Citat:
Ursprungligen postat av
bidet2
Okej så vi accepterar att bolag får svårare att ta in aktiekapital.
Då kommer nästa fråga, varför skulle någon köpa en företags obligation på 4-8% ränta med risken det innebär när dom helt enkelt tjänar mer än det på att bara riskfritt sitta passivt med sina internet tokens.
Det betyder ju att företag kommer också falla omkull när räntan dom måste betala stiger i takt med bitcoins deflation.
Jag är inte säker på att jag förstår frågan.
*
När bitcoiniseringsprocessen är fullbordad kan det väl betraktas som riskfritt att sitta i bitcoin, men då kommer inte längre köpkraften per bitcoin att öka alls lika mycket.
Under tider av ökande utbud av varor och tjänster kommer köpkraften att öka, under tider av minskande utbud av varor och tjänster kommer den i stället att minska.
I detta scenario ser jag inte problemet. Om ett lönsamt företag med gott renommé vill sälja företagsobligationer så utgår jag ifrån att det kommer att finnas köpare som vill riskera lite bitcoin för chansen att utöka sitt bitcoininnehav arbetsfritt.
Dock tror jag att hyperbitcoiniseringen kommer att medföra en renässans för kapitalism. Det vill säga företagssatsningar kommer i högre grad än idag att finansieras av ägarnas eller företagets eget sparkapital snarare än av lån.
*
Medan bitcoiniseringen fortfarande är i sin linda eller pågående är det däremot inte riskfritt att sitta i bitcoin, så då ser jag inte heller problemet. Beroende på hur man analyserar situationen kan man säkert komma fram till att det är vettigt att köpa lite företagsobligationer i stället för att gå
all in i bitcoin. Men även ur den marknaden kommer förstås bitcoin att suga alltmer kapital.