Ja håller med.
Det är väl därför hela domen kommer handla om trovärdighet.
Rättsläkaren uppger två lika möjliga och troliga tillvägagångssätt vid mordet..
Så hur stor trovärdighet har MH?
MHs telefon registrerar rörelser och totalt 81 tagna steg trots att hon påstår att just då hon sov. Grannarna reagerade och rusar upp för jättehöga ljud som MH påstår att hon inte hörde.
Sängen var full av prylar och no-go område för MH - ändå säger hon att hon sov i den.
Hon var ensam i den lilla lägenheten med Ts döda kropp - men noterade den inte.
Hon var och kissade i badrummet två gånger utan att se att där begåtts ett strypmord eller se Ts kropp.
Hon larmade inte eller hämtade hjälp när hon påstår att JJ berättade att T var död.
Hon hjälpte istället till att bära ner kroppen, gömma den och dumpad den i skogen.
Hon ljög under åtta veckor efteråt och är enligt föräldrarna ”vanelögnare”
Hon har hela sitt framtida liv som insatts till att försöka skylla mordet på JJ och tona ner sin skuld.
Men kan verkligen en 20-årig kvinna ensam med sina bara händer strypa ihjäl en 21-årig annan frisk inte medvetslös kvinna, trots att denna tydligen sparkar vilt omkring sig under det flertal minuter det tar?
Jag avundas inte nämndemännen- det beslut de kommer fram till får de leva med hela livet. Kanske det bästa är att fria en skyldig än att döma en oskyldig?
STÅR MH alltså och kissar och trampar steg samtidigt på toan där eller hur menar hon att hon får det till 33 sammanhängande steg med början kl. 02:19:39?
Och om hon står och trampar och kissar vad i Apples källkod avgör att iPhonen beräknar den sträckan till 23,62 sammanhängande meter?
Ja du, vad gör att någon får 2500 steg registrerade när de ligger och sover. Du har kanske lite övertro på tekniken.
Jag tog en promenad själv, från säng till toa, och kunde notera att det inte var så långt ifrån 33 steg. Räknar man in rörelser för att ta sig ur sängen så blir det lite extra där. Sedan tror inte jag att MH står upp och kissar. Du skall inte döma andra efter dig själv... Jag tror att hon sitter ner, och då kanske telefonen registrerar några extra steg när byxorna åker av och på igen, och så tillbaka till sängen och ner iden.
Finns det någon anledning för Maja att ljuga i det här läget och påstå att hon var vaken hela tiden i lägenheten?
Såklart. Hon och J hade ju på J:s initiativ träffats dagen därpå vid Katthemmet. J hade instruerat M vad hon skulle säga till polisen, för "annars skulle de båda råka illa ut."
Allt detta står i FUP och är förstås nödvändigt att ha i åtanke när man diskuterar M:s lögner vid de första förhören.
Hon ljuger om det J har sagt åt henne att ljuga om.
STÅR MH alltså och kissar och trampar steg samtidigt på toan där eller hur menar hon att hon får det till 33 sammanhängande steg med början kl. 02:19:39?
Och om hon står och trampar och kissar vad i Apples källkod avgör att iPhonen beräknar den sträckan till 23,62 meter?
Går tyvärr inte att få något vettigt svar ifrån skribenten, det svänger snabbt här.
Nyss så påstod skribenten att de 33 stegen var att MH har rullat runt i sängen för att någon stegräknare enligt google hade visat att någon "gått" 2500 steg när de sov.
Vi fick dock aldrig någon källa på googlingen eller vilken app det rörde sig om, men misstänker skarpt att det är tredjepartsapplikation som inte är välutvecklad.
Telefonens inbyggda hälsoapp vet jag kan missa vissa steg men är ändå rätt så precis, att den däremot lägger till steg när accelerometern är stilla finner jag helt uteslutet.
Och om hon står och trampar och kissar vad i Apples källkod avgör att iPhonen beräknar den sträckan till 23,62 sammanhängande meter?
Där har du en poäng! Om hon reser sig ur sängen 02:19:39 och går till toaletten, sätter sig och kissar så upphör väl sessionen steg som appen mäter när hon sätter sig på toalettstolen? När hon reser sig från toalettstolen efter att kissat så startar väl appen en ny session när hon går tillbaka till sängen med mobilen i handen?
Hon säger själv i förhör att hon ljuger och det gör hon. Hon ljuger helt på egen hand. T ex ljuger hon för sina föräldrar om att hon varit på efterfest på hos en kille efter Nöjet den där natten. Hon är kreativ och hittar på egna historier, det är inte bara JJ som styr henne. Hon styr bra själv.
Ja, hon ljuger det märks. Men hon är dålig på att ljuga, hon känns som en sån där tonårstjej med lite strängare föräldrar så hon drar lögner om att hon bara ska hem till sin tjejkompis (men egentligen ska ut och partaja), sådär gör många ungdomar med stränga föräldrar, ljuger om var de ska och vad de ska hitta på. Men jag håller bara inte med om att hon är manipulativ. Hon är alldeles för dålig lögnare tycker jag. Precis som hon hade kunnat ljuga mycket ”smidigare” om hon ville låta trovärdig när hon säger hon sov under mordet (det vet vi alla hon inte gjorde), men istället snurrar hon runt sig i allting och ”eh öh” och somnade mitt under cheeseburgare tuggan och eh kanske hon gick på toa medan Tove låg död där fast Tove låg inte där då, osv.
Jag tänker att den totala avsaknaden av bevis för att mordet hade planerats i förväg, liksom för MH's deltagande, och inte minst rättsläkarens uttalande, är en tydlig indikation på att det inte är en mördare som går fri, om MH frias.
Tror återigen du läser rättsläkarens uttalande fel - det handlar inte om att det är orimligt att MH hållt fast armarna, det handlar om att det är orimligt att SKADORNA PÅ ARMBÅGARNA uppkommit genom att någon tryckt mot dom. Blir oerhört uppenbart om du läser fup. Någon har med stor sannolikhet hållt fast armarna, det är omöjligt för rättsläkaren att uttala sig om VEM.
Haha Jag är lila bälte i BJJ så jag har haft folk som suttit på mig fler än en gång och jag skulle med lätthet kunna knäa dessa personer med full kraft i ryggen... men då det är olagligt att göra så i sporten... så händer de inte...
Så det är väl snarare du som aldrig haft någon sittandes i mount ovan på dig...
Nåja, nu hade inte T (vad som är känt) nån bakgrund inom kampsport.
Jag tror att du också, om du tänker efter, inser att en plötsligt attackerad, mer eller mindre alkoholpåverkad ung kvinna, fotbollsspelare eller inte, inte har samma reflexer och muskelminne som nån som tränat självförsvar en längre tid…
Och som dessutom slänger sig med interna fackuttryck som mount för att verka häftig 😂 Det du egentligen ville säga var att DU hade klart dig ur situationen. Det är totalt ointressant här. Jag tog jämförelsen med mig själv, som saknar all form av kampsportserfarenheter men var hyfsat stark och vältränad vid tillfället nån av samma kön skojade och satt sig på mina stackars revben på det sättet så jag nästan tappade andan och det knakade i revbenen. Man han snabbt få en aning panik!
Om JJs utsaga stämmer (vilket vi ju tyvärr troligen aldrig kommer få veta) så attackerades T dessutom out of the blue. Stämningen hade varit god. (OM detta nu stämmer…).
PS. Nån här tycker du är lite söt med ditt lila bälte och din häftiga jämförelse. Han tog medalj i SM i judo en gång i tiden.
Jag avundas inte nämndemännen- det beslut de kommer fram till får de leva med hela livet. Kanske det bästa är att fria en skyldig än att döma en oskyldig?
Ja vid stor tvekan bör man hellre fria än fälla. Absolut.
Eller fälla för ett lindrigare brott, men likafullt med fängelse.
En svensk mellanmjölks medelväg vore väl att antingen fälla MH för medhjälp till mord eller för grovt gravfridsbrott/ förhindrande av rättvisa / skyddande av brottsling.
Då kan hon dömas till kanske 3-4 års fängelse, flytta från Vetlanda, gå i terapi och starta ett nytt liv före 25.
Utan Johanna som sannolikt sitter på Hinsan eller i Ystad då.
Blir MH helt frikänd kommer hon kunna kvittera ut pengar för sina sex häktesmånader.
Med tanke på vad hon och JJ faktiskt gjort vore det rätt stötande.
Såklart. Hon och J hade ju på J:s initiativ träffats dagen därpå vid Katthemmet. J hade instruerat M vad hon skulle säga till polisen, för "annars skulle de båda råka illa ut."
Allt detta står i FUP och är förstås nödvändigt att ha i åtanke när man diskuterar M:s lögner vid de första förhören.
Hon ljuger om det J har sagt åt henne att ljuga om.
Just detta tror jag är nyckeln till lösningen. JJ sa till MH vad hon skulle säga, och för JJ är det viktigt att MH säger att hon var vaken hela natten.
Hade MH verkligen varit vaken hela natten så hade det inte varit en så stor grej att lägga krut på, men nu ljuger hon aktivt om det.