Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Detta beror på dig, du måste lära dig att prompta den på bra sätt för att få den agera som du önskar.
Hur beror det här på mig? Vad är otydligt i min fråga och isf. vilket sätt kan jag förbättra frågan på?
ChatGPT3
Citat:
Hur validerar jag ett svenskt telefonnummer i Python?
Redan vid "reguljära uttryck" slutade jag läsa.
Citat:
Du kan validera ett svenskt telefonnummer i Python genom att använda reguljära uttryck. Här är en kodsnutt som visar hur du kan göra det:
import re
def validate_phone_number(number):
pattern = r'^\+46\d{8}$|^0\d{9}$' # mönster för svenska telefonnummer
return bool(re.match(pattern, number))
# exempel
print(validate_phone_number("+46701234567")) # True
print(validate_phone_number("0701234567")) # True
print(validate_phone_number("08-123456")) # False
I exemplet ovan har vi definierat en funktion som heter validate_phone_number. Funktionen tar en sträng som innehåller ett telefonnummer som argument. Sedan definierar vi mönstret för svenska telefonnummer med hjälp av ett reguljärt uttryck. Möjligheterna för svenska telefonnummer i detta exempel är +46 följt av åtta siffror, eller 0 följt av nio siffror. Funktionen returnerar True om strängen matchar mönstret, och False annars.
I exemplet ovan testar vi funktionen med tre olika telefonnummer. Första och andra testfallet ger True eftersom de matchar mönstret för svenska telefonnummer, medan tredje testfallet ger False eftersom det inte matchar mönstret.
För er som inte har en aning kan jag meddela att rätt svar lär vara att använda något färdigt library, kanske helst något till Android om det går att använda. Det är antagligen svårt/omöjligt att få det att validera rätt till 100%, men betydligt mycket bättre än vad ChatGPT föreslår. Det är inte bra att så här dålig kod sprids, och att ChatGPT väljer att använda sig av dåligt placerade svenska kommentarer i koden, men det kommer ju skapa arbetstillfällen i buggreparering framöver.
Tillägg: Efter en väldigt snabb koll så verkar det här vara rätt svar:
https://pypi.org/project/phonenumbers/ Den senaste releasen är från 27/3 2023.