2023-04-02, 23:00
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag är övertygad om att rättsväsendet besitter tillräcklig kompetens för att fatta korrekta beslut. Att öppet sitta och ifrågasätta straffpåföljder och bedömningar är ytterst farligt och obetänksamt,då det riskerar att underminera hela rättegångsprocessen.

Oj. Du menar att vi inte skulle vara berättigade att utveckla våra tankar angående detta brottsfall?

Grattis. Du är nominerad till årets mest korkade kommentar. Grattis
Citera
2023-04-02, 23:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag kanske missförstår dig, rätta mig i så fall är du snäll.

Men du anser att MH har agerat helt rimligt?
Och att bara ett fåtal människor skulle ha larmat 112 i en sådan situation när de ser en annan människa dö?

MH är en ung vuxen kvinna som hela sitt liv haft stödjande kärleksfulla föräldrar som verkligen funnits där för henne. Hon har fått all psykologisk och medicinsk hjälp av samhället, av skolan. Hennes föräldrar har visat att de bara är ett telefonsamtal bort om hon behöver hjälp. MH hade kunnat öppna dörren när grannen ringde på, hon hade kunnat rusa ner till grannen och bett om hjälp och skydd när JJ åkte till Mcdonalds. Alla hade ställt upp och stöttat MH då. Det är ju inte något så väldigt komplicerat vi förväntar oss att MH skulle ha gjort den natten. Trycka in siffrorna till 112 handlar det ju om.

Istället väljer MH att bära på en död kropp, lysa upp vägen för JJ så att hon kan bränna upp en annan ung kvinna som inte lever längre. MH väljer också att sitta och ljuga i häktet under lång tid. Hon vet att 2000 personer letar efter Tove, att ångesten och smärtan måste vara så stor för de anhöriga. Ändå väljer MH att inte berätta var Toves kropp är. Hon visar ingen ånger, ingen ångest, inga sammetskval i förhören.

Det är bara kallblodiga mördare som agerar som MH och JJ. De båda tjejerna är inte dömda för något innan, men de beter sig och agerar som luttrade kriminella.
Mnjaä, jag menar att utifrån Ms perspektiv finns det möjlig/rimlig förklaring till att hon inte larmar, försöker avbyta eller avstyra.

Jag utgår ifrån att alla som inte på något vis är "bakbundna" av omständigheterna skulle larma.
Citera
2023-04-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att försöka förklara varför M inte uppfyller kraven på din lista är knappast att måla upp henne som oskyldig.

Juridiken har inget intresse av bakomliggande mekanismer, men vi är en del i tråden som gärna vill försöka förstå.

Vem är gärningsman?
När flera personer har hjälpts åt med att utföra ett brott kan alla straffas som gärningsmän. Flera personer kan vara gärningsmän samtidigt även om inte alla, och kanske inte ens någon av dem, självständigt uppfyller hela brottsbeskrivningen i en straffbestämmelse. Det förutsätter dock att det de gör tillsammans innebär att brottsbeskrivningen är uppfylld.

För att någon ska kunna dömas som medgärningsman krävs i regel att personen deltar i det brottsliga handlandet, åtminstone mer perifert, och att agerandet utgör ett led i en gemensam brottsplan. Det krävs inte att varje medverkande känner till de närmare detaljerna i brottsplanen. Om genomförandet av ett planerat brott innefattar en arbetsfördelning mellan de medverkande kan de alltså alla dömas som gärningsmän. Högsta domstolen har som exempel nämnt att en person som håller vakt vid en inbrottsstöld kan vara att betrakta som gärningsman.

När flera personer utför olika delar av en brottsplan brukar man säga att de agerar tillsammans och i samförstånd. Ett sådant samförstånd behöver inte vara uttryckligt utan kan också vara tyst.

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/
Senast redigerad av smalandsbo 2023-04-02 kl. 23:05.
Citera
2023-04-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Sa Detta är Lögn enligt dig:
"Mikael Svegfors fokuserar inledningsvis på de skador som rättsläkaren redogjort för, på Toves kropp. Specifikt några skador som uppstått på armbågarna. Svegfors frågar om det kan uppstå skador på armarna av ett sådant fall som beskrivits, på badrummet.
Det kan det, svarar rättsläkaren.
Det kan också uppstå sådana skador av att någon sitter på en person.
Kan skadorna ha uppstått av att någon hållit fast armarna? frågar han.
Aleksandra Lazarevic säger att det kan vara så – men att sannolikheten är liten.
"

Och med detta ville du ha sagt? det där är svar som varken talar för eller emot någonting.

och det var inte det jag kommenterade heller, jag kommenterade att det inte var rättsläkarens citat utan media som citerade rättsläkaren.
Media verkar kunna skriva vad som helst, ni käkar ju upp det som ett fetto med en påse chips.
Citera
2023-04-02, 23:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Föräldrarna skulle inte gilla att det pratats om att M bror ska dödas
De hade säkert inte heller gillat att M är med för att sa sabbotera en bil
Eller hennes användade av hachkakor
Eller att M åker hem till T pojkvänn och beteer sig illa
Det finns mer om denna M

Vilka föräldrar skulle gilla det oavsett relegös eller inte
De gillade inte att hon umgicks med J heller, men de accepterade det ändå eftersom de såg att M blommade ut och mådde bra. Föräldrarna märkte att J även hade negativ inverkan, men svalde det p g a det positiva.
Citera
2023-04-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
1. Jag tror att J drog ut T till vindsförrådet eller på annat vis dolde henne. Det går inte att få in i mitt huvud att M skulle stannat kvar i lgh om hon visste att en död T låg där.

2. Avledningsmanöver för att få tankarna på annat.

3. Möjliga orsaker till det har jag listat i tidigare inlägg:
Oavsett hur omtänksam, medkännande och empatisk någon är till vardags, TROR jag att alla medvetet eller omedvetet sätter sig själv i första rummet när hela ens existens är hotad.

Jag TROR inte att det är tecken på varken iskyla eller skuld, endast överlevnadsinstinkt och självbevarelsedrift. I annat fall skulle det peka på ett stort självförakt.

Varför M inte berättade direkt är troligtvis en kombination av många faktorer, kanske främst hennes lojalitet och bundenhet till J, men också det ovan nämnda.
Även hennes "avstängning" när det blir för många - dessutom traumatiska - intryck,minnesproblematik och processvårigheter kan ha bidragit.

4. Förträngningsmekanism

1. Ganska riskabelt att dra ut kroppen dit när en granne både ringt på Js dörr innan OCH lurpassat på henne vid sin egna dörr. Sen finns det väl även en granne på samma våningsplan som J?

2 & 4 handlade nog snarare om att hon skulle verka normal och inte väcka misstankar.

3. J:s berättelse ligger nog närmare sanningen än M:s.
M ljuger om det mesta och förmodligen mer än J för att rädda sitt eget skinn.

Förstår för övrigt inte varför vissa i tråden slår knut på sig själva för att förklara M:s beteenden och klura ut var J kan ha gömt kroppen inför McDonalds-resan.

M var inget annat än en lydig hund till J. Jag har svårt att tro på att M var så empatisk när hon visste om vad J sysslat med (bränder mm) och inte larmat. Går även in och tittar efter T på Nöjet samma kväll. Hon hade där kunnat varna T för J:s plan på misshandel.
Citera
2023-04-02, 23:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Intressant, tack! Inte följt något innan mer än i media så kan inte heller fråga så mycket om det du skrev…
Vad var det som gjorde att hon ändå blev dömd då trots det du skrev?
Vad sa rätten vid domen om rimligt tvivel osv?
Då finns det ändå en förhoppning!

Möller hade planerat mordet, köpt kniven, kört mördaren dit, beskrivit var offrens rum lång, väntade på mördaren i bilen, kastade ut kniven i sjön genom bilfönstret och körde hem mördaren. Hon skulle få ärva offrens/föräldrarnas förmögenhet var planen. Pappan dog, mamman överlevde skadad.

Men jag tycker än idag att hon skulle dömts för medhjälp och/eller anstiftan - naturligtvis också till livstids fängelse, men mord framstår som lite fel när hon de facto aldrig ens var nära offret som knivmördades av en ensam ung man. Men tidsopinionen var stark och Möller avskydd, som en repris på obducenten allm läkarens dom/icke helt frikännande på 80-talet. Tror domstolen tog intryck av opinionen och dömde Möller för mord - rent praktisk hade det ju ingen betydelse för henne, livstid blev det likafullt och ut kommer hon inte i första taget om ens någonsin.

Men i den här lilla enrumslägenheten som JJ hade, framstår det som väldigt svårt att någon kan strypa ihjäl en annan kvinna under flera minuter, med dunsar, sparkar i väggen och grannar som rusar upp och ringer på - utan att den tredje väninnan ens märker att det sker…..

Det framstår som nästan omöjligt om man betänker hur liten yta lägenheten hade. Det där flortunna draperiet framför sovalkoven gör varken till eller från för ljud.
Om MH stegade runt 02.19 och sedan igen 02.43 hade hon bara 24 minuter på sig att falla i djup sömn och sova medan alla dunsar, dörrklockor och väggsparkar pågick under samma tid.
Det framstår som nästan omöjligt.

Därför tror jag MHs uppgifter att hon sov djupt inte stämmer. Hon var vaken, kanske gömde huvudet och bara ville försvinna. Eller så var hon också i badrummet. I vart fall var hon redan då det hände rimligen medveten om att det hänt T något och visste redan innan JJ åkte till McD och lämnade MH ensam med kroppen i lägenheten, att T var död.

Då borde även MH straffas för mordet - hon var helt enkelt ”mitt i” alltihop.

Men det är tveksamt om rätten anser det obestridligt bevisat att MH deltog i mordet. För det handlar ju inte om vad rätten tror verkligen hände, utan om vad rätten anser att åklagaren har kunnat bevisa hände.

Om MH inte åker dit för att tillsammans med JJ begått själva mordet, hamnar hon nog ändå bakom galler för de lindrigare brotten medhjälp till mord, grovt gravfridsbrott, skyddande av brottsling eller försvårande av utredningen. De sista tre har hon ju också erkänt.
Senast redigerad av coli 2023-04-02 kl. 23:22.
Citera
2023-04-02, 23:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vem är gärningsman?
När flera personer har hjälpts åt med att utföra ett brott kan alla straffas som gärningsmän. Flera personer kan vara gärningsmän samtidigt även om inte alla, och kanske inte ens någon av dem, självständigt uppfyller hela brottsbeskrivningen i en straffbestämmelse. Det förutsätter dock att det de gör tillsammans innebär att brottsbeskrivningen är uppfylld.

För att någon ska kunna dömas som medgärningsman krävs i regel att personen deltar i det brottsliga handlandet, åtminstone mer perifert, och att agerandet utgör ett led i en gemensam brottsplan. Det krävs inte att varje medverkande känner till de närmare detaljerna i brottsplanen. Om genomförandet av ett planerat brott innefattar en arbetsfördelning mellan de medverkande kan de alltså alla dömas som gärningsmän. Högsta domstolen har som exempel nämnt att en person som håller vakt vid en inbrottsstöld kan vara att betrakta som gärningsman.

När flera personer utför olika delar av en brottsplan brukar man säga att de agerar tillsammans och i samförstånd. Ett sådant samförstånd behöver inte vara uttryckligt utan kan också vara tyst.

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/
Jag är för trög för att förstå kopplingen till mitt inlägg.
Citera
2023-04-02, 23:14
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Och med detta ville du ha sagt? det där är svar som varken talar för eller emot någonting.

och det var inte det jag kommenterade heller, jag kommenterade att det inte var rättsläkarens citat utan media som citerade rättsläkaren.
Media verkar kunna skriva vad som helst, ni käkar ju upp det som ett fetto med en påse chips.

Vilket Bra Icke svar!

Då frågar jag dig,
Tror du att en Journalist som rapporterar ifrån en rättegång medvetet ljuger eller förvanskar vad som sägs i TR. lokaler??

Har du något svar på hur någon ev. skulle kunna få ta del av direkt citat ifrån rättsläkaren?
Citera
2023-04-02, 23:14
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Nåja, nu hade inte T (vad som är känt) nån bakgrund inom kampsport.

Jag tror att du också, om du tänker efter, inser att en plötsligt attackerad, mer eller mindre alkoholpåverkad ung kvinna, fotbollsspelare eller inte, inte har samma reflexer och muskelminne som nån som tränat självförsvar en längre tid…

Om JJs utsaga stämmer (vilket vi ju tyvärr troligen aldrig kommer få veta) så attackerades T dessutom out of the blue. Stämningen hade varit god. (OM detta nu stämmer…).

PS. Nån här tycker du är lite söt med ditt lila bälte och din häftiga jämförelse. Han tog medalj i SM i judo en gång i tiden.

Nej det är inte för att jag skulle klarat mig ur situationen jag säger mount utan det är för att de är så jag säger det... men du får givetvis tro så om det gör dig lycklig... däremot kanske jag skulle haft en bättre överlevnadschans om jag hade känat personen i ryggen med full kraft din byfåne...

Tove blev fälld av JJ... och en normal tränad människa med eller utan alkohol drar ner hakan mot bröstet för att inte slå i huvudet när man ramlar.

*gäsp* Du börjar bli tröttsam men så vart du säkert ledsen på ögat när ditt påstående om att man måste ha giraff ben för att knäa någon som sitter på dig...

Men absolut jag har aldrig varit i total panik där någon försökt strypa livet ur mig heller... så jag vet inte om jag skulle ha sinnes närvaro att försöka knäa personen.
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-04-02 kl. 23:20.
Citera
2023-04-02, 23:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
1. Ganska riskabelt att dra ut kroppen dit när en granne både ringt på Js dörr innan OCH lurpassat på henne vid sin egna dörr. Sen finns det väl även en granne på samma våningsplan som J?

2 & 4 handlade nog snarare om att hon skulle verka normal och inte väcka misstankar.

3. J:s berättelse ligger nog närmare sanningen än M:s.
M ljuger om det mesta och förmodligen mer än J för att rädda sitt eget skinn.

Förstår för övrigt inte varför vissa i tråden slår knut på sig själva för att förklara M:s beteenden och klura ut var J kan ha gömt kroppen inför McDonalds-resan.

M var inget annat än en lydig hund till J. Jag har svårt att tro på att M var så empatisk när hon visste om vad J sysslat med (bränder mm) och inte larmat. Går även in och tittar efter T på Nöjet samma kväll. Hon hade där kunnat varna T för J:s plan på misshandel.
Vi är några som gärna vill förstå hur det kunde bli så fasansfullt fel, inte bara konstatera resultatet.
Citera
2023-04-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Ja, obduktionen säger att bådas historier kan stämma. Men jag märker att hon speciellt under MHs version skriver att det verkar stämma om person varit medvetslös. Och sedan verkar det som att fynden runt de stora kärlen i halsen talar för Tove blev medvetslös rätt så direkt, då det har varit ett starkt och långvarigt tryck på den punkt som gör man tuppar av redan inom några sekunder. Detta sa rättsläkaren under rättegången. Det finns tecken på Tove kunde varit medvetslös rätt så snabbt.
Jag tror det är därför rättsläkaren under rättegången verkade stödja MHs version mer (att JJ själv hållit fast armar), just pga rättsläkaren själv verka tycka det finns indikationer på att Tove blev medvetslös inom några sekunder. Det sättet JJ beskriver att MH höll i armar gav en ”liten sannolikhet” för att kunna resultera i de skador man har sett på armbågarna, medan det verkade vara rätt så sannolikt att skadorna överensstämmer med att JJ själv tryckt fast dem. Vilket nog var lätt eftersom Tove verkar ha svimmat av inom några sekunder från att hon slog i huvudet i golvet och JJ tar tag runt halsen.

Jag tror MH var vaken men jag tror inte hon höll i armar. Vad hon gjorde under tiden eller var hon befann sig är ytterst oklart för mig. Hon kanske bara stod som ett fån i bakgrunden och stirrade på vad som hände. Jag hade nog pissat på mig själv om jag hade sett/hört JJ döda en annan människa med sina bara händer (och säkert helt svart, psykopatisk blick), och sen behöva sitta ensam mitt i natten i lägenheten med henne och kroppen till personen hon mördat.
Hann inte redigera mitt inlägg. Jag menade såklart inte hon ”skrivit” utan jag utgår ifrån det hon sa muntligt under rättegången och som rapporterades av olika medier. Det är det som nämndemännen utgår ifrån också när de ska bedöma straff.

Det som sades under rättegången av rättsläkaren och som jag tycker är väldigt viktig information, men som ändå verkar totalt missats av 90% härinne är just att det finns tecken på Tove blev medvetslös rätt så direkt efter JJ tog stryptag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in