2023-03-18, 10:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Fann din ton dömande och brist på förståelse för andras situationer.
Det kan vara väldigt olikt din egen situation.
Vad som ter sig självklart för dig kan vara svårare för en annan.

Vi är olika danade. Men såklart samtidigt lika.

Förvränga nu allt så jag ser dålig ut. Varsågod. Det är ni bra på här.

Jag försöker bara visa och förmedla medkänsla.

Då jag själv haft olika missbruk vet jag hur mörkt det kan te sig med dessa demoner.

Så här är det:

Alla missbrukare, oavsett deras historia, väljer sitt eget öde.

Ljuger jag?

Om du har varit missbrukare så vet du själv att du valde att missbruka. Ja, du hade flera alternativ framför dig, men du valde missbruket. Ingen tvingade dig.

Eller?

Därför. Lägg av med att döma andra. Och sluta spekulera om folks familjeförhållanden.

Vem gör så?
Senast redigerad av Tubbo 2023-03-18 kl. 10:57.
Citera
2023-03-18, 11:45
Medlem
Ja undrar vem som bryr sig om synder längre?
Kolla på deras andar hur de beter sig.
Som insekter.
Eller vad är de egentligen ?
Har tom börjat ifrågasätta varför de någonsin kom hit.
De verkar gilla ändra på människor eller göra narr av.
Allt jag någonsin sa att jag behöver ha som bortblåst..
Citera
2023-03-18, 11:53
Avstängd
Vi är alla syndare, svårigheten är att urskilja när dom ska utkrävas. Bara Gud kan döma synd och den som är utan synd ska kasta första stenen som vi läser i evangelierna. Med det sagt så finns det i bibeln tydligt deklarerat att synd finns men botgöringen görs i relation till Gud. Det finns tillfällen där den måste pekas ut med risken att själv dra en dom över sig.

Problemet i vardagstal är att vi använder synd och brott omlott. Brott stävjar vi för att samhället ska fungera. Synden är oftast något man bär med sig och endast kan förlåtas genom omvändelse.

Inget att oroa sig för alltså om du inte tror på syndakoncept i biblisk mening. Jag gör det och det har räddat mig från de värsta klaveren. Det som jag har missat är mellan mig och Gud. Däremot kan jag såklart ha missat en del saker och då får man vara beredd på att förlåta och be om förlåtelse mot andra människor.
Citera
2023-03-18, 19:25
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Så här är det:

Alla missbrukare, oavsett deras historia, väljer sitt eget öde.

Ljuger jag?

Om du har varit missbrukare så vet du själv att du valde att missbruka. Ja, du hade flera alternativ framför dig, men du valde missbruket. Ingen tvingade dig.

Eller?

Därför. Lägg av med att döma andra. Och sluta spekulera om folks familjeförhållanden.

Vem gör så?
Du vet ju hur sjuk man kan bli.

Jag har sett mirakulösa uppfriskanden.

i svagheten blir kraften störst. Visar på Guds kraft.

Vi beskyller ingen. Överlåt det till anklagaren.

Visst man gör sina val. Det är bristsjukdom. Världen kan te sig ganska skrämmande och svårnavigerad. Finns alla möjliga funktionsvariationer.

Jesus är frälsaren!
Senast redigerad av Ballooonie 2023-03-18 kl. 19:29.
Citera
2023-03-20, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Tvångstankar inympade av den Gudsförsakande juden gör dig till Satans följe, inte till en kristen. Du maler på såsom alla judedyrkare med satan styrandes.

Jesus Kristus är inte jude varken via de Ord från Gud han lär ut eller via sitt Gudomliga ursprung.

Judarna lystrar inte till Gud. De kristna av juda stam m.fl. däremot gör så.

De av Juda stam som tror på Jesus Kristus Guds Son är inte judar - de är Kristna! Judarna är förkastade i Guds ögon. Solen går upp över dem båda. Men dagen då mammonit judarna som levt för satan kommer.
Var föddes Jesus?
Vilken härstamning har Jesus på den mänskliga sidan?
Vilka spred Jesus budskapet till FÖRST?
Var korsfästes Jesus?
Från vilken plats återvände Jesus till fadern?
Till vilken plats kommer Jesus till tillbaks?
Var kommer Jesus upprätta sitt kungarike och till vilka uppgavs det löftet?
Vilka är dom 144 000, vilka stammar kommer dom ifrån?
¨
Svar:

Israel, Israel, Israel, Jerusalem, Jerusalem, Jerusalem och Judarna, Judarna, Judarna....

Och jaa, dom måste vända om först...inse sitt svek...men Herren kommer inte tillbaks förrän dom ropar efter honom och Herrens plan och Herrens löften bryter han aldrig...för annars blir även löftena du tror på tomma ord.

Så folket du "hatar" är nyckeln till din frälsning....utan dom ingen frälsning för dig heller.
Senast redigerad av vinkelhak 2023-03-20 kl. 07:29.
Citera
2023-03-20, 09:44
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Jag tror knappast att änglarna skulle applådera och jag vet inte om det är en mindre synd att köpa sex än att runka. Men jag skulle i varje fall inte skämmas lika mycket.

Jag tycker absolut att det är omanligt som fan. Du borde skämmas.

Det är många som tycker att det är omanligt att vända andra kinden till också. Det lovar jag.
Ändå så är det det som kristna skall göra.
Att älska sin fiende kan ju också framstå som tämligen omanligt.
Citera
2023-03-20, 15:53
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Var föddes Jesus?
Vilken härstamning har Jesus på den mänskliga sidan?
Vilka spred Jesus budskapet till FÖRST?
Var korsfästes Jesus?
Från vilken plats återvände Jesus till fadern?
Till vilken plats kommer Jesus till tillbaks?
Var kommer Jesus upprätta sitt kungarike och till vilka uppgavs det löftet?
Vilka är dom 144 000, vilka stammar kommer dom ifrån?
¨
Svar:

Israel, Israel, Israel, Jerusalem, Jerusalem, Jerusalem och Judarna, Judarna, Judarna....

Och jaa, dom måste vända om först...inse sitt svek...men Herren kommer inte tillbaks förrän dom ropar efter honom och Herrens plan och Herrens löften bryter han aldrig...för annars blir även löftena du tror på tomma ord.

Så folket du "hatar" är nyckeln till din frälsning....utan dom ingen frälsning för dig heller.
Det är glädjande att du har en positiv inställning till Israel, men...

Sveket är de kristna som tror att de är frälsta från lagen, överger gt och överger budorden.

I sitt svek rycker de kristna enstaka bibelverser ur sitt sammanhang i gamla testamentet för att "bevisa" sin egen avfälliga tro, istället för att se till helheten i budskapet i GT.

Ryck inte sanningens ord ifrån mig, jag hoppas på dina domslut.
Din lag vill jag alltid hålla, nu och för evigt.
I frihet kan jag vandra, ty jag fördjupar mig i dina befallningar.
Jag kungör dina lagbud för kungar och behöver inte blygas.
Jag har min lust i dina bud, ja, jag älskar dem.
Jag sträcker mina händer mot dig och begrundar dina stadgar

Psaltaren 119:43-48
Citera
2023-03-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det är glädjande att du har en positiv inställning till Israel, men...

Sveket är de kristna som tror att de är frälsta från lagen, överger gt och överger budorden.

I sitt svek rycker de kristna enstaka bibelverser ur sitt sammanhang i gamla testamentet för att "bevisa" sin egen avfälliga tro, istället för att se till helheten i budskapet i GT.

Ryck inte sanningens ord ifrån mig, jag hoppas på dina domslut.
Din lag vill jag alltid hålla, nu och för evigt.
I frihet kan jag vandra, ty jag fördjupar mig i dina befallningar.
Jag kungör dina lagbud för kungar och behöver inte blygas.
Jag har min lust i dina bud, ja, jag älskar dem.
Jag sträcker mina händer mot dig och begrundar dina stadgar

Psaltaren 119:43-48

Det ena utesluter inte det andra, inte ens David kunde hålla Guds bud när det kom till hans egna begär så gick dom före. ALLA är vi inrotade syndare. Det finns bara en väg ur denna förbannelse som djävulen dragit över oss och det är genom Jesus offer och blodsspillan och besegrande av döden, uppstånden på tredje dagen. Då tog han med sig alla gamla testamentets helgon från Paradiset till Guds Rike. Dit vi alla följare av Jesus också kommer att hamna när vi dör.

DIN Gud håller inte sina löften. MIN Gud håller vad han lovar. Han gör det inte för deras skull, inte för din skull och inte ens för min skull heller. Han gör det för sitt eget heliga namns skull.

Det är Herren som ska ha äran, inte du och dina gärningar.

Hesekiel 36:22

Säg därför till Israels hus: Så säger Herren, Herren: Inte för er skull gör jag detta, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namns skull, det som ni har vanärat bland de folk ni har kommit till.

Jesus kommer tillbaka, som den Messias som Herren utlovat. Men först måste dom tuktas, dom otroende gärningsutövande Judarna (Israel), den lilla kvarleva som kommer lyssna, som då kommer räddas. Ve att vara Jude under denna tid, tack och lov för Herren Jesus Krist som låter oss andra slippa undan. Vi är redan FRIA.

Hosea 5:14

Jag vill gå min väg,
jag vill vända tillbaka till min boning,
till dess de erkänner sin skuld
och söker mitt ansikte.
I nöden skall de vända sig till mig.

Daniel 9:24-27 (Dom sjuttio veckorna)

Den sista veckan (vers 27) är kvar. Ve den som är kvar här då.

24 Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja den Allraheligaste. 25 Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten kommer, skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter. 26 Men efter de sextiotvå veckorna skall den Smorde förgöras, helt utblottad. Och staden och helgedomen skall förstöras av folket till en furste som kommer. Men slutet kommer som en störtflod. Intill änden skall det råda krig. Förödelse är fast besluten. 27 Han skall stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer. Och på styggelsers vinge skall förödaren komma, till dess att förstöring och oryggligt beslutad straffdom utgjuts över förödaren."

"Han" i vers 27 syftar på "fursten som ska komma" i vers 26. Och den fursten (enligt profetian) kommer ur det folk som förgjorde Jerusalem år 70 e kr.

DEN fursten är den som försöker förleda dig och många många andra med dig. Vänd om medans tid är.

Förödelsen är fast besluten (vers 26).
Citera
2023-03-20, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det är många som tycker att det är omanligt att vända andra kinden till också. Det lovar jag.
Ändå så är det det som kristna skall göra.
Att älska sin fiende kan ju också framstå som tämligen omanligt.

Det är för att budet har missförståtts.

Varje man av styrka bör absolut vända använda andra kinden till. Lugna ner. Älska.

Men det betyder inte att du kan vända ditt barns kind. Förstår du?
Citera
2023-03-21, 05:00
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Det är för att budet har missförståtts.

Varje man av styrka bör absolut vända använda andra kinden till. Lugna ner. Älska.

Men det betyder inte att du kan vända ditt barns kind. Förstår du?

Vad menar du med att vända ditt barns kind?
Citera
2023-03-21, 18:49
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
inte ens David kunde hålla Guds bud när det kom till hans egna begär så gick dom före. ALLA är vi inrotade syndare.

Jo, men Bibeln säger att människan kan trampa på ormens huvud, vi har fri vilja och måste inte synda även om det ibland är svårt.

Gud sa till ormen efter syndafallet: ”Jag skall väcka fiendskap mellan dig och kvinnan, mellan din avkomma och hennes: de skall trampa på ditt huvud och du skall hugga dem i hälen.«” ! Mosebok 3:15.

Och vi har en god Gud som gärna förlåter den som vänder om:

Om du lade synder på minnet, Herre, vem kunde då bestå? Men hos dig finns förlåtelse, och därför fruktar man dig. Jag väntar på Herren, jag längtar, jag hoppas få höra hans ord. Jag längtar efter Herren mer än väktarna efter morgonen, än väktarna efter morgonen. Hoppas på Herren, Israel, ty hos Herren finns nåd och makten att befria. Han skall befria Israel från alla synder.
Psaltaren 130:3-8.

Citat:
Hesekiel 36:22

Säg därför till Israels hus: Så säger Herren, Herren: Inte för er skull gör jag detta, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namns skull, det som ni har vanärat bland de folk ni har kommit till.

Jesus kommer tillbaka, som den Messias som Herren utlovat. Men först måste dom tuktas, dom otroende gärningsutövande Judarna (Israel), den lilla kvarleva som kommer lyssna, som då kommer räddas. Ve att vara Jude under denna tid, tack och lov för Herren Jesus Krist som låter oss andra slippa undan. Vi är redan FRIA.

Hosea 5:14

Jag vill gå min väg,
jag vill vända tillbaka till min boning,
till dess de erkänner sin skuld
och söker mitt ansikte.
I nöden skall de vända sig till mig.

Ja, Israel levde förr i tiden i diaspora p g a synd, som Hosea profeterade i versen du citerar.

Meeen… Du har väll oxå läst hur Hosea bok slutar? Hosea 14 går i uppfyllelse just nu, att Gud har förlåtit Israels folk och låtit dem vända om till sin Gud!

Vänd tillbaka, Israel, till Herren, din Gud, du har kommit på fall genom din synd. Kom med era ord och vänd tillbaka till Herren, säg till honom: Förlåt all vår skuld, ta emot det goda, vi skall infria våra löften. Assyrien räddar oss inte, vi skall inte stiga till häst, inte längre säga »Vår Gud« till ting vi själva har gjort. Hos dig finner faderlösa barmhärtighet. Jag skall bota dem från deras trolöshet, jag skall älska dem av hjärtat, min vrede har vänt sig från dem. Jag skall bli som dagg för Israel, och han skall blomstra som en lilja, slå rot som en poppel och skjuta nya skott. Hans prakt skall vara som olivträdets, hans doft som Libanons. De skall åter få bo i hans skugga, de skall frodas som en trädgård och blomstra som en vinstock. Han skall bli ryktbar som Libanons vin. Vad har Efraim mer med avgudarna att skaffa? Jag är den som ger svar och vakar över honom. Jag är som en grönskande cypress. Från mig får du din frukt. Hosea 14:2-9

Hur vet vi att Hosea 14 går i uppfyllelse nu? Att Israel är förlåtet av Gud och lever i Gudsgemenskap?
Sver: Genom att Moses profetia går i uppfyllelse just nu.

Redan Moses profeterade att Israels folk skulle få leva i diaspora men sedan i välsignelse vända tillbaka till sitt land när vänt om från synden:

och du besinnar dig, var du än bor bland alla de folk till vilka Herren, din Gud, har fördrivit dig, så att du vänder tillbaka till Herren, din Gud, och lyssnar till honom av hela ditt hjärta och med hela din själ, både du och dina barn, alldeles så som jag i dag befaller dig, då skall Herren, din Gud, vända ditt öde och förbarma sig över dig. Herren, din Gud, skall åter samla in dig från alla de folk bland vilka han har skingrat dig. Även om du har fördrivits till världens ände skall Herren, din Gud, samla in dig och hämta dig därifrån. Herren, din Gud, skall föra dig till det land som dina fäder fick som egendom. Du skall ta det i besittning, och han skall låta det gå dig väl och göra dig talrik, mer än dina fäder. Herren, din Gud, skall omskära ditt och dina efterkommandes hjärtan, så att du älskar Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ. Då kommer du att få leva. Herren, din Gud, skall lägga alla förbannelserna på dina fiender och på dem som hatar och förföljer dig. Då skall du åter lyssna till Herren och lyda alla hans bud, som jag i dag ger dig. Herren, din Gud, skall skänka dig allt gott i överflöd genom allt du gör, genom de barn du får, de djur som föds och den skörd du bärgar. Ty liksom Herren gladde sig över dina fäder skall han åter glädja sig över dig och låta det gå dig väl när du lyssnar till Herren, din Gud, och följer hans bud och stadgar, allt som har skrivits ner i denna lagbok, och när du vänder tillbaka till Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ.
5 Mosebok 30:2-10

Hören HERRENS ord, I hednafolk, och förkunnen det i havsländerna i fjärran; sägen: Han som förskingrade Israel skall ock församla det och bevara det, såsom en herde sin hjord.
Jeremia 31:10

Israels folk är förlåtet av Gud och får vända åter till sitt land i väsignelse. Nästa steg blir att Jesaja 49 går i uppfyllelse, att Israel kommer vara ett ljus för folken:

Han sade till mig: Du är min tjänare, Israel, genom dig skall jag visa min härlighet. Jag tänkte: Förgäves har jag ansträngt mig, fruktlöst och fåfängt förött min kraft. Ändå skall Herren ge mig min rätt, min lön finns hos min Gud. Nu har Herren talat, han som skapade mig till sin tjänare redan i moderlivet, för att jag skulle föra Jakob tillbaka och låta Israel samlas hos honom. Så skulle jag vinna ära inför Herren och min Gud vara min styrka. Han säger: Det är inte nog att du är min tjänare, som upprättar Jakobs stammar och för tillbaka Israels överlevande, jag skall göra dig till ett ljus för andra folk, för att min räddning skall nå över hela jorden.
Jesaja 49:3-6

Sakarja 8 kommer också gå i uppfyllelse:
Så säger Herren Sebaot: På den tiden ska tio män av alla språk och folk ta tag i mantelfållen på en judisk man och säga: ”Låt oss gå med er, för vi har hört att Gud är med er.” Sakarja 8:23

Synd är att bryta mot Guds bud i gamla testamentet.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-03-21 kl. 19:08.
Citera
2023-03-21, 21:42
Medlem
Citat:
Jo, men Bibeln säger att människan kan trampa på ormens huvud, vi har fri vilja och måste inte synda även om det ibland är svårt.

Gud sa till ormen efter syndafallet: ”Jag skall väcka fiendskap mellan dig och kvinnan, mellan din avkomma och hennes: de skall trampa på ditt huvud och du skall hugga dem i hälen.«” ! Mosebok 3:15.

Och vi har en god Gud som gärna förlåter den som vänder om:

Ja, men förlåtelsen leder inte till Guds Rike utan Jesus offer. Alla gamla testamentets helgon väntade på Jesus i Paradiset som var dödsriket för helgonen.

Jag tycker King James Bibel är mer tydligt med vad Herren säger här.

Gen 3:15

And I will put enmity
Between you and the woman,
And between your seed and her Seed;
He shall bruise your head,
And you shall bruise His heel.”

Vilken säd kan det vara, kvinnans säd? Har ens kvinnor säd? Och djävulen, vad har han för säd? Eller "avkomma" som svenska biblar verkar översätta till? Djävulen är ju en ängel och har inget kön?

Citat:
Om du lade synder på minnet, Herre, vem kunde då bestå? Men hos dig finns förlåtelse, och därför fruktar man dig. Jag väntar på Herren, jag längtar, jag hoppas få höra hans ord. Jag längtar efter Herren mer än väktarna efter morgonen, än väktarna efter morgonen. Hoppas på Herren, Israel, ty hos Herren finns nåd och makten att befria. Han skall befria Israel från alla synder.
Psaltaren 130:3-8..

Ja, Israel levde förr i tiden i diaspora p g a synd, som Hosea profeterade i versen du citerar.

Förr? Vad har förändrats nu då menar du? Förutom att Jesus kom för 2000 år sen och uppfyllde profetiorna om Israels (och alla andras) räddning?

Citat:
Meeen… Du har väll oxå läst hur Hosea bok slutar? Hosea 14 går i uppfyllelse just nu, att Gud har förlåtit Israels folk och låtit dem vända om till sin Gud!

Vänd tillbaka, Israel, till Herren, din Gud, du har kommit på fall genom din synd. Kom med era ord och vänd tillbaka till Herren, säg till honom: Förlåt all vår skuld, ta emot det goda, vi skall infria våra löften. Assyrien räddar oss inte, vi skall inte stiga till häst, inte längre säga »Vår Gud« till ting vi själva har gjort. Hos dig finner faderlösa barmhärtighet. Jag skall bota dem från deras trolöshet, jag skall älska dem av hjärtat, min vrede har vänt sig från dem. Jag skall bli som dagg för Israel, och han skall blomstra som en lilja, slå rot som en poppel och skjuta nya skott. Hans prakt skall vara som olivträdets, hans doft som Libanons. De skall åter få bo i hans skugga, de skall frodas som en trädgård och blomstra som en vinstock. Han skall bli ryktbar som Libanons vin. Vad har Efraim mer med avgudarna att skaffa? Jag är den som ger svar och vakar över honom. Jag är som en grönskande cypress. Från mig får du din frukt. Hosea 14:2-9

Hur vet vi att Hosea 14 går i uppfyllelse nu? Att Israel är förlåtet av Gud och lever i Gudsgemenskap?
Sver: Genom att Moses profetia går i uppfyllelse just nu.

Redan Moses profeterade att Israels folk skulle få leva i diaspora men sedan i välsignelse vända tillbaka till sitt land när vänt om från synden:

och du besinnar dig, var du än bor bland alla de folk till vilka Herren, din Gud, har fördrivit dig, så att du vänder tillbaka till Herren, din Gud, och lyssnar till honom av hela ditt hjärta och med hela din själ, både du och dina barn, alldeles så som jag i dag befaller dig, då skall Herren, din Gud, vända ditt öde och förbarma sig över dig. Herren, din Gud, skall åter samla in dig från alla de folk bland vilka han har skingrat dig. Även om du har fördrivits till världens ände skall Herren, din Gud, samla in dig och hämta dig därifrån. Herren, din Gud, skall föra dig till det land som dina fäder fick som egendom. Du skall ta det i besittning, och han skall låta det gå dig väl och göra dig talrik, mer än dina fäder. Herren, din Gud, skall omskära ditt och dina efterkommandes hjärtan, så att du älskar Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ. Då kommer du att få leva. Herren, din Gud, skall lägga alla förbannelserna på dina fiender och på dem som hatar och förföljer dig. Då skall du åter lyssna till Herren och lyda alla hans bud, som jag i dag ger dig. Herren, din Gud, skall skänka dig allt gott i överflöd genom allt du gör, genom de barn du får, de djur som föds och den skörd du bärgar. Ty liksom Herren gladde sig över dina fäder skall han åter glädja sig över dig och låta det gå dig väl när du lyssnar till Herren, din Gud, och följer hans bud och stadgar, allt som har skrivits ner i denna lagbok, och när du vänder tillbaka till Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ.
5 Mosebok 30:2-10

Hören HERRENS ord, I hednafolk, och förkunnen det i havsländerna i fjärran; sägen: Han som förskingrade Israel skall ock församla det och bevara det, såsom en herde sin hjord.
Jeremia 31:10

Israels folk är förlåtet av Gud och får vända åter till sitt land i väsignelse. Nästa steg blir att Jesaja 49 går i uppfyllelse, att Israel kommer vara ett ljus för folken:

Han sade till mig: Du är min tjänare, Israel, genom dig skall jag visa min härlighet. Jag tänkte: Förgäves har jag ansträngt mig, fruktlöst och fåfängt förött min kraft. Ändå skall Herren ge mig min rätt, min lön finns hos min Gud. Nu har Herren talat, han som skapade mig till sin tjänare redan i moderlivet, för att jag skulle föra Jakob tillbaka och låta Israel samlas hos honom. Så skulle jag vinna ära inför Herren och min Gud vara min styrka. Han säger: Det är inte nog att du är min tjänare, som upprättar Jakobs stammar och för tillbaka Israels överlevande, jag skall göra dig till ett ljus för andra folk, för att min räddning skall nå över hela jorden.
Jesaja 49:3-6

Sakarja 8 kommer också gå i uppfyllelse:
Så säger Herren Sebaot: På den tiden ska tio män av alla språk och folk ta tag i mantelfållen på en judisk man och säga: ”Låt oss gå med er, för vi har hört att Gud är med er.” Sakarja 8:23

Synd är att bryta mot Guds bud i gamla testamentet.

Tycker du att det ser ut som att dom har vänt om? Kan du ge några konkreta exempel?

Det Moses och alla andra profeter, så även Daniel, syftar på är just frälsaren, Messias, som ska komma. Problemet är att han redan varit här och dom missade hans besök. Dom väntar ju fortfarande och förstår inte att det är vedergällningens frälsare som kommer nästa gång.

Och jaa, en liten kvarleva, som i sista minuten inser sitt svek mot Herren som dom spikade fast på ett kors, kommer han att rädda undan. Men bara en liten kvarleva. En förintelse och förföljelse mycket mycket mycket värre än den i Tyskland kommer ske. Ve den som är kvar här då.

DÄRFÖR säger Herren i Hezekiel 36:22 att han gör det inte för deras skull, utan för sitt eget heliga namns skull. Just för att dom faktiskt INTE förtjänar det och för att människorna som finns kvar här då ska förstå att dom är UTAN hopp utan hans NÅD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in