Citat:
Tror på sista alternativet. Just för att jag reagerade över en sak hon sa under rättegången när hon förhördes/vittnade, vilket hon inte har sagt tidigare. Hon fick en fråga om varför hon inte satt i köket med JJ och Tove när de pratade, och då svarade hon i stil med att det var deras konflikt och hon inte ville/orkade blanda sig eller vara med. Jag vet inte varför men jag tänkte på att det lät mer som hon pratade om själva mordet.Nä det tror inte jag heller. Men kanske att hon tagit bort Ts händer från Js hals om det nu stämmer att dom höll varann om halsen.
Men det fanns väl inga tecken på det heller egentligen? Mer än Js ord om att dom tid strypgrepp på varann.
Men min gissning är att det uppstod nån slags brottningsmatch som M försökte avstyra.
Alt 2: M såg brottningsmatchen men tänkte att ”nu får dom göra upp det där själva, jag har redan tagit isär dom en gång förut ikväll”.
Alt 3. M visste att J ville ge T en omgång, och visste att J blir vansinnig om M lägger sig i. Därför gjorde hon inget och tänkte inte att det skulle sluta så allvarligt.
Knepigt det där. Blir fan inte klok på det hela.
Men det fanns väl inga tecken på det heller egentligen? Mer än Js ord om att dom tid strypgrepp på varann.
Men min gissning är att det uppstod nån slags brottningsmatch som M försökte avstyra.
Alt 2: M såg brottningsmatchen men tänkte att ”nu får dom göra upp det där själva, jag har redan tagit isär dom en gång förut ikväll”.
Alt 3. M visste att J ville ge T en omgång, och visste att J blir vansinnig om M lägger sig i. Därför gjorde hon inget och tänkte inte att det skulle sluta så allvarligt.
Knepigt det där. Blir fan inte klok på det hela.
Hon var även medveten om försöken till mordbränder men försökte hitta på ursäkter ”Känner mig sjuk” för att slippa bli involverad i JJs konflikter med andra människor och JJs hämndaktioner. Eftersom MH tidigare har visat på tendens att blunda när JJ gör grova och olagliga saker så tror jag samma sak hände kvällen Tove dog. JJ litade även på MH inte skulle säga något, för hon har aldrig sagt något tidigare. Jag tror absolut JJ skulle våga lämna kroppen med MH, hon visste MH aldrig skulle larma någon och dessutom är JJ inte den vassaste kniven i lådan så hon reflekterade nog inte ens över möjligheten att MH kunde springa ut. MH låg väl ihopkrupen någonstans långt borta från toaletten där Tove låg och bara väntade på JJ.
Jag tror MH hörde (kanske till och med såg) men aktivt valde att inte lägga sig i. Hon hade kunnat rädda Toves liv annars. Och hon kommer få leva med den ångesten resten av sitt liv.