2023-04-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Nä det tror inte jag heller. Men kanske att hon tagit bort Ts händer från Js hals om det nu stämmer att dom höll varann om halsen.
Men det fanns väl inga tecken på det heller egentligen? Mer än Js ord om att dom tid strypgrepp på varann.
Men min gissning är att det uppstod nån slags brottningsmatch som M försökte avstyra.

Alt 2: M såg brottningsmatchen men tänkte att ”nu får dom göra upp det där själva, jag har redan tagit isär dom en gång förut ikväll”.

Alt 3. M visste att J ville ge T en omgång, och visste att J blir vansinnig om M lägger sig i. Därför gjorde hon inget och tänkte inte att det skulle sluta så allvarligt.

Knepigt det där. Blir fan inte klok på det hela.
Tror på sista alternativet. Just för att jag reagerade över en sak hon sa under rättegången när hon förhördes/vittnade, vilket hon inte har sagt tidigare. Hon fick en fråga om varför hon inte satt i köket med JJ och Tove när de pratade, och då svarade hon i stil med att det var deras konflikt och hon inte ville/orkade blanda sig eller vara med. Jag vet inte varför men jag tänkte på att det lät mer som hon pratade om själva mordet.

Hon var även medveten om försöken till mordbränder men försökte hitta på ursäkter ”Känner mig sjuk” för att slippa bli involverad i JJs konflikter med andra människor och JJs hämndaktioner. Eftersom MH tidigare har visat på tendens att blunda när JJ gör grova och olagliga saker så tror jag samma sak hände kvällen Tove dog. JJ litade även på MH inte skulle säga något, för hon har aldrig sagt något tidigare. Jag tror absolut JJ skulle våga lämna kroppen med MH, hon visste MH aldrig skulle larma någon och dessutom är JJ inte den vassaste kniven i lådan så hon reflekterade nog inte ens över möjligheten att MH kunde springa ut. MH låg väl ihopkrupen någonstans långt borta från toaletten där Tove låg och bara väntade på JJ.

Jag tror MH hörde (kanske till och med såg) men aktivt valde att inte lägga sig i. Hon hade kunnat rädda Toves liv annars. Och hon kommer få leva med den ångesten resten av sitt liv.
Citera
2023-04-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
+ Tänker också att MHs uppväxt i en religiös familj påverkar vad man väljer att berätta.
Jag tror inte det har påverkat M beslut
Trots att föräldrar är religösa så tilllät de M att dricka alkohol och gå på krogen
De ville lita på henne och gav också frihet att få göra liknande saker som andra ungdomar
Frihet att vara ung
Det som var viktigt för dem var att hon var ärlig
Vilka föräldrar vill inte det.
Troende eller inte
M borde ha reagerat någonstans på vägen
Som tex att J pratat om att döda M bror
Hon har vissa svårigheter men hon är inte utvecklingsstörd
Citera
2023-04-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
MH håller fast vid att hon sovit för att det sa hon från första början. Hon och JJ hade hittat på en historia när dom var i Illharjen i flera timmar på söndagen

Hon ändrade sin version och började släppa in toabesök för att i senare förhör säga att hon inte sovit.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag skrev innan jag tänkt klart så jag redigerade och tog bort frågan! Men jag tänkte först att J var nyfiken och ville kolla något i Ts mobil direkt men det hade nog varit väl djärvt. Men det handlade nog mer om kontrollbehov, att M var kvar i lägenheten (och att det inte gick att uteslua helt att hon skulle svara om den ringde).
Det var som jag misstänkte, skrev först och tänkte sedan.

Mina tankar snurrar också runt Js eventuella nyfikenhet och Ts mobil. Det förvånar mig lite att hon gjort av med den.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
NEJ det är inte vad rättsläkaren säger! Hon säger att det är osannolikt att märkena har uppkommit på det sättet! Märkena kan ha uppkommit närsomhelst tex när T ramlade. Det säger ingenting om M har hållt fast T eller inte.

Nu är det ju citat från rättsläkaren som jag har klippt in.
Så du påstår att rättsläkaren inte har sagt det rättsläkaren har sagt.

Rättsläkarens uttalanden är tydliga, och kan knappast missförstås. Det är rättsläkarens ord, inte mina.
Citera
2023-04-02, 22:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ja sovit har hon inte gjort hur man än vrider och vänder på hälsoappens uppgifter och om man ser på helheten över förhören.

Vad MH har gjort i lägenheten är svårt att veta och bevisa, men vad hon inte har gjort är rätt enkelt.
Hon har inte sovit.
Hon har inte larmat.

Det enligt mig väger tungt för att vara medbrottsling, sen är det upp till rätten att avgöra.
Nej, hon har inte sovit hela tiden, vilket hon heller aldrig har påstått. Tvärtom uppger hon ett besök till badrummet för illamående; se de sista förhören, för att 24 min senare hämta mobilen i sovalkoven vid det andra tillfället då hon besöker badrummet.

Vid den tidpunkten, kl 02:43 - andra besöket - var T redan avliden. Utifrån grannarnas vittnesmål mister T livet runt 02:35.
Citera
2023-04-02, 22:19
Medlem
Citat:
MH håller fast vid att hon sovit för att det sa hon från första början. Hon och JJ hade hittat på en historia när dom var i Illharjen i flera timmar på söndagen
Att M håller fast vid den historien som de kom öv omär troligtvis inte sanningen Deras plan var ju att båda skulle få milda domar
Citera
2023-04-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu är ju M inte som du tycker att hon borde vara, förmodligen ingen annan heller. De personer som är felfria och reagerar på optimalt sätt i pressade situationer är nog ganska lätträknade.

Det är möjligt att du tillhör en av dem som alltid gör allting rätt I alla situationer och därför inte kan förstå de som inte gör det.

Men nu är det ju inte så man dömer i en rättegång, har hon inte gjort något utav dessa punkter så är hon fortfarande medveten om det.
Har hon inte gjort något för att förhindra det när hon haft vetskapen om det så är hon juridiskt skyldig.

Jag gör knappast alltid rätt i alla situationer, men jag beblandar mig inte med psykfall heller eller rör mig i kretsar med mordbrännare och mördare.
Hade jag gjort så hade jag sagt upp kontakten.
Citera
2023-04-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Hur vet du att T låter sin cider ligga kvar i cykelkorgen? Hur vet du att det är T:s cider? Hur vet du att det är en oöppnad cider som ligger i cykelkorgen? Hur vet du att det är J som plockar upp den oöppnade cidern ur cykelkorgen? Hur vet du att ciderburken var oöppnad? Det som nämns om cidern i förhör och i FUP är att M berättar att vännen L som var med på förfesten dricker cider på vägen från J:s lägenhet till Nöjet och en bild på en eldpåverkad burk cider med beskrivningen att den återfinns i brandresterna en och en halv meter nedanför T:s fötter på fyndplatsen.
Hur får du det till att cidern låg i cykelkorgen och att det är T:s oöppnade ciderburk? Killgissar du?
Jag är inte en otrevlig person och jag bad om svar…. Men mitt inlägg handlar inte om en cider. Det handlar om ca 30 min som inte tagits upp ….
Sen skriver jag om min teori, alltså tankar, gissningar om du vill, ” killgissningar” vet jag inte vad det betyder?
Som du förstår var jag inte där när det hände och kan inte veta.
Men eftersom du fastnade på en Cider och inte kanske såg sammanhanget så ska jag svara vad jag tror och inte vet.

Hur vet du att T låter sin cider ligga kvar i cykelkorgen?
Det är en sak som gemensamt med det övriga passar in,
från att J plockar ur en påse med något ur Ts cykelkorg enligt grannen när de kommer tillbaka från McDonalds.

Hur vet du att det är T:s cider?
- OM det ens var en Cider så låg den i hennes egen cykel korg tillsammans med vetskapen att att en cider låg bränd oöppnad vid Tove
Hur vet du att det är en oöppnad cider som ligger i cykelkorgen?
- Den borde rinna ut annars väl?
Hur vet du att det är J som plockar upp den oöppnade cidern ur cykelkorgen?
- Hon plockade upp något
- Den hade runnit ut annars och varit öppnad vid Tove
- L kanske drack cider men Tove var ju inte på förfesten. Tror du J passade på att slänga lite annat o bränna upp bredvid T som Ls oöppnade cider eller hur tänker du?!??
Cidern ligger uppbränd vid Tove för att den tillhörde henne som allt annat J brände, alla spår
Fattar knappt att jag orkar svara på dina frågor men varsågod
Citera
2023-04-02, 22:22
Medlem
trngws avatar
Citat:

Det kan också vara så att MH sa så från första början och har hållit fast vid den versionen, för att den är sann.

Vad jag uppfattat så finns när det gäller MH bara två versioner. Före och efter att hon började prata. Hon har hållit fast vid sin historia och det beror sannolikt på att den är sann.
Citera
2023-04-02, 22:22
Medlem
[quote=Jesss1234|84031491]
Citat:

Ja jag håller med blir hon inte fälld så har hon erkänt sig skyldig till att hon skyddat J. Det är upp till två år för grovt skyddande av brottsling samt två år för gravfridsbrott, helt sjukt om hon ska komma undan allt.
Hon kommer inte undan allt
Citera
2023-04-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nu är det ju citat från rättsläkaren som jag har klippt in.
Så du påstår att rättsläkaren inte har sagt det rättsläkaren har sagt.

Rättsläkarens uttalanden är tydliga, och kan knappast missförstås. Det är rättsläkarens ord, inte mina.

Nej det är SR som har skrivit de orden du citerar, alla andra som motbevisar dig citerar direkt ifrån rapporten som är rättsläkarens egna ord.

När man börjar kalla media för sanning och fakta så är det kört, då är man i ödemarken och irrar omkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in