Citat:
Ursprungligen postat av
argusmaximus
Igen: om JJ verkligen ville hämnas på MH, varför sade hon inte att MH var ensam gärningsperson.
Läser man förhören så är känslan att JJ tvärtom har sympati för MH. Hon har haft så många chanser att slänga MH under bussen. Men avstått. När hon till slut nästan ber hon nästan om ursäkt när hon säger att MH höll i armarna. Så vitt känt har inte JJ sagt ett ont ord om MH i förhören, till skillnad mot MH karaktärsmord på JJ.
Detta är några av anledningarna till att JJs sista version är trovärdig, inte bara flr mig utan även för polis och åklagare.
Håller med dig i detta.
Detta mönster noterade jag även i rapporteringen från rättegången.
Minns jag rätt så skakade inte J på huvudet en enda gång under M s förhör. Men M skakade på huvudet flera gånger under J s förhör.
J har inte lagt över nånting på M. Enligt J tog M bort T s händer från J s hals och höll dom mot golvet i max 10 sekunder. Det J beskriver är kort och gott att M försöker försvara J från T vilket inte ens kan klassas som lätt misshandel.
18-åringens advokat ställer frågor till 20-åringen om 18-åringens delaktighet: Hur håller 18-åringen händerna?
– Min uppfattning var att hon försökte hjälpa mig genom att ta bort dem.
Pressade hon dem mot golvet?
– Jag vet inte exakt, och vad som innefattar ordet ”pressa”, men hon håller dem mot golvet, säger 20-åringen.
20-åringen säger också att hon och 18-åringen tillsammans, efter att Tove dött, diskuterade hur de skulle göra sig av med Toves saker.
– Det är diffust vem exakt som sa vad.
Nu ska man givetvis inte tolka allt dom säger som sanning. Men man kan iaf inte anklaga J för att hon svartmålar M.
Hur känns det nu?
– Det klart, det känns väldigt tufft. Jag tycker om 18-åringen väldigt mycket.
Nu börjar hon gråta.
– Jag har aldrig haft en så bra vän, vi var jättenära. Det är fruktansvärt att det blivit som det blivit, för jag tycker om henne väldigt mycket.