2023-04-08, 14:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du har absolut inte skrivit om något sådant. Det enda du har skrivit i närheten av ämnet är detta:

Nu önskar jag en förklaring om hur trafiken eller bygglov endast är reglerade men inte "censurerade", samt hur bitcoin kan regleras på samma sätt utan att "censureras" enligt dig.

Precis som trafikregler är utformade för att vara lätta att förstå och följa, så bör även regleringar kring Bitcoin vara utformade på ett sätt som är lätt att förstå och efterleva.

Syftet med analogin kring regleringar i övrigt i samhället var för att påvisa att regleringar finns för att hjälpa till, INTE för att motarbeta och förstöra.

Har man autistiska drag så kan dock analogier vara svårt att förstå.
Senast redigerad av Leaston 2023-04-08 kl. 14:05.
Citera
2023-04-08, 14:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Syftet med analogin kring regleringar i övrigt i samhället var för att påvisa att regleringar finns för att hjälpa till, INTE för att motarbeta och förstöra.

Har man autistiska drag så kan dock analogier vara svårt att förstå.
Ah, så vilka regleringar kan "hjälpa till" bitcoin men som ändå inte ger någon myndighet varken tillsyn eller makt att kontrollera någon aspekt av handeln? Det låter snarare som att du inte förstår innebörden av ordet "reglering".

Menar du alltså att ingen myndighet har möjlighet att kontrollera eller framtvinga användande av säkerhetsbälte i bilen t ex?
Citera
2023-04-08, 14:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ah, så vilka regleringar kan "hjälpa till" bitcoin men som ändå inte ger någon myndighet varken tillsyn eller makt att kontrollera någon aspekt av handeln? Det låter snarare som att du inte förstår innebörden av ordet "reglering".

Menar du alltså att ingen myndighet har möjlighet att kontrollera eller framtvinga användande av säkerhetsbälte i bilen t ex?
Om SEC bestämmer sig för att klassa Bitcoin likt en råvara då är det ett exempel på en reglering som hjälper till så individer och instutioner inte hanterar köp/försäljning/innehav felaktigt.
Så länge SEC inte bestämmer sig så kan individer/företag göra fel och straffas för det. Hört talas om prejudikat?

Där fick du ett tydligt exempel på reglering som hjälper till, och säg nu inte att jag inte berättat just detta för dig säkert 5 gånger tidigare för det har jag.

Linus Dunkers är ett exempel på någon som straffas för regler som inte fanns.
Senast redigerad av Leaston 2023-04-08 kl. 14:11.
Citera
2023-04-08, 14:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om SEC bestämmer sig för att klassa Bitcoin likt en råvara då är det ett exempel på en reglering som hjälper till så individer och instutioner inte hanterar köp/försäljning/innehav felaktigt.
Så länge SEC inte bestämmer sig så kan individer/företag göra fel och straffas för det. Hört talas om prejudikat?

Där fick du ett tydligt exempel på reglering som hjälper till, och säg nu inte att jag inte berättat just detta för dig säkert 5 gånger tidigare för det har jag.

Linus Dunkers är ett exempel på någon som straffas för regler som inte fanns.
Det du talar om kallas inte "reglering".

Linus Dunkers straffas absolut inte för "regler som inte fanns". Detta är ett felaktigt narrativ. Har du läst rättsfallet?
Citera
2023-04-08, 14:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det du talar om kallas inte "reglering".
Jo det är ett klockrent exempel på reglering. Det är exakt sådant som SEC sysslar med.

SEC:
Rules and Regulations for the Securities and Exchange Commission and Major Securities Laws

Och om du vill kalla de något annat så går det bra men när jag (och många med mig) kallar det reglering så får DU anpassa dig.

Idiot…
Citera
2023-04-08, 14:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jo det är ett klockrent exempel på reglering. Det är exakt sådant som SEC sysslar med.

SEC:
Rules and Regulations for the Securities and Exchange Commission and Major Securities Laws

Och om du vill kalla de något annat så går det bra men när jag (och många med mig) kallar det reglering så får DU anpassa dig.

Idiot…
Japp, SEC kan bl a tillämpa regleringar, men det skulle alltså i fallet bitcoin innebära att de kan kontrollera transaktioner och straffa individer som t ex vill smita undan skatt eller dylikt. Vad tror du att de annars kan göra?

"Idiot".
Citera
2023-04-08, 14:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

SEC:

Idiot…
Det som inte verkar gå fram till dig är att så fort du önskar regleringar så kommer censur och myndighetstillsyn hand i hand. Du kan inte ha det ena utan det andra. Tänk tillbaka till din analogi med trafikregler, säkerhetsbälten, bygglov mm.

Det är därför jag försöker få dig att tydliggöra vilka regleringar du föreställer dig för att kunna bevisa att du antingen svamlar om saker du inte har ens tänkt färdigt om, eller lider av total kognitiv dissonans.
Citera
2023-04-08, 14:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Japp, SEC kan bl a tillämpa regleringar, men det skulle alltså i fallet bitcoin innebära att de kan kontrollera transaktioner och straffa individer som t ex vill smita undan skatt eller dylikt. Vad tror du att de annars kan göra?

"Idiot".
SEC håller inte på med att kolla transaktioner. Dom skapar regleringar!

Transaktioner har inget med saken att göra. Alla kan kolla transaktioner oavsett vilka regleringar som finns.
Senast redigerad av Leaston 2023-04-08 kl. 15:16.
Citera
2023-04-08, 15:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det som inte verkar gå fram till dig är att så fort du önskar regleringar så kommer censur och myndighetstillsyn hand i hand. Du kan inte ha det ena utan det andra. Tänk tillbaka till din analogi med trafikregler, säkerhetsbälten, bygglov mm.

Det är därför jag försöker få dig att tydliggöra vilka regleringar du föreställer dig för att kunna bevisa att du antingen svamlar om saker du inte har ens tänkt färdigt om, eller lider av total kognitiv dissonans.
Jag kan köra bil utan att myndigheten kollar om jag följer reglerna eller inte, eller hur?
Senast redigerad av Leaston 2023-04-08 kl. 15:12.
Citera
2023-04-08, 15:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag kan köra bil utan att myndigheten kollar om jag följer reglerna eller inte, eller hur?
Nej, det kan du inte. Polisen får stå vid vägen och kontrollera trafiken precis när/var de vill och stoppa dig så fort de misstänker att du inte följer reglerna. Du är dessutom alltid skyldig att legitimera dig när de frågar, och ha en bil som går att identifiera samt koppla till en fysisk/juridisk person.

Det är alltså så du vill att handeln med bitcoin ska regleras. Uppfattat. Svårt att förstå hur det är förenligt med "ocensurerbart" dock.
Citera
2023-04-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Okej så vi accepterar att bolag får svårare att ta in aktiekapital.

Då kommer nästa fråga, varför skulle någon köpa en företags obligation på 4-8% ränta med risken det innebär när dom helt enkelt tjänar mer än det på att bara riskfritt sitta passivt med sina internet tokens.

Det betyder ju att företag kommer också falla omkull när räntan dom måste betala stiger i takt med bitcoins deflation.

Jag är inte säker på att jag förstår frågan.

*

När bitcoiniseringsprocessen är fullbordad kan det väl betraktas som riskfritt att sitta i bitcoin, men då kommer inte längre köpkraften per bitcoin att öka alls lika mycket.

Under tider av ökande utbud av varor och tjänster kommer köpkraften att öka, under tider av minskande utbud av varor och tjänster kommer den i stället att minska.

I detta scenario ser jag inte problemet. Om ett lönsamt företag med gott renommé vill sälja företagsobligationer så utgår jag ifrån att det kommer att finnas köpare som vill riskera lite bitcoin för chansen att utöka sitt bitcoininnehav arbetsfritt.

Dock tror jag att hyperbitcoiniseringen kommer att medföra en renässans för kapitalism. Det vill säga företagssatsningar kommer i högre grad än idag att finansieras av ägarnas eller företagets eget sparkapital snarare än av lån.

*

Medan bitcoiniseringen fortfarande är i sin linda eller pågående är det däremot inte riskfritt att sitta i bitcoin, så då ser jag inte heller problemet. Beroende på hur man analyserar situationen kan man säkert komma fram till att det är vettigt att köpa lite företagsobligationer i stället för att gå all in i bitcoin. Men även ur den marknaden kommer förstås bitcoin att suga alltmer kapital.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-08 kl. 23:32.
Citera
2023-04-08, 23:15
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Dock tror jag att hyperbitcoiniseringen kommer att medföra en renässans för kapitalism. Det vill säga företagssatsningar kommer i högre grad än idag att finansieras av ägarnas eller företagets eget sparkapital snarare än av lån.

https://youtu.be/_fHfgU8oMSo?t=56
https://www.cnbc.com/2023/04/04/goldman-sachs-one-million-black-women-announces-first-investment.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in