2023-04-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Ted Bundy fattade inte, eftersom han är djupt störd. Men du och jag förstår väl varför man pratar om personliga saker för att humanisera sig själv när man inser att man bara är ett random offer för förövaren.

Och nej, om jag kunde tänka ut vad du ville ha sagt genom att ta upp detta i tråden hade jag inte frågat?

Jag fattar inte varför helt andra typer av mördare dras in i tråden alls. Men samtidigt bevisar det ju bara att det inte går att påstå att Hen är psykopat, alltså har denne beteende X eller Y, då beteenden inom ett brett spektra. Faktum är att Bundy, m.fl. inte ens skulle få antisocial diagnos enligt PCL-R.

Jo, men min poäng är att precis som förövare och våldsmän, jägarna, har något gemensamt har offren, bytet, det också. Jag skrev det här för att förklara, eller åtminstone dela min teori om att Lottas lite udda dialog med Martin har sin förklaring. Ja liksom en annan förklaring än att hon var en nymfoman hora som förtjänade att dö. Liksom. Typ som några av er här i tråden tycker. Liksom.

Men jag förstår faktiskt inte varför jag skriver det här till dig. Det är en gåta, en svaghet i min karaktär.
Citera
2023-04-03, 16:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ang*lic* manipulerade sig själv. Och sina nära och kära. Det var hon själv som tog kontakt med M*rt*n efter att hon trodde att han skulle mörda henne. Och hon visste att det var så idiotiskt att hon undanhöll det för sina närmaste och träffades i smyg .

Ungefär som att LR undanhöll sanningen om hennes och MJ:s relation för sina närmaste. Här kan man kanske tala om att omgivningen blev "manipulerad" av båda kvinnorna? Man kan också fråga sig vad som var så fruktansvärt intressant med MJ, fanns det verkligen inga andra alternativ på köttmarknaden än en nymuckad kåkfarare och tung missbrukare för dessa två kvinnor?

Citat:
Även efter att M*rt*n sagt att han skulle strimla hennes ansikte inför sina polare och hela Gullmarsplan.
De hade radiotystnad i två veckor efter misshandeln och hon var i fred men valde att själv kontakta honom. Det är inte manipulation.

Kvinnorna kring MJ verkar inte alls ha reflekterat över hans våldshistorik och 12 år i fängelse, istället har de ångat på och kontaktat honom helt utan något konsekvenstänk. Spärrvakten som blev grovt misshandlad av MJ i början av 200-talet lider väl fortfarande av hjärnskador? Varför kan inte vissa kvinnor välja rätt karl? Att bjuda in en bostadslös tatuerad kåkfarare och tung missbrukare i sina liv låter inte normalt. Båda A och LR verkar ha saknat sunt förnuft och självbevarelsedrift. A ska väl dessutom vara glad att hon slapp undan så pass lindrigt.

Citat:
Det är inte heller manipulation när L*tt* skriver det hon skriver i många fall, det är svartsjukt tonårstrams, förnekelse, motsägelser.
Vad hon skriver i almanackan är motsatt till vad hon skriver och gör på andra ställen.

Det är som vanligt med många kvinnor , de säger en sak men gör något helt annat. LR utgjorde inget undantag.

LR:s sms till MJ säger dessutom en hel del om hur illa hon hanterade situationen, å andra sidan ville hon väl inte släppa MJ till A. Man undrar dessutom om det är fullvuxna kvinnor vi pratar om nu eller omogna naiva svartsjuka tonårstjejer.
Citera
2023-04-03, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Ted Bundy och Martin Jonsson är väldigt lika på en punkt, Bägge var/är psykopater.

Bra att du visar på varför diagnosen inte finns. För att helt olika beteenden inte kan rymmas inom samma tillståndsbedömning.

Det finns inte heller någon enig diagnos på Ted Bundy. Hundratals psykologer/läkare är oense. Det enda man är ense om är att diagnostiska verktygen är värdelösa.
Under samma paraply, antisocial personlighetsstörning, hittar du några av de diagnoser han fått. Fast konstigt nog inte det "antisociala" prefixet. Narcissism, EIPS, sociopat etc.
Men det är ju motsägelsefullt. Han var till exempel inte impulsiv och aggressiv. Han var inte egentligen promiskuös som i att han hoppade runt och inte kunde bibehålla relationer, men han var samtidigt en serievåldtäktsman. Stoppa in det i dina 5-20 kriterier för en diagnos.
Megalomani är uppenbart, så alla korshänvisningar landar i narcissism.
Schizofreni har tagits upp många gånger, då han uppfyller de flesta kriterier, men i avsaknad av osammanhängande tal, psykoser och vanföreställningar(vad man vet).
Den psykologen som tillbringade mest tid med honom kritade ned honom som manodepressiv.

Det finns nog få personer som man försökt diagnosticera så mycket. Jag vill minnas ett samarbete, kanske till och med en konferens(?) där drygt 70 psykologer ägnade sig åt det i Kentucky, till exempel. Resultatet var att han hade allt och inget.

Det finns givetvis de som kallat honom arketypen för psykopat också. Med tillägg och reservationer. Den äckligaste i mitt tycke är prefixet "framgångsrik", i meningen att han fungerade mycket väl socialt samtidigt som han var ett monster. Framgångsrik i och med att han gick totalt under radarn när han våldtog, mördade och ägnade sig åt nekrofili minst 30 gånger.

Hur som är hans beteende och modus operandi i allt långt, långt från det impulsiva, besinningslösa och kortsiktiga våld MJ ägnat sig åt genom livet.
Citera
2023-04-03, 18:23
Medlem
Citat:
Bra att du visar på varför diagnosen inte finns. För att helt olika beteenden inte kan rymmas inom samma tillståndsbedömning.

Det finns inte heller någon enig diagnos på Ted Bundy. Hundratals psykologer/läkare är oense. Det enda man är ense om är att diagnostiska verktygen är värdelösa.
Under samma paraply, antisocial personlighetsstörning, hittar du några av de diagnoser han fått. Fast konstigt nog inte det "antisociala" prefixet. Narcissism, EIPS, sociopat etc.
Men det är ju motsägelsefullt. Han var till exempel inte impulsiv och aggressiv. Han var inte egentligen promiskuös som i att han hoppade runt och inte kunde bibehålla relationer, men han var samtidigt en serievåldtäktsman. Stoppa in det i dina 5-20 kriterier för en diagnos.
Megalomani är uppenbart, så alla korshänvisningar landar i narcissism.
Schizofreni har tagits upp många gånger, då han uppfyller de flesta kriterier, men i avsaknad av osammanhängande tal, psykoser och vanföreställningar(vad man vet).
Den psykologen som tillbringade mest tid med honom kritade ned honom som manodepressiv.

Det finns nog få personer som man försökt diagnosticera så mycket. Jag vill minnas ett samarbete, kanske till och med en konferens(?) där drygt 70 psykologer ägnade sig åt det i Kentucky, till exempel. Resultatet var att han hade allt och inget.

Det finns givetvis de som kallat honom arketypen för psykopat också. Med tillägg och reservationer. Den äckligaste i mitt tycke är prefixet "framgångsrik", i meningen att han fungerade mycket väl socialt samtidigt som han var ett monster. Framgångsrik i och med att han gick totalt under radarn när han våldtog, mördade och ägnade sig åt nekrofili minst 30 gånger.

Hur som är hans beteende och modus operandi i allt långt, långt från det impulsiva, besinningslösa och kortsiktiga våld MJ ägnat sig åt genom livet.

Nja, nu är det ju en enorm skillnad i intelligens också. Bundy var superintelligent, utbildad i psykologi och även lite juridik om jag inte minns fel. Martin var foppolshulligan och så korkad att han knappt kan knyta sina egna skor. Det är klart det blir skillnad. Men båda är psykopater.
Senast redigerad av Ballalaila 2023-04-03 kl. 18:30.
Citera
2023-04-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tänkte precis det samma när bulten försökte sig på att dämpa ner med att Bundy var djupt störd.
Den andra slingervägen var att förfasas över att jämföra Bundy och MJ.
Vilket aldrig skedde.
Dvs lika lite att jag jämförde MJ med Manson som personer.

Dock finns grundkomponenten där.
De är psykopater och kvalar in på gemensamma traits och manipulationen är inte värst avancerad.
Tittar man på psykopater är de rätt enformiga och kör samma stil hela tiden.
Här inne tycks de tro att det är nån superbegåvning som på film eftersom det går på repeat.

Återigen klumpar du ihop särskilda beteenden och säger emot dig själv.
Är "psykopater" mästermanipulatörer som kan lura vem som helst eller är de enformiga och klumpiga?
Har MJ "alla varningsflaggor" eller är det omöjligt för omgivningen att inse vem han är? Det är ju faktiskt DU som påstår bägge, och framförallt att han är superbegåvning.

Varför dyker Manson, Bundy m.fl. upp i tråden för att beskriva hur Martin har betett sig? Manson är för övrigt inte heller diagnosticerad som psykopat, utan paranoid schizofren. PPD finns inte längre som diagnos och i efterhand vill några ha honom med ASPS, narcissism m.m. Det blir inte helt enkelt att sätta diagnoser på en sekt som levde på sopor och LSD. Vad jag minns hade han inte de diagnoserna under sin tidiga fängelsetid. Om det inte uppmärksammades eller utvecklades med psykedeliska droger och livsstil vet jag inte.
Citera
2023-04-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nja, nu är det ju en enorm skillnad i intelligens också. Bundy var superintelligent, utbildad i psykologi och även lite juridik om jag inte minns fel. Martin var foppolshulligan och så korkad att han knappt kan knyta sina egna skor. Det är klart det blir skillnad. Men båda är psykopater.

Han var inte alls superintelligent. Han försökte bli jurist, men misslyckades. Men med narcissism och Dunning-kruger företrädde han sig själv i rätten.
Han var faktiskt en jävligt klantig brottsling. Och blåst.

Du kanske blandar ihop med Ted Kaczynski? Han var dokumenterat högintelligent. Runt 160 i uppmätt IQ. Hans manifest är högintelligent och strukturerad galenskap.
P.S. Han är inte heller diagnosticerad som psykopat, utan schizotypisk utan paranoia. Han vägrade dock att acceptera rättslig galenskap även om det beslutet kunde innebära dödsstraff.
Han klarade sig och har blivit publicerad efter domen. D.S.
Senast redigerad av Bulten-i-Bo 2023-04-03 kl. 18:55.
Citera
2023-04-03, 18:57
Medlem
Citat:
Han var inte alls superintelligent. Han försökte bli jurist, men misslyckades. Men med narcissism och Dunning-kruger företrädde han sig själv i rätten.
Han var faktiskt en jävligt klantig brottsling. Och blåst.

Du kanske blandar ihop med Ted Kaczynski? Han var dokumenterat högintelligent. Runt 160 i uppmätt IQ. Hans manifest är högintelligent och strukturerad galenskap.

Nja, vet inte om han misslyckades bli jurist faktiskt, han hadde liksom skaffat sig en hobby då. Tog mycket tid. Kanske hela juristgrejen var ett sätt att komma in i vissa vissa miljöer vad vet jag. Men jag har sett intervjuer med honom och kan bekräfta att han är intelligent. Mycket intelligent.

Han företrädde sig själv i rätten då man i US har krav på att jobba på sitt försvar ensam. Fick eget kontor, det var då han rymde. Det var med andra ord helt briljant det han gjorde där.

Martin.. ja han var foppolshulligan. Hadde tuff mössa..
Citera
2023-04-03, 20:06
Medlem
Citat:
Nja, vet inte om han misslyckades bli jurist faktiskt, han hadde liksom skaffat sig en hobby då. Tog mycket tid. Kanske hela juristgrejen var ett sätt att komma in i vissa vissa miljöer vad vet jag. Men jag har sett intervjuer med honom och kan bekräfta att han är intelligent. Mycket intelligent.

Han företrädde sig själv i rätten då man i US har krav på att jobba på sitt försvar ensam. Fick eget kontor, det var då han rymde. Det var med andra ord helt briljant det han gjorde där.

Martin.. ja han var foppolshulligan. Hadde tuff mössa..

Ja, han misslyckades. Han var inte utbildad jurist, han försökte flera gånger via college och därefter i häkte och fängelse.
Det finns en skröna om att han hade 124 i IQ. Källan till det påståendet är.. Ted Bundy. Narcissisten. Det är inte verifierat någonstans.
Visst hade han en "hobby", men det hade sannolikt alla andra studenter också?
Nä, han fick inte alls eget kontor. Han fick tillträde till ett bibliotek oövervakad och hoppade ut genom fönstret. Inte riktigt så förslaget mer än att han tydligen haffades av godtrogna idioter. Efter fönsterrymningen irrade han runt vilse i sex dagar innan han blev haffad.
Det finns inga krav alls i USA att jobba på sitt eget försvar, det var ett märkligt påstående. Mot allas inrådan företrädde han sig själv, och det grundades helt i hans megalomani.

I övrigt var han ett spån som behöll samma "verktyg" i samma bil under flera år. Han siktades överallt, hela tiden. Han presenterade sig faktiskt som Ted. Sparade souvenirer i sitt eget boende. Och tusen klantigheter till.
Och även om övergreppen var så basic till förfarandet som att klubba en brud i huvudet med kofot misslyckades han flera gånger.
I dagens läge med samkörning av register, DNA, internet och annat hade han åkt direkt och inte fått härja i flera år.
Citera
2023-04-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ja, han misslyckades. Han var inte utbildad jurist, han försökte flera gånger via college och därefter i häkte och fängelse.
Det finns en skröna om att han hade 124 i IQ. Källan till det påståendet är.. Ted Bundy. Narcissisten. Det är inte verifierat någonstans.
Visst hade han en "hobby", men det hade sannolikt alla andra studenter också?
Nä, han fick inte alls eget kontor. Han fick tillträde till ett bibliotek oövervakad och hoppade ut genom fönstret. Inte riktigt så förslaget mer än att han tydligen haffades av godtrogna idioter. Efter fönsterrymningen irrade han runt vilse i sex dagar innan han blev haffad.
Det finns inga krav alls i USA att jobba på sitt eget försvar, det var ett märkligt påstående. Mot allas inrådan företrädde han sig själv, och det grundades helt i hans megalomani.

I övrigt var han ett spån som behöll samma "verktyg" i samma bil under flera år. Han siktades överallt, hela tiden. Han presenterade sig faktiskt som Ted. Sparade souvenirer i sitt eget boende. Och tusen klantigheter till.
Och även om övergreppen var så basic till förfarandet som att klubba en brud i huvudet med kofot misslyckades han flera gånger.
I dagens läge med samkörning av register, DNA, internet och annat hade han åkt direkt och inte fått härja i flera år.

Okej, nä men då är Martin och Ted korkade båda två. Psykopater också.
Citera
2023-04-03, 20:24
Medlem
Citat:
Okej, nä men då är Martin och Ted korkade båda två. Psykopater också.

Fast Ted Bundy är, som sagt, inte diagnosticerad psykopat. Det gemensamma blir då möjligtvis är klantiga brottslingar?

Martin snodde grejer från offren vid dödsmisshandeln i Fagersta. Kom i bilen hem på att det kanske var korkat och kastade ut grejerna genom bilfönstret. Förutom ett par solglasögon(tror jag) som han behöll. Som sedan knöt honom till platsen.
Den kalkylerande mördaren som förslaget manipulerar omgivningen utan att de märker det och besöker psyket som led i sin masterplan och på plats tydligen glömmer varför.
Citera
2023-04-03, 20:47
Medlem
Citat:
Fast Ted Bundy är, som sagt, inte diagnosticerad psykopat. Det gemensamma blir då möjligtvis är klantiga brottslingar?

Martin snodde grejer från offren vid dödsmisshandeln i Fagersta. Kom i bilen hem på att det kanske var korkat och kastade ut grejerna genom bilfönstret. Förutom ett par solglasögon(tror jag) som han behöll. Som sedan knöt honom till platsen.
Den kalkylerande mördaren som förslaget manipulerar omgivningen utan att de märker det och besöker psyket som led i sin masterplan och på plats tydligen glömmer varför.

Vanligt bland seriemördare att behålla troféer. Hadde inte Martin varit så lågbegåvad och så sugen på att utöva besinningslöst våld hela tiden (skinnhuve, dfg och sod) har han nog det som krävs för att bli en sån.

En mongolid seriemördare, bad mongo. Inte bra.
Citera
2023-04-03, 20:58
Medlem
Citat:
Vanligt bland seriemördare att behålla troféer. Hadde inte Martin varit så lågbegåvad och så sugen på att utöva besinningslöst våld hela tiden (skinnhuve, dfg och sod) har han nog det som krävs för att bli en sån.

En mongolid seriemördare, bad mongo. Inte bra.

Ja, i alla fall old school seriemördare från 80-talet och bakåt. Fast ganska få bevarade det helt öppet i sitt boende. Och några andra mördade hemma och orkade inte göra sig av med kropparna, utan grävde helt enkelt ned dem på sig egen tomt/källare/whatever(Gacy och många fler). Eller försökte lösa upp dem i syra i sin egen hyresetta(Dahmer).
Samtliga nämnda har ju varit sexualdrivna lustmördare. Det verkar Martin verkligen inte vara.
(Och på tal om Bundy och hans försvar så var han nog en av de första att skylla sitt beteende på porren)
Senast redigerad av Bulten-i-Bo 2023-04-03 kl. 21:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in