Citat:
Ursprungligen postat av
expat2021
Detta kan förstås diskuteras. Jag hade en lärare på universitet som sa att på mina prov får ni använda vilka hjälpmedel ni vill. Ni kan ta med er böcker, anteckningar, miniräknare eller vad ni vill under mina prov för sådant har ni tillgång till i verkliga livet. Han ville alltså mäta vad vi kunde prestera i verkligheten.
Det är fantastiskt om vi vill ha en massa inkompetenta människor på en massa platser där de inte borde befinna sig.
Går jag till vården eller psykiatrin vill jag inte ha någon vårdgivare som kan mindre än vad jag själv kan och det får jag ofta faktiskt. (jag har läst en del vård och psykologi)
Detsamma gäller om jag studerar eller någon anhörig. Skitlärare som fuskat sig fram till sina platser när de inte ens behövt uppnå särskilt anmärkningsvärda insatser i skolarbetet för betyg som räcker för undervisning. Klart en fuskare tolererar fusk från andra.
Klarar du inte av att söka information och processa den själv, kanske du inte ska plugga till något högre heller. att sedan ta
hjälp för att själv utveckla kunskaperna, är ngt annat.
Man pluggar för att lära och betyg handlar om hur kapaciteten på ens studier placerat en kunskapsmässigt. Du får inte betyg för att det är diplom alla ska ha för att ingen är en förlorare. Du går inte i lågstadiet. Ta ansvar.