2023-04-08, 00:01
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Carbonara är ett tydligt och enkelt recept med få ingredienser. Lätt att följa om man vill göra en carbonara. Vill man bytar ut ingredienserna och istället äta bacon kokt i grädde så får man givetvis gärna göra det, men då är det ingen carbonara.

Samma sak gäller väl egentligen våra svenska recept? Det är inte ärtsoppa om du byter ut ärtorna mot bönor eller linser. Det kan fortfarande vara gott, men det är ett annat recept. Förhoppningsvis har någon vett att säga ifrån.

Du blandar ihop recept med rätt. En rätt är ett koncept som rymmer variation. Ett recept är en instruktion av många möjliga.
Citera
2023-04-08, 00:04
Medlem
Tralfamadores avatar
Konstig tråd. En Carbonara innehåller inte grädde. Det är alltså inte en fråga öppen för diskussion eller tolkningar.
Citera
2023-04-08, 00:12
Medlem
Ett intressantare ämne hade väl varit om det faktiskt finns människor som bryr sig om någon annan har grädde i pasta carbonara
Citera
2023-04-08, 00:14
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Konstig tråd. En Carbonara innehåller inte grädde. Det är alltså inte en fråga öppen för diskussion eller tolkningar.
Men vad bra, då vet vi det. Frågan i tråden är emellertid vad såna som du gör om en person ändå har grädde i sin anrättning och säger till dig: varsågod, här får du en mumsig carbonara?

Då rynkar du väl genast på näsan och läxar upp den obildade åsnan.
Citera
2023-04-08, 00:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.

Edit: Den här tråden handlar alltså inte om recept, utan om vilka det är som känner behov av att påpeka vilka ingredienser som får eller inte får ingå i en äkta carbonara.

De som tycker så är förmodligen italienare eller Södermalms-hipsters.

Om du går till en SVENSK lunchrestaurang och beställer ”pasta carbonara” så får du en rätt där kocken fräst lök (och kanske vitlök), bacon (eller sidfläsk) och sen hällt på grädde och låtit sjuda en stund så det tjocknat. Krydda med salt och svartpeppar. Serveras med spagetti och en rå äggula. Mums.
Citera
2023-04-08, 00:22
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Men vad bra, då vet vi det. Frågan i tråden är emellertid vad såna som du gör om en person ändå har grädde i sin anrättning och säger till dig: varsågod, här får du en mumsig carbonara?

Då rynkar du väl genast på näsan och läxar upp den obildade åsnan.
Du kan kalla en apa för en åsna om du vill, en spade för en hacka etc.

En Carbonara har fortfarande ingen grädde i lika lite som en svenska köttbullar serveras med en röd currysås eller med bea. Carbonara är en rätt som härstammar från Rom och innehåller inte grädde. Ganska enkelt.
Citera
2023-04-08, 00:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Du kan kalla en apa för en åsna om du vill, en spade för en hacka etc.

En Carbonara har fortfarande ingen grädde i lika lite som en svenska köttbullar serveras med en röd currysås eller med bea. Carbonara är en rätt som härstammar från Rom och innehåller inte grädde. Ganska enkelt.
Likväl serveras det tusentals portioner pasta med grädde på restauranger varje dag, under namnet carbonara.

Men tråden handlar inte om det. Den handlar om VILKA PERSONER som jämt måste påpeka för andra att dom lagar carbonara på fel sätt.

Vilka är dessa personer? Kan du svara på det?
Citera
2023-04-08, 00:37
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Likväl serveras det tusentals portioner pasta med grädde på restauranger varje dag, under namnet carbonara.

Men tråden handlar inte om det. Den handlar om VILKA PERSONER som jämt måste påpeka för andra att dom lagar carbonara på fel sätt.

Vilka är dessa personer? Kan du svara på det?
Ingen aning om vilka dessa personer är. Jag käkar en del lunch ute och har aldrig sett "carbonara" eller alfredo på menyn. Det är pizzerior som har "carbonara" på menyn och att denna rätt är lika autentisk italiensk som kebabpizza förstår även ICA-Jerry.
Citera
2023-04-08, 00:42
Medlem
Aja Bajas avatar
Jag var tvungen att googla för att veta vad carbonara är för någonting.
Om man inte kan säga att man ska laga spagetti med bacon och ost, utan nödvändigtvis måste använda utländska ord, ska man inte vara förvånad om någon tycker att man ska laga maten så som den lagas i utlandet.
Citera
2023-04-08, 00:44
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ingen aning om vilka dessa personer är. Jag käkar en del lunch ute och har aldrig sett "carbonara" eller alfredo på menyn. Det är pizzerior som har "carbonara" på menyn och att denna rätt är lika autentisk italiensk som kebabpizza förstår även ICA-Jerry.

Äntligen en som pekar dithän som detta ska.
Dumjävlar vilka föder sig på kebabhaket.
Citera
2023-04-08, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag gör min egen med äggulor, grädde och svartpeppar, samt stekt fläsk i småbitar.
Den blir lite olika varje gång och jag ser ingen anledning att fåna till det med exklusiva råvaror.
Barnen äter med förtjusning, alla är nöjda.
Ja men då är det ju en annan rätt! Carbonara innehåller ingen grädde...
Citera
2023-04-08, 01:37
Medlem
Sqrbankens avatar
Vad det än kallas för så finner jag quasimodo-carbonara med grädde godare än carbonara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in