2023-04-06, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag tror inte hon deltog i ett mord.
Jag tror hon tog undan armarna när T försökte putta bort J och kanske höll fast i dem en stund men sen släppte.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte att tidslinjen stämmer. Orsak: skulle TT varit i lägenheten mer än en halvtimme innan hon mördades? Om hon visades runt måste det ju ha skett just som de kom dit, dvs ca 02.00 - 02.15. Det skaver att man har satt tiden för mordet såpass mycket senare. JJ sa i förhör att hon och MH satt och pustade ut efter mordet, samt var och tittade till TT "flera gånger". Om det stämmer så är grannens tidsangivelser inte riktiga.

Det är ju bara deras ord om rundvandring jag tror att det bara är en nödlögn för att förklara varför de var på toaletten. De satt väl och snackade och Jj letade efter något som hon skulle bli så irriterad över att det svartnade. Sen är min gissning att T skulle gå på toaletten med tanke på att byxorna var uppknäppta. Hon vart troligtvis överraskad därinne, men rundvandring låter väl bättre.
Citera
2023-04-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det vore både väldigt uppseendeväckande och något av en skandal om MH blev frikänd från själva mordet!

Det skulle i praktiken betyda att man utan ansvar kan diskutera att locka med någon för att planera att skada denne, att aktivt spana efter personen och sedan följa med när personen luras iväg.
Därefter befinna sig inom några meters avstånd när personen misshandlas och stryps ihjäl på ett sätt som nästan säkert måste inneburit två gärningsmän i en väldigt liten en-rums lägenhet.

Efter detta deltar två personer att packa in kroppen, gemensamt bära ner den för flera trappor, varefter den baxas in i en bil och gemensamt körs ut i skogen, där de tillsammans bär och gömmer kroppen i otillgänglig terräng innan den tuttas på.
Efteråt kommer dessa båda personer överens om hur ska ljuga, lögner som båda håller fast vid under åtta veckors intensiva häktesförhör. Båda beter sig också omvittnat oberörda efter mordet.

Det vore verkligen en fullkomligt rättsvidrig skandal om någon av dessa två gärningsmän nu skulle kunna gå fri från att Tove skadades, mördades och hur de efteråt betedde sig mot Toves förtvivlade anhöriga när de ljög.

Det ska helt enkelt inte gå att göra allt detta före, efter och under ett mord och sedan komma undan straffpåföljd genom att påstå att man sov just under själva mordögonblicket.
Speciellt inte när så många andra saker - telefonregistrering, höga dunsar, dörrklockor, sparkar och brist på avvärjningsskador och nagelavskrap i princip är bevis för att två deltagit i mordet.

Vårt rättssystem skulle ta stor skada av om man här skulle kunna gå fri, genom att försöka förminska sitt ansvar och neka sin delaktighet i just de avgörande mordminuterna, och likt ett nytt Lindome-fall inte bli dömd för mord.
Jag håller med
och jag tror att Rullman knyter ihop det precis som dig
I samförstånd
Citera
2023-04-06, 16:27
Bannlyst
Var någon släktning till Johanna / maja dömd för brott ? Tyckte jag läste något om det
Citera
2023-04-06, 16:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Man får heller inte glömma av den situation hon befinner sig i när hon undanhåller sanningen.

Går på gymnasiet, nyss 18 år fyllda och sitter isolerad 23 timmar om dygnet med restriktioner. Givetvis en tuff situation för vem som helst även för den skyldige. Men att som oskyldig sitta och ljuga månad efter månad bara för att skydda sin kompis är nästan otänkbart. Detta ska då förklaras med hennes starka band till J? Låt mig tvivla!

Det finns flertal exempel på framför allt unga människor som ger falska erkännanden för att slippa ur liknande situationer. Normalt är att göra allt i sin makt för att få kontakt med nära och kära och slippa sitta isolerad. Men M som beskrivs som skör och empatisk lyckas stå pall utan att visa några känsloyttringar, och ljuger för sin kompis.
M satt inte oskyldig och teg. Hon hade befattat sig med en död T. Det visste hon att hon var skyldig till. Jag tror, att inte vilja att det skulle komma fram kunde vara tillräckligt för att tiga.
Citera
2023-04-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Kan du citera ur FUP där sonen säger detta?

Sonen enligt sammanfattat förhör 2022-10-16:
”L och hans pappa satt då i soffan i vardagsrummet när de plötsligt hörde en kraftig duns från lägenheten ovanför. L sade att det var en kraftig duns så att hela taket skakade. Han och pappan tittade på varann och L frågade sin pappa om det är vanligt att det brukar dunsa så? Pappan sade nej och sedan hörde de flera kraftiga dunsar i taket! På fråga så uppgav L att han uppskattar att det var kanske 5-10 sekunder mellan dunsarna och att det var kanske fyra dunsar efter att de hade hört den första.”
Citera
2023-04-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag tror inte hon deltog i ett mord.
Jag tror hon tog undan armarna när T försökte putta bort J och kanske höll fast i dem en stund men sen släppte.

Det fetade är väl ändå att aktivt delta i ett mord.
Citera
2023-04-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Det innebär i så fall att det finns motstridiga uppgifter i FUP som inte utretts. Illa.

Att noter är att det inte framgår av FUP hur kontakten med Tove vid 0230 skulle ha skett. Men alla möjliga kontaktvägar har väl utretts. En detalj som är allt annat än obetydlig är just det faktum att tiden anges till 0230 vilket är precis den tid då mordet skulle ha skett och då det rimligen kan antas att Tove också var på väg att ge sig av. Det är sammanträffande som inte bara kan viftas bort.

Här är ännu ett exempel på något som borde utretts. Varför har vi dessa motstridiga uppgifter om händelser precis kring tidpunkten för Toves död. Polisen kan inte ha gjort en ordentlig tidslinje för de händelser de har uppgifter om.

Uppgiften om ett samtal vid 02:30 finns som sagt bara med i den inledande anmälan om försvunnen person som är inringd av T:s far. Uppgifterna om det telefonsamtalet är med andra ord bara hörsägen, och saken har sedan retts ut i förhör med pojkvännen. Tycker tidslinjen presenteras så tydligt det är möjligt i FUP:en, med uppgifter från telefoner etc. i kronologisk ordning.
Citera
2023-04-06, 16:48
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikkke81
Var någon släktning till Johanna / maja dömd för brott ? Tyckte jag läste något om det
Du kanske tänker på det här?
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-04-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Men den motstridiga uppgiften här är väl snarare från den anmälan som Toves pappa gör klockan 12 på söndagen, det är där 02:30 kommer från: "Senaste kontakten var via telefon vid 02:30-tiden, med pojkvännen och då hade hon sagt att hon var på väg hem." Men varför ska man ta det som fakta? Det är ju ingen förstahandsinformation, utan något han sagt till polisen efter att ha pratat med pojkvännen. Pappan kan ju ha missuppfattat, hört fel, kommit ihåg fel, etc., vilket inte är så konstigt med tanke på hur han beskriver sina känslor den dagen. De faktiska digitala spåren motsäger påståendet, och då är det nog bättre att lita på det än det enstaka påståendet från pappan.

Precis. Det är bara i den inledande anmälan som den felaktiga uppgiften dyker upp (samt i något följande PM som bygger på det som står i anmälan). Dessvärre valsade felaktigheten runt en del i media också. Men det är ju fullt utrett och pojkvännen har fått frågor om detta. Så något samtal vid halv tre har inte skett.
Citera
2023-04-06, 17:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Det finns flera exempel men här kommer ett par stycken:

2020-11-25 har JJ själv bett om att bli kallad till förhör. I detta förhör hävdar JJ att hon haft fel om att MH varit med i bilfärden under natten. ”Hon berättar ju själv att hon inte har varit med på den här resan och det stämmer ju.” Lögnen har dock ingen betydelse eftersom MH just erkänt att hon var med på resan. Det är dock ett tydligt försök att skydda MH.

I förhör 2022-11-08 hävdar MH att JJ har sagt att hon var med i bilresan på natten eftersom ”lägga över skuld på mig”. I förhör 2022-11-15 förnekar MH att granbarren i sängen och på jackan kommer från henne, i syfte att kunna förneka bilresan. ”Det enda jag kommer fram till är i så fall att JJ, eh, antingen har haft på sig min jacka eller att hon på något sätt, eh, ja inte satt dit men att hon rört jackan.”

Tycker det är systematiskt genom förhören att JJ tonar ner MH:s roll och i vissa fall rentav ljuger för att hålla henne utanför. MH å andra sidan lägger över skuld på JJ, även där hon själv bevisligen är delaktig.
J antydde att M hade tillgång till hennes tfn och skulle kunna gjort de besvärande googlingarna, så även hon försöker lägga över skuld.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det är ett strategiskt spel från J att få det att låta som att hon skyddar M, för att i nästa stund slänga henne under bussen med att hon höll Ts händer så J kunde strypa.
Lite som jag uppfattat J fungerar, smöra och stryka medhårs sedan förbanna och frysa ut.
Citera
2023-04-06, 17:02
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Det finns ingen som har sett detta mer än dom själva

Och TT i mess till pojkvän.
Citera
2023-04-06, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte att tidslinjen stämmer. Orsak: skulle TT varit i lägenheten mer än en halvtimme innan hon mördades? Om hon visades runt måste det ju ha skett just som de kom dit, dvs ca 02.00 - 02.15. Det skaver att man har satt tiden för mordet såpass mycket senare. JJ sa i förhör att hon och MH satt och pustade ut efter mordet, samt var och tittade till TT "flera gånger". Om det stämmer så är grannens tidsangivelser inte riktiga.

Det ligger lite i vad du säger. Tidpunkten för mordet är ju ett antagande kopplat till dunsen som grannen hörde. Men den dunsen kan ju ha varit något annat.

Grannen under sa att det lät som dunsen kom där grannen har sin vardagsrumsdörr. Det skulle i så fall placera dunsen i hallen i Js lägenhet.

Tove kanske blev mördad tidigare och dunsen kom av att J själv försökte flytta Tove, i hallen. Så ringer det på dörren. J får jävligt bråttom att flytta Toves kropp och ljuden från det är vad sonen hör utanför dörren men som inte låter ner i lägenheten under. J kan inte öppna dörren innan Tove är flyttad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in