2023-04-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Enligt vakten på Nöjet var M upprörd just denna kväll, hon kan mycket väl ha varit med på planer att ”spöa upp” T
Har M någonsin slagit någon? Någon som vet?
Citera
2023-04-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Korn av sanning tror jag finns i bådas berättelser. Frågan är bara vad?

Jag tycker att det är lite märkligt att ingen av dem pressades på uppgifter om den grova misshandeln M nämnde för samsittaren.
Uteslöt Rullman den för att den inte orsakade Ts död?

Jag hade också gärna sett att dom fick fler frågor om det. Framförallt J då, eftersom M påstår att hon sov.

Men Rullman nöjde sig med J s förklaring till upprinnelsen då den inte innehöll några förmildrande omständigheter. Han visste ju dessutom att dödsorsaken var kvävning orsakad av manuell strypning som tar flera minuter. Går inte att snacka bort, vilket vi också märkte under rättegången när Cleas försökte finta bort rättsläkaren men fick istället sätta på sig dumstruten.
Citera
2023-04-03, 19:59
Medlem
Faktum kvarstår, hur mycket vi än diskuterar om och hur MH var delaktig.
Hon höll tyst i två månader.
Om hon är oskyldig skulle väl det vara normalt att säga det under de inledande förhören? Nej, hon sa ingenting!
För hon har varit delaktig på ett eller annat vis.
Tänk om det var HON (MH) som ströp, och JJ satt på och höll fast TT'S armar?
Att JJ tagit på sig skulden av nån anledning?
Citera
2023-04-03, 20:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Jag tror att MH var förälskad i JJ och att hennes sovförklaring är väldigt läglig då hon inte behöver berätta något om hur hon sett/hjälpt till att strypa TT.

Jag tycker också att det är värt att notera i förhör med MHs pappa (saxat nedan) om MHs inställning till artisten som "tjallade" och blev mördad, så lite fick han skylla sig själv.

"Kissincidenten" nedan kan också förklara varför JJ blev sur på MH för att hon la sig i JJs säng. Och jag har svårt att föreställa mig att MH skulle tillåtas ligga i JJs säng hela den tiden som MH uppger.

MHs pappa i förhör om MH:

"Görgen uppger att han och Maja alltid kunnat prata, Maja berättar i stort sett allt för mig säger Görgen. Görgen frågade Maja hur det gick till när hon träffade Johanna, Maja svarade "vi kysste varandra", sedan dess "har dom hängt" säger Görgen. Görgen har frågat Maja flera gånger om hon och Johanna är ihop, men Maja har svarat "nej, vi är kompisar"."

...

"På fråga kring alkohol säger Görgen att varken Maja eller Johanna dricker speciellt mycket.
Johanna har oftast kört när de är ute. Gällande Maja så är Maja väldigt öppen och berättar för
Görgen om och när hon dricker. På fråga om Maja druckit för mycket någon gång berättar
Görgen att nu, en lördag i september, så hade Maja sovit över hos Johanna, i samband med
detta hade de druckit och blivit osams över något. Johanna hade ringt till Görgen vid 07.20 på söndagsmorgonen, Görgen hade missat samtalet, då skrev Johanna ett SMS till honom att Görgen måste hämta Maja. Görgen åkte hem till Johanna och mötte Maja i trapphuset. Maja hade kissat ner sig i Johannas säng, Maja hade sedan gått ut i trapphuset. Görgen frågade Maja varför hon inte ringt honom, Maja svarade att hon inte visste vad hon skulle göra.

Men kissincidenten tror jag inte har hänt. Det var väl en i raden av Majas vanliga nödlögner och som här skulle förklara för föräldrarna varför hon blev utelåst.

Det verkliga skälet, som jag mins det, var att Maja vägrade att följa med till restaurangen Nöjet.
Citera
2023-04-03, 20:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag hade också gärna sett att dom fick fler frågor om det. Framförallt J då, eftersom M påstår att hon sov.

Men Rullman nöjde sig med J s förklaring till upprinnelsen då den inte innehöll några förmildrande omständigheter. Han visste ju dessutom att dödsorsaken var kvävning orsakad av manuell strypning som tar flera minuter. Går inte att snacka bort, vilket vi också märkte under rättegången när Cleas försökte finta bort rättsläkaren men fick istället sätta på sig dumstruten.
OM det var så att M sov, måste J ha berättat ganska detaljerat om misshandeln eftersom M återgav den som grov. Och Ts skador styrker att hon utsatts för grov misshandel.

När skulle denna misshandel skett och hur skulle den gått till?
Jag minns inte nu var alla Ts skador satt, men kanske man kan klura ut vad som kan ha hänt om man studerar obduktionsprotokollet lite närmare igen.

Edit: Det är enormt frustrerande att FUP lämnar så många nya frågor hängande i luften.
Senast redigerad av sybel 2023-04-03 kl. 20:12. Anledning: Edit:
Citera
2023-04-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Hänger ut Johanna för andra brott?! Herregud det är en mordutredning.

Om du läste hela stycket borde du begripit vad jag menade.
Citera
2023-04-03, 20:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Men käre tid!!! (Om jag inte är helt ute och cyklar här då, man kan ju missat...men knappast).
Kan ni ALLA som tror på att MH inte varit delaktig/vaken sluta prata om det jävla förrådet?!
Att Rullman frågar henne extra om att hon går upp och ut i hallen in på toan och inte ser Tove samtidigt som JJ är på Donken är ju för att "likhunden" inte gjorde någon markering i förrådet. Hunden markerar i badrummet på plaströren/stängerna på golvet och vid golvbrunnen, och i baksätet på JJs bil. Jag läste den dagen det kom ut att hunden var i förrådet osv...
Så då kan ni som tror att MH inte såg något av Tove föröka hitta något annat ställe JJ gömde henne på som inte heller markerats av hunden..... (nu minns jag inte men den markerade nog i hallen också)
Ska vi ta en vända om källarförrådet i stället? 😉
Citera
2023-04-03, 20:25
Medlem
Citat:
Att jag tror att M inte var delaktig i själva mordakten med att hålla Ts händer har inget som helst att göra med några diagnoser eller någon beroendeställning. Min övertygelse baserar jag enbart på den personlighet som hon beskrivits ha och förhöret under förhandlingen.

Du får ha vilken övertygelse du vill, men jag förbehåller mig rätten att ha min, trots din vädjan.

Absolut, alla får ha sina egna teorier. Det är intressant att läsa vad folk har för teorier och vad de grundar dessa på. Samt att det framkommer info och detaljer man själv inte kände till eller tänkt på.
Citera
2023-04-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Faktum kvarstår, hur mycket vi än diskuterar om och hur MH var delaktig.
Hon höll tyst i två månader.
Om hon är oskyldig skulle väl det vara normalt att säga det under de inledande förhören? Nej, hon sa ingenting!
För hon har varit delaktig på ett eller annat vis.
Tänk om det var HON (MH) som ströp, och JJ satt på och höll fast TT'S armar?
Att JJ tagit på sig skulden av nån anledning?

Skulle J dra tillbaks sitt erkännande inför hovrättsförhandlingen och motivera det med att hon har känslor för M och ville skydda henne. Då uppstår i princip samma problem som TR har med M. Finns inga tekniska bevis som binder någon av dom till själva mordet. Däremot en väldigt stark indicierkedja.
Citera
2023-04-03, 20:32
Medlem
Citat:
Ska vi ta en vända om källarförrådet i stället? 😉

Var det så att JJs mobil visar att de gick ut via källaren och inte huvudentrén?
Citera
2023-04-03, 20:40
Medlem
Citat:
OM det var så att M sov, måste J ha berättat ganska detaljerat om misshandeln eftersom M återgav den som grov. Och Ts skador styrker att hon utsatts för grov misshandel.

När skulle denna misshandel skett och hur skulle den gått till?
Jag minns inte nu var alla Ts skador satt, men kanske man kan klura ut vad som kan ha hänt om man studerar obduktionsprotokollet lite närmare igen.

Edit: Det är enormt frustrerande att FUP lämnar så många nya frågor hängande i luften.

Minns inte heller så chansar lite ang skadorna. Men det var väl två huvudskador, en centrerad i bakhuvudet, en något snett till höger. Skada (kläm) på vänster hand. Vänster öga hade nån blödning, båda armbågarna och även nåt på armarna? Ryggen hade väl också klämskador om jag minns rätt.

Benen är jag osäker på om där fanns skador.

Och givetvis alla skador i halsen!

En jäkla massa olika skador iaf. Och dessa hade ju tydligen uppkommit när hon var vid liv.

Det låter ju inte som en fällning med bakhuvudet rakt ner i golvet som leder till medvetslöshet direkt, där J sitter och stryper i lugn och ro tills hon slutar andas. Låter snarare som J (och M) har fått kämpa med att hålla ner henne. Precis som det brukar helt enkelt. Offret kämpar med allt hen har. Varenda muskel i hela kroppen används för att försöka ta sig loss!

Alternativet till skadornas uppkomst är väl en misshandel som sker innan mordet. Men då är frågan varför grannarna inte hört nåt. Kanske dom har samma udda sömnrutiner som M? Dom sover vid exakt dom tillfällena T skriker men när yoghurten ska röras om är dom vakna.
Citera
2023-04-03, 20:40
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
1. Ganska riskabelt att dra ut kroppen dit när en granne både ringt på Js dörr innan OCH lurpassat på henne vid sin egna dörr. Sen finns det väl även en granne på samma våningsplan som J?

2 & 4 handlade nog snarare om att hon skulle verka normal och inte väcka misstankar.

3. J:s berättelse ligger nog närmare sanningen än M:s.
M ljuger om det mesta och förmodligen mer än J för att rädda sitt eget skinn.

Förstår för övrigt inte varför vissa i tråden slår knut på sig själva för att förklara M:s beteenden och klura ut var J kan ha gömt kroppen inför McDonalds-resan.

M var inget annat än en lydig hund till J. Jag har svårt att tro på att M var så empatisk när hon visste om vad J sysslat med (bränder mm) och inte larmat. Går även in och tittar efter T på Nöjet samma kväll. Hon hade där kunnat varna T för J:s plan på misshandel.

Precis.

Min enkla tes.

MH och JJ agerade tillsammans och i samförstånd innan och efter dådet. Det är klarlagt, av såväl vittnen, mobilrörelser och dom själva.

Min övertygelse är att de även gjorde det under dådet.

Det blir då en logisk händelseföljd, vilken jag inte setts motbevisas i vare sig fup eller i TR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in