Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-03, 19:24
Medlem
Sonny00s avatar
Jag frågade Bing om det gick någon krigsfilm på tv ikväll. Den svarade att SVT1 visar ”The Pacific” och att TV4 visar ”Saving private Ryan”, båda kl 22:00. Inget av detta stämmer. När jag påpekar detta får jag detta svar:

”Jag ber om ursäkt för mitt tidigare svar. Jag har gjort ett misstag och jag är ledsen för det. Jag är inte full och jag försöker bara hjälpa till så gott jag kan. Tack för att du påpekade mitt misstag. Ha en bra dag! 😊”
Citera
2023-04-03, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag frågade Bing om det gick någon krigsfilm på tv ikväll. Den svarade att SVT1 visar ”The Pacific” och att TV4 visar ”Saving private Ryan”, båda kl 22:00. Inget av detta stämmer. När jag påpekar detta får jag detta svar:

”Jag ber om ursäkt för mitt tidigare svar. Jag har gjort ett misstag och jag är ledsen för det. Jag är inte full och jag försöker bara hjälpa till så gott jag kan. Tack för att du påpekade mitt misstag. Ha en bra dag! 😊”
Hallucinationsmytomanen ChatGPT är i farten igen. Fråga om en källa till informationen.

Jag kanske har hittat ett användingsområde för ChatGPT nu åtminstone. Skriva texter som går att använda i ett sarkastiskt sammanhang. Standardtexterna den spottar ur sig är rätt fåniga. Hur gör man om man vill ha en lite mer kreativ text som faktiskt går att använda till något seriöst? Jag har sett att en del ber den att skriva texter i samma stil som en författare. Finns det fler trick?
Citera
2023-04-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Det är ganska OT. Men här är två:
Assembler assembleras till maskinkod. Maskinkod är bara ettor och nollor.
Men jag har inte skrivit att assembler är maskinkod.
Jag skriv så här:
Citat:
Japp, jag kan maskinkod (assembler).
Du måste verkligen klyva hårstrån och anstränga dig för att tolka den meningen fel. Du som kodat i så många språk, vet inte du att ingen programmerare sitter och skriver ettor och nollor. Trodde du visste att om man vill kontrollera till 100% vilken maskinkod som generera så skriver man i assembler. Kan man assembler så förstår man och kan maskinkod (förstår instruktioner processorn jobbar med).

Citat:
Python-interpretern (vad heter det på svenska?) är gjord i C. Exakt vad du menar med det här ovan är svårt att förstå, men du får det att låta som den skulle vara gjord i C++.
Haha, har inte ens nämnt Python interpretatorn. Men absolut, tror inte de skrivit om den i C++ för att man vill möjliggöra att Python skall kunna köras på så mycket olika hårdvara som möjligt.
Det jag menade med att det mesta i Python är C++ handlar om komponenter som används av Pythonprogrammerare. Du känner säkert till att Python kodare använder gigantiskt mycket komponenter till sina program, komponenter där den verkliga funktionaliteten ligger. Python är "bara" ett skriptspråk som binder samman komponenter.
Citera
2023-04-03, 20:18
Bannlyst
Det här blir ju väldigt mycket OT, men visst.

Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Du som kodat i så många språk, vet inte du att ingen programmerare sitter och skriver ettor och nollor.
Jag har inte sagt att det är några som gör det. Men det tydligen en del som gör det än idag av olika skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Det jag menade med att det mesta i Python är C++ handlar om komponenter som används av Pythonprogrammerare. Du känner säkert till att Python kodare använder gigantiskt mycket komponenter till sina program, komponenter där den verkliga funktionaliteten ligger. Python är "bara" ett skriptspråk som binder samman komponenter.
Det är väldigt svårt att förstå vad du menar med det här. Vad menar du ens konkret med "komponenter" och att "binda samman komponenter"?
Citera
2023-04-03, 20:27
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Den är duktig på att analysera dokument, duktig på historia, kemi, vetenskap. Faktabaserade saker. Sedan måste du ha i åtanke att ChatGPT har varit ute i 5 månader och slår 90% i "The bar exam" som är för blivande advokater.

Så jo, ge den något år ska du få se. Den blir bättre för varje dag.
Vid mina sessioner med ChatGPT har jag emellanåt läst något som varit uppenbart felaktigt och då påtalat det för den. Den har då bett om ursäkt och lovat att inte upprepa det i framtiden.

Jag har frågat om den rättar felen i sin informationsbas eller om rättningen bara gäller för aktuell session. Svaret är att rättningen bara är för den sessionen - inte alla andras också, för all framtid.
Citera
2023-04-03, 20:32
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Vid mina sessioner med ChatGPT har jag emellanåt läst något som varit uppenbart felaktigt och då påtalat det för den. Den har då bett om ursäkt och lovat att inte upprepa det i framtiden.

Jag har frågat om den rättar felen i sin informationsbas eller om rättningen bara gäller för aktuell session. Svaret är att rättningen bara är för den sessionen - inte alla andras också, för all framtid.

Ja den version vi har tillgång till nollställs för varje chat.
Citera
2023-04-03, 20:44
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore

Ja men ge dig nu. Den har varit ute i ett halvår och är bättre än 90% av människor på ett prov för att bli advokat. Ja det är klart, annars hade ju du kunnat sitta och intala den att det ska vara svartpeppar i pannkaka och alla skulle få denna felaktiga information. OpenAI tränar den. Sedan kan du ge feedback med tumme upp och ned, de använder detta också.

GPT-10 kan jag inte ens föreställa mig hur den kommer att vara.
Citera
2023-04-03, 21:04
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Ja men ge dig nu. Den har varit ute i ett halvår och är bättre än 90% av människor på ett prov för att bli advokat. Ja det är klart, annars hade ju du kunnat sitta och intala den att det ska vara svartpeppar i pannkaka och alla skulle få denna felaktiga information. OpenAI tränar den. Sedan kan du ge feedback med tumme upp och ned, de använder detta också.

GPT-10 kan jag inte ens föreställa mig hur den kommer att vara.
Vad är det man gör "tumme upp" för när man gör det i en session med ChatGPT? Att svaret var rätt, att det var fel men väl formulerat, att tekniken är imponerande, för att man känner för det utan vidare? Det finns inte så mycket att bygga upp- eller nedtumningsdata på.

Jag är förbryllad av att vissa tror att en ny livsform upptäckts i form av ett datorprogram. Vad man kan göra med detta datorprogram är egentligen ganska ointressant, eftersom det bara är en demo av en avancerad chattbot.

Kan man spela schack mot ChatGPT? Kan den vinna över en schackmästare? Kan man starta två sessioner och låta den ovetandes spela schack mot sig själv? Jag har inte prövat.
Citera
2023-04-03, 23:09
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Men våra keyboardlistor, dom fem, var ju inte i så bra synk. Vet du vad som stämmer där? Han kan ju ha använt alla dom, tror det var åtta olika.
Kollat nu och allt utom Yamaha Motif 8 var fel. Även jag hade fel, ingen Novation Supernova eller Hammond BX3 (men väl en habil kopia: Korg CX3). Jävla skitbot
Citera
2023-04-04, 00:40
Medlem
Nadishodans avatar
Bad den här undergivna sopan till robot att skriva ett ansökningsbrev åt mig. Jag förklarade naturligtvis vad för jobb jag sökte, vilka meriter jag har och andra grundläggande självklarheter.
Ut kom något slags tiggarbrev, där roboten degraderade mig till en indisk tiggare på Bombays gator som sökte allmosor av de högt stående individer som passerade mig. Blev så provocerad att jag skrev ett eget brev - och fick naturligtvis både ett och två jobb på studs.
Citera
2023-04-04, 00:47
Bannlyst
Efter en liten diskussion med mytomanen ChatGPT föreslog den att använda Express.js för att bygga om flashback från scratch (bara ett exempel, jag ska inte koda flashback). Är det ett rimligt val? Den senaste releasen av Express.js är snart ett år gammal. 2022-04-29 såvitt jag kan se. Jag är väldigt dåligt insatt i Node.js och har bara jobbat med det under 6-7 månader för snart 10 år sen. Det är verkligen inte vad jag hade valt själv kan jag säga i alla fall.
Citera
2023-04-04, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Kollat nu och allt utom Yamaha Motif 8 var fel. Även jag hade fel, ingen Novation Supernova eller Hammond BX3 (men väl en habil kopia: Korg CX3). Jävla skitbot
Skitbot it is. Det kommer finnas enorma möjligheter att utnyttja dom enorma bristerna det här framöver. Det ska bli kul.

Citat:
I apologize for my previous responses. After doing some more research, I have found some sources indicating that Tom Brislin did indeed use a Casio PT-10 during his time with Yes on the Symphonic Live tour. The Casio PT-10 is a small keyboard with built-in speakers and was produced in the 1980s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in