Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
Det är en tyvärr inte ovanlig missuppfattning.
Jag har ingen bestämd uppfattning om MH's skuld.
Däremot är det min uppfattning att det inte finns bevis nog för att fälla henne för att i samförstånd ha mördat Tove.
Alltså, om jag skulle dö knall och fall nu, och de obducerade mig, så tänker jag att de skulle hitta en jäkla massa skador av diverse slag både här och där. Hur många av de där skadorna kan de knyta till tidpunkten för mordet, egentligen. Ådrog Tove sig några av de skadorna när hon och JJ "knuffades" på Nöjet. Och kan vi veta att en del av dem inte uppkommit tidigare. Det är några frågor att fundera över.
Jag tänker att om de stoppat något i Toves mun, så hade det antingen varit kvar där, eller så hade rättsläkaren hittat rester av vad de än stoppat in. I ett tidigt skede så tänkte jag att de höll för munnen, men så snart JJ greppat halsen, så har Tove inte haft en chans att yttra ett endaste pip. Så det har inte behövts någon form av munkavle. Tove fälls med överraskning i golvet, slår i huvudet så att medvetandet påverkas, och JJ slänger sig runt hennes hals. Det går på någon sekund. Det som hörs är dunsar och sparkar. Sen blir det tyst.
Som jag skrev ovan, plus, JJs knän över Toves armar.
Vilka skador är det, mer specifikt, som du menar inte passar in med en ensam gärningsman?
Skadan på handen, på fingrarna känns för mig som en "uppenbar" skada orsakad av att Tove reflexmässigt sträckt ut armarna åt sidorna när JJ fäller henne. Fingrarna slår i t.ex. dörrkarmen eller toa-stolen. Om skadan uppstod vid mordet. Det kan så klart tänkas andra förklaringsmodeller också, men den ovan känns högst rimlig.
Jag kan hålla med dig om att om man plockar isär varje enskild bit och ifrågasätter så finns det tvivel om det mesta kring MHs medverkan.
Men från min sida, varför jag hoppas och tror att MH blir fälld är enligt följande.
- Jag tror inte hon nödvändigtvis var med som en fysisk deltagare i mordet men hon var definitivt en åskådare av mordet, kanske stod vid dörren eller något liknande. Hennes likgiltighet inför mordet både under och efter mordet skall hon dömas för och hon skall dömas för mord med likgiltighetsuppsåt.
Jag tror att rätten kommer att finna hennes historia om sömn som orimlig och eftersom hon befann sig mitt uppe i ett mord utan att agera, trots att hon hade en plikt att agera.
Ja, så kan det möjligtvis vara, att skadorna uppkommit på annat vis. Men hon hade någon tryckskada i bl a ögat samt blåmärken på båda smalbenen, utan att rättsläkaren för den delen skrivit det, men enligt mig ganska symmetriska blåmärken.