2023-04-05, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
De senaste poddarna som är ute nu är P3 Krim och Försvunnen:

P3 Krim har intervjuat förhörsledarna:
https://poddtoppen.se/podcast/1548486753/p3-krim/forhorsledarna-i-tove-fallet-levt-med-utredningen-dygnet-runt

Podden Försvunnen tar upp rättegången:
https://poddtoppen.se/podcast/1651864932/forsvunnen/del-9-rattegangen

Krimrummet Expressens podd från 31 mars:
https://poddtoppen.se/podcast/1604824561/krimrummet/mordet-pa-tove-i-vetlanda-del-iii-forhoren-med-kvinnorna

Aftonbladet Krim från 1 april:
https://poddtoppen.se/podcast/1543381613/aftonbladet-krim/mordet-pa-tove
Tack 🙏
Citera
2023-04-05, 02:11
Medlem
nousernameneededs avatar
Detta fallet är så självklart... men det finns ju alltid folk som gillar att hitta alternativt förklaringar...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Citat:
Om ett*träd*visar sig ha fallit ned, och ingen har sett det ske, skall man föredra förklaringen att "en storm blåste omkull trädet", framför andra möjliga förklaringar såsom "en elefant knuffade omkull trädet", eller "trädet rycktes upp med roten av 200 meter höga rymdvarelser", även om trädet ligger något annorlunda än stormfällda. Det är alltså rimligare att anta att vindriktningen var något annorlunda än vid de många andra tillfällen liknande händelser inträffat än att något, mer eller mindre fantastiskt, inträffat.

Och det är precis fallet här... den enklaste förklaringen är nog den mest sannolika... att båda två var med på mordet av Tove...
Citera
2023-04-05, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Efter att ha läst lite mer i FUP och i Rättsläkarens rapport så blir det bara tydligare och tydligare att Rullman blundar för en hel elefanthjord i rummet. Det är nästan så att han borde anmälas för att så flagrant bortse från bevis och indicier och köra vidare på sin egen initialt förutfattade idé om att de var två mördare.

Det blir bara mer och mer uppenbart att Maja är ett offer för omständigheterna och inte på något vis deltog i dödandet.

Två saker som jag tycker var extra intressanta var till att börja med rättsläkarens utlåtande om det trubbiga föremål som slagits i bakhuvudet på Tove. Det förefaller ganska uppenbart att hon blivit slagen med något, snarare än slagit huvudet i en plastmatta på ett toalettgolv.

Det andra var Josefin Lindströms vittnesmål om Maja. En utomstående person som levt nära inpå Maja under fyra veckor, och som den enda som levt nära inpå Maja under tiden efter det inträffade. Ett mycket intressant vittnesmål om hur Maja har agerat, vad hon sagt och hur hon mår efter att Johanna mördade Tove.

Hade dessa saker fått komma fram i rätten, hade det inte funnits en domstol som dömt Maja för mord.

Frågan jag ställer mig är om Johanna slog Tove i bakhuvudet efter att Tove gått i golvet. Johanna fäller Tove. Tove går i golvet med en rejäl duns. Det blir bråk, slagsmål, som orsakar dunsar. Johanna klipper till Tove i bakhuvudet med ett trubbigt föremål, eller slog Toves huvud i något trubbigt föremål, varvid Tove tappar medvetandet, och Johanna stryper henne.
Josefin som är medsittare med M
Har fått endast M berättelse som M troligtvis hämtat fr media /tv nyheter/tidningar
Om jag förstod rätt så fick inte polisen några nya ledtrådar av det M sagt?
Och att de också frågar Josefin om detta i förhöret
Citera
2023-04-05, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Detta fallet är så självklart... men det finns ju alltid folk som gillar att hitta alternativt förklaringar...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Och det är precis fallet här... den enklaste förklaringen är nog den mest sannolika... att båda två var med på mordet av Tove...
Ja det mest sannorlika är det Rullman går på
Citera
2023-04-05, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DODBYLAN
Vilken tur att jag inte bryr mig om juridik, behöver inte veta exakt hur det gick till. För mig är detta en mördare JJ och en medhjälpare.
I min bok har jag dömt dem. Jag hoppas på livstid.
Men det värsta straffet har de redan fått de ska ju tillbringa resten av deras liv med sig själva….
De ska tillbringa resten av deras liv med de själva om de har samvete. Att de har ljugit så länge att Tove gick hem bekräftar att de är 2 kallblodiga mördare.
Citera
2023-04-05, 02:38
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Ja precis... därför är det helt horribelt om domstolen dömmer annorlunda...
Citera
2023-04-05, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Någon som vet när domen beräknas komma?

19 April.
Citera
2023-04-05, 02:59
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Definitivt, bra där! J gömmer kroppen omedelbart efter mordet för att kunna visa upp en tom lägenhet för farbror blå.

Vad talar denna hypotes för i övrigt? Jo, att J var ensam om mordet och att M talar sanning när hon säger att T var borta. Inget hon heller behöver ljuga om, för vid denna tidpunkt är T redan avliden.

Tja, men sms;et från donken till MH, och vilket MH svarar på är lite jobbigt......men det kan ju även vara kontrollfreaket JJ som lite "anonymt checkar" om polis har kommit.......för det hade nog MH skrivit,

-Ehh, öhh, polisen är här, kan du komma snart......

Om MH är skyldig, så har hon haft en himla tur, för jag tror inte hon är så smart egentligen.

Och jag tror faktiskt att MH är uppriktig att hon inte ser någon kropp kl 02.43, toabesöket där, och blir genuint chockad när hon blir väckt av JJ för JJ behöver hjälp med kroppen, egentligen inte pga att det är för tungt, utan för att det riskerar föra oljud i trapphuset.......

Och jag tror ju att JJ helst ville ha detta som sin egna "hemlighet" och "njuta" av det.....hon är riktigt sjuk och farlig.
Citera
2023-04-05, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Det som Rullman menar är att JJ och MH har mördat Tove gemensamt och i samförstånd.
Citera
2023-04-05, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja precis... därför är det helt horribelt om domstolen dömmer annorlunda...

Det är svårt att veta hur domstolen dömmer, men man kan alltid hoppas att JJ döms till minst 18 års fängelse alternativt livstids fängelse. MH är det lite svårare med, men jag tror på minst 15 års fängelse och högst 18 års fängelse. Det kan vara så att MH blev övertalad av JJ med att hjälpa till att ta livet av Tove.
Citera
2023-04-05, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och det kom hon på när grannen erbjöd sig att skjutsa henne? Varför kom hon på det då och inte när hon gick iväg?

Hon kanske var stressad, stirrig och pga det som hon inte kunde tänka klart.
Citera
2023-04-05, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liliana007
De ska tillbringa resten av deras liv med de själva om de har samvete. Att de har ljugit så länge att Tove gick hem bekräftar att de är 2 kallblodiga mördare.
Ja och jag rös när förhörsledare säger att de hittat T kropp och berättar för M och J så visade ingen av tjejerna någon reaktion
J är klart och troligtvis livstid
Men
kommer M undan det här så hoppas jag att prövning i Hovrätten ger henne än mer straff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in