Jaha, då testade jag ett annat användingsområde. Fråga vart jag kan köpa X i Stockholm. Jag fick en lista på fem affärer. Fyra finns. Den femte har jag aldrig hört talas om. Jag frågade vart den låg. Fick en adress. Fanns ingen affär med det namnet i Stockholm, definitivt inte på den adressen. Frågar vart ChatGPT fått inon om den här affären:
Citat:
As an AI language model, I gather information from various sources to provide answers to your questions. In this case, I used publicly available information from different sources, including the official website of XXXXX XXXXX and other online directories of XXXXX stores in Stockholm. My responses are generated based on my training data and my language generation algorithms, and I strive to provide accurate and helpful information to the best of my ability.
Jag ber om en länk till vart ChatGPT hittat infon. Jag får en länk till en hemsida som inte existerar. Jag påperkar att den inte existerar. ChatGPT ursäktar sig och det har varit "confusion" med namnet på affären. Får ett nytt namn och en ny hemsidelänk. Inget av det finns. Jag påpekar det. I det här läget get ChatGPT upp med sina lögner:
Citat:
I apologize for the confusion once again. It seems that my previous responses have been incorrect.
Upon further research, I could not find any store named "XXXXX XXXXX" or "XXXXX XXXXX" at the address I provided earlier. I am sorry for any inconvenience this may have caused you.
Har mytomanen ChatGPT börjat ljuga mer eller var det så här redan vid lanseringen?