Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-25, 18:41
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
GPT v4 har information fram till januari 2022.

Jo precis, jag bara berättade vad som stod i artikeln som han sa handla om bingchat. Artikeln är från juni så därav missvisande idag.
Citera
2023-09-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Det står ju tvärtom, att den har tillgång till hela webben. Det står att ChatGPT har tillgång till data fram till 2021.
Ja. Det var ju det ja sa.
Citera
2023-09-25, 20:33
Medlem
Citat:
Jo precis, jag bara berättade vad som stod i artikeln som han sa handla om bingchat. Artikeln är från juni så därav missvisande idag.
Det saknas ju lik förbannat två hela år. Varför är ni imponerade av det? Är ni amish?
Citera
2023-09-25, 20:46
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Det saknas ju lik förbannat två hela år. Varför är ni imponerade av det? Är ni amish?

Vissa av oss använder GPT-4, så datum på tränad data är inte så relevant då den bara kan söka på internet.
Citera
2023-09-25, 20:55
Medlem
Saltkungens avatar
https://newsroom.spotify.com/2023-09-25/ai-voice-translation-pilot-lex-fridman-dax-shepard-steven-bartlett/

Man kommer kunna höra sin favoritpodcastare på sitt egna språk nu med hjälp av OpenAI. Tänk er att höra Joe Rogan på svenska. Fast skulle inte förvåna mig om svenska dröjer.
Citera
2023-09-25, 21:18
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Vissa av oss använder GPT-4, så datum på tränad data är inte så relevant då den bara kan söka på internet.[

Hu4 fungerar det när chatgpt4 söker på internet

Fungerar chatgpt4 så, att den hittar information den ev saknar från sin träningsdata genom att också självmant söka på internet och addera den informationen till den data den tränats på?

Chatgpt3 "förstår" ju inte själv när den inte har information att ge rätt svar då börjar den hallucinera.
Hur fungerar chatgpt4 i sådana fall?

Det ideala borde ju vara att den vet när den inte genom träningsdata har tillgång till rätt information och då komplementerar med websökning. Men något säger mig att det inte fungerar så.
Citera
2023-09-25, 21:27
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Fungerar chatgpt4 så, att den hittar information den ev saknar från sin träningsdata genom att också självmant söka på internet och addera den informationen till den data den tränats på?

Chatgpt3 "förstår" ju inte själv när den inte har information att ge rätt svar då börjar den hallucinera.

Det ideala borde ju vara att den vet när den inte genom träningsdata har tillgång till rätt information och då komplementerar med websökning. Men något säger mig att det inte fungerar så.

Med ChatGPT plus får du tillgång till plugins, dessa plugins har olika funktioner som t ex Wolfram är till för matematik, det finns plugins för att skapa diagram, sedan plugin för att söka på internet. Sa, jag kan nog räkna på en hand de senaste två månaderna där GPT-4 har hittat på skit. Men den frågar mig "Ska jag söka mer om detta ämne på internet?" Så gör den så. Jag har också skrivit i custom instructions(vilket är typ anteckningar som den ska applicera på varje chat/meddelande så man slipper tjata om det. Där har jag skrivit om den är osäker på något så sök på internet, att den inte behöver fråga mig om tillstånd. Så den sköter det där automatiskt, så jag har aldrig några informationsluckor. Använder ChatGPT mer än google. Enorm nytta.
Citera
2023-09-25, 22:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Januari 2022! Det betyder ju att nästan två års informationsflöde fortfarande inte är med! Hur mycket betalar du som plus-användare? Det är snarare du som skulle ha betalt för att du använder skiten. Sedan detta med massor av plug-ins det medför bara att produkten aldrig kommer att bli mer än i bästa fall medioker på någonting alls i och med att tydligt fokus saknas. Men, men du gillar att utsättas för felaktiga, otolkningsbara, opålitliga resultat förstår jag.

Tja, du får ju tycka vad du vill. Själv tycker jag att ChatGTP-4 bara blivit prisvärdarevoch prisvärdare. Speciellt som jag förväntar mig en strid ström av uppgraderingar och nyheter det närmaste halvåret.
Citera
2023-09-25, 23:17
Medlem
Citat:
Vissa av oss använder GPT-4, så datum på tränad data är inte så relevant då den bara kan söka på internet.

Citat:

Nej, Chatgpt söker inte på internet. Gratisversionen ChatGPT 3.5 gick igenom en träningsfas i september 2021, och betalversionen 4.0 tränades i januari 2022. Under träningen gick den igenom text från många webbsidor och böcker och många mänskliga konversationer (mellan personer som låtsades vara chatbot och användare). Då byggde den upp upp en språkmodell över hur sannolika olika ordföljer var i texterna. Chatgpt lagrar alltså inte en faktadatabas med frågor och svar som den kan söka i, utan den lagrar bara ett gigantiskt neuralt nätverk som kopplar samman ord till ordföljder och återspeglar ordföljdernas sannolikheter.

ChatGPT genererar text genom att välja de vanligaste ordföljderna den har lärt sig under träningen. När den får en fråga tittar den på vilket ord som brukar följa som svar på liknande frågor, och vilka ord som brukar följa på det, om och om igen. Ett svar från ChatGPT kan därmed ha påverkats av många olika källor, och den håller inte reda på vilka. Standard-chatgpt kan därför inte ange exakt vilka källor som ett svar baseras på. Och den kan inte svara på frågor om sånt som hänt efter träningsfasen.

Språkmodellen kan generera svar på frågor den inte har tränats på genom att kombinera svar på flera liknande frågor som den har utsatts för under träningen, och med andra texter den har utsatts för under träningen. Det kallas att generalisera och innebär att den gissar, ibland imponerade insiktsfullt, ibland fullständigt fel, vilket kallas hallucinationer.

Chatgpt låter som en filosofiprofessor pga att den främst har tränats med källor och mänskliga konversationer som har en akademisk ton. Men Chatgpt kan transformera ett faktasvar till en helt annan språklig stil, som att svara på rim eller svara som en tonåring om man ber den. Då kombinerar den ordföljder som ger faktasvar med sannolikheter för ordföljder som är vanliga vid en viss stil.

Nån nämnde Bing Chat. Den fungerar annorlunda. Det gör nya webbsökningar och blandar in sökresultaten i text från GPT:s språkmodell. Det kan ge nya svar och korrekta källhänvisningar, men det är inte lika bra tränad på mänskliga konversationer som ChatGPT tror jag.

OpenAI hade tidigare ett tillägg till betalversionen av ChatGPT som tillät webbsökningar, kallat Browsing plugin, men det är för tillfället inaktiverat på grund av oro för att inte OpenAI ska anklagas för att plagiera texter från källor som är så långa att det kränker citaträtten.
Senast redigerad av guru1966 2023-09-25 kl. 23:46.
Citera
2023-09-26, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hur kommer man ens i terminalläget?
Fungerade för mig tidigt, men har inte fungerat sedan dess (jag har 4.0)

Edit: Eller alltså. Jag kan få GPT att emulera en terminal, men det är inte som en SSH-session direkt, mer som en telegraf-konversation.

Det fungerar i "Advanced Data Analysis" läget.
Citera
2023-09-26, 07:19
Medlem
Citat:
Kan du förklara det där lite mer i detalj?
Citera
2023-09-26, 16:27
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:

Be den att alltid tala om hur säker den är på svaret, skriv följande i - settings - custom settings -

Kod:
Reply short and crisp and add a confidence level of your answer. When you answer include facts, always provide a valid URL with the source for your answer. If you speculate or predict something, inform me

/Provokatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in