2023-04-06, 14:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag trodde ju förut att M inte var med i badrummet men känner mig nu övertygad om att hon var det.
Vad är det som gör att du känner dig tveksam till det?

Jag tror att M säger det för att hålla kvar sin grundstory och för att slippa fängelse.
Sen om man läser J:s förhör så tycker jag att det låter rimligt.
Jag tror hennes nya advokat sa att hon borde berätta precis som det var, du kommer ändå inte få längre straff för det, snarare tvärtom.
Jag tror inte att M har det som krävs för att delta aktivt i ett mord.
För mig är fortfarande att blunda, hålla för öronen och be en bön det som ligger närmast.
Citera
2023-04-06, 14:18
Medlem
Detta inlägg är bara för dom som tror att MH inte sov utan var delaktig på något sätt. Hur tycker ni att åklagarens bevisläge står sig för MHs uppsåt?

Likgiltighetsuppsåt. För att sådant uppsåt skall anses föreligga i förhållande till en viss effekt krävs dels att gärningsmannen vid gärningstillfället insåg eller var medveten om att det förelåg en risk för att gärningen skulle medföra en sådan effekt, dels att gärningsmannen var likgiltig i förhållande till att effekten skulle förverkligas. Att gärningsmannen borde ha insett att det förelåg en risk för effekten är inte tillräckligt. Det måste alltså vara fråga om ett medvetet risktagande. Avgörande är vidare gärningsmannens inställning eller attityd vid gärningstillfället. Endast om det står klart att han haft en likgiltig inställning till effektens förverkligande skall gärningen bedömas som uppsåtlig. En insikt om att det förelåg en mycket hög sannolikhet för att risken skulle förverkligas är normalt tillräckligt för att gärningsmannen skall anses ha varit likgiltig på ett sådant sätt att uppsåt är bevisat. (Jfr särskilt NJA 2004 s. 176 och 2005 s. 732.)

Likgiltighetsuppsåt är ju någon nedre gräns. Men är inte bevisläget väldigt tunt med avseende på MHs uppsåt?
Citera
2023-04-06, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon måste komma på idén, kolla att dörren är öppen alt låsa upp den, torka upp urinen och ta av de blöta kläderna på TT alt dra henne med urinindränkta kläder ut från lägenheten in i förrådet och sedan torka upp. Det kanske fanns blödningar som också avsatte spår vid en släpning som måste torkas upp/städas bort.
Var skulle "blödningarna" har kommit ifrån?

BO var strypt. Har du missat det?
Citera
2023-04-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, jag vet din inställning. Den gör diskussionen mer intressant.

Jag har svårt att se att det kan ha varit en utdragen kamp med en fullt medveten T utan skrik. Än så länge är jag övertygad om att T var tillräckligt medvetandesänkt för att J skulle kunna vara ensam om gärningen. Att det verkligen var T som sparkade I väggen är jag fortfarande tveksam till, men jag har inte hittat någon vettigare förklaring.

Ja precis, antingen var T medvetandesänkt eller hade hon munkavle eller liknande.
Citera
2023-04-06, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Det innebär i så fall att det finns motstridiga uppgifter i FUP som inte utretts. Illa.

Att noter är att det inte framgår av FUP hur kontakten med Tove vid 0230 skulle ha skett. Men alla möjliga kontaktvägar har väl utretts. En detalj som är allt annat än obetydlig är just det faktum att tiden anges till 0230 vilket är precis den tid då mordet skulle ha skett och då det rimligen kan antas att Tove också var på väg att ge sig av. Det är sammanträffande som inte bara kan viftas bort.

Här är ännu ett exempel på något som borde utretts. Varför har vi dessa motstridiga uppgifter om händelser precis kring tidpunkten för Toves död. Polisen kan inte ha gjort en ordentlig tidslinje för de händelser de har uppgifter om.

Tror inte att tidslinjen stämmer. Orsak: skulle TT varit i lägenheten mer än en halvtimme innan hon mördades? Om hon visades runt måste det ju ha skett just som de kom dit, dvs ca 02.00 - 02.15. Det skaver att man har satt tiden för mordet såpass mycket senare. JJ sa i förhör att hon och MH satt och pustade ut efter mordet, samt var och tittade till TT "flera gånger". Om det stämmer så är grannens tidsangivelser inte riktiga.
Citera
2023-04-06, 15:09
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Var skulle "blödningarna" har kommit ifrån?

BO var strypt. Har du missat det?

Hon var också grovt misshandlad.
Citera
2023-04-06, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Ja, och hon hade ett sår i bakhuvudet.
Citera
2023-04-06, 15:16
Medlem
smokeonthewaters avatar
Kan det börjat som en misshandel och sedan tog hatet över på JJ så att hon mördade henne?

Förstod hon att hon skulle bli straffad för misshandeln? Tappa ansiktet i Vetlanda. Så därför mördade hon henne och gömde kroppen för att slippa ta konsekvenserna?
Citera
2023-04-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inte att M har det som krävs för att delta aktivt i ett mord.
För mig är fortfarande att blunda, hålla för öronen och be en bön det som ligger närmast.
Jag tror inte hon deltog i ett mord.
Jag tror hon tog undan armarna när T försökte putta bort J och kanske höll fast i dem en stund men sen släppte.
Citera
2023-04-06, 15:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hm, får kolla närmare på detta. Domarbloggen är skriven -21:

"En handling som däremot inte haft något som helst inflytande på brottet är inte en straffbar medverkan. Det är till exempel inte straffbart att bara gillande stå och titta på när ett brott begås. Någon allmän skyldighet att ingripa mot andras brottslighet finns inte. I vissa fall finns dock en sådan skyldighet, exempelvis för en förälder som inte hindrar sitt barn från att begå ett brott."

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/

Lawline, 2014:
"I Sverige har vi ingen lagstadgad skyldighet att ingripa för att hjälpa någon i nöd eller under brottsligt angrepp. Det är således straffritt att låta bli att rädda någon som håller på att drunkna (såvida det inte är du som har puttat i eller om man är förälder eftersom de har en s.k. garantställning). Man kan dock dömas för att man inte avslöjat eller anmäla brott som är å färde, med detta menas brott som inte är fullbordade. En förutsättning för ansvar är dock att man kan anmäla utan fara för sin egen person."

Sedan rent medmänskligt kan man ju tycka att om Maja var vaken, dvs visste om att brottet pågick, borde hon naturligtvis ingripa. Det kunde hon gjort när grannen ringde på första gången t ex om hon var rädd för JJ.

Just då pågick kanske en mer brutal misshandel med sparkar och slag, kanske redan när Tove låg ner efter första fällningen (om den skedde så, kan ju varit med ett tillhygge också).

Sedan övergick det nog till strypningen vid andra påringningen, och om Maja då visste att de ännu inte kommit ut från badrummet (dvs om hon hörde, med ej deltog), bode hon på alla vis påkallat uppmärksamhet från både JJ och grannar.

Kanske drämt till JJ med något i huvudet.

Eller så var hon med på något plan.

Tillägg:
Kode- fallet känner jag inte till, inget alls. Funderar på om det i så fall handlade om detta?: "Man kan dock dömas för att man inte avslöjat eller anmäla brott som är å färde, med detta menas brott som inte är fullbordade. En förutsättning för ansvar är dock att man kan anmäla utan fara för sin egen person."
Inte som försvar för utebliven handling, men som möjlig förklaring är lojaliteten till J, rädslan att förlora Js sympati och ev. manipulation.
Citera
2023-04-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det behöver inte ha lämnat några blodspår. Inget i FUP talar om detta.
Citera
2023-04-06, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ja precis, antingen var T medvetandesänkt eller hade hon munkavle eller liknande.
J Ströp förhelvete T. Då yttrar man inget. Ska det vara så svårt att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in