2023-04-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Ja, i alla fall old school seriemördare från 80-talet och bakåt. Fast ganska få bevarade det helt öppet i sitt boende. Och några andra mördade hemma och orkade inte göra sig av med kropparna, utan grävde helt enkelt ned dem på sig egen tomt/källare/whatever(Gacy och många fler). Eller försökte lösa upp dem i syra i sin egen hyresetta(Dahmer).
Samtliga nämnda har ju varit sexualdrivna lustmördare. Det verkar Martin verkligen inte vara.

Nej, Martin är nog inte sexualsadist eller nåt sånt. Finns bara en helt sjuk vrede i honom. Våld är nog bättre än sex i hans fall. Han vill slå sönder, krossa skallen på människor.
Citera
2023-04-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nej, Martin är nog inte sexualsadist eller nåt sånt. Finns bara en helt sjuk vrede i honom. Våld är nog bättre än sex i hans fall. Han vill slå sönder, krossa skallen på människor.

Fast han har ju, enligt honom själv, utsatts för sexuella övergrepp av sin morsa. Han har både arv och miljö mot sig.
Otroliga mindervärdeskomplex som manifesterar sig i den maniska svartsjukan. Och någon slags dysmorfofobi. Och allt göds av dopingpreparat, ladd och benso.
Klassiskt recept för en riktig smällkaramell.
Citera
2023-04-03, 23:24
Medlem
Citat:
Fast han har ju, enligt honom själv, utsatts för sexuella övergrepp av sin morsa. Han har både arv och miljö mot sig.
Otroliga mindervärdeskomplex som manifesterar sig i den maniska svartsjukan. Och någon slags dysmorfofobi. Och allt göds av dopingpreparat, ladd och benso.
Klassiskt recept för en riktig smällkaramell.

Usch vad hemskt, det är fan deprimerande att ens tänka på.

Edit
Det gick ju åt helvete med hans bror också.
Senast redigerad av Ballalaila 2023-04-03 kl. 23:31.
Citera
2023-04-04, 03:04
Medlem
Citat:

Edit

Citat:

Edit

Tyvärr. Som jag berättat tidigare var han inne i en omfattande och uppenbar psykos och polisen skjutsade honom till mottagningen. Som skickade hem honom. De hade dessutom historik då han inte var någon duvunge direkt.
Väl vid Åkeshov gick det bananas, vet inte ur vilket perspektiv, men alla blev någon typ av troll som han försvarade sig mot. En avled och runt en handfull skadade.
Han fick långa oövervakade permissioner väldigt fort vill jag minnas.
Status nu okänd för min del.
Psykossjukdomar, schizofreni m.m har hög ärftlighet.
Citera
2023-04-04, 04:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Återigen klumpar du ihop särskilda beteenden och säger emot dig själv.
Är "psykopater" mästermanipulatörer som kan lura vem som helst eller är de enformiga och klumpiga?
Har MJ "alla varningsflaggor" eller är det omöjligt för omgivningen att inse vem han är? Det är ju faktiskt DU som påstår bägge, och framförallt att han är superbegåvning.

Varför dyker Manson, Bundy m.fl. upp i tråden för att beskriva hur Martin har betett sig? Manson är för övrigt inte heller diagnosticerad som psykopat, utan paranoid schizofren. PPD finns inte längre som diagnos och i efterhand vill några ha honom med ASPS, narcissism m.m. Det blir inte helt enkelt att sätta diagnoser på en sekt som levde på sopor och LSD. Vad jag minns hade han inte de diagnoserna under sin tidiga fängelsetid. Om det inte uppmärksammades eller utvecklades med psykedeliska droger och livsstil vet jag inte.

Både Manson och Bundy klassas som psykopater och bägge har en överdos av narcissism. Sluta gagga om nonsens och skena iväg i sidospår.
Manson spelade psykiskt sjuk och erkände sen detta och han var i fängelse.

Nej. Det är du som TOLKAR det jag skriver som om det vore en superbegåvning, mästermanipulatör och beter dig som en copycat ang de övriga, mindre begåvade ang psykopati i tråden.

Att du sen inte begriper att varken Bundy eller Manson jämförs rakt av som personer är ditt problem.

Jag diskuterar ett BETEENDE som psykopater har och de är rätt stereotypa.

De är inte ens avancerade i sin manipulation.
Det kräver varken högt IQ eller eller nåt vackert skyltfönster. Vilket dock kan underlätta likt vanligt folk.

Vad jag nämnt är att Manson beskriver väldigt väl hur en psykopat bär sig åt.
"I looked at what the person wanted to see. And I became that" var citatet.

Läs detta noggrant:
Vad som DÄREMOT ger vind i seglen är att de ALLA har den gemensamma nämnaren att vara utan skrupler och är känslokalla.
Att de inte känner ånger, skäms och ser människor som objekt.
Detta leder till att psykopater är patologiska lögnare - de har inte ett samvete som hindrar.
Det är samma egenskaper som gör dem predisponerade för brottslighet. Inte IQ.

Om manipulation och processen:
De lyssnar in den andra personens livssituation, sårbara punkter. Vidare så drar de ur fakta och anpassar sig som en kameleont.
Det vill säga den andras intressen och blir en sådan person.
De apar efter.

Många pladdrar fritt och strösslar uppgifter som ger information om hur personen är.
När de sen tror att det är en ärlig person, ja då pladdrar de ännu mer. Garden är sänkt ihop med en positiv egenskap i sig, dvs att tro gott om andra.
Problemet är snarare dark triad som snabbt utnyttjar situationen i egenmäktigt syfte och problemet är om den godhet som kallas empati leder till naivitet och gör en människa för oskyddad - vilket ÄR vad psykopaten satsar på.
Allt sitter på ett kontinuum, även empati.

Fortsättningsvis så ger en psykopat full uppmärksamhet vilket många suktar efter och efter att ha framställt sig som bästa vännen, bästa terapeuten, bästa medmänniskan, bästa what ever - så börjar det mer romantiserade om det är en kvinna.

Om du fördjupade dig i ämnet så ser du ganska snabbt att de är stereotypa och vad man vet är att psykopater studerar människor och apar efter.
De begriper sig inte på djupa, varma känslor.

"They know the words but not the music. "

Eftersom normalt folk inte fungerar med drivkraft egocentrering (vilket även NPD har) så är detta oerhört svårt att ta in.
För nåt gott måtte väl människan ha inombords?
Han var ju så rar när vi möttes, han var ju alltid så rar mot polarna...

Nej. Inte om man går efter normala referensramar. Det är spelat, det är falskt och det sitter som ristat i berg och är oföränderligt.
Det finns bara en gravt störd person och inget charmtroll.

Martin har 6 huvudpunkter han kör med, det syns mycket tydligt via olika förhör.

De är grundlurade hela högen och Lotta är inget undantag.
Hon har också utsatts för den processen som hans manliga polare manipulerats till att tro att han är så himla bra.
Likaväl som A*ngelica, andra ex. etc etc.
Senast redigerad av develi 2023-04-04 kl. 05:02.
Citera
2023-04-04, 05:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Fast det är du som påstår att allt hon gjorde var för att hon blir manipulerad, inte jag.

Det är du som sagt att ingen kan missa alla varningsflaggor på Martin. För att i nästa läge påstå att han är en kameleont.
Hur ska du ha det?

Och jo, hon beskrivs visst som ytlig. En kille gjorde slut med just de orden bland annat.
För att hon var det. Hon lade hellre pengarna på tuttar och solariebränna än en säng. Hon var också barnslig och trasig innan Martin fanns tillgänglig.
Hon var sjukskriven för att hon ”upptäckt otrohet” I ett förhållande som verkar ganska löst, som de närmaste inte verkar känna till, som aldrig gick till samboskap eller någon commitment.
Samtidigt som hon höll Per som hyllvärmare genom att bedyra att hon ville tillbaks till honom.
På tal om manipulation.
Exakt allt du skriver om Lotta är återigen att kopiera den bild som försökts presenterats i tråden istället för att läsa FUP.
PL var öht ingen hyllvärmare. Däremot stod han henne nära.
Att han sen fortsatte vänta på henne i 8 år, efter hon gjort slut, säger väl mer om honom än henne. Hon ville ha honom som vän och de hade ingen sexuell relation öht efter hon flyttat.

Det finns mer kring PL som kan indikerar varför hon undlät att berätta om M, och att hon bodde i lgh likaså.

Vad Lotta la pengar på, som solarium, är inte ens en huvudfråga. Det är inte ens dyrt.
Hennes bästa väninna sen många år hade hårsalong så det kostade kanske heller inte fullt pris. Tuttarna kanske försäljningschefen på Mercedes finansierade?
Citat:
Bägge kör push and pull. Bägge törstar efter bekräftelse. De jagar varandra. Lotta påstår till omgivningen att de inte har kontakt, fast ringer och jagar.
Under själva polisanmälan tycker hon att det är konstigt att Martin inte hört av sig på hela dagen. Och går hem och ringer honom själv. Och lägger ner anmälan. Själv.
Och kompisar vittnar om hur hon blir ombedd att sluta ringa.
Nope.
Det här rättsfallet går tyvärr inte att placera i nåt push and pull och försöka normalisera.
Det är en psykopat hon har att göra med.

Hon försöker upprätta att han 1) inte ska bli aggressiv, 2) låtsas som om det är som vanligt och 3) vill inte anmäla för att hon skyddar sina nära och kära.

Du dyker upp utan att ha brytt dig om tråden innan.
Varför är du så kåt på att tona ner MJs roll i det hela?
Först var han absolut ingen psykopat och sen var han psykotisk och var så duktig och sökte hjälp. Drog till och med in hans bror i ett patetiskt försök att psykos är nåt genetiskt.

Du förefaller smått desperat att värna om honom - på Lottas bekostnad.
Senast redigerad av develi 2023-04-04 kl. 05:36.
Citera
2023-04-04, 07:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, Angelica är bortkollrad. Hon fick också veta om alla våldsamheter i tidigt skede. Upplevde hans beteende. Och gick vidare. Blev misshandlad och mordhotad. Höll sig undan. Blev lämnad i fred. Och kontaktade honom sedan på eget bevåg. Utan manipulation, kameleontbeteende eller uppvaktning. Hon lyckades på egen hand rationalisera det som hänt och söka kontakt. Men visste givetvis att det var idiotiskt, så hon höll det hemligt. Hon skulle aldrig kunna förklara det för en utomstående.
Det måste vara hemskt att känna att det lika gärna hade kunnat varit hon tråden handlade om. Hon är sannolikt lite mer försiktig och avvaktande i relationer numer.
A*ngelica är i samma nisch som alla andra ex och likaväl Lotta.
Grundlurad av en psykopat vid namn Martin Jonsson. Varken mer eller mindre.
Han kör som sagt stereotypa beteenden.

Hon är den som i högsta grad visar att hon är manipulerad. Den andra är hans sk "bror" som han lånar lgh av då han är utomlands.

A får vetskap om hans psykopati.
Han kollrar bort henne med att han har empati och det köper hon.
Hans polare verkar inte ha fått den informationen alls.

A beskriver identiskt hur han kommer med blommor, bjussar på pengar, kompenserar att han slog sönder mobilen för henne också med att köpa en trädgårdsmöbel, åka dit när hon inte är hemma och skruva ihop och meddela en överraskning.

Hon beskriver hur hon suktar att den goda Martin ska komma tillbaka. Kardinalfel angående en psykopat.

Hon beskriver våldet den 18 mars och hur hon stängde av honom, de hade inte kontakt på 14 dar och sen var det på igen.

A har börjat tro att de i sin tur har fått en bättre relation på slutet.
I förhör är Martin så vänlig att han beskriver henne som bara en knullkompis.

Han tål inte när nån gör slut, använder våld som medel vilket RPU likaväl beskriver.
Lotta har gjort slut.

För övrigt så var A även hotad med kniv efter att han slog henne i mars. Den hämtade han i lgh han lånade av sin polare till början av maj.
Citera
2023-04-04, 08:16
Medlem
develis avatar
Citat:
.
Det är inte heller manipulation när Lotta skriver det hon skriver i många fall, det är svartsjukt tonårstrams, förnekelse, motsägelser.
Vad hon skriver i almanackan är motsatt till vad hon skriver och gör på andra ställen.
Det är en direkt lögn.
Det hon skriver om är Martins våld och att hon ska göra slut i mitten av maj.
Psykopaten har tappat kontrollen.

Bland smsen råkade SG missa nedanstående angående sitt favoritkort om Lotta som den pådrivande.
Ditt push and pull.

Det som bör uppmärksammas är att det de facto är slut - som MJ beskriver till handläggare likaväl.

Likaväl vem som tar kontakt med vem varje dag.

Det ska även ställas mot den information som finns om Lotta och hennes försök att ta sig ur relationen:
(FB) Lotta Rudholm misshandlad till döds i Ulvsunda, 2016-06-04

9 maj fram till 23 maj ses ingen sms historik.

23 maj skriver MJ 10 sms och ringer till Lotta innan hon svarar.

Nånstans i samma veva har han lagt upp foto på A på fb.

De tjafsar och 24 maj skriver hon "ring inget mer".
MJ:
Vadå ring inget mer?? Vad menar du med det??? Då har du gått vidare."

Sen skickar han 31 sms och ringer hennes chef samt den hon hyr lgh av och förtalar henne.
Slutsumman blir 54 sms om jag räknat rätt.

MJ:
"Du mår bra utav att inte svara!!!"
" Varför svarat du inte"
" Du pratade nyss i telefon men sket i att svara när jag ringde"

26 maj ses ingen trafik.

27 maj är det typ samma frågor om varför hon inte svarar samt "saknar dig så sjukt mycket" från MJ.

28 maj
MJ:
"Hoppas att det är ok med dig, vill bara att du ska få må bra igen och säga att jag tänker på dig"
" Varför kan du inte ens svara på sms för??? Något kan du väll säga??"

29 maj mal MJ om svartsjuka och "Varför svarar du inte??? Har du gått vidare??"

Sen svarar hon och han rantar på.

"Men har du kontakt med någon nu??? Jag saknar dig något otroligt försökt ringa och smsa men du har bara struntat i att svara du som bor i mitt hjärta"

" Saknar ju dig!!! Fattar du inte det vill få hålla om dig och kyssa dig det är inte roligt utan dig"

" Trivdes med dig när det var bra, vacker är du ochsåsaknar din doft och närhet"

" Varför kan du inte berätta hur du tänker eller hur du kände med mig, fattar noll"

" Varför såhär kall, har ingen ny något jag sa för att såra. Dig jag vill träffa"

Sen blir han ett stackars offer:
"har ju haft saker för dig hela helgen medans jaglegat på sös 2ggr och nu äter medicin som man ger till cancer patienter med innre blödningar"

" Jag är riktigt dålig nä äter en annan sort får bara ätas i fem dagar sedan så lägger levern av, men rosé och annat har du gottat med. Skitsamma du vill bara attdet ska vara bråk, aldrig varit seriöst från ditt håll"

Sen är det fortsatt tjafs från hans håll och
"Vi måste väll ses och se hur det känns??? Det är väll det bästa"

Varav Lotta svarar:
" Vi får bestämma nån dag att ta en fika"

Sen så skriver han att han ska han lägga in sig. Varav han tar med sig A dit.

30 maj börjar han igen.

"Det känns som att du har gått vidare och bara blir äcklad utav mig och det är ingen rolig känsla har även varit dålig så pass länge att jag är väldigt slutkörd i kropp och skalle, känner du ännu något för mig eller bara hat??"

"Tänker du inte ens svara på mitt sms?? Ensak till slängde du min present??"

Han har dess innan gnällt att hon inte firade honom. Själv tog han ut A på restaurang.

Lotta:
" Mycket blandande känslor... Galet jobbigt för mig med,jag är oxå ledsen och nere, jag har och haft entuff period, de som gäller är att se framåt.. Jag vet inte i dagsläget så mycket, jag tar steg för steg, för att hålla mig uppe. De är klart jag har känslor för dig, dom försvinner inte bara... Vi är just nu inte i de bästa skick nån utav oss."

31 maj smsar han på morgonen.
Babblar om sin inläggning.

1 juni smsar han på morgonen.
Hon har tränat, skickar nån bild. MJ kör inställsamhetskortet den här gången:

" Riktigt grymt du har en jättefin kropp och verkar vara målmedveten det kommer bli sjukt snyggt och bra"

" Det förstår jag hade varit roligt om vi gjort det
tillsammans - lova mig att du inte har ngn annan jätte orolig över att du glömt mig tyvärr"

" Är ju orolig för du är det vackraste som jag har sett, och du är underbar att vara med"

Lotta:
" Fint sagt av dig... kramar"

MJ:
" Vill du och hoppas du på en framtid för dig och mig?? Eller har du bara kontakt med mig för att du tyckersynd om mig??"

" Inget svar på detta???"

Lotta:
"De är något jag hoppats på sen den dagen jag fick känslor för dig... Men vill att du tar hjälp först, du mår inte bra nu"

Sen drar han upp om barn:

"Ska ju söka efter hjälp nu, håller ju på att gå under, hoppas att jag kan få några kramar när vi ses, saknar du mig på riktigt?? Vill vi ska bo ihop och skaffa oss en familj, vi skulle få ett fint barn tror jag"

" Träna ihop och uppleva saker tillsammans skulle vara underbart saknar dig kommer att vara blyg när vi ses"

Sen ses via uppehåll i sms att de träffas i 1.5 timme den dagen.

Det ses även att Lotta jamsar med. Men att hon anser att han behöver ta hjälp.

2 juni är hon med till vården han skrev ut sig ifrån då han var där med A.

MJ:
"Fint roligt att få träffa dig hoppas att vi ses snart igen kram "

Sen är det en svit på 19 sms på natten där hon inte svarar och han jagar upp sig om fb och är återigen svartsjuk.
Hon har inte släppt blockeringen på fb som hn lagt in tidigare. Vilket hon förklarar på morgonen.

MJ:
" Tror du på oss vill du vara med mig om jag blir normal"

"Ska sluta att fråga men om du har ngn annan på gångså lovar du att tala om det för mig eller hur? Kram"

.... Säger den som har A parallellt sen i januari.

MJ:
"Vill träffa dig, så trevligt arr få träffa dig igår, vill krama om dig"

Sen förefaller hon ha åkt och träffat honom på stan några timmar.
Vilket möjligen härrör till sjukhusbesök.

På kvällen skriver han:
" Vill du ses imorrn kanske?!"
Lotta:
" Vi kan ses i morgon"
"Trevligt att få umgås med dig idag tycker jag"

MJ: "Jo det var fint tråkigt att det ännu är så infekterat "
"Ska få ordning på min fysik nu och hälsa sen så kommer nog det andra per automatik"

Sen börjar han tjafsa som vanligt.

"Klart det är står ju ännu här och väntar och du svarar inte det är ju ännu konstigare men tänker inte bråka om det hittar du någon grattis"

Lotta:
"Detsamma å grattis "
MJ:
" Va??"

Han bråkar om fb, att det är många som vill bli addade.
Här tonar hon ner med att det var så förr och dämpar honom med att hålla med om en potentiell relation.

Han avslutar med:
"* Du kanske vill bjuda mig på födelsedags middag i helgen vad vet jag,? Dröm sött"

Hon svarar inte.

3 juni svarar Lotta då hon vaknat:
" Godmorgon, hoppas du sovit något i natt. Jag har precis klivit upp... Tröttare än tröttast 0 ska ut med Ecco nu och sen blir de lite träning. Vi kan väl börja med att kolla hur du mår först innan vi bestämmer något. Ring sen då du vill/kan. Kram"

MJ (som påstod till poliserna att han inte sovit på sju dygn..) :
"Godmorgon mår bättre idag fick sova gott"

MJ:
"Vill du ses på promenad i minneberg eller Alvik?? Ta med Ecco eller ses imorgon kanske träna ihop?? Kram"

" Vill du träna imorrn??? Kan köra axlar eller rygg, kram"
" Vill du inte svara alls nu?!"

Dialog sen em.

MJ:
"Känns som att vi är osams nu igen jag är alldeles för känslig för att bråka orkar inte bli osams"

Lotta:
" Vi är inte osams... Gör de du måste göra istället, orkar inte heller"

MJ:
" Vill du ses?? Ja eller nej Solna nästa, det går ganska snabbt för mig till nya citybanan"

Lotta:
" Jag har ingen lust nu tyvärr"
MJ:
"Jag förstår, du får ha en trevlig kväll, ta hand om dig mvh"
Lotta: "Detsamma"
MJ:
" Åker bara hem"
" Fattar faktiskt noll trodde vi skulle försöka att göra något bra utav detta"
" Nu är vi osams, mår illa igen förlåt"
Lotta:
" Vi är inte osams.. Kram "
MJ:
"Har gjort en massa saker idag och jag kämpar varit på psyk tre dagar i rad"
Lotta:
"Bättre att du åker hem, och försöker ta de lite lugnt, vi ses i morgon istället."

MJ:
"Vill* gärna ses och få hålla om dig"
" Vad ska du göra idag då??? Ha det så roligt trevligt med vad du ska göra"
Lotta:
" Inget, ligger här på sängen"
" Ecco ligger bredvid mig, han blev rädd för åskan"

Hon skriver att hon sen ska till C och dricka kaffe.

MJ:
"Gör så vi siktar på träning imorgon eller en lunch fika det du känner för kram"

Lotta:
"Vi kan höras senare eller? Kram"

Hon ringer som hon sagt men han svarar inte, det blir ånyo smågnabb och drygt 1.5 timme senare dvs 22.40 börjar han tjafsa igen.
Hon sover troligen.
"Blir bara tele svar!!!"
" Du svarar ju inte"
" Varför svarar du inte hemma nu"

4 juni
05.06:
"Varför svara
Du inte"
05:23:
"112"
Citera
2023-04-04, 09:35
Medlem
När man läser de här sms- konversationerna ovan, dem emellan vid sidan om att MJ är psykopat får jag intrycket av att han dessutom har seriösa psykiska problem. Han är trevlig ena studen, nästa krävande, stingslig och aggressiv, sedan låg, andra gånger hoppfull. Som ett jojo, upp och ner. Förutom alla hans känslomässiga störningar, helt oberäknelig och totalt opålitlig.

Inte undra på om man måste gå som på glas för att sicksacka sig igenom ett sådant obalanserat psyke. Försöka parera och spela med, eftersom den kroppshyddan leker man inte med. Överlevnadsstrategi.

Synd att han inte fick livstid, MJ kommer vara en vandrande livsfara ute på fri fot, när han släpps.
Citera
2023-04-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
När man läser de här sms- konversationerna ovan, dem emellan vid sidan om att MJ är psykopat får jag intrycket av att han dessutom har seriösa psykiska problem. Han är trevlig ena studen, nästa krävande, stingslig och aggressiv, sedan låg, andra gånger hoppfull. Som ett jojo, upp och ner. Förutom alla hans känslomässiga störningar, helt oberäknelig och totalt opålitlig.

Inte undra på om man måste gå som på glas för att sicksacka sig igenom ett sådant obalanserat psyke. Försöka parera och spela med, eftersom den kroppshyddan leker man inte med. Överlevnadsstrategi.

Synd att han inte fick livstid, MJ kommer vara en vandrande livsfara ute på fri fot, när han släpps.

Han beter sig som att han har EIPS i alla FUP.
Citera
2023-04-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Både Manson och Bundy klassas som psykopater och bägge har en överdos av narcissism. Sluta gagga om nonsens och skena iväg i sidospår.
Manson spelade psykiskt sjuk och erkände sen detta och han var i fängelse.

Nej. Det är du som TOLKAR det jag skriver som om det vore en superbegåvning, mästermanipulatör och beter dig som en copycat ang de övriga, mindre begåvade ang psykopati i tråden.

Att du sen inte begriper att varken Bundy eller Manson jämförs rakt av som personer är ditt problem.

Jag diskuterar ett BETEENDE som psykopater har och de är rätt stereotypa.

De är inte ens avancerade i sin manipulation.
Det kräver varken högt IQ eller eller nåt vackert skyltfönster. Vilket dock kan underlätta likt vanligt folk.

Vad jag nämnt är att Manson beskriver väldigt väl hur en psykopat bär sig åt.
"I looked at what the person wanted to see. And I became that" var citatet.

Läs detta noggrant:
Vad som DÄREMOT ger vind i seglen är att de ALLA har den gemensamma nämnaren att vara utan skrupler och är känslokalla.
Att de inte känner ånger, skäms och ser människor som objekt.
Detta leder till att psykopater är patologiska lögnare - de har inte ett samvete som hindrar.
Det är samma egenskaper som gör dem predisponerade för brottslighet. Inte IQ.

Om manipulation och processen:
De lyssnar in den andra personens livssituation, sårbara punkter. Vidare så drar de ur fakta och anpassar sig som en kameleont.
Det vill säga den andras intressen och blir en sådan person.
De apar efter.

Många pladdrar fritt och strösslar uppgifter som ger information om hur personen är.
När de sen tror att det är en ärlig person, ja då pladdrar de ännu mer. Garden är sänkt ihop med en positiv egenskap i sig, dvs att tro gott om andra.
Problemet är snarare dark triad som snabbt utnyttjar situationen i egenmäktigt syfte och problemet är om den godhet som kallas empati leder till naivitet och gör en människa för oskyddad - vilket ÄR vad psykopaten satsar på.
Allt sitter på ett kontinuum, även empati.

Fortsättningsvis så ger en psykopat full uppmärksamhet vilket många suktar efter och efter att ha framställt sig som bästa vännen, bästa terapeuten, bästa medmänniskan, bästa what ever - så börjar det mer romantiserade om det är en kvinna.

Om du fördjupade dig i ämnet så ser du ganska snabbt att de är stereotypa och vad man vet är att psykopater studerar människor och apar efter.
De begriper sig inte på djupa, varma känslor.

"They know the words but not the music. "

Eftersom normalt folk inte fungerar med drivkraft egocentrering (vilket även NPD har) så är detta oerhört svårt att ta in.
För nåt gott måtte väl människan ha inombords?
Han var ju så rar när vi möttes, han var ju alltid så rar mot polarna...

Nej. Inte om man går efter normala referensramar. Det är spelat, det är falskt och det sitter som ristat i berg och är oföränderligt.
Det finns bara en gravt störd person och inget charmtroll.

Martin har 6 huvudpunkter han kör med, det syns mycket tydligt via olika förhör.

De är grundlurade hela högen och Lotta är inget undantag.
Hon har också utsatts för den processen som hans manliga polare manipulerats till att tro att han är så himla bra.
Likaväl som A*ngelica, andra ex. etc etc.

Lite om hur man försökt diagnosticera Bundy.
https://psychology.as.uky.edu/psychology-researcher-unravels-serial-killer-ted-bundys-mental-health
https://www.womenshealthmag.com/life/a27346043/ted-bundy-mental-health-disorders-antisocial-behavior-personality/

Bl.a.: "My research on Ted Bundy is more concerned with demonstrating the benefits of a dimensional trait model (the five-factor model in particular) for identifying and describing persons with personality disorders," he explained. "Ted Bundy is a good illustration of this in that the categorical descriptions of Ted do not entirely provide an accurate or individualized portrayal. He fails to have some of the features of the prototypic psychopath."

Mansons diagnoser: https://drreidmeloy.com/wp-content/uploads/2023/01/2022_Manson.pdf
"schizo- phrenia, paranoid type, in partial and fluctuating remission."
I efterhand ASPS, otypad.

Fast du vet ju bättre än alla inriktade på just detta som grottat ned sig i det och kommit fram till att tillgängliga diagnosverktyg är för trubbiga.
Citera
2023-04-04, 11:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider

Han är psykopat med adhd vilket förklarar hans växlingar.
Likaså missbruk, i huvudsak anabola vid misshandeln, men noll kokain eller annat.
Läkemedel (inkl benso) inom låg- och normalspannet. Knappt nån promille.

Det är seriösa problem men beror på allvarlig personlighetsstörning.
Vilket är bekräftat av flera läkare endast dagar innan dödsmisshandel och likaså via RPU (ingen psykisk störning vid gärningen och ej heller vid undersökningstillfället).
Dvs noll paranoia, noll psykos, noll vanföreställningar.

Han är utredd i kubik via tidigare domar så de lär inte ha missat nåt.
Senast redigerad av develi 2023-04-04 kl. 11:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in