2023-04-07, 19:32
  #985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jag är inte ens säker på om vi är oense i frågan om den fysiska förvandlingen?

Vad är det som händer här enligt Paulus? Om vi redan är "andar", varför måste då dom döda som ligger i graven, ryckas upp? Från vad, till vad? Vad väntar vi på?

Eftersom vi redan är förvandlade i anden, vilket vi verkar vara överens om, VAD är det som förvandlas enligt Paulus? Vilken dödlighet är det som kläds i odödlighet? Kroppen?

1 Thess 4:16-18
16 Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. 17 Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. 18 Trösta därför varandra med dessa ord.

1 Kor 15:51-53
51 Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, 52 i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. 53 Ty detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet.

Att anden, den nya i det nya förbundet, inte var utgjuten ännu så länge Jesus levde i sin mänskliga kropp, det säger ju Jesus själv här:

Johannes 14:15-17, 26
15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.

26 Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.


Det gamla testamentets villkor gällde fram till Jesus död och uppståndelse. Då kom anden över människor och kunde tas ifrån dom.

Efter Jesus död och uppståndelse, efter andens utgjutelse (apostl. 2) så ingjuts den i våra hjärtan för evigt. Det är det nya förbundet.

Anden är Guds Ande.

Kroppen är av kött och blod i detta liv, i Guds rike är den förvandlad till en HIMMELSK KROPP. Inte en ande, den har vi ju redan fått, utan en NY kropp som är odödlig, en Gudomlig kropp, lik den Jesus hade efter uppståndelsen.

Och nej, Gud dömer inte på förhand. Men Gud är allsmäktig och kan se in i framtiden. Han VET redan innan vilka val människan gör, DÄRFÖR kan han på förhand också veta vilka som är HANS.
Du kan inte ens grunderna för den kristna tron.

Du ÄR ingen ande. du HAR en EGEN ande som INTE är Guds ande.

Och för oss har Gud uppenbarat det genom Anden, ty det är anden (din egen personliga ande) som utforskar allt, också djupen hos Gud.Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. 1Kor 2

Du utforskar ditt inre, dina innersta tankar och känslor med DIN ande. Guds ande gör också det. Så vad är din ande? Din tankeförmåga, din mind på engelska. Sedan kan du få Guds ande också. Och då tänker du Guds tankar.

Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi (som har Guds ande) tänker Kristi tankar. 1Kor 2

Så när Jesus talar om att födas av vatten menar han din INRE pånyttfödelse genom Guds ande. När Jesus talar om att födas av Anden avser han den fysiska uppståndelsen från de döda och förvandlingen av levande vid Jesus återkomst (rapture). Den förvandlingen är alltså tidsbunden och tillfällig. Att födas av vatten är en livslång process så vi dagligen förnyas i ande och förstånd. Lär dig förstå vilken ande som menas, din ande, Guds ande eller en ängel.

Det är kroppen som blir odödlig när vi vid uppståndelsen förvandlas till änglar/andar.

De (som får en kroppslig uppståndelse) kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20

Så du är INTE född av Anden för att du INTE är en ande/ängel, och INTE odödlig.

Därför skrev jag att Judas Iskariot hade Guds ande i syfte att kunna driva ut onda andar.

Det finns inga belägg för att Gud inte tar bort sin ande från avfällingar. Som sagt är tro en av andens gåvor och därmed en förutsättning för att kunna tro på Kristus och evangeliet. De som avfaller från tron och inte gör Herrens vilja blir av med sina andliga gåvor. Jesus sa det i Matt 25

Den som hade fått en enda talent steg också fram. ’Herre’, sade han, ’jag visste att du är en hård man, som skördar där du inte har sått och samlar in där du inte har strött ut. Jag var rädd och gick och gömde din talent i jorden. Här har du vad som är ditt.’ Hans herre svarade honom: ’Du är en slö och dålig tjänare, du visste att jag skördar där jag inte har sått och samlar in där jag inte har strött ut. Då skulle du ha lämnat mina pengar till banken, så att jag hade kunnat få igen dem med ränta när jag kom. Ta nu ifrån honom talenten och ge den åt mannen med de tio talenterna. Var och en som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Kasta ut den oduglige tjänaren i mörkret där ute.’ Där skall man gråta och skära tänder. Matt 25

Gud kan ändra människors öden. Därmed är ingenting förutbestämt. Bara om vi gör vad Gud vill kommer vi in i Guds rike. Tilll och med Jesus kunde välja att dö som Gud ville.

Personen Herren kallas Anden, och hans ande kallas Herrens ande. Två olika saker som du inte förstår.

Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. 2Kor 3:17
__________________
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-04-07 kl. 19:35.
Citera
2023-04-08, 10:28
  #986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du kan inte ens grunderna för den kristna tron.

Du ÄR ingen ande. du HAR en EGEN ande som INTE är Guds ande.

Och för oss har Gud uppenbarat det genom Anden, ty det är anden (din egen personliga ande) som utforskar allt, också djupen hos Gud.Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. 1Kor 2

Du utforskar ditt inre, dina innersta tankar och känslor med DIN ande. Guds ande gör också det. Så vad är din ande? Din tankeförmåga, din mind på engelska. Sedan kan du få Guds ande också. Och då tänker du Guds tankar.

Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi (som har Guds ande) tänker Kristi tankar. 1Kor 2

Så när Jesus talar om att födas av vatten menar han din INRE pånyttfödelse genom Guds ande. När Jesus talar om att födas av Anden avser han den fysiska uppståndelsen från de döda och förvandlingen av levande vid Jesus återkomst (rapture). Den förvandlingen är alltså tidsbunden och tillfällig. Att födas av vatten är en livslång process så vi dagligen förnyas i ande och förstånd. Lär dig förstå vilken ande som menas, din ande, Guds ande eller en ängel.

Det är kroppen som blir odödlig när vi vid uppståndelsen förvandlas till änglar/andar.

De (som får en kroppslig uppståndelse) kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20

Så du är INTE född av Anden för att du INTE är en ande/ängel, och INTE odödlig.

Därför skrev jag att Judas Iskariot hade Guds ande i syfte att kunna driva ut onda andar.

Det finns inga belägg för att Gud inte tar bort sin ande från avfällingar. Som sagt är tro en av andens gåvor och därmed en förutsättning för att kunna tro på Kristus och evangeliet. De som avfaller från tron och inte gör Herrens vilja blir av med sina andliga gåvor. Jesus sa det i Matt 25

Den som hade fått en enda talent steg också fram. ’Herre’, sade han, ’jag visste att du är en hård man, som skördar där du inte har sått och samlar in där du inte har strött ut. Jag var rädd och gick och gömde din talent i jorden. Här har du vad som är ditt.’ Hans herre svarade honom: ’Du är en slö och dålig tjänare, du visste att jag skördar där jag inte har sått och samlar in där jag inte har strött ut. Då skulle du ha lämnat mina pengar till banken, så att jag hade kunnat få igen dem med ränta när jag kom. Ta nu ifrån honom talenten och ge den åt mannen med de tio talenterna. Var och en som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Kasta ut den oduglige tjänaren i mörkret där ute.’ Där skall man gråta och skära tänder. Matt 25

Gud kan ändra människors öden. Därmed är ingenting förutbestämt. Bara om vi gör vad Gud vill kommer vi in i Guds rike. Tilll och med Jesus kunde välja att dö som Gud ville.

Personen Herren kallas Anden, och hans ande kallas Herrens ande. Två olika saker som du inte förstår.

Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. 2Kor 3:17

Var har jag påstått att jag är en ande?

Du tolkar saker lite hur som verkar det som. Det jag säger och tror på, är att vi när vi föds på nytt, i dessa våra mänskliga kroppar av kött och blod, får vi en NY ande, Guds Ande, Den Helige Anden.

DET är PÅNYTTFÖDELSEN. Den sker i ANDEN, inte i kroppen.

För vi är ju fortfarande kvar i våra gamla kroppar. Eller hur?

Dessa våra gamla kroppar ska också förvandlas. DET är vad Herren lär ut i sina ord. DET är vad vi väntar på. Du har fått flera skriftställen som bekräftar detta.

Att denna NYA Ande inte kan lämna oss bekräftar Jesus själv när han säger att den FÖRBLIR i oss och ska vara hos oss för ALLTID.

Johannes 14:15-17
15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.

Dom Judiska lärjungarna förstod skillnaden här, eftersom dom kände till det gamla förbundet, där Anden kunde tas ifrån dom, dom förstod att detta var något NYTT.

Man måste läsa GT för att förstå budskapet NT, och tvärtom.

Här förklara också Jesus hur det ligger till. Att det Fadern har gett Honom, kan INGEN ta ifrån honom. INGEN betyder just INGEN, inte ens du själv om du nu tror du kan tappa din tro (eller Helige Ande). Dom som avfaller är dom som ALDRIG kom till tro och som ALDRIG fick del av Helige Anden.

Johannes 10:28-30

27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29 Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. 30 Jag och Fadern är ett

Det handlar inte om förutbestämmelse, utan om att DEN ALLSMÄKTIGE skaparen ser början och slutet samtidigt. Han känner till dina val INNAN du ens gjort dom.

Jesaja 46:9-10
9 Kom ihåg det som har hänt i det förgångna,
ty jag är Gud,
och det finns ingen annan Gud,
ingen som jag.
10 Jag förkunnar från början vad som skall komma
och långt i förväg det som inte har skett.
Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan,
allt vad jag vill kommer jag att göra.
Citera
2023-04-08, 10:43
  #987
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Var har jag påstått att jag är en ande?

Du tolkar saker lite hur som verkar det som. Det jag säger och tror på, är att vi när vi föds på nytt, i dessa våra mänskliga kroppar av kött och blod, får vi en NY ande, Guds Ande, Den Helige Anden.

DET är PÅNYTTFÖDELSEN. Den sker i ANDEN, inte i kroppen.

För vi är ju fortfarande kvar i våra gamla kroppar. Eller hur?

Dessa våra gamla kroppar ska också förvandlas. DET är vad Herren lär ut i sina ord. DET är vad vi väntar på. Du har fått flera skriftställen som bekräftar detta.

Att denna NYA Ande inte kan lämna oss bekräftar Jesus själv när han säger att den FÖRBLIR i oss och ska vara hos oss för ALLTID.

Johannes 14:15-17
15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.

Dom Judiska lärjungarna förstod skillnaden här, eftersom dom kände till det gamla förbundet, där Anden kunde tas ifrån dom, dom förstod att detta var något NYTT.

Man måste läsa GT för att förstå budskapet NT, och tvärtom.

Här förklara också Jesus hur det ligger till. Att det Fadern har gett Honom, kan INGEN ta ifrån honom. INGEN betyder just INGEN, inte ens du själv om du nu tror du kan tappa din tro (eller Helige Ande). Dom som avfaller är dom som ALDRIG kom till tro och som ALDRIG fick del av Helige Anden.

Johannes 10:28-30

27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29 Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. 30 Jag och Fadern är ett

Det handlar inte om förutbestämmelse, utan om att DEN ALLSMÄKTIGE skaparen ser början och slutet samtidigt. Han känner till dina val INNAN du ens gjort dom.

Jesaja 46:9-10
9 Kom ihåg det som har hänt i det förgångna,
ty jag är Gud,
och det finns ingen annan Gud,
ingen som jag.
10 Jag förkunnar från början vad som skall komma
och långt i förväg det som inte har skett.
Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan,
allt vad jag vill kommer jag att göra.

Tillägg:

Det är ju för sorgligt, att kristna, som bekänner sig till Herrens NÅD, ändå tror att det på nåt sätt beror på dom själva.

När nu vår Herre och Gud lät sin ende son dö på korset för VÅR SKULL, så att våra synder tvättades bort för alltid, så skulle du ändå alltså kunna förlora det, fast du vänt om, kommit till tro och tom fått Den Helige Anden ingjuten i ditt hjärta?

Vad är det för NÅD? Om det ändå finns villkor som du inte kan hålla och som Herren själv offrar sig för att övervinna för DIN SKULL eftersom du själv inte kan, vad var då hans offer värt?

Helt bortkastat, för det var ju för DIN skull, DIN synds skull, DIN ofullkomlighets skull, DIN oförmåga att sluta syndas skull, som offret var nödvändigt.

DET är HERREN som ska äras, inte du själv, för att du lyckats "behålla" din tro och/eller den helige anden. DET är ingen bedrift som lönas av Herren. Herren belönar SYNDARE som av ödmjukhet tar emot Hans stora kärleksfulla Gåva, NÅDEN. Den sanna nåden. Den sanna kärleken. Den Gudomliga, den som handlar om förtroende, om att FÖRLITA sig på Herren istället för sig själv.

Den ENDA synden som inte kan förlåtas är DEN som inte tar emot gåvan.

DEN som tar emot den gåvan med öppet hjärta och i förtröstan FÖRLITAR sig på Herrens Rättfärdighet istället för sin egen, DEN får evigt liv tillsammans med Herren och INGEN, inte ens du själv, kan ta det ifrån HONOM.
__________________
Senast redigerad av vinkelhak 2023-04-08 kl. 10:46.
Citera
2023-04-08, 13:51
  #988
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Var har jag påstått att jag är en ande?

Du tolkar saker lite hur som verkar det som. Det jag säger och tror på, är att vi när vi föds på nytt, i dessa våra mänskliga kroppar av kött och blod, får vi en NY ande, Guds Ande, Den Helige Anden.

DET är PÅNYTTFÖDELSEN. Den sker i ANDEN, inte i kroppen.

För vi är ju fortfarande kvar i våra gamla kroppar. Eller hur?

Dessa våra gamla kroppar ska också förvandlas. DET är vad Herren lär ut i sina ord. DET är vad vi väntar på. Du har fått flera skriftställen som bekräftar detta.

Att denna NYA Ande inte kan lämna oss bekräftar Jesus själv när han säger att den FÖRBLIR i oss och ska vara hos oss för ALLTID.

Johannes 14:15-17
15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.

Dom Judiska lärjungarna förstod skillnaden här, eftersom dom kände till det gamla förbundet, där Anden kunde tas ifrån dom, dom förstod att detta var något NYTT.

Man måste läsa GT för att förstå budskapet NT, och tvärtom.

Här förklara också Jesus hur det ligger till. Att det Fadern har gett Honom, kan INGEN ta ifrån honom. INGEN betyder just INGEN, inte ens du själv om du nu tror du kan tappa din tro (eller Helige Ande). Dom som avfaller är dom som ALDRIG kom till tro och som ALDRIG fick del av Helige Anden.

Johannes 10:28-30

27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29 Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. 30 Jag och Fadern är ett

Det handlar inte om förutbestämmelse, utan om att DEN ALLSMÄKTIGE skaparen ser början och slutet samtidigt. Han känner till dina val INNAN du ens gjort dom.

Jesaja 46:9-10
9 Kom ihåg det som har hänt i det förgångna,
ty jag är Gud,
och det finns ingen annan Gud,
ingen som jag.
10 Jag förkunnar från början vad som skall komma
och långt i förväg det som inte har skett.
Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan,
allt vad jag vill kommer jag att göra.
Läs vad du skrev själv. Om vi nu är "andar".

Guds ande ersätter inte vår ande.

Ni har inte fått en ande som gör er till slavar så att ni måste leva i fruktan igen; ni har fått en ande som ger söners rätt så att vi kan ropa: »Abba! Fader!« Anden (Guds) själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Rom 8

Tillsammans med vår ande. Så Guds ande kan tas ifrån dig. Att det bara kunde ske innan Andens utgjutelse, under GT, är också en lögn.

Detta är mitt förbund med dem, säger Herren: Min ande som fyller dig och mina ord som jag har lagt i din mun skall alltid bli kvar hos dig och dina barn och dina barns barn, säger Herren, nu och för evigt. Jes 59:21

Om Israel fick ett sådant löfte, innan Andens utgjutelse, varför hävdar du motsatsen?

Börjar det inte bli uppenbart att du inte har en profetisk gåva och inte kan tolka profetior heller? Det är två olika gåvor. Som du saknar.

Vi är inte kvar i den gamla kroppen, vi är en ny skapelse.

Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit. 2Kor 5:17

Vi har dött och blivit en del av Kristi kropp.

Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Ty har vi blivit ett med honom genom att dö som han skall vi också bli förenade med honom genom att uppstå som han. Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med honom för att den syndiga kroppen skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden. Ty den som är död är frikänd från synden. Rom 6

Så är det också med er, mina bröder: ni har dött bort från lagen med Kristi kropp och tillhör nu en annan, honom som blev uppväckt från de döda, och så kan vi bära frukt åt Gud. Så länge vi levde på människans villkor var de synder och lidelser som väcks av lagen verksamma i våra lemmar, så att vi bar frukt åt döden. Men nu har vi blivit fria från lagen, sedan vi dött bort från det som höll oss bundna, och kan tjäna på ett nytt sätt, med vår ande, och inte på det gamla, efter bokstaven. Rom 7

Vi kan tjäna Gud med VÅR ande, inte Guds ande. Detta beskriver pånyttfödelse som sker vid dopet. Vi dör en symbolisk död när hela kroppen är under vatten, och föds på nytt när vår kropp lämnar vattnet. Därför kallade Jesus det att födas av vatten. Och det är som sagt en livslång process att arbeta på vår frälsning.

Så vi blir pånyttfödda och får Guds ande vid dopet som det står på ett annat ställe. Vad händer med alla som blev döpta som barn men slutade som mördare och lögnare? Fick de också ha kvar Guds ande sedan de döptes? Nej.

vidare.Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, dem är det omöjligt att på nytt föra till omvändelse, eftersom de korsfäster Guds son en andra gång och gör honom till åtlöje. En åker som får rikligt med regn har Guds välsignelse om den suger upp vattnet och skänker odlaren hans gröda. Men bär den törnen och tistlar är den värdelös. Förbannelsen är inte långt borta, och slutet blir att åkern bränns av. Heb 6

Förbannelsen är inte långt borta. Du kan tro på din egen BS, men jag köper inte det för att jag inte kan tro att Gud låter sin ande vara kvar hos tungt kriminella. Därför ska vi inte be för de som begått dödssynder. Det står ju att sådana inte är kvar i Guds rike, som redan finns i himlen.

Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den. Upp 22:15

Varför skulle Gud slänga ut de, som utlovat på flera ställen, men låta sin ande vara kvar hos de? Och de har fått Guds ande vid dopet, för Gud ljuger inte och ger Anden utan att mäta.

Vad Gud säger där gäller inte på individnivå. Varför tror du att ditt namn kan STRYKAS ur Livets bok?

Den som segrar skall alltså kläs i vita kläder, och jag skall inte stryka hans namn ur Livets bok, och jag skall kännas vid hans namn inför min Fader och inför hans änglar. Upp 3:5

Bara avfällingar kan strykas ur Livets bok. När de begått en dödssynd.
Citera
2023-04-08, 19:54
  #989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Läs vad du skrev själv. Om vi nu är "andar".

Jag skrev inom sitationstecken och med påföljande ifrågasättande av ditt resonemang eftersom jag uppfattar DIN tolkning som att vi är andar. Vilket jag INTE uppfattar oss som. Vi är människor av kött och blod, dödliga och ruttnar i jorden när vi ligger däri.

Det är ANDEN inom oss som föds på nytt och vi får en NY Ande.

Jesus förklarar själv här vad pånyttfödelsen innebär.
Joh 3:4-8
4 Nikodemus sade: "Hur kan en människa födas när hon är gammal? Inte kan hon väl komma in i moderlivet och födas en gång till?" 5 Jesus svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. 6 Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. 7 Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. 8 Vinden[b] blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden."

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Guds ande ersätter inte vår ande.

Ni har inte fått en ande som gör er till slavar så att ni måste leva i fruktan igen; ni har fått en ande som ger söners rätt så att vi kan ropa: »Abba! Fader!« Anden (Guds) själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Rom 8

Vi är inte kvar i den gamla kroppen, vi är en ny skapelse.

Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit. 2Kor 5:17

Vi har dött och blivit en del av Kristi kropp.


Men varför måste vi då födas på nytt i anden? När den gamla anden dör och den nya anden tar vid, Guds Heliga Ande, får vi inte en ny ande då menar du? Eller vad är det som dör enligt dig?

Rent kroppsligt är vi ju fortfarande vid liv och av kött och blod, INTE ANDAR.

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Tillsammans med vår ande. Så Guds ande kan tas ifrån dig. Att det bara kunde ske innan Andens utgjutelse, under GT, är också en lögn.

Detta är mitt förbund med dem, säger Herren: Min ande som fyller dig och mina ord som jag har lagt i din mun skall alltid bli kvar hos dig och dina barn och dina barns barn, säger Herren, nu och för evigt. Jes 59:21

Om Israel fick ett sådant löfte, innan Andens utgjutelse, varför hävdar du motsatsen?

Börjar det inte bli uppenbart att du inte har en profetisk gåva och inte kan tolka profetior heller? Det är två olika gåvor. Som du saknar.

Jesaja 59 är en profetia om FRAMTIDEN. Den handlar om Jesus tillkomst c:a 700 år senare. DÅ FÖRST kommer det nya förbundet instiftas, DET som Jesaja profeterar om i kapitel 59.

Läs versen innan så förstår du vad/vilka vers 21 syftar till.

Att rycka verser ur sitt sammanhang och sätta in dom i ett EGET sammanhang är inte särskilt vist och kommer INTE från den Helige Anden.

Jesaja 59:20
20 Återlösaren skall komma till Sion
och till dem i Jakob som vänder om från sin överträdelse,
säger Herren.


Vem är återlösaren?
Var är Sion?
Och när vänder "dom i Jakob" om från sina överträdelser?

Romarbrevet 11:25-27
25 Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel skall bli frälst, som det står skrivet: Från Sion skall Frälsaren komma och skaffa bort all ogudaktighet från Jakob.[f] 27 Och detta skall vara mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder.



Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Ty har vi blivit ett med honom genom att dö som han skall vi också bli förenade med honom genom att uppstå som han. Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med honom för att den syndiga kroppen skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden. Ty den som är död är frikänd från synden. Rom 6

Så är det också med er, mina bröder: ni har dött bort från lagen med Kristi kropp och tillhör nu en annan, honom som blev uppväckt från de döda, och så kan vi bära frukt åt Gud. Så länge vi levde på människans villkor var de synder och lidelser som väcks av lagen verksamma i våra lemmar, så att vi bar frukt åt döden. Men nu har vi blivit fria från lagen, sedan vi dött bort från det som höll oss bundna, och kan tjäna på ett nytt sätt, med vår ande, och inte på det gamla, efter bokstaven. Rom 7

Vi kan tjäna Gud med VÅR ande, inte Guds ande. Detta beskriver pånyttfödelse som sker vid dopet. Vi dör en symbolisk död när hela kroppen är under vatten, och föds på nytt när vår kropp lämnar vattnet. Därför kallade Jesus det att födas av vatten. Och det är som sagt en livslång process att arbeta på vår frälsning.

Nej, det är inte en livslång process att arbeta på frälsningen, DEN ÄR EN GÅVA UTAN VILLKOR och behöver ALDRIG bearbetas. Det som är en process är, efter frälsningen, att lära känna Herren, lära sig följa Hans vilja, förstå hans rättfärdighet och hans kärlek, att HAN och BARA HAN ska äras för denna NÅD.

Du har missförstått det mest grundläggande. Tänk om, läs om, försök lära känna Herren för den Han ÄR istället för den DU försöker forma honom till.

Romarbreven som du hänvisar till handlar om uppståndelsen, den fysiska, den som INTE skett ännu, DEN som vi väntar på. Det välsignade hoppet.

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så vi blir pånyttfödda och får Guds ande vid dopet som det står på ett annat ställe. Vad händer med alla som blev döpta som barn men slutade som mördare och lögnare? Fick de också ha kvar Guds ande sedan de döptes? Nej.

vidare.Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, dem är det omöjligt att på nytt föra till omvändelse, eftersom de korsfäster Guds son en andra gång och gör honom till åtlöje. En åker som får rikligt med regn har Guds välsignelse om den suger upp vattnet och skänker odlaren hans gröda. Men bär den törnen och tistlar är den värdelös. Förbannelsen är inte långt borta, och slutet blir att åkern bränns av. Heb 6

Förbannelsen är inte långt borta. Du kan tro på din egen BS, men jag köper inte det för att jag inte kan tro att Gud låter sin ande vara kvar hos tungt kriminella. Därför ska vi inte be för de som begått dödssynder. Det står ju att sådana inte är kvar i Guds rike, som redan finns i himlen.

Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den. Upp 22:15

Varför skulle Gud slänga ut de, som utlovat på flera ställen, men låta sin ande vara kvar hos de? Och de har fått Guds ande vid dopet, för Gud ljuger inte och ger Anden utan att mäta.

Vad Gud säger där gäller inte på individnivå. Varför tror du att ditt namn kan STRYKAS ur Livets bok?

Den som segrar skall alltså kläs i vita kläder, och jag skall inte stryka hans namn ur Livets bok, och jag skall kännas vid hans namn inför min Fader och inför hans änglar. Upp 3:5

Bara avfällingar kan strykas ur Livets bok. När de begått en dödssynd.

Herrens Ande förblir i den utvalde FÖR EVIGT, det är Herrens egna ord om saken. Du kan dividera något annat hur mycket som helst utan att det blir mer sant. Din sanning är inte Herrens sanning. Lyssna på Herren istället och låt HANS ord gå före ditt oförstånd.

Ingen betyder ingen.....
Alltid betyder alltid....

Hur mycket du än vrider och vänder på saken

Johannes 14:15-17
15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.

Johannes 10:27-30
27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29 Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. 30 Jag och Fadern är ett
Citera
2023-04-10, 11:08
  #990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jag skrev inom sitationstecken och med påföljande ifrågasättande av ditt resonemang eftersom jag uppfattar DIN tolkning som att vi är andar. Vilket jag INTE uppfattar oss som. Vi är människor av kött och blod, dödliga och ruttnar i jorden när vi ligger däri.

Det är ANDEN inom oss som föds på nytt och vi får en NY Ande.

Jesus förklarar själv här vad pånyttfödelsen innebär.
Joh 3:4-8
4 Nikodemus sade: "Hur kan en människa födas när hon är gammal? Inte kan hon väl komma in i moderlivet och födas en gång till?" 5 Jesus svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. 6 Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. 7 Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. 8 Vinden[b] blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden."



Men varför måste vi då födas på nytt i anden? När den gamla anden dör och den nya anden tar vid, Guds Heliga Ande, får vi inte en ny ande då menar du? Eller vad är det som dör enligt dig?

Rent kroppsligt är vi ju fortfarande vid liv och av kött och blod, INTE ANDAR.



Jesaja 59 är en profetia om FRAMTIDEN. Den handlar om Jesus tillkomst c:a 700 år senare. DÅ FÖRST kommer det nya förbundet instiftas, DET som Jesaja profeterar om i kapitel 59.

Läs versen innan så förstår du vad/vilka vers 21 syftar till.

Att rycka verser ur sitt sammanhang och sätta in dom i ett EGET sammanhang är inte särskilt vist och kommer INTE från den Helige Anden.

Jesaja 59:20
20 Återlösaren skall komma till Sion
och till dem i Jakob som vänder om från sin överträdelse,
säger Herren.


Vem är återlösaren?
Var är Sion?
Och när vänder "dom i Jakob" om från sina överträdelser?

Romarbrevet 11:25-27
25 Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel skall bli frälst, som det står skrivet: Från Sion skall Frälsaren komma och skaffa bort all ogudaktighet från Jakob.[f] 27 Och detta skall vara mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder.





Nej, det är inte en livslång process att arbeta på frälsningen, DEN ÄR EN GÅVA UTAN VILLKOR och behöver ALDRIG bearbetas. Det som är en process är, efter frälsningen, att lära känna Herren, lära sig följa Hans vilja, förstå hans rättfärdighet och hans kärlek, att HAN och BARA HAN ska äras för denna NÅD.

Du har missförstått det mest grundläggande. Tänk om, läs om, försök lära känna Herren för den Han ÄR istället för den DU försöker forma honom till.

Romarbreven som du hänvisar till handlar om uppståndelsen, den fysiska, den som INTE skett ännu, DEN som vi väntar på. Det välsignade hoppet.



Herrens Ande förblir i den utvalde FÖR EVIGT, det är Herrens egna ord om saken. Du kan dividera något annat hur mycket som helst utan att det blir mer sant. Din sanning är inte Herrens sanning. Lyssna på Herren istället och låt HANS ord gå före ditt oförstånd.

Ingen betyder ingen.....
Alltid betyder alltid....

Hur mycket du än vrider och vänder på saken

Johannes 14:15-17
15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.

Johannes 10:27-30
27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29 Vad min Fader har gett mig är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. 30 Jag och Fadern är ett
Det står födas AV vatten och födas AV anden, inte I anden. Att födas av vatten är pånyttfödelse vid dopet, att födas AV anden är uppståndelse.

har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag (Herren som kallas Anden) har fött dig i dag. Apg 13:33

Du föds av Anden vid uppståndelsen och BLIR en ande

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

Nej, din ande ersätts inte av Guds ande. Din ande är din mind (1Kor 2), och du tror att du kan leva utan din ande? Dessutom skulle Gud vara ansvarig för dina synder om du bara hade Guds ande.

Anden (Guds) själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Rom 8:16

Andra gången jag ger dig denna vers. Dags att du läser och i alla fall försöker förstå. Guds ande är inte vår ande.

Jes 59 handlar inte om Kristi förbund. Joel visar vilka andliga gåvor israelerna fick.

Det skall komma en tid då jag utgjuter min ande över alla. Era söner och döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män se syner. Joel 2:28

Profetera, drömmar och syner. Dessutom säger Gud till Jesaja att löftet gäller honom och hans barn etc. Och hela det judiska folket.

Detta är mitt förbund med DEM, säger Herren: Min ande som fyller DIG och mina ord som jag har lagt i din mun skall alltid bli kvar hos dig och dina barn och dina barns barn, säger Herren, nu och för evigt. Jes 59:21

Ni kyrkliga är ju som blinda som leder blinda som inte kan läsa.

När Guds ande blev utgjuten över hedningarna, efter Jesus död, fick vi fler andliga gåvor, som att uppväcka döda, bota sjuka etc. Ni saknar dessa andliga gåvor, annars hade ni inte tolkat Guds ord så fel.

Då kan du väl förklara följande ord:

Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara så som när jag var hos er utan ännu mer nu när jag är långt borta. Fil 2:12

Ty Guds makt beskyddar er genom tron fram till den frälsning som finns beredd att uppenbaras i den sista tiden. 1Pet 1:5

En frälsning för framtiden, som du får arbeta på. Er lära om en gång frälst, alltid frälst är falsk.

Jesus sa den som håller ut till slutet blir frälst, eller räddad.

Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Matt 24:13

Du är alltså INTE frälst från dopet eller dagen du kom till tro.

Den som segrar och ger akt på mina gärningar ända till slutet, Upp 2:26

Ända till slutet väntas du arbeta på din frälsning.
__________________
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-04-10 kl. 11:20.
Citera
2023-04-10, 11:21
  #991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det står födas AV vatten och födas AV anden, inte I anden. Att födas av vatten är pånyttfödelse vid dopet, att födas AV anden är uppståndelse.

Så mördaren bredvid Jesus på korset, som fick följa med Jesus till paradiset, hade han döpts i vatten? Alla helgon i GT, är dom också döpta i vatten?

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag (Herren som kallas Anden) har fött dig i dag. Apg 13:33

Du föds av Anden vid uppståndelsen och BLIR en ande

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

Nej, din ande ersätts inte av Guds ande. Din ande är din mind (1Kor 2), och du tror att du kan leva utan din ande? Dessutom skulle Gud vara ansvarig för dina synder om du bara hade Guds ande.

Anden (Guds) själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Rom 8:16

Andra gången jag ger dig denna vers. Dags att du läser och i alla fall försöker förstå. Guds ande är inte vår ande.

Jes 59 handlar inte om Kristi förbund. Joel visar vilka andliga gåvor israelerna fick.

Det skall komma en tid då jag utgjuter min ande över alla. Era söner och döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män se syner. Joel 2:28

Profetera, drömmar och syner. Dessutom säger Gud till Jesaja att löftet gäller honom och hans barn etc. Och hela det judiska folket.

Detta är mitt förbund med dem, säger Herren: Min ande som fyller dig och mina ord som jag har lagt i din mun skall alltid bli kvar hos dig och dina barn och dina barns barn, säger Herren, nu och för evigt. Jes 59:21

Ni kyrkliga är ju som blinda som leder blinda som inte kan läsa.

När Guds ande blev utgjuten över hedningarna, efter Jesus död, fick vi fler andliga gåvor, som att uppväcka döda, bota sjuka etc. Ni saknar dessa andliga gåvor, annars hade ni inte tolkar Guds ord så fel.

Då kan du väl förklara följande ord:

Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara så som när jag var hos er utan ännu mer nu när jag är långt borta. Fil 2:12

Ty Guds makt beskyddar er genom tron fram till den frälsning som finns beredd att uppenbaras i den sista tiden. 1Pet 1:5

En frälsning för framtiden, som du får arbeta på. Er lära om en gång frälst, alltid frälst är falsk

Nej, det är du som blivit förblindad av din doktrin. Jesaja 59 är en profetia om Jesus. Paulus, som var väldigt påläst i GT skrifterna, citerar tydligt och klart denna profetia.

Det ÄR ett mysterium. Dina ögon behöver öppnas.

Romarbrevet 11:25-27

25 Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel skall bli frälst, som det står skrivet: Från Sion skall Frälsaren komma och skaffa bort all ogudaktighet från Jakob.[f] 27 Och detta skall vara mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder.
Citera
2023-04-10, 11:38
  #992
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Så mördaren bredvid Jesus på korset, som fick följa med Jesus till paradiset, hade han döpts i vatten? Alla helgon i GT, är dom också döpta i vatten?



Nej, det är du som blivit förblindad av din doktrin. Jesaja 59 är en profetia om Jesus. Paulus, som var väldigt påläst i GT skrifterna, citerar tydligt och klart denna profetia.

Det ÄR ett mysterium. Dina ögon behöver öppnas.

Romarbrevet 11:25-27

25 Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel skall bli frälst, som det står skrivet: Från Sion skall Frälsaren komma och skaffa bort all ogudaktighet från Jakob.[f] 27 Och detta skall vara mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder.
Han var ingen mördare. G3027 är tjuv eller rånare.

https://www.blueletterbible.org/lexicon/g3027/kjv/tr/0-1/

Nej, för att de hade omskärelsen. Mannen på korset var förmodligen omskuren, därför kunde Jesus ge honom ett sådant löfte. Frälsningen utgår som bekant från judarna, vi blir bara inympade på samma träd från vilket de bröts bort.

Det står klart och tydligt vilka det gäller. Dem syftar till Zion/Israel. Dig syftar till Jesaja och hans barn etc. Alltså gäller det alla av judisk börd. Och nu väntar vi på att alla hedningar når sitt fulla antal genom Kristi förbund. Det senare förbundet ersätter inte förbundet i Jesaja och Joel, vilket innebär att judar är ledda av Guds ande också. Om de lyssnar till vad Guds ande säger.
__________________
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-04-10 kl. 11:41.
Citera
2023-04-10, 12:24
  #993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Han var ingen mördare. G3027 är tjuv eller rånare.

https://www.blueletterbible.org/lexicon/g3027/kjv/tr/0-1/

Nej, för att de hade omskärelsen. Mannen på korset var förmodligen omskuren, därför kunde Jesus ge honom ett sådant löfte. Frälsningen utgår som bekant från judarna, vi blir bara inympade på samma träd från vilket de bröts bort.

Det står klart och tydligt vilka det gäller. Dem syftar till Zion/Israel. Dig syftar till Jesaja och hans barn etc. Alltså gäller det alla av judisk börd. Och nu väntar vi på att alla hedningar når sitt fulla antal genom Kristi förbund. Det senare förbundet ersätter inte förbundet i Jesaja och Joel, vilket innebär att judar är ledda av Guds ande också. Om de lyssnar till vad Guds ande säger.
Dina religiösa doktriner leder dig i fördärvet.

Profetian riktar sig till Israel, jaa, att dom, efter Jesus tillkomst, om/när dom vänder om, också får ett nytt hjärta och en ny ande. DET är vad profetian handlar om.

Men eftersom Israel avvisade Jesus (nationen Israel, politikerna, Fariseerna, mm) så förblindade Herren dom, tills dess att alla Hedningar kommit i fullt antal. SEN kommer hela Israel (dock blir det bara en liten kvarleva kvar då) att vända sig till Herren och därmed få åtnjuta löftet.

DET är vad Herren och även Paulus lär ut. Dina egna tolkningar ger jag inte mycket för.

Tillägg:

Varför döpte Johannes alla omskurna Israeler, tom Jesus, innan han blev halshuggen? Om det räcker med omskärelsen för GT:s helgon?

Och Noah, och alla andra gamla helgon som inte var omskurna, hur kommer dom in i Guds Rike?

Herren är en ordningens Gud, allt sker i en viss ordning. ALLA som kommer till tro blir frälsta och får Helige Ande efter Ande utgjutelsen. ALLA. DET är det enda kriteriet.

Det Jesus syftar på när han talar med Nikodemus är fostervattnet som ALLA föds i EN gång.
__________________
Senast redigerad av vinkelhak 2023-04-10 kl. 12:34.
Citera
2023-04-10, 13:06
  #994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Dina religiösa doktriner leder dig i fördärvet.

Profetian riktar sig till Israel, jaa, att dom, efter Jesus tillkomst, om/när dom vänder om, också får ett nytt hjärta och en ny ande. DET är vad profetian handlar om.

Men eftersom Israel avvisade Jesus (nationen Israel, politikerna, Fariseerna, mm) så förblindade Herren dom, tills dess att alla Hedningar kommit i fullt antal. SEN kommer hela Israel (dock blir det bara en liten kvarleva kvar då) att vända sig till Herren och därmed få åtnjuta löftet.

DET är vad Herren och även Paulus lär ut. Dina egna tolkningar ger jag inte mycket för.

Tillägg:

Varför döpte Johannes alla omskurna Israeler, tom Jesus, innan han blev halshuggen? Om det räcker med omskärelsen för GT:s helgon?

Och Noah, och alla andra gamla helgon som inte var omskurna, hur kommer dom in i Guds Rike?

Herren är en ordningens Gud, allt sker i en viss ordning. ALLA som kommer till tro blir frälsta och får Helige Ande efter Ande utgjutelsen. ALLA. DET är det enda kriteriet.

Det Jesus syftar på när han talar med Nikodemus är fostervattnet som ALLA föds i EN gång.
Den sista meningen i Jes 59:21 är NU och för evigt, alltså är förbundet giltigt från NU och för evigt. Varför anklagar du Gud för att ljuga om det blir giltigt först flera hundra år senare?

Johannes dop var ett omvändelsedop.

Paulus sade: »Johannes dop var ett omvändelsedop, och han uppmanade folket att tro på den som skulle komma efter honom, det vill säga Jesus.« Apg 19

Och det var innan Kristi förbund hade trätt i kraft.

testamentet blir giltigt först efter dödsfallet och har ingen verkan så länge dess upphovsman lever. Heb 9:17

Det handlar helt enkelt olika förbund som trädde i kraft vid olika tidpunkter. Människor dömer inte heller för brott begångna innan en lag trädde i kraft. Men jag litar mer på Guds ord än dig, en indoktrinerad stackare som inte har vett att ändra uppfattning när du redan är överbevisad.

Att födas av vatten är pånyttfödelsen som sker vid dopet. Läs Rom 6. Vi har dött en symbolisk död och blivit en del av Kristi kropp. Att födas av Anden är uppståndelse från de döda. Läs Apg 13:33.
Citera
2023-04-10, 13:55
  #995
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Den sista meningen i Jes 59:21 är NU och för evigt, alltså är förbundet giltigt från NU och för evigt. Varför anklagar du Gud för att ljuga om det blir giltigt först flera hundra år senare?

Johannes dop var ett omvändelsedop.

Paulus sade: »Johannes dop var ett omvändelsedop, och han uppmanade folket att tro på den som skulle komma efter honom, det vill säga Jesus.« Apg 19

Och det var innan Kristi förbund hade trätt i kraft.

testamentet blir giltigt först efter dödsfallet och har ingen verkan så länge dess upphovsman lever. Heb 9:17

Det handlar helt enkelt olika förbund som trädde i kraft vid olika tidpunkter. Människor dömer inte heller för brott begångna innan en lag trädde i kraft. Men jag litar mer på Guds ord än dig, en indoktrinerad stackare som inte har vett att ändra uppfattning när du redan är överbevisad.

Att födas av vatten är pånyttfödelsen som sker vid dopet. Läs Rom 6. Vi har dött en symbolisk död och blivit en del av Kristi kropp. Att födas av Anden är uppståndelse från de döda. Läs Apg 13:33.

Evangeliet är det som leder till frälsning. Inga religiösa procedurer frälser en enda människa. Sen är det inget fel för en troende att ändå döpa sig, dock är det inte nödvändigt för att komma till tro och bli frälst.

Johannes döpte i vatten, Jesus döper i anden. Dopet i vatten var en symbolisk handling som förberedelse på att frälsaren skulle komma och döpa i anden.

ALLA föds i vatten (fostervatten) DET är vad som avses i texten du syftar på. Då föds man också i köttet.

1 Kor 1:17
17 Ty Kristus har inte sänt mig för att döpa utan för att predika evangelium, och det inte med vishet och vältalighet, så att Kristi kors inte förlorar sin kraft.

1 Kor 15:1-11
1 Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er, som ni tog emot och står fasta i, 2 och genom vilket ni blir frälsta. Jag vill påminna er om orden som jag förkunnade, om ni nu håller fast vid dem. Annars var det förgäves att ni kom till tro. 3 Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, 4 att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna, 5 och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. 6 Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder på en gång, av vilka de flesta ännu lever, medan några är insomnade. 7 Sedan visade han sig för Jakob och därefter för alla apostlarna. 8 Allra sist visade han sig också för mig, som är såsom ett ofullgånget foster. 9 Ty jag är den ringaste av apostlarna. Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling. 10 Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit förgäves, utan jag har arbetat mer än de alla, fast inte jag själv, utan Guds nåd som varit med mig. 11 Vare sig det gäller mig eller de andra, så förkunnar vi detta, och det är detta ni har kommit till tro på
Citera
2023-04-10, 15:11
  #996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Evangeliet är det som leder till frälsning. Inga religiösa procedurer frälser en enda människa. Sen är det inget fel för en troende att ändå döpa sig, dock är det inte nödvändigt för att komma till tro och bli frälst.

Johannes döpte i vatten, Jesus döper i anden. Dopet i vatten var en symbolisk handling som förberedelse på att frälsaren skulle komma och döpa i anden.

ALLA föds i vatten (fostervatten) DET är vad som avses i texten du syftar på. Då föds man också i köttet.

1 Kor 1:17
17 Ty Kristus har inte sänt mig för att döpa utan för att predika evangelium, och det inte med vishet och vältalighet, så att Kristi kors inte förlorar sin kraft.

1 Kor 15:1-11
1 Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er, som ni tog emot och står fasta i, 2 och genom vilket ni blir frälsta. Jag vill påminna er om orden som jag förkunnade, om ni nu håller fast vid dem. Annars var det förgäves att ni kom till tro. 3 Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, 4 att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna, 5 och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. 6 Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder på en gång, av vilka de flesta ännu lever, medan några är insomnade. 7 Sedan visade han sig för Jakob och därefter för alla apostlarna. 8 Allra sist visade han sig också för mig, som är såsom ett ofullgånget foster. 9 Ty jag är den ringaste av apostlarna. Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling. 10 Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit förgäves, utan jag har arbetat mer än de alla, fast inte jag själv, utan Guds nåd som varit med mig. 11 Vare sig det gäller mig eller de andra, så förkunnar vi detta, och det är detta ni har kommit till tro på
Jesus säger att man ska födas av vatten för att komma in i Guds rike. Menar du att det räcker att födas som människa för att komma in i Guds rike? Är det därför så många mördare är medlemmar i din kyrka? Nej, Jesus syftade på dopet, som är en förutsättning för att få Guds ande, och vattnet symboliserar Guds ande, som hjälper oss i vår svaghet.

Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger.« Detta sade han om Anden, som de som trodde på honom skulle få. Joh 7

Guds rike är inom oss genom Guds ande

Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.« Luk 17:21

Även här syftar han på Guds ande. När vi förkunnar evangeliet är det som att det strömmar levande vatten ur vårt inre. Allt är inspirerat av Guds ande
.
och det är inte ni som talar, utan er Faders ande talar genom er. Matt 10'20

Vattendoper kommer först för att du får Guds ande vid dopet. Därefter kan du bli andedöpt. Och det innebär helt enkelt att Guds ande kommer över dig i olika syften. Över Jesus innan han skulle korsfästes, över andra när de profeterar eller utsätts för prövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in