Citat:
Du kan inte ens grunderna för den kristna tron.Jag är inte ens säker på om vi är oense i frågan om den fysiska förvandlingen?
Vad är det som händer här enligt Paulus? Om vi redan är "andar", varför måste då dom döda som ligger i graven, ryckas upp? Från vad, till vad? Vad väntar vi på?
Eftersom vi redan är förvandlade i anden, vilket vi verkar vara överens om, VAD är det som förvandlas enligt Paulus? Vilken dödlighet är det som kläds i odödlighet? Kroppen?
1 Thess 4:16-18
16 Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. 17 Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. 18 Trösta därför varandra med dessa ord.
1 Kor 15:51-53
51 Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, 52 i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. 53 Ty detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet.
Att anden, den nya i det nya förbundet, inte var utgjuten ännu så länge Jesus levde i sin mänskliga kropp, det säger ju Jesus själv här:
Johannes 14:15-17, 26
15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.
26 Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.
Det gamla testamentets villkor gällde fram till Jesus död och uppståndelse. Då kom anden över människor och kunde tas ifrån dom.
Efter Jesus död och uppståndelse, efter andens utgjutelse (apostl. 2) så ingjuts den i våra hjärtan för evigt. Det är det nya förbundet.
Anden är Guds Ande.
Kroppen är av kött och blod i detta liv, i Guds rike är den förvandlad till en HIMMELSK KROPP. Inte en ande, den har vi ju redan fått, utan en NY kropp som är odödlig, en Gudomlig kropp, lik den Jesus hade efter uppståndelsen.
Och nej, Gud dömer inte på förhand. Men Gud är allsmäktig och kan se in i framtiden. Han VET redan innan vilka val människan gör, DÄRFÖR kan han på förhand också veta vilka som är HANS.
Vad är det som händer här enligt Paulus? Om vi redan är "andar", varför måste då dom döda som ligger i graven, ryckas upp? Från vad, till vad? Vad väntar vi på?
Eftersom vi redan är förvandlade i anden, vilket vi verkar vara överens om, VAD är det som förvandlas enligt Paulus? Vilken dödlighet är det som kläds i odödlighet? Kroppen?
1 Thess 4:16-18
16 Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. 17 Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. 18 Trösta därför varandra med dessa ord.
1 Kor 15:51-53
51 Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, 52 i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. 53 Ty detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet.
Att anden, den nya i det nya förbundet, inte var utgjuten ännu så länge Jesus levde i sin mänskliga kropp, det säger ju Jesus själv här:
Johannes 14:15-17, 26
15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.
26 Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.
Det gamla testamentets villkor gällde fram till Jesus död och uppståndelse. Då kom anden över människor och kunde tas ifrån dom.
Efter Jesus död och uppståndelse, efter andens utgjutelse (apostl. 2) så ingjuts den i våra hjärtan för evigt. Det är det nya förbundet.
Anden är Guds Ande.
Kroppen är av kött och blod i detta liv, i Guds rike är den förvandlad till en HIMMELSK KROPP. Inte en ande, den har vi ju redan fått, utan en NY kropp som är odödlig, en Gudomlig kropp, lik den Jesus hade efter uppståndelsen.
Och nej, Gud dömer inte på förhand. Men Gud är allsmäktig och kan se in i framtiden. Han VET redan innan vilka val människan gör, DÄRFÖR kan han på förhand också veta vilka som är HANS.
Du ÄR ingen ande. du HAR en EGEN ande som INTE är Guds ande.
Och för oss har Gud uppenbarat det genom Anden, ty det är anden (din egen personliga ande) som utforskar allt, också djupen hos Gud.Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. 1Kor 2
Du utforskar ditt inre, dina innersta tankar och känslor med DIN ande. Guds ande gör också det. Så vad är din ande? Din tankeförmåga, din mind på engelska. Sedan kan du få Guds ande också. Och då tänker du Guds tankar.
Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi (som har Guds ande) tänker Kristi tankar. 1Kor 2
Så när Jesus talar om att födas av vatten menar han din INRE pånyttfödelse genom Guds ande. När Jesus talar om att födas av Anden avser han den fysiska uppståndelsen från de döda och förvandlingen av levande vid Jesus återkomst (rapture). Den förvandlingen är alltså tidsbunden och tillfällig. Att födas av vatten är en livslång process så vi dagligen förnyas i ande och förstånd. Lär dig förstå vilken ande som menas, din ande, Guds ande eller en ängel.
Det är kroppen som blir odödlig när vi vid uppståndelsen förvandlas till änglar/andar.
De (som får en kroppslig uppståndelse) kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20
Så du är INTE född av Anden för att du INTE är en ande/ängel, och INTE odödlig.
Därför skrev jag att Judas Iskariot hade Guds ande i syfte att kunna driva ut onda andar.
Det finns inga belägg för att Gud inte tar bort sin ande från avfällingar. Som sagt är tro en av andens gåvor och därmed en förutsättning för att kunna tro på Kristus och evangeliet. De som avfaller från tron och inte gör Herrens vilja blir av med sina andliga gåvor. Jesus sa det i Matt 25
Den som hade fått en enda talent steg också fram. ’Herre’, sade han, ’jag visste att du är en hård man, som skördar där du inte har sått och samlar in där du inte har strött ut. Jag var rädd och gick och gömde din talent i jorden. Här har du vad som är ditt.’ Hans herre svarade honom: ’Du är en slö och dålig tjänare, du visste att jag skördar där jag inte har sått och samlar in där jag inte har strött ut. Då skulle du ha lämnat mina pengar till banken, så att jag hade kunnat få igen dem med ränta när jag kom. Ta nu ifrån honom talenten och ge den åt mannen med de tio talenterna. Var och en som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Kasta ut den oduglige tjänaren i mörkret där ute.’ Där skall man gråta och skära tänder. Matt 25
Gud kan ändra människors öden. Därmed är ingenting förutbestämt. Bara om vi gör vad Gud vill kommer vi in i Guds rike. Tilll och med Jesus kunde välja att dö som Gud ville.
Personen Herren kallas Anden, och hans ande kallas Herrens ande. Två olika saker som du inte förstår.
Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. 2Kor 3:17
__________________
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-04-07 kl. 19:35.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-04-07 kl. 19:35.