2023-03-31, 23:45
Medlem
Amiliashorborstes avatar
Vad irriterad jag blir på alla som tycker synd och framför allt trodde på att Maja "somnade" och fick "minnesförlust" på grund av hög stress.

Somnade Maja flera gånger under rättegången? Glömde hon vad åklagare och andra advokater frågade om? För det är en väldigt hög stressnivå att sitta som anklagad i en mordrättegång. Allt det Maja upplevde under Toves mord, reagerade hon på samma sätt under rättegången?

Jag har aldrig suttit som mordåtalad på en rättegång, men bara att tänka att jag är oskyldig till mord, men anklagad, skulle leda till extrema stressnivåer. Maja påstår vara oskyldig, somnar flera gånger och minns inte. Då borde samma reaktion utlösas under rättegången.
Citera
2023-03-31, 23:45
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SayWhatAgain
DNA påträffades i baksätet
https://ibb.co/N6t0F9F
Aktbilaga 156 sida 142

Tack! Ja det stämmer ju också med beskrivningen hur de baxade in Ts kropp i baksätet.
Citera
2023-03-31, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Ehhhh???
Möller dömdes INTE för mord på fadern.
Däremot dömdes hon för mord på maken av tingsrätten, men friades sedan av hovrätten.

Du har alltså med andra ord inte läst på dig om Möller-fallet kan vi konstatera med tanke på hur fel du har.
Du har rätt. Men hon dömdes i alla fall till livstids fängelse för anstiftan till mord. Så på så sätt ett bra exempel på att man kan bli dömd hårt trots att man inte utför själva mordet. Om det nu var det det handlar om. Orkar inte läsa tillbaka historiken i er diskussion.

Blir nog hårda straffar i det här fallet oavsett om båda var med och genomförde själva mordet.
Citera
2023-03-31, 23:47
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack! Ja det stämmer ju också med beskrivningen hur de baxade in Ts kropp i baksätet.
Dels det och frågan till Ts syster om hon någonsin suttit i den bilen. Vilket hon inte har.
Citera
2023-03-31, 23:48
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Du har rätt. Men hon dömdes i alla fall till livstids fängelse för anstiftan till mord. Så på så sätt ett bra exempel på att man kan bli dömd hårt trots att man inte utför själva mordet. Om det nu var det det handlar om. Orkar inte läsa tillbaka historiken i er diskussion.

Blir nog hårda straffar i det här fallet oavsett om båda var med och genomförde själva mordet.

Nej, Möller dömdes till livstid för MORD och MORDFÖRSÖK och inget annat!
Det står fel i Wikepedia. Hon sitter dömd för mord på sin far och för mordförsök på sin mor. Hovrätten friade henne från mord alt anstiftan till mord på sin fd make.

Det är väldigt viktigt att vi inte blandar bort korten kring Möllers dom eftersom Möller dömdes för mord trots att hon inte ens var inne i huset där knivmordet skedde. Möllers morddom kan ha betydelse för ev dom av M.
Senast redigerad av coli 2023-03-31 kl. 23:57.
Citera
2023-03-31, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Av vilken anledning skulle JJ ha gömt den döda Tove i garderoben eller i vindsutrymmet?
Av vilken anledning hade hon i såna fall lite senare dragit ut kroppen dit där MH såg den?
Vad har JJ själv sagt om dessa förflyttningar av kroppen? Jag har trott att hon sagt att den har legat i lägenheten (badrummet?) tills den sveptes in i lakanet men tydligen har jag trott fel.
Hon har ju såklart inte gjort det. MH ljuger ju ihjäl sig, problemet är ju att rätten måste inse det utom rimligt tvivel.
Citera
2023-03-31, 23:54
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
DNA påträffades i baksätet
https://ibb.co/N6t0F9F
Aktbilaga 156 sida 142

Tack ska Du ha. Bra jobbat
Citera
2023-04-01, 00:06
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Av vilken anledning skulle JJ ha gömt den döda Tove i garderoben eller i vindsutrymmet?
Av vilken anledning hade hon i såna fall lite senare dragit ut kroppen dit där MH såg den?
Vad har JJ själv sagt om dessa förflyttningar av kroppen? Jag har trott att hon sagt att den har legat i lägenheten (badrummet?) tills den sveptes in i lakanet men tydligen har jag trott fel.

Bra där ...

De ljuger båda 2 så de storknar, de vill inte all skit skall komma fram därav vidhåller de fortfarande vissa saker, när J åker på livstid och M klarar sig undan så kommer J öppna sig och fälla ännu en kompis
Citera
2023-04-01, 00:08
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
[/b] Tack, snälla.

Grannarna uppger att grannen d y gick upp efter 2-3 min. Han plingar på dörren, inget svar. Väntar en halv minut, plingar igen och hör då 5-10 sparkar inifrån badrummet.

När M uppger upptorkning så avser hon spyan vilken ingår i den version som J har beordrat henne att uppge för polisen.

Förmodligen ingen urinavgång; blåsmängden var 90 ml. Vilket också talar för att T besökte toaletten i samband med att hon lämnade Nöjet en timme tidigare.

Hmmm, varför är det så viktigt med den där spyan??? JJ nämner det ofta, MH upprepar det som ett mantra.......

Det finns spyor med på 2 ställen i fuppen, MH som "spyr" i badrummet (fast det finns inte ett uns DNA från MH i badrummet), och MH tar ju till sist tillbaka att hon ens spytt i badrummet.......

Men i obduktionsrapporten finns det med att TT har kräkts/spytt........

Kan TT ha blivit attackerad av JJ då TT gick in på toaletten för att spy?? Trubbigt våld mot TTs huvud (bakhuvudet ?), klämskada på handen (JJ som ställer sig på toalocket med TTs hand emellan...

Vet man att TT blev strypt från fram eller bakifrån?

Börjar bli trött, jag kanske virrar till det nu, men det är en hel del som inte verkar stämma i händelseförloppet där i badrummet.......

Citat:
Det är J som påstår att de planerade att slå T. M nekar till att hon ö h t har hört något sådant uttalas.
Så svårt veta om M glömt eller ljuger. Alternativt att planen fanns i J:s huvud.

Registrering av hälsoappen vid två tidpunkter; 02:19 och 02:43. I första förhöret får M frågan om när i tid hon gick till badrummet första gången. M svarar att det var efter ungefär 20 min, vilket stämmer in tidsmässigt då de kom till bostaden kl 02:51.
Andra gången M mår illa och går upp är kl 02:43; går mot badrummet och möter en påklädd J i hallen, vänder tillbaka till sovalkoven och hämtar mobilen.

Så de tider och steg som har registrerats är förenliga med M:s två turer till badrummet. Däremot uteblir spyan, hon ska bara ha hängt över toastolen.

Citat:
Jag har förslagit utanför vindsförrådet.

Advokaten föreslog i...vindsförrådet. Fast det förutsätter ju att vinden fungerar som ett förråd i praktiken och att J har nyckel.

Vindsförrådet kan även vara ouppvärmt. MHs beskrivning av TTs kropp som iskall.....

Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Hur svårt kan det vara att ta reda på om liket var gömt i förrådet eller walk-in-closet?
Det är väl bara låta en likhund lukta där?
Några andra gömställen finns ju inte.
Och då måste ju Tove legat kvar i badrummet.
Och M ljugit om att hon inte sett något lik.

Varför har de inte tagit reda på fakta?
Det finns inte så många likhundar att tillgå men snart har det gått ett halvår och detta fall måste väl ändå vara ganska högprioriterat?

En likhund hittade ju inte Wilmas huvud i garderoben trots flertal sök.......och TTs kropp låg nog för kort stund, jag tror det behövs en ca 20 minuter.......

Citat:

För att MH blir ett bättre och mer trovärdigt vittne för JJ om MH vet så lite som möjligt. Att TT gick hem där vid ca 2.30-tiden.....

När JJ skulle flytta kroppen helt själv, så blir det för tungt och hon är rädd att grannar ska vakna av oljud i trapphuset och kolla ut, så hon väcker MH och ber om hjälp. Enligt MH är det första gången hon ser kroppen, och att TT är död, samt att kroppen är "iskall".
Citera
2023-04-01, 00:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Dels det och frågan till Ts syster om hon någonsin suttit i den bilen. Vilket hon inte har.

Var Tove och systern enäggs tvillingar?
Om de var det har de exakt samma DNA och det går inte att skilja fynd från den ena eller andra.
(det går inte heller med DNA test att avgöra vem av två enäggstvillingar som är förälder till ett barn)
Citera
2023-04-01, 00:13
Medlem
sidan 1020 aktb 153
J förhör
Citat:
F: Sen berättade du förra gången att hon tog ett tag mot din hals?
J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina
händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då
försöker hon ju ta undan Toves händer.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
J: Ja.
F: Okej. I båda händerna eller?
J: Ja.
F: Okej. Och vad gör Maja sen?
J: Ja hon sitter ju liksom kvar med Toves händer ett tag.
F: Nu säger du sitter.
J: Mmm.
F: Har Maja satt sig ner alltså?
J: Mmm

Stämmer det så är T inte medvetslös eller avsvimmad. Och det tror jag stämmer.
J berättar mycket som stämmer överens med den rättsmedicinska obduktionen förutom tiden hon höll kring T hals då.
M däremot har en hel del uttalanden som inte stämmer och som inte är direkt trovärdiga.
Oavsett ska åklagaren bevisa att M varit delaktig vilket kan bli svårt framöver.
Citera
2023-04-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiliashorborste
Vad irriterad jag blir på alla som tycker synd och framför allt trodde på att Maja "somnade" och fick "minnesförlust" på grund av hög stress.

Somnade Maja flera gånger under rättegången? Glömde hon vad åklagare och andra advokater frågade om? För det är en väldigt hög stressnivå att sitta som anklagad i en mordrättegång. Allt det Maja upplevde under Toves mord, reagerade hon på samma sätt under rättegången?

Jag har aldrig suttit som mordåtalad på en rättegång, men bara att tänka att jag är oskyldig till mord, men anklagad, skulle leda till extrema stressnivåer. Maja påstår vara oskyldig, somnar flera gånger och minns inte. Då borde samma reaktion utlösas under rättegången.
Inte ens värt att analysera det argumentet om att hon ska ha sovit bla bla. Försvaret har inget vettigt att säga. Dåliga lögner för att få mildare straff.

Man får bara hoppas att rätten går på åklagarens linje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in