2023-01-02, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Mycket diskussioner om fläskkött carbonara

Vad är den officiella fågel flax chicken kyckling carbonaran då och fisk carbonaran inkl nötcarbonaran om jag får fråga, var ? ;-)

I övrigt
Beroende på fläskval som är billigt som tex bacon så kan jag både ha ägg, färskost (creme cheese) och grädde blandat i en icke alls korrekt låssascarbonara å färska örter, lök, vitlök, å stekt svamp. Men som sagt är det en fejkad carbonara

Den finns inte
Citera
2023-01-20, 19:01
Medlem
Porryhatters avatar
Tråden nämndes i Matkomas video som släpptes idag, 22 minuter och 56 sekunder in i klippet.

Jakten på den perfekta Pasta Carbonara - vem gör den bäst?
https://www.youtube.com/watch?v=Garl2jlj5M0

Felicias recept:

Gul paprika
Gul lök
Vitlök
Grädde
Philadelphia färskost
Grana Padano
Fettuccine
Bacon
Citera
2023-01-20, 19:43
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capo di tutti capi
Skadar inte att dra i en hackad vitlök och lite hackad chilli om man villl testa en hetare variant!
Sen är det ett måste med färskriven parmesan

Fräs lite vitlök med smör och olja. Häll ner den färdiga pastan och rör om.
Citera
2023-01-20, 22:16
Medlem
M-9s avatar
Jag gör som i klippet, men har använt pancetta istället för guanciale. Otroligt gott och krämigt.

https://www.youtube.com/watch?v=6Oy5ITdDQ3o
Citera
2023-01-22, 15:38
Medlem
Big Bosss avatar
Använder mycket hellre Pancetta el t.om Bacon än Guanciale efter köpt hem en bit sådan o prövat till carbonara. Tyckte det var alldeles för mkt fett bara o inte alls mycket kött.. visst fett ger smak men inte gott att tugga alls tugga i.
Citera
2023-04-07, 12:30
Medlem
denandrasidans avatar
"En äkta carbonara har ingen grädde!" - vilka är de som håller på så?

Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.

Edit: Den här tråden handlar alltså inte om recept, utan om vilka det är som känner behov av att påpeka vilka ingredienser som får eller inte får ingå i en äkta carbonara.
Senast redigerad av denandrasidan 2023-04-07 kl. 12:41.
Citera
2023-04-07, 12:32
Medlem
JustTheFactss avatar
Varför tvivlar du på detta? Det kan ju mycket väl vara så.
Citera
2023-04-07, 12:35
Medlem
sommarlovs avatar
Jag gör min egen med äggulor, grädde och svartpeppar, samt stekt fläsk i småbitar.
Den blir lite olika varje gång och jag ser ingen anledning att fåna till det med exklusiva råvaror.
Barnen äter med förtjusning, alla är nöjda.
Citera
2023-04-07, 12:38
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTheFacts
Varför tvivlar du på detta? Det kan ju mycket väl vara så.

För det första finns det inget standardiserat recept. Man kan hitta "äkta" italienska recept med grädde, eller vad du vill. Det är snarare deras sjukliga fascination för carbonara och deras märkliga tendens att bli mästrande så fort man pratar carbonara jag vill diskutera.

Vilka är det som håller på så? Varför vill de mästra folk om just carbonara? Varför inga andra maträtter? Varför bryr de sig? Finns det några gemensamma nämnare för carbonaraexperter?
Citera
2023-04-07, 12:40
Medlem
Ett recept är som det är. De flesta blir försvenskade, men i mitt tycke brukar originalet vara bäst. Ibland blir skillnaden som natt och dag. En chili på originalrecept, som i och för sig kan variera lite även i Texas, är en helt annan maträtt än svensk chili con carne, även om båda kan smaka bra.
Citera
2023-04-07, 12:45
Bannlyst
Européer som gjort sig lite väl för bekväma här i norden. De tror att svenskar o italienare är bff o de vill dela med sig av recept. Då de är så "stolta" över sin matkultur och vill ha kulturutbyte. Lite som folkutbyte fast kultur istället. Man byter ut svensk kultur mot italiensk kultur alltså.

Samtidigt har de konstiga grejer till pannkakor bara för att jävlas med svenskar för vi har vad vi vill på våra pizzor. Dryga européer är de som vill dominera oss med sin matkultur.
Citera
2023-04-07, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.
Grädde används på restauranger, för att rätten inte ska torka upp till en gummipuck efter 10min, som den riktiga carbonaran gör. Du får väl göra rätten hur du vill, men originalet görs inte med grädde. Du får ha hur mycket socker i din pizzadeg du vill, men äkta, italiensk pizzadeg innehåller inte socker.

Vissa rätter har sina renhetslagar: napoletansk pizza, tysk veteöl. Påven skrev smörlagar om stollen. "Bakers dozen" (13) kommer från regler om att det var straffbart att sälja vissa kakor med för lite ägg i. Brioche måste innehålla 20% smör (vill jag minnas). Och sedan har vi alla lokala råvaror: champagne måste komma från Champagne, kabanoss måste komma från Polen. Alla italienska ostar måste komma från rätt distrikt, osv osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in