2023-04-05, 10:40
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Sanningen är livsfarlig för bedragarna. De har klarat sig undan i tusentals år. Men nu är slutet kommet för deras bedrägeri. Juden som klarat sig främst genom att knyta till sig nyttiga idioter har att stå till svars inför Gud.
Vi är alla judar. Alla är människor..
Alla har vi varit juvenila.

Du vet vad det betyder så ni kan lägga ner. Är det nån som är i nöd eller verkar behöva Jesus hoppas jag Jesus kommer nå den personen på nåt sätt. Våra alternativ tar slut nån gång. Då finns bara Jesus kvar. Eller helvetet.

Det finns Jews for Jesus. Ett liv med Jesus är naturlig fortsättning för judenheten säger de. Och jag tror det.
Du har också en Jude i dig och han verkar föra talan här och nu.

Men vem har överhanden?
Senast redigerad av Ballooonie 2023-04-05 kl. 10:46.
Citera
2023-04-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Vilka är "er och de"?

Vad är det för fula varelser som tvingats på hela mänskligheten?

Vilka är tvångsysstemen?

Jag kan inte skriva det för vissa vill inte veta.
Men det finns varelser som är det värsta smuts och psykfall man kan föreställa sig.
De skiter I vad man säger försöker tvinga en.
Citera
2023-04-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
De kanske bara vill hjälpa dig.
Hjälpen kan komma på oväntat sätt från oväntat håll. Det är ändå viktigt att förlåta och förändras.

Försök förstå. Det är bara låga mänskliga motiv om det skulle vara nåt klandervärt. Inget att bry sig om..

Du har ju Jesus nu.

Du är inte heller perfekt.
Men i Jesus blir det lättare. Han är din sköld.

Perfekt blir man golvad i hjärnan av.
Ser mer ut som en tävling att vi ska vara.sämst och få det värst.
Deras parasiter verkar ha det bra däremot usch..
Citera
2023-04-05, 11:15
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Perfekt blir man golvad i hjärnan av.
Ser mer ut som en tävling att vi ska vara.sämst och få det värst.
Deras parasiter verkar ha det bra däremot usch..
Ta inte för allvarligt på världsliga grejer. Vi har vunnit. Du har alltid Jesus. Älska honom och gör vad som hör där till. För dig.
Citera
2023-04-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ta inte för allvarligt på världsliga grejer. Vi har vunnit. Du har alltid Jesus. Älska honom och gör vad som hör där till. För dig.

Det är inte världsliga grejjer det är även andliga grejjer det är mycket allvarligt att behandla individer som de gör.
Den som bjuder in satan eller avgudar här är ett hot för alla.
De tvingar sig på folk.
Citera
2023-04-05, 11:21
Medlem
Masingas avatar
Syndaren är muslimen som fastar och äter gris när solen går ner🤣
Citera
2023-04-05, 12:07
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Det är inte världsliga grejjer det är även andliga grejjer det är mycket allvarligt att behandla individer som de gör.
Den som bjuder in satan eller avgudar här är ett hot för alla.
De tvingar sig på folk.
Usch. Ja det är sant. Men det är mänskliga andar. De härbärgerar människor för att härja här nere. Då kan man ta hjälp av Jesus.
Jesus är din bästa vän.
Citera
2023-04-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?

Synd enligt bibeln:

1 John 3:4
King James Bible
Whosoever committeth sin transgresseth also the law: for sin is the transgression of the law.
Citera
2023-04-05, 14:16
Medlem
Citat:
Usch. Ja det är sant. Men det är mänskliga andar. De härbärgerar människor för att härja här nere. Då kan man ta hjälp av Jesus.
Jesus är din bästa vän.

Nej helt fel.
De vill låtsas som de för de flesta men många kommer aldrig i närheten av mänskliga tankar eller några som accepterar en människas kropp och liv någonsin.
Citera
2023-04-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Lägg ned bibeln/koranen en stund och titta ut i världen och se andra människor där. andra kulturer, andra religioner, andra idéer.
Andra kulturer? Huvudjägarna på Borneo till exempel?
Citera
2023-04-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Nej, jag håller inte med dig. Vi föds igen i anden när vi vänder om och kommer till tro, Då får vi den Helige Anden till hjälp att förstå allt och hålla hoppet vid liv.

Hoppet, det välsignade, är att Jesus kommer tillbaka och då förvandlas även våra kroppar och blir lika honom och hans kropp. Hur var hans kropp då, efter uppståndelsen? Jo det var en kropp, en riktig fysisk kropp, som man kunde ta på, som kunde äta och dricka. EN FYSISK kropp som också kan förvandlas och gå genom väggar och stängda dörrar.

Vi kommer få en ny HIMMELSK kropp.

Filipperbrevet 3:20-21

20 Men vi har vårt medborgarskap i himlen, och därifrån väntar vi Herren Jesus Kristus som Frälsare. 21 Han skall förvandla vår bräckliga kropp, så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet. Ty han har makt att lägga allt under sig.

1 Kor 15:51-53

51 Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, 52 i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. 53 Ty detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet.

Angående Judas, du tror väl inte att Judas var utvald av fadern att vara en av dom heliga?

Såklart han redan innan visste vad som fanns i Judas hjärta. Judas kom aldrig till äkta tro, han var inte en av dom heliga, inte kan han ha haft någon Ande heller, den var inte utgiven då. Så jag förstår inte riktigt din jämförelse här.
Läs Joh 3. Jesus säger att du måste födas av VATTEN och ande. Och det som fötts av kött är kött, och det som föds av Anden ÄR ande. Nu är du en.människa född av kött. Blev du en ande när du, som du påstår, föddes av Anden? Nej, du är fortfarande en människa av kött och blod. Att födas av VATTEN är att bli pånyttfödd av Guds ande. Gud ÄR en ande, och Gud HAR en ande. När vi föds av Anden (Fadern) vid uppståndelsen blir vi en ande, som änglar som Jesus sa. När vi blir PÅNYTTFÖDDA är det helig ande som hjälper oss. Det är alltså TVÅ delar Jesus talar om. Att vattnet Jesus talar är Guds ande står här:

Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger.« Detta sade han om anden (Guds), som de som trodde på honom skulle få. Joh 7

Ord som Guds ande lär oss är det levande vatten Jesus talar om. När vi föds av Anden (Fadern) menas uppståndelse från de döda då vi förvandlas till andar.

har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus UPPSTÅ, som det heter i andra psalmen: Du är min son, JAG (Fadern) har FÖTT dig i dag. Apg 13:33

Att andar har en kropp står i 1Kor 15:35. De som uppstår är som änglar och har en kropp. En himmelsk kropp som INTE är kött och blod. Som sagt, läs 1Kor 15:35-56. Det finns inga belägg för att änglar kan gå igenom väggar. Det står att änglar skulle bära Jesus på sina händer. Tänk Jesus som gick på vatten. Änglar kan ha burit honom på sina händer.

Nej, du förstår inte mycket. Judarna hade redan fått Guds ande innan den blev utgjuten över hedningarna. Jesus lärjungar hade fått makten att driva ut demoner, och onda andar drivs ut med...Guds ande. Så det är omöjligt att inte ALLA hans lärjungar, inkl Judas hade fått Guds ande. Bara en gåva dock, inte gåvan att bota sjuka eller väcka upp döda t ex.

Gud ger Anden utan att mäta. Joh 3:34

Vilket betyder att Gud inte dömer på förhand. Annars skulle Herren kunna anklagas för att styra våra liv, att fri vilja inte existerar etc. Och det är inte sant.

Här är något ont jag har sett under solen, ett missgrepp som beror av den som har makten. Pred 10:5

Jag är inte så svarslös som du tror.
Citera
2023-04-07, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Läs Joh 3. Jesus säger att du måste födas av VATTEN och ande. Och det som fötts av kött är kött, och det som föds av Anden ÄR ande. Nu är du en.människa född av kött. Blev du en ande när du, som du påstår, föddes av Anden? Nej, du är fortfarande en människa av kött och blod. Att födas av VATTEN är att bli pånyttfödd av Guds ande. Gud ÄR en ande, och Gud HAR en ande. När vi föds av Anden (Fadern) vid uppståndelsen blir vi en ande, som änglar som Jesus sa. När vi blir PÅNYTTFÖDDA är det helig ande som hjälper oss. Det är alltså TVÅ delar Jesus talar om. Att vattnet Jesus talar är Guds ande står här:

Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger.« Detta sade han om anden (Guds), som de som trodde på honom skulle få. Joh 7

Ord som Guds ande lär oss är det levande vatten Jesus talar om. När vi föds av Anden (Fadern) menas uppståndelse från de döda då vi förvandlas till andar.

har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus UPPSTÅ, som det heter i andra psalmen: Du är min son, JAG (Fadern) har FÖTT dig i dag. Apg 13:33

Att andar har en kropp står i 1Kor 15:35. De som uppstår är som änglar och har en kropp. En himmelsk kropp som INTE är kött och blod. Som sagt, läs 1Kor 15:35-56. Det finns inga belägg för att änglar kan gå igenom väggar. Det står att änglar skulle bära Jesus på sina händer. Tänk Jesus som gick på vatten. Änglar kan ha burit honom på sina händer.

Nej, du förstår inte mycket. Judarna hade redan fått Guds ande innan den blev utgjuten över hedningarna. Jesus lärjungar hade fått makten att driva ut demoner, och onda andar drivs ut med...Guds ande. Så det är omöjligt att inte ALLA hans lärjungar, inkl Judas hade fått Guds ande. Bara en gåva dock, inte gåvan att bota sjuka eller väcka upp döda t ex.

Gud ger Anden utan att mäta. Joh 3:34

Vilket betyder att Gud inte dömer på förhand. Annars skulle Herren kunna anklagas för att styra våra liv, att fri vilja inte existerar etc. Och det är inte sant.

Här är något ont jag har sett under solen, ett missgrepp som beror av den som har makten. Pred 10:5

Jag är inte så svarslös som du tror.

Jag är inte ens säker på om vi är oense i frågan om den fysiska förvandlingen?

Vad är det som händer här enligt Paulus? Om vi redan är "andar", varför måste då dom döda som ligger i graven, ryckas upp? Från vad, till vad? Vad väntar vi på?

Eftersom vi redan är förvandlade i anden, vilket vi verkar vara överens om, VAD är det som förvandlas enligt Paulus? Vilken dödlighet är det som kläds i odödlighet? Kroppen?

1 Thess 4:16-18
16 Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. 17 Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. 18 Trösta därför varandra med dessa ord.

1 Kor 15:51-53
51 Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, 52 i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. 53 Ty detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet.

Att anden, den nya i det nya förbundet, inte var utgjuten ännu så länge Jesus levde i sin mänskliga kropp, det säger ju Jesus själv här:

Johannes 14:15-17, 26
15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.

26 Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.

Det gamla testamentets villkor gällde fram till Jesus död och uppståndelse. Då kom anden över människor och kunde tas ifrån dom.

Efter Jesus död och uppståndelse, efter andens utgjutelse (apostl. 2) så ingjuts den i våra hjärtan för evigt. Det är det nya förbundet.

Anden är Guds Ande.

Kroppen är av kött och blod i detta liv, i Guds rike är den förvandlad till en HIMMELSK KROPP. Inte en ande, den har vi ju redan fått, utan en NY kropp som är odödlig, en Gudomlig kropp, lik den Jesus hade efter uppståndelsen.

Och nej, Gud dömer inte på förhand. Men Gud är allsmäktig och kan se in i framtiden. Han VET redan innan vilka val människan gör, DÄRFÖR kan han på förhand också veta vilka som är HANS.
Senast redigerad av vinkelhak 2023-04-07 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in