2023-04-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är du på riktigt? På vilket sätt skulle det spela roll för hennes mordåtal om det ringde på dörren under mordet eller efter? Tror du domen påverkas av det?

Vad du inte tycks ha fattat är att J, precis som jag just skrev, hävdar att det var en olycka.
Citera
2023-04-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag tänker så här:

Om rätten kommer fram till att MH höll händerna, t ex för att strypningen inte kunnat genomföras av ensam gärningsman, blir det väl direkt uppsåt?

Om rätten kommer fram till att de inte vet vad MH gjorde men att hon var med i det slutna rummet så blir det väl svårt att få henne fälld för likgiltighetsuppsåt. Mitt resonemang kring det är att hon borde kunnat förutse risken att TT skulle komma till skada, men kunde hon förutse att hon skulle dödas?

Nu kanske jag är pessimistisk om man ser det ur M s synvinkel.

Om rätten kommer fram till att hon varit behjälplig vid mordet rent fysiskt borde även hon döms för mord med avsiktsuppsåt. Blir svårt att hävda något annat med tanke på att förloppet var utdraget och hon hade tid att besinna sig.

Men om rätten fastställer att det inte kan bevisas att hon fysiskt varit med vid mordet blir det ju väldigt svårbedömt. Det beror nog lite på vad dom kommer fram till. Rätten kan ju t.ex komma fram till att hon omöjligt kan ha sovit sig igenom mordet med hänvisning till telefonpromenaden och dom höga ljuden som grannarna reagerade på. Men att hon därigenom underlåtit att att larma eller skaffa hjälp. Hon sa t.ex i förhör att hon inte visste att T var död när dom bar henne. Så jag tror att dom kan döma henne för mord med likgiltighetsuppsåt utan att det behöver bevisas att hon var med i badrummet.

Sen hjälper det givetvis inte att hon hjälpte till att få med T till lägenheten. Rätten behöver ta ställning till hur införstådd M var med den risken. Och vilket ansvar hon har som en garant för att dom bara skulle prata. Enligt henne själv lämnade hon J ensam med T.
Citera
2023-04-06, 22:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi i tråden har ju lagt väldigt mycket tid på att försöka förstå motivet och relationen mellan tjejerna. Åklagaren har sagt att motivet är oklart och att det sällan läggs nån större vikt vid det.

Så jag tror att rätten kommer ta avstamp från bråket på Nöjet. Där både J och M var delaktiga enligt deras egna utsagor.

J säger att M var införstådd i planen att misshandla T på vägen hem. Medans M påstår att hon sagt att hon var med på planen att få med T hem, men bara för att J och T ska kunna prata ut. Det finns ett vittne som sett M gå in och ut från Nöjet för att leta efter T. Hon såg upprörd ut säger vittnet.

Med barkund av J s uttryckliga hat mot T samt hennes tidigare försök att fysisk skada henne, så tror jag rätten anser att M borde vara införstådd med att T kan komma till skada.

M har en väldigt bra anledning till att ljuga och därför behöver hennes historia styrkas på annat sätt för att bli trovärdig. Och det finns ingenting som styrker hennes historia. Det enda den vilar på, är den påstådda gärningsbeskrivningen som hon fått återberättat för sig av J.

Eftersom J s historia till stora delar kan bekräftas med tekniska bevis såsom rörelsemönster för mobilerna, grannarnas vittnesmål samt att T s skador överensstämmer med beskrivet händelseförlopp, så tror jag rätten kommer anse hennes historia trovärdig i stora delar. Speciellt då hon inte gynnas av att ljuga om M s delaktighet.

Kort och gott tror jag rätten inte kommer lägga någon väsentlig vikt vid M s historia och ser hennes delaktighet som nödvändig för att mordet på T skulle kunna genomföras.
Det låter mycket troligt att rätten inte ger sig in på någon närmare analys av Ms agerande, vilket jag kan tycka är en brist. Men juridiken har ingen själ utan ser enbart till kalla fakta och vad som hänt där och då. Risken är ganska stor att M anses lika skyldig som J, oavsett hur inaktiv och omedveten hon varit.
Citera
2023-04-06, 22:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Så ädelt! Att ideligen trycka på att det är hon, bara hon som bär skuld, hennes initiativ och hon som ensam genomför det och hon är såååå ärlig, så nu berättar hon om heeeela sanningen.
Åh nej! M var absolut inte med, det har hon själv också sagt. Det var baaara jag som nu är genomärlig och berättar vilket brott jag begått. M ska hållas utanför, tro henne på hennes ord! Hon är oskyldig. Jag var ensam om det.

JO, KÖSS MEJ!!
Ärligheten och den beskyddande omtänksamheten personifierad.

Ja, haha, verkligen ädel (hal, manipulativ och mycket beräknande) tjej.

Så genomskinligt det blev för förhörsledaren.

Hon föll rakt i fällan.

Bara att de här personerna är inte lättlurade, vilket de visar tydligt.
Citera
2023-04-06, 22:39
Medlem
Citat:
Jag har kanske varit för låst vid rättsläkarens ord att medvetslöshet skulle infalla inom några sekunder med det tryck J hade mot Ts hals.

Menar du att medvetslösheten inte skulle inträtt förrän efter någon minut?

Det är vad jag tror ja. Det är det normala vid strypning. Finns intervjuer med strypmördare där dom berättar hur förvånade dom är över hur lång tid det tar att strypa nån och hur jobbigt det är.

Som rättsläkaren beskrev så krävs det ett hårt beslutsamt och även långvarigt grepp för att lyckas. Men rent fysiskt finns det en möjlighet att hon tuppat av direkt. Men tycker alla T s skador och sparkljuden flera minuter efter första dunsen tyder på en utdragen kamp där hon varit medveten.
Citera
2023-04-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Om du håller fast någons armar så att någon annan kan ta och behålla ett strypgrepp på personen med dödlig utgång så är du aktivt delaktig i mordet.
Tillsammans och i samförstånd…
Sedan är det ena mord och det andra medhjälp till mord.
Ja, det håller jag med om.
Jag tror inte M var ute efter att döda.

Men jag tycker att det är j-t allvarligt att locka med någon för att slå personen.
Och att hålla fast någons armar så att någon annan kan slå.

Det är j-t allvarligt!!! Vem gör så?!!!
Om hon nu gjorde det.

Man faktum är ju att J vill locka med T för att slå henne... och gjorde det.
Om nu inte T hade dött... så är det i alla fall j-t allvarligt!!!
Man måste vara ganska sjuk i huvudet om man med vilje vill slå någon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vid 33:33
Clea: ehm, för jag pratar ju mer svenska än vad du gör...

Jag antar att hon menar medicinska termer, men det låter jävligt illa, särskilt med tanke på hur nedlåtande hon låter och försöker dumförklara rättsläkaren, men hon lyckas inte.
https://youtu.be/2ptVQ8W_qf4

OT: Dessutom pratar man inte svenska, man talar svenska, men man pratar med varandra om tex olika saker.😇
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Då är det inte helt otänkbart att T fallit mot knoppen.
Knoppen ser rund och slät ut. Kanske mera troligt ändå att skadan uppkommit om bakhuvudet har träffats av de uppstickande rördelarna i närheten av golvbrunnen?

Rättsläkaren: "baktill hö i hårbotten ses en i grova drag halvmåneformad, snett nedåt hö i ca 60 gr vinkel mot horisontalplanet orienterad sårskada som mäter 3 x 0,5 cm i storlek och upp till som mest ca 0,5 cm djup. "
Skadans kanter bedöms ha varit oregelbundna från början.

Det rör sig alltså om ett hårt och trubbigt föremål, ganska runt till formen om än ojämnt. Djupet på 0,5 cm gav upphov till blodbesudlingar i hårbotten.
Om huvudskadorna: "Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan."

Dunsarna beskrivs nog bäst i podden när grannen försöker efterlikna ljuden: "dooh...doh, doh". Han talar om en hög duns, några sekunders mellanrum och två efter varandra.
Jag får uppfattningen att taket skakar efter den första dunsen, vilket är förenligt med ett fall rakt ovanför dem.
J säger att T hinner få in en spark i väggen, är det istället två sparkar så är det möjligt att det är dessa han hör efter några sekunder.

Försöker förstå hur pass medvetandepåverkad hon kan ha blivit initialt, för både huvudskadan och ryggskadan lär ha varit smärtsamma med eventuell begränsad rörelseförmåga som följd.
Klämskadan på lång-, ring -, och lillfinger (grund- och mellanfalanger) borde rimligen ha försvårat användningen av fingrarna för att riva J och slita sig loss.
Överraskningsmomentet spelar också in, där J redan är mentalt förberedd.

Det fasta och djupa trycket över artärerna säger väl också något om J:s beslutsamhet. Släppte hon tillfälligt efter en stund - påståendet om 10 sekunder (?) - kan T kortvarigt ha återfått medvetandet.

J:s känslokyla är av en särskild sort. Att sedan komma och påstå chock och förvirring direkt efteråt är bara BS.
Förra gången när hon försökte bränna inne T och hennes syster ska hon enligt M ha varit både besviken och arg lång tid efteråt.
Citera
2023-04-06, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jg tror inte att Maja, om hon nu skulle bli fälld, kan komma undan med att hon kände sig tvingad och rädd. Hon har haft möjligheter.

Men om hon blir fälld för mord (eller någon variant där), då kan hon möjligen få lägre straff pga av hennes egna omständigheter (svårigheter) och det mentala övertag som Johanna haf haft över henne. Någonslags förmildrande omständighet.

Men jag tror att det kan vara svårt att få henne fälld, då hennes uppsåte också kan vara svårt att beivsa, förutom vad och vr hon varit, även om hon varit vaken.

Jag har varit tydlig med vad jag anser och tror om M s delaktighet. Och skulle hon bli dömd för mord tycker jag också att hon har rätt till nån sorts straffrabatt. Även om ungdomsrabatten är borttagen finns det utrymme för det.
Citera
2023-04-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har varit tydlig med vad jag anser och tror om M s delaktighet. Och skulle hon bli dömd för mord tycker jag också att hon har rätt till nån sorts straffrabatt. Även om ungdomsrabatten är borttagen finns det utrymme för det.

Vilken straffrabatt finns det utrymme för, och varför?
Citera
2023-04-06, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Vad du inte tycks ha fattat är att J, precis som jag just skrev, hävdar att det var en olycka.
Och på vilket sätt blir det mer av en olycka om grannens påringning kom efter ”olyckan” istället än under den?
Citera
2023-04-06, 23:01
Medlem
Allt är så sorgligt. JJ får väl runt 18 år men hon kan nog vara den kvinna i historien som kunner styra sin omgivning. Hon är fascinerande ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in