tappar sin betydelse när orden inte längre betyder nåt specifikt.
Om man kallar salt sill med löksås för Carbonara så blir det bara dumt.

Vart går gränsen?

Ärtor?
Grädde?
Morötter?
Salt sill?
Citera
2023-04-09, 17:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Språket tappar sin betydelse när orden inte längre betyder nåt specifikt.
Om man kallar salt sill med löksås för Carbonara så blir det bara dumt.

Vart går gränsen?

Ärtor?
Grädde?
Morötter?
Salt sill?

Enligt mig så innehåller en svensk carbonara lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen. Men jag tycker fortfarande det är en svensk carbonara om den skulle innehålla exempelvis gröna ärtor även om jag inte stött på det sen i plugget. Morötter har jag aldrig stött på i en carbonara.
Citera
2023-04-09, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Precis så. Tron att exklusiv mat och avancerad matlagning skulle signalera stil och klass sitter djupt förankrad i den personlighet som TS beskriver. Det ger ett skitnödigt förhållningssätt till mat som varit den tacky medelklassens signum under 2010-talet.

Och svaren som TS fått bekräftar att det är så.
Skulle inte säga det handlar om vad det signalerar, var ju en helt intern aktivitet inom familjen, ett sätt att umgås på. PS skedde på 90-00talet!
Senast redigerad av strangegirl 2023-04-09 kl. 17:37.
Citera
2023-04-09, 17:27
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:

Jag tror de flesta håller med om det. Inte sjutton får man guanciale och färsk pecorino på det lokala lunchhaket.

Det roliga är att det förmodligen inte ens är grädde man får där, utan mjölk med nervispad maizena. Kanske även toppad med lite ärtor. Allt annat är en ren besvikelse.
Citera
2023-04-09, 17:30
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Enligt mig så innehåller en svensk carbonara lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen. Men jag tycker fortfarande det är en svensk carbonara om den skulle innehålla exempelvis gröna ärtor även om jag inte stött på det sen i plugget. Morötter har jag aldrig stött på i en carbonara.

Skulle rätten kallas för Carbonara om den innehöll morötter?
Citera
2023-04-09, 17:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Skulle rätten kallas för Carbonara om den innehöll morötter?

Man kan kalla vilken rätt som helst för vad som helst men jag skulle bli förvånad om jag fick morot i en pasta carbonara eftersom jag aldrig stött på det förut. Men jag gillar morot så jag skulle inte klaga på kocken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in