2023-04-21, 14:17
Medlem
Fler än jag som tror att Maja blir friad i hovrätten?
Citera
2023-04-21, 14:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av div18
Fast hon har ju inga avvärjningsskador (Johanna), hennes hälsoapp säger att hon (MAJA) var uppe och inte sov som hon påstår! Det är ju rätt starka indicier!

Dels undrar jag varifrån tiden 02:40 kommer från, dvs har den styrkts på något sätt? A 218 möjligen?
På den tiden ligger en styrka som kanske inte riktigt 02:30 gör.

Att vara vaken, är inte lika med vara inne i badrummet och mörda.

Tiden för mordet är viktig att smala in. Maja kan ha vaknat av ljuden och knallat rakt in i mordet, utan att själv har hållit i några armar.

Bara en sådan sak kan ju kännas som att hon vill mörka.

Jag anser att det är åklagaren som ska bevisa att Maja var där inne med tyngre indicier än att man lägger så stor vikt vid Johanns berättelse.

Vad hade hänt om Johanna inte sagt något om Maja?
Citera
2023-04-21, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Nej, lilla vän. Du har inte läst domen noggrann en enda gång!!
Sid 57:
”Om Tove hade haft sin händer fria hade hon säkerligen använt dessa för att försöka betvinga Johanna Leshem Jansson på ett eller annat sätt. Antingen genom att försöka få bort Johanna Leshem Janssons händer från sin hals eller att i vart fall riva, klösa eller på annat sätt skada Johanna Leshem Jansson. Av bilderna från restaurang Nöjet framgår att Johanna Leshem Jansson hade en kort kjol på sig och inte något ytterligare på benen. Johanna Leshem Jansson hade sedan inga direkta tydliga skador på kroppen enligt det rättsintyg som finns, se sid 11-13 i förundersökningsprotokollet som avser de rättsmedicinska undersökningarna. Något eller någon måste alltså ha hindrat Tove från att göra aktivt motstånd. Johanna Leshem Jansson har berättat att det var Maja Hellman som tog tag i Toves händer/armar och höll i de medan hon själv fortsatte att hålla greppet om Toves hals. Kvar återstår alltså att Tove kunde göra motstånd med sina ben/fötter. Allt talar för att det är det som Lahanj Kornasan hör när han under en inte helt kort tid ringer två gånger på dörren till Johanna Leshem Janssons lägenhet strax efter kl. 02.43.”

Ja, rätten har bestämt sig att oavsett om Tove blivt överrumplad (fälld) fått hårt slag i huvuedet så har hon inte blivit medvetandepåverkad, fått hjärnskakning eller på annat sätt blivit inkapicerad av Johanna.

Rätten bestämmer att det måste var två gm, oavsett vad rättsläkaren säger.
Citera
2023-04-21, 14:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hon kanske hade en annan app?
Kanske hade en klocka

Jag skulle tro att det är samma app, men att forensikerna kan vid extrahringen se detaljerna. Men bara en gissning.
Citera
2023-04-21, 14:29
Medlem
Tiares avatar
Blir så irriterad när jag lyssnar på Majas förhör, tar evighet för henne att prata klart och bara en massa ”ehhhh”. Förstår att hon är nervös för hon är ju introvert och där inne sitter massa människor men kom igen….
Jag skäms för henne hur mycket hon ljuger om att hon sovit hahhaah
Citera
2023-04-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, vi menar samma där.
Jag menade inte att Johanna hittar på den tidigare visningen "för att få in Maja" på det sättet, utan exakt för det su tar upp. Det blir helt enkelt mer logiskt att maja är där.

Men den viktigast anledningen är nog att Johanna måste ju visa på att de blir förvirade och tagna, och går runt för att de inte vet vad de ska göra, kollar om Tove lever och allt vad Johanna säger. Annars finns ju inge tid till detta, vilket det ju förstås inte finns.

Fattar inte varför hon tror att denna "fint" ska gå hem dock. Johanna vet ju att grannens ljud- och tidsupplevelser finns dokumenterat i hans förhör i FUP.

Visar förmodligen på Johannas narcissistiska övertro på sig själv och sin förmåga att ljuga sig ut ur situationer.

Säkert. Men åklagaren pressade ju inte J om tidslinjen. Så att hon ljög om den verkar inte ha påverkat hennes trovärdighet i övrigt nämnvärt. Även om rätten inte köpte just den storyn. Med tanke på att J visar att hon ljuger är det märkligt att utpekandet av M ses som bevis.
Citera
2023-04-21, 14:31
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
https://www.expressen.se/tv/nyheter/maja-hellmans-logner-om-mordet-i-ratten/
en del av majas berättelse

Herregud vilka lögner. Pinsamt.
Citera
2023-04-21, 14:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja J blev otroligt hårt pressad efter att M erkände dumpningen. Viss media verkar ha misstuppfattat det hela och tror att Js bekännelse kom först. Kanske för att Clea gick ut i media snabbt..

En sak jag funderat över, om M var i badrummet varför höll hon inte Ts ben stilla när grannen ringde på? J kunde ju låsa T s armar. Kunde M ens nå båda utifrån den position hon satt Så många frågetecken.
Det är verkligen synd att ingen rekonstruktion gjordes.

Jag tror att hälsoappen på Ms mobil uppgraderar var tjugonde minut efter att den aktiveras. Så mellan 02.19 och 02.39 gick hon sammanlagt 33 steg. Så 02.43 påbörjas en ny period. Den blev dock bara 17 minuter då mobilen stängdes av 03.

Ja, jag såg det häromdagen. Lite tråkigt, då det blir rubriker och Johanna därigenom framställs i bättre dager. Inte bra att hon erkände först utan höll sig till sanningen i sörre utsträckning.

Och det har du rätt i, varför lät hon isf Tove sparka i väggen? Något för försvaret att bita i!

Jag har tänkt på det som Johanna berättr om hur Tove ska ha sprkat i väggen, och då bytte de postion.

Hur gck det till? Här säger Johanna dock inget om att Maj var med i den ändringen.

Jag har bett min som att kolla lite om han kan list ut hur den funkar, men jag ser själv att registringarna inte kommer omedelbart, utan efter en stund.

I appen läggs all steg upp i en stapel för varje timme, men säkert kan forensikerna dra ut mer info som gäller de tider som de skrivit i FUP.

Eftersom det nu är många tidpunkter som sammanstrålar, är det ju av vikt att detta finns dokumneterat tycker jag.

Jag hoppas på att Majas försvarare sätter in lite ansträngning nu när den här domen tydliggör svagheterna.
Citera
2023-04-21, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Angående golvstamp, fungerar trossbotten oftast som resonanslåda, vilket väggar inte gör på samma sätt.

Jag menar att det är vanskligt att dra långtgående slutsatser utifrån sparkljud, då flera förklaringar kan finnas.

Exakt min poäng, skönt med lite gemensam syn angående akustikfrågan 😎 Jag håller med om att det är svårt att dra nån exakt slutsats, men det är ingen mig veterligen som påstått att ljuden kommer från gärningsmännen.
Citera
2023-04-21, 14:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
02:40 Är den ungefärliga tid som grannen låg i sängen och kollade på sin mobil när hans pappa ropade på honom och sade att han ville ha sällskap. De satte sig och pratade i soffan i vardagsrummet när de hörde en jättehög duns uppifrån Johannas lägenhet.

Jo, jag vet.
Men har du hittat något i FUP om den mer exakta tiden?

Jag tror att det kan handla om något som finns i A 218, något som jag inte har.

Men annars är det en svaghet i utredningen att de inte har kollat i grannens mobil, när han faktiskt berättade att han låg i sängen först och kollade i mobilen. För någon sådan har jag inte hittat.
Citera
2023-04-21, 14:39
Medlem
Citat:
Jag anser att det är åklagaren som ska bevisa att Maja var där inne med tyngre indicier än att man lägger så stor vikt vid Johanns berättelse.
Det här stämmer ju inte. Varför ljuger du?
Citat:
Rätten bestämmer att det måste var två gm, oavsett vad rättsläkaren säger.
Det här stämmer inte heller. Vilket trams du håller på med bara för att fria ditt favoritoffer Maja.
Senast redigerad av dundersnyting 2023-04-21 kl. 14:42.
Citera
2023-04-21, 14:41
Medlem
Citat:
Dels undrar jag varifrån tiden 02:40 kommer från, dvs har den styrkts på något sätt? A 218 möjligen?
På den tiden ligger en styrka som kanske inte riktigt 02:30 gör.

Att vara vaken, är inte lika med vara inne i badrummet och mörda.

Tiden för mordet är viktig att smala in. Maja kan ha vaknat av ljuden och knallat rakt in i mordet, utan att själv har hållit i några armar.

Bara en sådan sak kan ju kännas som att hon vill mörka.

Vad hade hänt om Johanna inte sagt något om Maja?

Min fetning. Rätten slår fast att både J och M var inne i badrummet med hjälp av stödbevisnings som ligger utanför J s vittnesmål. Det hade inte gjort någon större skillnad om J istället hade sagt att M låg och sov. Båda hade ändå blivit dömda för mord. Rätten utvärderar t.ex. tesen att M utfört mordet själv och att J tar på sig skulden för att skydda henne. Den tesen avfärdas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in