2023-04-02, 22:03
Medlem
[quote=coli|84030821]Ja vid stor tvekan bör man hellre fria än fälla. Absolut.

Eller fälla för ett lindrigare brott, men likafullt med fängelse.

En svensk mellanmjölks medelväg vore väl att antingen fälla MH för medhjälp till mord eller för grovt gravfridsbrott/ förhindrande av rättvisa / skyddande av brottsling.

Då kan hon dömas till kanske 3-4 års fängelse, flytta från Vetlanda, gå i terapi och starta ett nytt liv före 25.
Utan Johanna som sannolikt sitter på Hinsan eller i Ystad då.

Blir MH helt frikänd kommer hon kunna kvittera ut pengar för sina sex häktesmånader.
Med tanke på vad hon och JJ faktiskt gjort vore det rätt stötande.[/QUOTE dom kommer att bli igenkända vart de än flyttar inom Sveriges gränser
Citera
2023-04-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
https://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-18-aringen-talar-nog-sanning-om-tove-mordet/

Återigen så tröttsamt och läsa uttalanden från den där lurviga gubben vars bäst-före-datum passerade för 15 år sedan.

Nej jag tycker han har rätt, inte högsta betyg på denna utredning och Rullman känns för oerfaren
Citera
2023-04-02, 22:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis - denna Johanna Jansson som, enligt Maja, kände så sig nöjd efter dumpandet av kroppen.

Påminner mycket om den andra farliga Johannan…Möller.Hennes minnesvärda uttalande när Aftonbladet intervjuade henne på en bensinmack:

"Hur mår du efter det här som hänt med din pappa?
- Ja, hur mår man efter att ens pappa blivit brutalt misshandlad och avliden? Inte så bra såklart.
Men nu är det nya tag”
Ja, denna psykopat-Johanna var också "taggad på livet" efteråt.
Citera
2023-04-02, 22:06
Medlem
MH kanske såg allting men hennes mardröm är att få vittna mot JJ hellre ta en nödlögn om att hon sov.
Citera
2023-04-02, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Exaktemente. Och hade hon inte stött på grannen, så hade hon flyttat cykeln och hämtat bilen. Helt utan MHs närvaro. Frågan är hur långt hon sedan hade kommit med Tove, utan MHs hjälp. Ut i hallen. Förmodligen. Innan hon insåg att hon inte fixar resten på egen hand, och måste hämta MH för hjälp.

Det är mer som saknas och inte stämmer i JJ berättelse. Den är tunn, saknar detaljer och relevanta förlopp relaterade till de olika tidpunkterna.

JJ påstår att MH höll i Toves armar. Det handlar om en tidsrymd på 10 sekunder, enligt JJ. Vad gjorde MH, enligt JJ, under resterande del av natten i lägenheten? Det kan man fråga sig.
Det var tidig morgon när dom kom tillbaka till lägenheten efter dumpningen
Citera
2023-04-02, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Lögnhalsarna och trollen kommer aldrig erkänna sanningen.

Men för alla andra kommer den här igen

Rättsläkaren är tydlig med att JJs version om hur MH höll Tove är osannolik.

Vidare säger rättsläkaren att versionen att JJ själv klämt fast Toves armar med benen är möjlig. Här använder rättsläkaren INTE bedömningen liten sannolikhet.

NEJ det är inte vad rättsläkaren säger! Hon säger att det är osannolikt att märkena har uppkommit på det sättet! Märkena kan ha uppkommit närsomhelst tex när T ramlade. Det säger ingenting om M har hållt fast T eller inte.
Citera
2023-04-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
1. Jag tror att J drog ut T till vindsförrådet eller på annat vis dolde henne. Det går inte att få in i mitt huvud att M skulle stannat kvar i lgh om hon visste att en död T låg där.

2. Avledningsmanöver för att få tankarna på annat.

3. Möjliga orsaker till det har jag listat i tidigare inlägg:
Oavsett hur omtänksam, medkännande och empatisk någon är till vardags, TROR jag att alla medvetet eller omedvetet sätter sig själv i första rummet när hela ens existens är hotad.

Jag TROR inte att det är tecken på varken iskyla eller skuld, endast överlevnadsinstinkt och självbevarelsedrift. I annat fall skulle det peka på ett stort självförakt.

Varför M inte berättade direkt är troligtvis en kombination av många faktorer, kanske främst hennes lojalitet och bundenhet till J, men också det ovan nämnda.
Även hennes "avstängning" när det blir för många - dessutom traumatiska - intryck,minnesproblematik och processvårigheter kan ha bidragit.

4. Förträngningsmekanism

+ Tänker också att MHs uppväxt i en religiös familj påverkar vad man väljer att berätta.
Citera
2023-04-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Ja, obduktionen säger att bådas historier kan stämma. Men jag märker att hon speciellt under MHs version skriver att det verkar stämma om person varit medvetslös. Och sedan verkar det som att fynden runt de stora kärlen i halsen talar för Tove blev medvetslös rätt så direkt, då det har varit ett starkt och långvarigt tryck på den punkt som gör man tuppar av redan inom några sekunder. Detta sa rättsläkaren under rättegången. Det finns tecken på Tove kunde varit medvetslös rätt så snabbt.
Jag tror det är därför rättsläkaren under rättegången verkade stödja MHs version mer (att JJ själv hållit fast armar), just pga rättsläkaren själv verka tycka det finns indikationer på att Tove blev medvetslös inom några sekunder. Det sättet JJ beskriver att MH höll i armar gav en ”liten sannolikhet” för att kunna resultera i de skador man har sett på armbågarna, medan det verkade vara rätt så sannolikt att skadorna överensstämmer med att JJ själv tryckt fast dem. Vilket nog var lätt eftersom Tove verkar ha svimmat av inom några sekunder från att hon slog i huvudet i golvet och JJ tar tag runt halsen.

Jag tror MH var vaken men jag tror inte hon höll i armar. Vad hon gjorde under tiden eller var hon befann sig är ytterst oklart för mig. Hon kanske bara stod som ett fån i bakgrunden och stirrade på vad som hände. Jag hade nog pissat på mig själv om jag hade sett/hört JJ döda en annan människa med sina bara händer (och säkert helt svart, psykopatisk blick), och sen behöva sitta ensam mitt i natten i lägenheten med henne och kroppen till personen hon mördat.
I vilket skede menar du att T blev medvetslös?
Citera
2023-04-02, 22:09
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Det var tidig morgon när dom kom tillbaka till lägenheten efter dumpningen

Ja visst. Jag var mer intresserad av vad JJ säger om vad MH ägnade sig åt under tiden de befann sig i lägenheten. JJ påstår ju att Tove mördades direkt efter de kom hem, och mördandet tog enligt JJ bara 10 sekunder. Så JJs detaljerade beskrivning av vad hon och MH gjorde under resterande tid fram till hon åkte till donken är vad jag saknar.
Citera
2023-04-02, 22:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Finner det väldigt ologiskt att dra ut någon i trapphuset till ett "förråd" som inte tillhör henne själv, det är dessutom ett utrymme som leder upp till krypvinden.
Det lär vara fullt med ventilationsinstallationer och diverse tryckkärl till värmen i huset och då finner jag det väldigt orimligt att den dörren skulle vara öppen för hyresgästerna, de har inte där att göra helt enkelt.

Det har dessutom varit någon och knackat på dörren två gånger.
Hon är ju fullt medveten om att det är en okänd människa där ute som undrar varför det är bråk och liv i lägenheten, då drar man knappast ut liket där.

Varför inte? har MH varit med på det hela så är det ju inga bekymmer för henne att stanna kvar med kroppen medans JJ lurar iväg grannen.

Ja JJ har lockat fram Djävulen i MH genom deras umgänge, men Djävulen är framme sedan en tid tillbaka.

Hade hon varit sån oskyldig liten 18-årig flicka som ni målar upp henne så hade hon:
1. Aldrig umgåtts med JJ.
2. Larmat vid alla tidigare brott som hon varit medveten om och även inblandad(färgburken).
3. Larmat när Tove mördades.
4. Larmat dagen efter.
5. Inte suttit och ljugit i förhör och låta det ta 17 dagar för polisen att hitta kroppen.
Nu är ju M inte som du tycker att hon borde vara, förmodligen ingen annan heller. De personer som är felfria och reagerar på optimalt sätt i pressade situationer är nog ganska lätträknade.

Det är möjligt att du tillhör en av dem som alltid gör allting rätt I alla situationer och därför inte kan förstå de som inte gör det.
Citera
2023-04-02, 22:11
Medlem
[quote=Annakondan77|84031395]
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja vid stor tvekan bör man hellre fria än fälla. Absolut.

Eller fälla för ett lindrigare brott, men likafullt med fängelse.

En svensk mellanmjölks medelväg vore väl att antingen fälla MH för medhjälp till mord eller för grovt gravfridsbrott/ förhindrande av rättvisa / skyddande av brottsling.

Då kan hon dömas till kanske 3-4 års fängelse, flytta från Vetlanda, gå i terapi och starta ett nytt liv före 25.
Utan Johanna som sannolikt sitter på Hinsan eller i Ystad då.

Blir MH helt frikänd kommer hon kunna kvittera ut pengar för sina sex häktesmånader.
Med tanke på vad hon och JJ faktiskt gjort vore det rätt stötande.[/QUOTE dom kommer att bli igenkända vart de än flyttar inom Sveriges gränser

Ja jag håller med blir hon inte fälld så har hon erkänt sig skyldig till att hon skyddat J. Det är upp till två år för grovt skyddande av brottsling samt två år för gravfridsbrott, helt sjukt om hon ska komma undan allt.
Citera
2023-04-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ja sovit har hon inte gjort hur man än vrider och vänder på hälsoappens uppgifter och om man ser på helheten över förhören.

Vad MH har gjort i lägenheten är svårt att veta och bevisa, men vad hon inte har gjort är rätt enkelt.
Hon har inte sovit.
Hon har inte larmat.

Det enligt mig väger tungt för att vara medbrottsling, sen är det upp till rätten att avgöra.
MH håller fast vid att hon sovit för att det sa hon från första början. Hon och JJ hade hittat på en historia när dom var i Illharjen i flera timmar på söndagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in