2023-04-06, 15:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Det innebär i så fall att det finns motstridiga uppgifter i FUP som inte utretts. Illa.

Att noter är att det inte framgår av FUP hur kontakten med Tove vid 0230 skulle ha skett. Men alla möjliga kontaktvägar har väl utretts. En detalj som är allt annat än obetydlig är just det faktum att tiden anges till 0230 vilket är precis den tid då mordet skulle ha skett och då det rimligen kan antas att Tove också var på väg att ge sig av. Det är sammanträffande som inte bara kan viftas bort.

Här är ännu ett exempel på något som borde utretts. Varför har vi dessa motstridiga uppgifter om händelser precis kring tidpunkten för Toves död. Polisen kan inte ha gjort en ordentlig tidslinje för de händelser de har uppgifter om.
2.30 var en missuppfattning vid anmälningstillfället, ingenting annat.
Citera
2023-04-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Våning 2.

JJ är van att flytta höbalar, köra skottkärra, flytta tunga saker.

Och jag har utan hjälpmedel flyttat hundratals döda kroppar från alla möjliga och omöjliga utrymmen, inklusive många badrum (i mitt jobb, inte på fritiden). Och massor av höbalar och tunga skottkärror i min uppväxt. Så jag vet vad jag jag talar om bruden. (”köra skottkärra” hahaha. Inte riktigt samma sak…).
Senast redigerad av Firesnake 2023-04-06 kl. 15:39.
Citera
2023-04-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ge gärna exempel på JJs skyddande av Maja och Majas överbevisade försök att ljuga på JJ.

Det finns flera exempel men här kommer ett par stycken:

2020-11-25 har JJ själv bett om att bli kallad till förhör. I detta förhör hävdar JJ att hon haft fel om att MH varit med i bilfärden under natten. ”Hon berättar ju själv att hon inte har varit med på den här resan och det stämmer ju.” Lögnen har dock ingen betydelse eftersom MH just erkänt att hon var med på resan. Det är dock ett tydligt försök att skydda MH.

I förhör 2022-11-08 hävdar MH att JJ har sagt att hon var med i bilresan på natten eftersom ”lägga över skuld på mig”. I förhör 2022-11-15 förnekar MH att granbarren i sängen och på jackan kommer från henne, i syfte att kunna förneka bilresan. ”Det enda jag kommer fram till är i så fall att JJ, eh, antingen har haft på sig min jacka eller att hon på något sätt, eh, ja inte satt dit men att hon rört jackan.”

Tycker det är systematiskt genom förhören att JJ tonar ner MH:s roll och i vissa fall rentav ljuger för att hålla henne utanför. MH å andra sidan lägger över skuld på JJ, även där hon själv bevisligen är delaktig.
Citera
2023-04-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ta tag i varsin arm och släpa ett par meter... hur lång tid menar du att det skulle ta?

Som jag sa till franska drottningen: jag har flyttat hundratals döda kroppar. Slappa och stela. Tunga och lätta. Varav många från just badrum. Utan hjälpmedel. Det är inte riktigt som att flytta en skyltdocka.
Citera
2023-04-06, 15:45
Medlem
Citat:
Det innebär i så fall att det finns motstridiga uppgifter i FUP som inte utretts. Illa.

Att noter är att det inte framgår av FUP hur kontakten med Tove vid 0230 skulle ha skett. Men alla möjliga kontaktvägar har väl utretts. En detalj som är allt annat än obetydlig är just det faktum att tiden anges till 0230 vilket är precis den tid då mordet skulle ha skett och då det rimligen kan antas att Tove också var på väg att ge sig av. Det är sammanträffande som inte bara kan viftas bort.

Här är ännu ett exempel på något som borde utretts. Varför har vi dessa motstridiga uppgifter om händelser precis kring tidpunkten för Toves död. Polisen kan inte ha gjort en ordentlig tidslinje för de händelser de har uppgifter om.

Det framgår inte av FUP hur kontakten vid 02.30 sker, eftersom det inte finns någon kontakt vid tidpunkten.
Att det skulle skett en kontakt vid den tidpunkten kommer ifrån huvudanmälan. Anmälaren är pappan och sista kontakten är med pojkvännen. Det är ju inte en helt orimlig tanke att missförstånd kan ske i en sådan extremt stressad situation, pappan va ju ett vrak.

Vad är en ordentlig tidslinje enligt dig? En tidslinje av spekulationer framför fakta?
Citera
2023-04-06, 16:02
Medlem
Citat:

Men den motstridiga uppgiften här är väl snarare från den anmälan som Toves pappa gör klockan 12 på söndagen, det är där 02:30 kommer från: "Senaste kontakten var via telefon vid 02:30-tiden, med pojkvännen och då hade hon sagt att hon var på väg hem." Men varför ska man ta det som fakta? Det är ju ingen förstahandsinformation, utan något han sagt till polisen efter att ha pratat med pojkvännen. Pappan kan ju ha missuppfattat, hört fel, kommit ihåg fel, etc., vilket inte är så konstigt med tanke på hur han beskriver sina känslor den dagen. De faktiska digitala spåren motsäger påståendet, och då är det nog bättre att lita på det än det enstaka påståendet från pappan.
Citera
2023-04-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Kan det börjat som en misshandel och sedan tog hatet över på JJ så att hon mördade henne?

Förstod hon att hon skulle bli straffad för misshandeln? Tappa ansiktet i Vetlanda. Så därför mördade hon henne och gömde kroppen för att slippa ta konsekvenserna?

Mordet var planerat. JJ har försökt att mörda TT tidigare.
Citera
2023-04-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
J Ströp förhelvete T. Då yttrar man inget. Ska det vara så svårt att förstå?

Blir man strypt sänks medvetandet.

Jösses vad du håller på...
Citera
2023-04-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Som jag sa till franska drottningen: jag har flyttat hundratals döda kroppar. Slappa och stela. Tunga och lätta. Varav många från just badrum. Utan hjälpmedel. Det är inte riktigt som att flytta en skyltdocka.

Kan bekräfta det du skriver iom att jag själv har gjort samma sak under mer än 25 år.
Citera
2023-04-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Mordet var planerat. JJ har försökt att mörda TT tidigare.

Det tror jag också. Flera vittnen har berättat att JJ inte kunde släppa sånt som hon inte gillade. Hon "låste" sig. Så jag är inte obekväm med tanken att JJ var på det klara med att döda TT när hon och MH kom hem. Om MH begrep det låter jag vara osagt.
Citera
2023-04-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Ja jag har gjort detsamma och det är inte nåt man lite snabbt konkar iväg med. Det är tungt som fasiken, folk förstår inte riktigt det.
Citera
2023-04-06, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja jag har gjort detsamma och det är inte nåt man lite snabbt konkar iväg med. Det är tungt som fasiken, folk förstår inte riktigt det.

Stämmer. En död kropp är nästan ohanterbar. Känns bra mycket tyngre än den egentligen är. Man måste vara två för att ta hand om den (i sitt yrke). Därför "tvingades" nog MH att vara med under förflyttningen av kroppen. Att JJ skulle klara att ta ut den själv är rätt otroligt. Hur många skottkärror med dynga eller höbalar hon än har burit i sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in