Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Nej, jag håller inte med dig. Vi föds igen i anden när vi vänder om och kommer till tro, Då får vi den Helige Anden till hjälp att förstå allt och hålla hoppet vid liv.
Hoppet, det välsignade, är att Jesus kommer tillbaka och då förvandlas även våra kroppar och blir lika honom och hans kropp. Hur var hans kropp då, efter uppståndelsen? Jo det var en kropp, en riktig fysisk kropp, som man kunde ta på, som kunde äta och dricka. EN FYSISK kropp som också kan förvandlas och gå genom väggar och stängda dörrar.
Vi kommer få en ny HIMMELSK kropp.
Filipperbrevet 3:20-21
20 Men vi har vårt medborgarskap i himlen, och därifrån väntar vi Herren Jesus Kristus som Frälsare. 21 Han skall förvandla vår bräckliga kropp, så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet. Ty han har makt att lägga allt under sig.
1 Kor 15:51-53
51 Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, 52 i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. 53 Ty detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet.
Angående Judas, du tror väl inte att Judas var utvald av fadern att vara en av dom heliga?
Såklart han redan innan visste vad som fanns i Judas hjärta. Judas kom aldrig till äkta tro, han var inte en av dom heliga, inte kan han ha haft någon Ande heller, den var inte utgiven då. Så jag förstår inte riktigt din jämförelse här.
Läs Joh 3. Jesus säger att du måste födas av VATTEN och ande. Och det som fötts av kött är kött, och det som föds av Anden ÄR ande. Nu är du en.människa född av kött. Blev du en ande när du, som du påstår, föddes av Anden? Nej, du är fortfarande en människa av kött och blod. Att födas av VATTEN är att bli pånyttfödd av Guds ande. Gud ÄR en ande, och Gud HAR en ande. När vi föds av Anden (Fadern) vid uppståndelsen blir vi en ande, som änglar som Jesus sa. När vi blir PÅNYTTFÖDDA är det helig ande som hjälper oss. Det är alltså TVÅ delar Jesus talar om. Att vattnet Jesus talar är Guds ande står här:
Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger.« Detta sade han om anden (Guds), som de som trodde på honom skulle få. Joh 7
Ord som Guds ande lär oss är det levande vatten Jesus talar om. När vi föds av Anden (Fadern) menas uppståndelse från de döda då vi förvandlas till andar.
har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus UPPSTÅ, som det heter i andra psalmen: Du är min son, JAG (Fadern) har FÖTT dig i dag. Apg 13:33
Att andar har en kropp står i 1Kor 15:35. De som uppstår är som änglar och har en kropp. En himmelsk kropp som INTE är kött och blod. Som sagt, läs 1Kor 15:35-56. Det finns inga belägg för att änglar kan gå igenom väggar. Det står att änglar skulle bära Jesus på sina händer. Tänk Jesus som gick på vatten. Änglar kan ha burit honom på sina händer.
Nej, du förstår inte mycket. Judarna hade redan fått Guds ande innan den blev utgjuten över hedningarna. Jesus lärjungar hade fått makten att driva ut demoner, och onda andar drivs ut med...Guds ande. Så det är omöjligt att inte ALLA hans lärjungar, inkl Judas hade fått Guds ande. Bara en gåva dock, inte gåvan att bota sjuka eller väcka upp döda t ex.
Gud ger Anden utan att mäta. Joh 3:34
Vilket betyder att Gud inte dömer på förhand. Annars skulle Herren kunna anklagas för att styra våra liv, att fri vilja inte existerar etc. Och det är inte sant.
Här är något ont jag har sett under solen, ett missgrepp som beror av den som har makten. Pred 10:5
Jag är inte så svarslös som du tror.