2023-04-05, 01:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Sant. Eller så glömde hon mobilen?
Och det kom hon på när grannen erbjöd sig att skjutsa henne? Varför kom hon på det då och inte när hon gick iväg?
Citera
2023-04-05, 01:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Efter att ha läst lite mer i FUP och i Rättsläkarens rapport så blir det bara tydligare och tydligare att Rullman blundar för en hel elefanthjord i rummet. Det är nästan så att han borde anmälas för att så flagrant bortse från bevis och indicier och köra vidare på sin egen initialt förutfattade idé om att de var två mördare.

Det blir bara mer och mer uppenbart att Maja är ett offer för omständigheterna och inte på något vis deltog i dödandet.

Två saker som jag tycker var extra intressanta var till att börja med rättsläkarens utlåtande om det trubbiga föremål som slagits i bakhuvudet på Tove. Det förefaller ganska uppenbart att hon blivit slagen med något, snarare än slagit huvudet i en plastmatta på ett toalettgolv.

Det andra var Josefin Lindströms vittnesmål om Maja. En utomstående person som levt nära inpå Maja under fyra veckor, och som den enda som levt nära inpå Maja under tiden efter det inträffade. Ett mycket intressant vittnesmål om hur Maja har agerat, vad hon sagt och hur hon mår efter att Johanna mördade Tove.

Hade dessa saker fått komma fram i rätten, hade det inte funnits en domstol som dömt Maja för mord.

Frågan jag ställer mig är om Johanna slog Tove i bakhuvudet efter att Tove gått i golvet. Johanna fäller Tove. Tove går i golvet med en rejäl duns. Det blir bråk, slagsmål, som orsakar dunsar. Johanna klipper till Tove i bakhuvudet med ett trubbigt föremål, eller slog Toves huvud i något trubbigt föremål, varvid Tove tappar medvetandet, och Johanna stryper henne.

Ja, jag håller med dig, men själv tror jag TT blev slagen i huvudet redan i köket alternativt drogad och slagen i huvudet. Sedan vacklar hon kanske mot ytterdörren (för att fly), men blir inknuffad i badrummet av JJ och fälld och mer misshandlad (hoppad på, kanske) och till sist strypt.
Citera
2023-04-05, 01:14
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Enligt grannen höll väl JJ en mobil i händerna när hon kom ner för trappan....
Citera
2023-04-05, 01:16
Medlem
Citat:
Det mest troliga är att J var på väg för att dumpa cykel
Om jag minns rätt så säger hon i fup att det vsr planen men stötte på grannen så Donken blev en nödlögn
Det har vi nog alla redan avhandlat
Citera
2023-04-05, 01:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror ju nr 4, men att anledningen till att kroppen landar tillfälligt i förrådet är att JJ är orolig för att någon kan ha ringt räddningstjänst/polis, hon vill att lgh är fri från en kropp om hon måste släppa in polis.....
Hitintills mest trovärdiga hypotesen, tror jag. Hon säger själv att hon tror att kl är någon gång efter 02:30 när hon hör det ringa på dörren.
Det är därför allt går så snabbt, inom några få minuter.
Citera
2023-04-05, 01:23
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med dig, men själv tror jag TT blev slagen i huvudet redan i köket alternativt drogad och slagen i huvudet. Sedan vacklar hon kanske mot ytterdörren (för att fly), men blir inknuffad i badrummet av JJ och fälld och mer misshandlad (hoppad på, kanske) och till sist strypt.

Något sådant, ja det är mycket sannolikt, likaså att JJ dunkar TTs huvud i golvet innan mördaren stryper ihjäl henne.
Citera
2023-04-05, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Efter att ha läst lite mer i FUP och i Rättsläkarens rapport så blir det bara tydligare och tydligare att Rullman blundar för en hel elefanthjord i rummet. Det är nästan så att han borde anmälas för att så flagrant bortse från bevis och indicier och köra vidare på sin egen initialt förutfattade idé om att de var två mördare.

Det blir bara mer och mer uppenbart att Maja är ett offer för omständigheterna och inte på något vis deltog i dödandet.

Två saker som jag tycker var extra intressanta var till att börja med rättsläkarens utlåtande om det trubbiga föremål som slagits i bakhuvudet på Tove. Det förefaller ganska uppenbart att hon blivit slagen med något, snarare än slagit huvudet i en plastmatta på ett toalettgolv.

Det andra var Josefin Lindströms vittnesmål om Maja. En utomstående person som levt nära inpå Maja under fyra veckor, och som den enda som levt nära inpå Maja under tiden efter det inträffade. Ett mycket intressant vittnesmål om hur Maja har agerat, vad hon sagt och hur hon mår efter att Johanna mördade Tove.

Hade dessa saker fått komma fram i rätten, hade det inte funnits en domstol som dömt Maja för mord.

Frågan jag ställer mig är om Johanna slog Tove i bakhuvudet efter att Tove gått i golvet. Johanna fäller Tove. Tove går i golvet med en rejäl duns. Det blir bråk, slagsmål, som orsakar dunsar. Johanna klipper till Tove i bakhuvudet med ett trubbigt föremål, eller slog Toves huvud i något trubbigt föremål, varvid Tove tappar medvetandet, och Johanna stryper henne.

Mördaren slog antagligen TT med en stekpanna, hantel eller annat trubbigt föremål innan fällningen och strypningen, fokuserat, kallblodigt och bevisligen planerat.
Citera
2023-04-05, 01:31
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Hitintills mest trovärdiga hypotesen, tror jag. Hon säger själv att hon tror att kl är någon gång efter 02:30 när hon hör det ringa på dörren.
Det är därför allt går så snabbt, inom några få minuter.

Japp, jag är helt på denna linje, den ger logik till konstiga händelser, ageranden och ljud.
Citera
2023-04-05, 01:32
Medlem
De senaste poddarna som är ute nu är P3 Krim och Försvunnen:

P3 Krim har intervjuat förhörsledarna:
https://poddtoppen.se/podcast/1548486753/p3-krim/forhorsledarna-i-tove-fallet-levt-med-utredningen-dygnet-runt

Podden Försvunnen tar upp rättegången:
https://poddtoppen.se/podcast/1651864932/forsvunnen/del-9-rattegangen

Krimrummet Expressens podd från 31 mars:
https://poddtoppen.se/podcast/1604824561/krimrummet/mordet-pa-tove-i-vetlanda-del-iii-forhoren-med-kvinnorna

Aftonbladet Krim från 1 april:
https://poddtoppen.se/podcast/1543381613/aftonbladet-krim/mordet-pa-tove
Citera
2023-04-05, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och det kom hon på när grannen erbjöd sig att skjutsa henne? Varför kom hon på det då och inte när hon gick iväg?
Hon glömde inte ngt! Hur kan folk inte förstå att hon återvände upp i lgh till MH, som satt redo att lasta ner liket, som J skulle köra fram bilen till. För att säga till MH hon stött på grannen och att det blir ändrade planer för en stund! Det fanns inget Donken med i bilden någonstans, innan hon råka springa in i grannen!
Citera
2023-04-05, 02:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Hon glömde inte ngt! Hur kan folk inte förstå att hon återvände upp i lgh till MH, som satt redo att lasta ner liket, som J skulle köra fram bilen till. För att säga till MH hon stött på grannen och att det blir ändrade planer för en stund! Det fanns inget Donken med i bilden någonstans, innan hon råka springa in i grannen!
Jag håller med. Det är inte jag som ifrågasätter det, utan personen jag svarade.
Citera
2023-04-05, 02:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Japp, jag är helt på denna linje, den ger logik till konstiga händelser, ageranden och ljud.
Definitivt, bra där! J gömmer kroppen omedelbart efter mordet för att kunna visa upp en tom lägenhet för farbror blå.

Vad talar denna hypotes för i övrigt? Jo, att J var ensam om mordet och att M talar sanning när hon säger att T var borta. Inget hon heller behöver ljuga om, för vid denna tidpunkt är T redan avliden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in