2023-04-01, 23:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jojo, men att t o m berätta vilken sorts träkuber hon använt? Lite väl, va? Det är som att hon är ärkeskurk i en film som ska redogöra för sin plan in i minsta detalj, jag köper det inte.

Som vanligt tänker du inte längre än näsan räcker, och på dig verkar den växa inåt.

JJ åkte dit med tändvätska och en träkub man har när man grillar. Varifrån åkte hon då tro?
Jo, ifrån skogen, där de var för att tälta. Och vad kan man tänka sig att de hade med sig dit, om inte en träkuber man har när man ska grilla, och tändvätska. Inte så konstigt att MH kände till den detaljen. Snälla lilla vän, försök hänga med lite nån gång!

Citat:
Du får tänka på att hon försöker lägga all skuld för mordet på J. Då är det såklart för M behjälpligt med historier om när J försökte döda Tove vid ett tidigare tillfälle, inte sant? Det är ju inte direkt så att J kan säga till polisen "Det stämmer, men M ljuger delvis, hon var också där".

Nu är det ju så att vi alla vet att det var JJ som mördade Tove. Det är ingen skuld som MH behöver försöka lägga på JJ. Frågan är bara om MH var delaktig. JJ försöker lägga skuld på MH. Men det är lite problematiskt för lögnerskan JJ, som ljugit om de allra mest viktiga detaljerna igenom hela förundersökningen och igenom hela rättegången, för det finns inte ett enda bevis för det JJ säger om MH.
Citera
2023-04-01, 23:18
Medlem
Citat:
Jojo, men att t o m berätta vilken sorts träkuber hon använt? Lite väl, va? Det är som att hon är ärkeskurk i en film som ska redogöra för sin plan in i minsta detalj, jag köper det inte.

Du får tänka på att hon försöker lägga all skuld för mordet på J. Då är det såklart för M behjälpligt med historier om när J försökte döda Tove vid ett tidigare tillfälle, inte sant? Det är ju inte direkt så att J kan säga till polisen "Det stämmer, men M ljuger delvis, hon var också där".
M sa också i ett förhör om bränderna att de där brännklossana som hon beskriver används av J pappa vid grillning
Citera
2023-04-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är en tyvärr inte ovanlig missuppfattning.
Jag har ingen bestämd uppfattning om MH's skuld.
Däremot är det min uppfattning att det inte finns bevis nog för att fälla henne för att i samförstånd ha mördat Tove.

Alltså, om jag skulle dö knall och fall nu, och de obducerade mig, så tänker jag att de skulle hitta en jäkla massa skador av diverse slag både här och där. Hur många av de där skadorna kan de knyta till tidpunkten för mordet, egentligen. Ådrog Tove sig några av de skadorna när hon och JJ "knuffades" på Nöjet. Och kan vi veta att en del av dem inte uppkommit tidigare. Det är några frågor att fundera över.

Jag tänker att om de stoppat något i Toves mun, så hade det antingen varit kvar där, eller så hade rättsläkaren hittat rester av vad de än stoppat in. I ett tidigt skede så tänkte jag att de höll för munnen, men så snart JJ greppat halsen, så har Tove inte haft en chans att yttra ett endaste pip. Så det har inte behövts någon form av munkavle. Tove fälls med överraskning i golvet, slår i huvudet så att medvetandet påverkas, och JJ slänger sig runt hennes hals. Det går på någon sekund. Det som hörs är dunsar och sparkar. Sen blir det tyst.

Som jag skrev ovan, plus, JJs knän över Toves armar.

Vilka skador är det, mer specifikt, som du menar inte passar in med en ensam gärningsman?

Skadan på handen, på fingrarna känns för mig som en "uppenbar" skada orsakad av att Tove reflexmässigt sträckt ut armarna åt sidorna när JJ fäller henne. Fingrarna slår i t.ex. dörrkarmen eller toa-stolen. Om skadan uppstod vid mordet. Det kan så klart tänkas andra förklaringsmodeller också, men den ovan känns högst rimlig.

Jag kan hålla med dig om att om man plockar isär varje enskild bit och ifrågasätter så finns det tvivel om det mesta kring MHs medverkan.

Men från min sida, varför jag hoppas och tror att MH blir fälld är enligt följande.
- Jag tror inte hon nödvändigtvis var med som en fysisk deltagare i mordet men hon var definitivt en åskådare av mordet, kanske stod vid dörren eller något liknande. Hennes likgiltighet inför mordet både under och efter mordet skall hon dömas för och hon skall dömas för mord med likgiltighetsuppsåt.

Jag tror att rätten kommer att finna hennes historia om sömn som orimlig och eftersom hon befann sig mitt uppe i ett mord utan att agera, trots att hon hade en plikt att agera.

Ja, så kan det möjligtvis vara, att skadorna uppkommit på annat vis. Men hon hade någon tryckskada i bl a ögat samt blåmärken på båda smalbenen, utan att rättsläkaren för den delen skrivit det, men enligt mig ganska symmetriska blåmärken.
Citera
2023-04-01, 23:20
Medlem
Citat:

Och åter igen. JJ berättar inte bara för
Maja att hon har tänt på husen och förklarat hur. Utan hon erkänner för sin pojkvän att hon har gjort det. Hon säger väl inte Jag och M när hon pratar med pojkvännen om det? Skall hon erkänna en anlagd brand men sen ta på sig det själv och utelämna faktan om att M har varit med?

Nej. M har inte varit med och anlagt bränder
Citera
2023-04-01, 23:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Jag tänker att M har fått det återberättat.

Allt är möjligt, men i min värld borde detta ha föranlett betydligt mindre detaljkunskap hos M.

Citat:
Jag skall läsa igenom det igen.

Nice, let me know what you think!

Citat:
Kan som max sträcka mig till att M varit två hus bort och följt med längst vägen och sedan ”väntar här”. Kan inte tänka mig att hon har varit aktiv.

Den varianten är fullt tänkbar, det är typ så jag ser på det också. Eller att hon agerade utkik en 20 meter bort. Jag tror verkligen inte M tänt på. Men hon har sett det, om än på avstånd. Hon vet vad som skulle användas.
Citera
2023-04-01, 23:24
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:

Det där med träkuberna tkr jag mer låter som att hon inte kommer på vad bricketter heter. Och jag tkr inte det känns orimligt utefter min erfarenhet av att att få saker i minsta detalj berättat för mig av narcissistiska människor jag varit nära.

Jag säger varken bu eller bä om MHs skuld men håller inte med om att MHs berättelse är orimlig.

Vad har JJ sagt om mordbranden?
Citera
2023-04-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Kan det vara så att M sitter på T ben?

Och att J sitter på överkropp och även låser T armar
T sparkade
och det låter som hårda sparkar enl grannar
Det måste vara svårt för J att ha kontroll både på T ben och armar
samtidigt som hon stryper
Det fanns ju skador på T underben
Men sen tänker jag
varför skulle J ljuga om det
M ev medverkan oavsett ben el armar har ju ingen betydelse

Nej, det är svårt att veta. Det kan ju vara så att JJ var så uppe i sitt eget handlande, när hon ströp TT och såg på hur livet rann ur henne att hon inte noterar vart MH är i situationen? Hon vet att hon är där för hon finns i periferin men på grund av att hon är helt uppslukad i situationen under strypningen så kan hon inte placera henne?

Men låter logiskt att hon skulle satt sig på hennes ben/hållt fast dom med avseende på sparkarna i väggen. Jag tror att MH blev inkallad till att delta i mordet först när sparkarna i väggen började för JJ kunde inte på egen hand, hålla fast armar, strypa och hålla fast ben som sparkade mot vägg.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-04-01 kl. 23:29.
Citera
2023-04-01, 23:25
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
"mordet på Tove" en podcast. Man får ju höra många fler, som grannen, åklagaren mfl.

Tkr att JJs röst låter som en röstskådespelare. Tror knappast polisen har läckt inspelningar från förhör till pressen
Citera
2023-04-01, 23:27
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Dessa ska ha uppkommit i livet enligt obduktionsrapporten.

Jag hittar bara att skadorna är förenliga med både JJs och MHs berättelser, men inget om att det är uteslutet att de skulle kunna ha skett efter döden? Men det kanske inte är så jätterelevant iom att de är förenliga med bådas berättelser oavsett
Senast redigerad av tingsryd2.8 2023-04-01 kl. 23:29.
Citera
2023-04-01, 23:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Noterar i 153/141 att det krävs en inspektör från NOA för att klippa in lite info om stegräknaren i Hälsa-appen från nätet i ett protokoll och provgå lite för att se hur den räknar.
Jag har installerad Hälsoapp i min mobil. Ville göra ett test angående 02:19-tiden med 33 registrerade steg och mätte upp ett uppskattat gångavstånd utifrån skissen av lägenheten: badrum-dörrspringa kök-sovalkov. M sa nämligen att hon tittade in i köket för att se T och J sitta där mittemot varandra och prata. Avståndet fram- och tillbaka utifrån M:s förhör efter mätning uppgick till 21 m.

Därefter tog jag en mätsticka, mätte upp 21 m och tog en liten promenad tillsammans med mobilen.
Antal registrerade steg i min hälsoapp: 30.
Citera
2023-04-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Tkr att JJs röst låter som en röstskådespelare. Tror knappast polisen har läckt inspelningar från förhör till pressen

Har ingen aning, det vet nog bara dem som känner henne privat om det är hennes röst eller ej..
Citera
2023-04-01, 23:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Inte så konstigt att MH kände till den detaljen.

Sant, den kan jag köpa. Men det finns liksom en massa fler detaljer. Hon pratar om flyktvägar, och brandlarm och fan och hans moster. Och även vid Tove-branden så visste hon om vad som användes.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nu är det ju så att vi alla vet att det var JJ som mördade Tove.

Japp, tillsammans med M.

Citat:
Frågan är bara om MH var delaktig.

Inte om. Hur.

Citat:
J försöker lägga skuld på MH.

Och vice versa.

Citat:
Men det är lite problematiskt för lögnerskan JJ, som ljugit om de allra mest viktiga detaljerna igenom hela förundersökningen och igenom hela rättegången,

Precis som M.

Citat:
för det finns inte ett enda bevis för det JJ säger om MH.

Jo. Det var ju just genom att konfrontera M med sanna, verifierbara uppgifter från J om M som de fick M att börja prata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in