Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-07, 18:18
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Ja, jag tycker inte man ens folk använda sig av begreppet "googla" längre, men det hänger kvar väldigt starkt. Själv vill jag i mesta möjliga mån undvika internet och inte minst internetsök, men sitter här ändå. "På min tid" (då jag jobbade heltid med SEO, en mörk period) var youtube världens näst största sökmotor. Vet inte hur det ser ut idag annat än att jag har sett att dom fortfarande troligen vilseleder mobilsökningar i den utsträckning dom kan.

Vill man?

statistisk fakta säger att folk vill ha det i videoformat, därav e alla livrädda för Tiktok, de har tagit stora delar av ad pengar från de gamla.
Citera
2023-04-07, 18:19
Medlem
CrackerPowers avatar
-
En annan chat Ai har löst klimatgnället.
“Eliza.” Fixxar biffen.
https://nypost.com/2023/03/30/married-father-commits-suicide-after-encouragement-by-ai-chatbot-widow/
Citera
2023-04-07, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Denna kille kör 100 % ai gällande sina hemsidor, här jobbar han med en sida gällande Italienska kläder. https://www.youtube.com/watch?v=Fm3lxlrVmJc det är rätt mycket jobb bakom....
Nu har jag tittat på videon, till och med 11 minuter sen ledsnade jag. Det är ju väldigt mycket manuellt arbete han håller på med. Sen undrar jag hur mycket av texten som är genererad för användare egentligen. Det kan inte vara många som läser hela den där texten? Den lite akademiska uppdelningen av texten känns rätt konstig också. Inte riktigt anpassad för människor.
Citera
2023-04-07, 18:38
Bannlyst
Jag testade en produkbeskrivning av ett ämne jag inte kan något vidare, och en sak som jag bara känner till lite vagt i ChatGPT3. Det blev inte något man kan publicera rakt av. Korrekturläsning och korrigering behövs till att börja med. Spontant lite snabbt så:
  1. Första ordet "Den" ska bort
  2. "ikonisk del av musikhistorien" vet jag inte om det kan anses vara bra svenska?
  3. "TR-808 har en distinkt ljudkaraktär tack vare dess analoga ljudkretsar." Jag vet inte om det är något säljargument för TR-808 mot andra analoga trummaskiner. Det får trummaskinexperter avgöra.
  4. "känt" ska vara "känd"
  5. Ordet "såsom" i "såsom reverb och delay" känns krystat
  6. "accent" funktion (ska väl isf. vara "accent"-funktion, men jag skulle välja accent-funktion)
  7. "skapa mer dynamiska låtar." Jag skulle inte använda "låtar", hellre "rytmer" där. Eller hellre "dynamisk musik".
  8. "som inspiration för att skapa sina egna unika rytmer." Det är inte riktigt begripligt. "som inspiration" borde väl strykas?
  9. Hela paragrafen med "Sammanfattningsvis" tycker jag man kan stryka.

Citat:
Den Roland TR-808 är en legendarisk trummaskin som först släpptes 1980. Den är känd för sina unika ljud och är en ikonisk del av musikhistorien, särskilt inom elektronisk dansmusik.

TR-808 har en distinkt ljudkaraktär tack vare dess analoga ljudkretsar. Den har 16 stegs sequencer med individuella kontroller för varje trumljud. Det innebär att du kan skapa komplexa rytmer genom att kombinera olika trumljud och justera deras volym och tonhöjd.

Bland trumljuden finns bas, snare, clap, hi-hat, cymbal och tom-tom. Varje ljud kan justeras för att skapa en unik klangkaraktär, och med möjlighet att lägga till effekter såsom reverb och delay kan du skapa ännu mer komplexa ljudlandskap.

TR-808 är också känt för sin "accent" funktion, som ger ett trumljud mer punch genom att öka dess volym. Detta gör att du kan skapa variation i dina rytmer och betona vissa trumljud för att skapa mer dynamiska låtar.

I dagens digitala musikproduktionsmiljö är TR-808 fortfarande en populär trummaskin. Många moderna musikproducenter använder antingen originalljud från TR-808 eller replikerade ljud som inspiration för att skapa sina egna unika rytmer.

Sammanfattningsvis kan man säga att Roland TR-808 är en legendarisk trummaskin med en unik ljudkaraktär och en viktig plats i musikhistorien.
Citera
2023-04-07, 18:41
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Nu har jag tittat på videon, till och med 11 minuter sen ledsnade jag. Det är ju väldigt mycket manuellt arbete han håller på med. Sen undrar jag hur mycket av texten som är genererad för användare egentligen. Det kan inte vara många som läser hela den där texten? Den lite akademiska uppdelningen av texten känns rätt konstig också. Inte riktigt anpassad för människor.

Exakt, känns konstgjort, det är till för google, precis som alla seo människor skapar ida och har gjort i årtionden. Men här kommer ai in i bilden, jag använde nyss en sida där jag lade in en youtubevideo, sen läste den av hela videon och sammanfattade till mig på ett mycket effektivt sätt, behövde inte se videon efter det. Samma kommer ske på internet, folk får informationen redan av alexa eller siri eller vad man nu föredrar.
Citera
2023-04-07, 18:45
Bannlyst
Citat:
Exakt, känns konstgjort, det är till för google, precis som alla seo människor skapar ida och har gjort i årtionden.
Jag kan tänka mig att google gillar det i nuläget eftersom det antagligen gör det lättare för dom att förstå vad sidan handlar om. Det är svårare att försöka utläsa vad uppretade flashbackanvändare med kass grammatik och stavning egentligen vill säga.
Citera
2023-04-07, 18:55
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att google gillar det i nuläget eftersom det antagligen gör det lättare för dom att förstå vad sidan handlar om. Det är svårare att försöka utläsa vad uppretade flashbackanvändare med kass grammatik och stavning egentligen vill säga.

Exakt. Det är också detta Sam Altman nämner som en av ai största påverkan, människor kommer inte behöva kunskap för att skapa saker. Många kunskaper kommer att gå ner mot noll i värde, eftersom alla kan göra det. Listan på dessa yrken kan göras lång, men du förstår nog. 300 miljoner jobb kommer att ersättas av ai ganska snabbt.
Citera
2023-04-07, 18:57
Bannlyst
Citat:
Listan på dessa yrken kan göras lång, men du förstår nog. 300 miljoner jobb kommer att ersättas av ai ganska snabbt.
Ja, men X antal nya jobb kommer också skapas. Frågan är hur många.
Citera
2023-04-07, 19:00
Medlem
Citat:

Varför tror du det?
Citera
2023-04-07, 19:02
Medlem
X3treams avatar
Citat:

Jag tror på många nya jobb. En sida som startades upp precis när openai lanserades, https://www.futurepedia.io/ där samlar de många "företag" som etablerats tack vare openai. över 1500 enbart på den där sidan.
Citera
2023-04-07, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Varför tror du det?
Varför skulle det inte göra det? Det kommer inte skapas 0 nya jobb inom AI.
Citera
2023-04-07, 19:06
Medlem
Citat:
Jag tror på många nya jobb. En sida som startades upp precis när openai lanserades, https://www.futurepedia.io/ där samlar de många "företag" som etablerats tack vare openai. över 1500 enbart på den där sidan.

Företag kommer inte innebära samma sak som jobb när vi har superintelligens. På kort sikt innan det nås kan det däremot innebär det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in