2023-04-09, 13:29
Medlem
Hardstekts avatar
Det är bara att inse att det är jävligt mycket godare med grädde än kallrört ägg.
Citera
2023-04-09, 13:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Du kom nyss med ett statistiskt påstående gällande en viss procentandel av alla svenska restauranger serverade exakt ditt föredragna recept.

Det du kommer med ovan är;

1. Hörsägen. Inget bevis. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hörsägen

2. Även om du har bevis (meny etc.) på just dina lunchrestuaranger så är det inte tillräckligt statistisk signifikant för att komma med de påståenden du gör.

Lär dig inte bara att laga mat innan du besswissrar dig i trådarna; lär dig även lite grundläggande om statistik innan du ljuger ihop saker.

Du får gärna göra en egen undersökning där du åker runt till 1000 svenska lunchrestauranger och kollar vad de har i sin carbonara men jag vet att jag har rätt.
Citera
2023-04-09, 13:44
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Skitsnack. Referenser och data på det tack.

Det där har du bara dragit fram ur röven. Som vanligt med er matsnobbar och sk "experter".

Det är ju ni puritaner som vägrar acceptera lite grädde i en jävla pastarätt som redan innehåller ost, som är matsnobbar och s.k experter, fattar du väl

Citat:
Du kom nyss med ett statistiskt påstående gällande en viss procentandel av alla svenska restauranger serverade exakt ditt föredragna recept.

Det du kommer med ovan är;

1. Hörsägen. Inget bevis. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hörsägen

2. Även om du har bevis (meny etc.) på just dina lunchrestuaranger så är det inte tillräckligt statistisk signifikant för att komma med de påståenden du gör.

Lär dig inte bara att laga mat innan du besswissrar dig i trådarna; lär dig även lite grundläggande om statistik innan du ljuger ihop saker.

Du är flitig med att slänga in högtravande begrepp för att försöka rädda en osammanhängande tes. Tror du att du vinner för att du säger "statistisk signifikans"? Ingen påstår att det är en riktig vetenskaplig undersökning.
Citera
2023-04-09, 13:46
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du får gärna göra en egen undersökning där du åker runt till 1000 svenska lunchrestauranger och kollar vad de har i sin carbonara men jag vet att jag har rätt.

Fast du besserwisser, nu är det inte då det fungerar. Du kom med ett tvärsäkert påstående hur många procent alla alla restauranger i Sverige som serverade exakt ditt föredragna recept. Då är det ditt ansvar att kommer med referens som underbygger ditt påstående.

Det är inte vi andras jobb att komma med referenser och data som motbevisar dig. Bevisbördan i en debatt, och även i vetenskapliga sammanhang, ligger på den som kommer med påståendet.

Se så dj-vla BESSWERSEISSER! Fram med bevisen nu eller kryp tillbaka till din håla!
Citera
2023-04-09, 13:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Fast du besserwisser, nu är det inte då det fungerar. Du kom med ett tvärsäkert påstående hur många procent alla alla restauranger i Sverige som serverade exakt ditt föredragna recept. Då är det ditt ansvar att kommer med referens som underbygger ditt påstående.

Det är inte vi andras jobb att komma med referenser och data som motbevisar dig. Bevisbördan i en debatt, och även i vetenskapliga sammanhang, ligger på den som kommer med påståendet.

Se så dj-vla BESSWERSEISSER! Fram med bevisen nu eller kryp tillbaka till din håla!

Det har jag inte hävdat. Jag har däremot hävdat att 99,99% av alla som beställer en pasta carbonara på en svensk lunchrestaurang FÖRVÄNTAR sig en rätt som består av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen. Sen kan det såklart vid enstaka tillfällen förekomma tex vitlök, persilja eller gröna ärtor i rätten precis som att en hamburgare på ett ställe serveras med rödlök och ett annat ställe med saltgurka.
Citera
2023-04-09, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej, nu har tydligen någon moderator flyttat tråden till matlagning och metoder.

Lika bra det kanske eftersom nästan ingen fattade att tråden handlade om om vilka personer som jämt måste påpeka för andra att dom lagar carbonara på fel sätt, inte om själva receptet.

Fast här finns ju redan en tråd.

(FB) Spagetti Carbonara
Ja, diskussionen har övergått till att handla om vilket recept som är bäst, vilket verkar röra upp en del känslor...

Tycker man ska strunta i matlagningsregler om man inte gillar dem och laga sin carbonara på det sätt man tycker blir gott!
Citera
2023-04-09, 14:24
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:

Varför då?
Det är ju du som tvärsäkert påstår att 99.99% serverar på ett sätt som du påstår.
Citera
2023-04-09, 14:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Varför då?
Det är ju du som tvärsäkert påstår att 99.99% serverar på ett sätt som du påstår.

Det är du som har problem med det jag hävdar. Jag vet att jag har rätt och har inga problem med det.
Citera
2023-04-09, 14:31
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Det är du som har problem med det jag hävdar. Jag vet att jag har rätt och har inga problem med det.

Det har uppenbart problem att visa att ditt påstående är sant.
Att du tror dig veta att du har rätt betyder ingenting.

Om det vore så skulle du kunna ägna dig år viktigare saker än att tjafsa om pasta.
Citera
2023-04-09, 14:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det har uppenbart problem att visa att ditt påstående är sant.
Att du tror dig veta att du har rätt betyder ingenting.

Om det vore så skulle du kunna ägna dig år viktigare saker än att tjafsa om pasta.

Det är inte jag som tjafsar. Jag påtalar fakta.
Citera
2023-04-09, 14:42
Medlem
Citat:
Det är inte jag som tjafsar. Jag påtalar fakta.

Att du kommer med fakta är väldigt magstarkt att skriva 😂

Du kommer med en gissning, påstående, vad du tror.
Fakta är något helt annat.

Angående carbonara har jag aldrig fått grädde på min i Italien, i Sverige ganska ofta på sunkhak aldrig på en bättre italiensk restaurang.
Citera
2023-04-09, 14:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Att du kommer med fakta är väldigt magstarkt att skriva 😂

Du kommer med en gissning, påstående, vad du tror.
Fakta är något helt annat.

Fakta: det finns en svensk maträtt som kallas pasta carbonara som består av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen (enstaka variationer med tex vitlök, persilja eller gröna ärtor kan förekomma).

Fakta: det är denna rätt som 99,99% av alla som beställer en pasta carbonara på en svensk lunchrestaurang förväntar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in