2023-04-02, 22:41
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det finns som sagt inga bevis överhuvudtaget på att MH skulle hållit i Tove, inget dna och inget med säkerhet ifrån rättsläkare.

De folk använder som argument är att MH inte sovit och inte skulle ha larmat, och andra rena rama gissningslekar, grattis lycka till med det!

Njaaaa det som talar emot är ju att hennes historien inte går ihop ?

Sen bara det att hon inte låtit omvärlden få veta vilka sjuka planer hennes bästis har gör henne till mördare i mina ögon !
Citera
2023-04-02, 22:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Men nu är det ju inte så man dömer i en rättegång, har hon inte gjort något utav dessa punkter så är hon fortfarande medveten om det.
Har hon inte gjort något för att förhindra det när hon haft vetskapen om det så är hon juridiskt skyldig.

Jag gör knappast alltid rätt i alla situationer, men jag beblandar mig inte med psykfall heller eller rör mig i kretsar med mordbrännare och mördare.
Hade jag gjort så hade jag sagt upp kontakten.
Att försöka förklara varför M inte uppfyller kraven på din lista är knappast att måla upp henne som oskyldig.

Juridiken har inget intresse av bakomliggande mekanismer, men vi är en del i tråden som gärna vill försöka förstå.
Citera
2023-04-02, 22:43
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag kanske missförstår dig, rätta mig i så fall är du snäll.

Men du anser att MH har agerat helt rimligt?
Och att bara ett fåtal människor skulle ha larmat 112 i en sådan situation när de ser en annan människa dö?

MH är en ung vuxen kvinna som hela sitt liv haft stödjande kärleksfulla föräldrar som verkligen funnits där för henne. Hon har fått all psykologisk och medicinsk hjälp av samhället, av skolan. Hennes föräldrar har visat att de bara är ett telefonsamtal bort om hon behöver hjälp. MH hade kunnat öppna dörren när grannen ringde på, hon hade kunnat rusa ner till grannen och bett om hjälp och skydd när JJ åkte till Mcdonalds. Alla hade ställt upp och stöttat MH då. Det är ju inte något så väldigt komplicerat vi förväntar oss att MH skulle ha gjort den natten. Trycka in siffrorna till 112 handlar det ju om.

Istället väljer MH att bära på en död kropp, lysa upp vägen för JJ så att hon kan bränna upp en annan ung kvinna som inte lever längre. MH väljer också att sitta och ljuga i häktet under lång tid. Hon vet att 2000 personer letar efter Tove, att ångesten och smärtan måste vara så stor för de anhöriga. Ändå väljer MH att inte berätta var Toves kropp är. Hon visar ingen ånger, ingen ångest, inga sammetskval i förhören.

Det är bara kallblodiga mördare som agerar som MH och JJ. De båda tjejerna är inte dömda för något innan, men de beter sig och agerar som luttrade kriminella.

Men snälla. Att inte ringa 112 , gör dig inte till mördare. Herregud.

Hur mycket kärlek hon fått i livet räknas inte i detta åtal!
Ja hon kommer dömas för gravfridsbrott. Resten är du så fel på. Man dömer inte i domstol på känslor,som du tycks tro.
Citera
2023-04-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Johanna Möller dömdes för mord på sin far, trots att hon inte ens var i huset samma dag han knivmördades.
Hon dömdes inte för medhjälp eller anstiftan till mord, utan för mord, trots att hon befann sig nästan hundra meter därifrån och aldrig gick in i huset.

Så nog kan man döma någon för medhjälp utan DNA fynd om denne befunnit sig i samma pyttelilla etta som mordet begicks och dessutom varit med om att locka dit mordoffret och frakta bort kroppen efteråt. Och ljuga om det i många veckor efteråt.
Intressant, tack! Inte följt något innan mer än i media så kan inte heller fråga så mycket om det du skrev…
Vad var det som gjorde att hon ändå blev dömd då trots det du skrev?
Vad sa rätten vid domen om rimligt tvivel osv?
Då finns det ändå en förhoppning!
Citera
2023-04-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
+ Tänker också att MHs uppväxt i en religiös familj påverkar vad man väljer att berätta.

Det är absolut så! Även om Ms pappa numera har ett chefsobb så predikade han fortfarande regelbundet i församlingen och hade en ledarroll. (Under söndaghelaveckan.se kan man förresten lyssna på några av hans predikningar). Och med det kommer säkerligen förväntningar från omgivningen på hur familjen skulle leva. Så jag gissar att M ibland ljög för att bespara de detaljer om te x tillfälliga förbindelser.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-02 kl. 23:24.
Citera
2023-04-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, hon var väl van att dra lögner om sådant hon visste att föräldrarna inte skulle gilla.
Föräldrarna skulle inte gilla att det pratats om att M bror ska dödas
De hade säkert inte heller gillat att M är med för att sa sabbotera en bil
Eller hennes användade av hachkakor
Eller att M åker hem till T pojkvänn och beteer sig illa
Det finns mer om denna M

Vilka föräldrar skulle gilla det oavsett relegös eller inte
Citera
2023-04-02, 22:50
Medlem
Hade jag sett mej fysiskt och psykiskt underlägsen någon som just mördat en människa skulle jag nog inte direkt försöka ringa 112 heller.
Det är svårt att sätta sej in I den situationen. Kanske tillochmed hjälpt till att flytta kroppen, och det kanske är där dilemmat för MH är och varför hon inte senare ringer polisen. JJ har gjort henne delaktig
Senast redigerad av anteanti 2023-04-02 kl. 23:07.
Citera
2023-04-02, 22:51
Medlem
Citat:
Nej jag tycker han har rätt, inte högsta betyg på denna utredning och Rullman känns för oerfaren

Jag är övertygad om att rättsväsendet besitter tillräcklig kompetens för att fatta korrekta beslut. Att öppet sitta och ifrågasätta straffpåföljder och bedömningar är ytterst farligt och obetänksamt,då det riskerar att underminera hela rättegångsprocessen.
Citera
2023-04-02, 22:52
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Det finns som sagt inga bevis överhuvudtaget på att MH skulle hållit i Tove, inget dna och inget med säkerhet ifrån rättsläkare.

De folk använder som argument är att MH inte sovit och inte skulle ha larmat, och andra rena rama gissningslekar, grattis lycka till med det!

Jag du och flertalet andra förstår bristen av bevis. Min fråga var mer ställd till dom som anser MH skyldig till mord.
Citera
2023-04-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag är övertygad om att rättsväsendet besitter tillräcklig kompetens för att fatta korrekta beslut. Att öppet sitta och ifrågasätta straffpåföljder och bedömningar är ytterst farligt och obetänksamt,då det riskerar att underminera hela rättegångsprocessen.

Ok, jag är nog inte lika övertygad om att rättsväsendet i Sverige verkligen besitter den kompetens som behövs i alla lägen. Det finns alltför många tokigheter. Fler och fler.
Citera
2023-04-02, 22:56
Medlem
FÖRLÅT om frågan ställts men fattar inte hur jag söker i tråden. Kommer denna rättegång släppas på typ primecrime? Så man kan lyssna på hela. Vet någon det?
Citera
2023-04-02, 22:57
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Nej det är SR som har skrivit de orden du citerar, alla andra som motbevisar dig citerar direkt ifrån rapporten som är rättsläkarens egna ord.

När man börjar kalla media för sanning och fakta så är det kört, då är man i ödemarken och irrar omkring.

Sa Detta är Lögn enligt dig:
"Mikael Svegfors fokuserar inledningsvis på de skador som rättsläkaren redogjort för, på Toves kropp. Specifikt några skador som uppstått på armbågarna. Svegfors frågar om det kan uppstå skador på armarna av ett sådant fall som beskrivits, på badrummet.
Det kan det, svarar rättsläkaren.
Det kan också uppstå sådana skador av att någon sitter på en person.
Kan skadorna ha uppstått av att någon hållit fast armarna? frågar han.
Aleksandra Lazarevic säger att det kan vara så – men att sannolikheten är liten.
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in