2023-04-02, 21:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Just detta tror jag är nyckeln till lösningen. JJ sa till MH vad hon skulle säga, och för JJ är det viktigt att MH säger att hon var vaken hela natten.

Hade MH verkligen varit vaken hela natten så hade det inte varit en så stor grej att lägga krut på, men nu ljuger hon aktivt om det.
Exakt så! M:s sovklocka är nyckeln till lösningen.

Därför är också J mån om att i sitt sista förhör få fram att M var med under visningen av lägenheten strax innan kl 02:00.

Mitt i visningen påstår J att T knuffar henne, hon fäller då T till golvet som i sin tur sparkar mot J. Hon sätter sig grensle över T som tar tag i J:s hals.

Vad J gör är att hon skjuter över skulden på T i badrummet till och med, för att få det till att likna en fight där T är den första att gå till angrepp.

I sin berättelse lägger hon in M, men har svårt att konkretisera vad M egentligen gör för just då "blir allt diffust"...

Efter hemkomsten lägger sig M i J:s säng och J säger till förhörsledarna att hon blir irriterad på M. Man kan se det som ett slugt sätt från J:s sida att förekomma och tala om att M aldrig sov i alkoven aktuella natt.
Men om M lägger sig där helt spontant, utan att fråga J om lov, då talar det samtidigt för att hon kan ha sovit där under natten när T och J satt i köket.
Citera
2023-04-02, 21:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Du har fel som vanligt, inse det nu.

Flera skribenter har motbevisat dig gång på gång med direkt citering ifrån rapporten och ändå säger du att de har fel, genom att uttrycka sig så så menar du att rättsläkaren har fel i vad hon själv har skrivit.

Inser du hur fel du har?

Människan framstår som veck!
Det kanske är enbart är provokation, ett sätt att sätta eld, som en pyroman som vill se det brinna.
Har ju under åren funnits flera andra postare som betett sig så.

Ja det är fakta att Rättsläkarens då uttalade svar enbart var ett svar på frågan hur just de utpekade armbågsskadorna kunde ha uppkommit - och inget annat.

Rättsläkaren fick aldrig i det sammanhanget frågan om hur sannolikt det var att Ts händer hade hållits fast av MH eller om det hade funnits andra skador som talade för det.
Kroppen hade släpats, dragits, burits, eldats två gånger och bl a förlorat en del av högerarmen efter djurangrepp och legat ute i 16 dygn.

Det kan ha funnits väldigt många tecken på att Ts händer hållits fast ovanför huvudet av någon annan än den som ströp - men sådana fynd kunde Rättsläkaren inte längre hitta.
Men det betyder naturligtvis inte att de aldrig funnits.

Rättsläkarnas (de var två) bedömning står skriftligt i Rättsutlåtandet efter obduktionen och delgavs rätten under rättegången. Där finns två lika möjliga och troliga scenarier:
Att JJ ströp medan MH höll fast - som JJ hävdar eller att JJ både lyckades strypa och hålla fast samtidigt helt själv - som MH hävdar.
Senast redigerad av coli 2023-04-02 kl. 21:38.
Citera
2023-04-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja du, vad gör att någon får 2500 steg registrerade när de ligger och sover. Du har kanske lite övertro på tekniken.

Jag tog en promenad själv, från säng till toa, och kunde notera att det inte var så långt ifrån 33 steg. Räknar man in rörelser för att ta sig ur sängen så blir det lite extra där. Sedan tror inte jag att MH står upp och kissar. Du skall inte döma andra efter dig själv... Jag tror att hon sitter ner, och då kanske telefonen registrerar några extra steg när byxorna åker av och på igen, och så tillbaka till sängen och ner iden.

Det kan väl inte vara så svårt att förstå?

Hon kanske alltid står upp och kissar?
Som ett statement ihop med HBTQ-engagemanget eller av andra skäl? Har hon berättat i rätten att hon sitter ner?

Jag menar hur ska MH övertyga rätten om att Apples teknik funkar så att vid en viss tidsstämpel så påbörjas ett gångpass som INBERÄKNAR att gå från sängen och sen stillasittande kissa av sig nån minut och sammantaget blir det 33 steg allt som allt när hon är tillbaka i sängen?

Hur övertygar hon någon kristdemokratisk nämndeman från Höreda som jobbar bibliotekarie annars (eller vem som nu sitter där men det är knappast utvecklingschef från Apple) att hennes sätt att tolka Apples teknik är rätt?

Som du förstår så har hon inte så mycket på fötterna när hon ska berätta hur hon rör sig i rummet. Hon hade liksom lika gärna kunnat gå och bre sig en macka 33 steg.
Citera
2023-04-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Är helt inne på din linje. Mordet har inträffat mycket tidigare, runt 0210 och 0220.
Tack för svar, men jag tror inte det inträffade tidigare utan ifrågasätter att det skulle skett snabbt efter de kom hem vid 02 då… men jag tror inte de var i lgh då utan utanför…. Något som inte framgår någonstans och jag ser det som märkligt att Rullman/Polisen struntar i det eller kanske missar?
Bara för att en mobil syns vid en adress betyder det inte att man är inne i lgh
Citera
2023-04-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Går tyvärr inte att få något vettigt svar ifrån skribenten, det svänger snabbt här.

Nyss så påstod skribenten att de 33 stegen var att MH har rullat runt i sängen för att någon stegräknare enligt google hade visat att någon "gått" 2500 steg när de sov.

Vi fick dock aldrig någon källa på googlingen eller vilken app det rörde sig om, men misstänker skarpt att det är tredjepartsapplikation som inte är välutvecklad.

Telefonens inbyggda hälsoapp vet jag kan missa vissa steg men är ändå rätt så precis, att den däremot lägger till steg när accelerometern är stilla finner jag helt uteslutet.

Ville bara visa på att det är helt omöjligt utan annan bevisning att bevisa vad MH gjort. Hon kan mena hon har stått och hoppat på stället också, men finns lika lite belägg för det som toabesöket.
Citera
2023-04-02, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Avel skrev ju nåt om att positionerna i Google inte stämmer riktigt.
Jag har inte läst just den delen i fupen så noga pga är för trög i huvudet och tycker platsdata är ganska komplicerat.
Så jag vet inte om det är att det kopplas upp mot Wi-Fi:t i lägenheten eller om det är positionering via master. (Nån annan har säkert bättre svar på detta än jag.)

Men dom kanske står utanför och J övertalar T om att hon bara måste med upp och kolla på hennes nyrenoverade badrum. Hon kanske står och pratar om renoveringen ett tag.
Sen följer T med upp efter en del tjat, och då säger hon den där meningen ”här fanns ju inte så mycket att se”. För renoveringen var ju inte klar. Var väl typ bara en ny golvmatta.
Kanske inser hon då att allt är en fälla?
Jag har inte heller läst igenom alla, jag utgår från att de har samma info som vi andra, kollar jag mina barn så är positionen aldrig på huset de är i… bara utanför tex trots att de sitter i sitt rum.
Slutsatsen att de ser samma data som vi om vi kollar plats på någon är för att de hittar Tove 10 m från angivna koordinater
Citera
2023-04-02, 21:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
1. Jag tror att J drog ut T till vindsförrådet eller på annat vis dolde henne. Det går inte att få in i mitt huvud att M skulle stannat kvar i lgh om hon visste att en död T låg där.

2. Avledningsmanöver för att få tankarna på annat.

3. Möjliga orsaker till det har jag listat i tidigare inlägg:
Oavsett hur omtänksam, medkännande och empatisk någon är till vardags, TROR jag att alla medvetet eller omedvetet sätter sig själv i första rummet när hela ens existens är hotad.

Jag TROR inte att det är tecken på varken iskyla eller skuld, endast överlevnadsinstinkt och självbevarelsedrift. I annat fall skulle det peka på ett stort självförakt.

Varför M inte berättade direkt är troligtvis en kombination av många faktorer, kanske främst hennes lojalitet och bundenhet till J, men också det ovan nämnda.
Även hennes "avstängning" när det blir för många - dessutom traumatiska - intryck,minnesproblematik och processvårigheter kan ha bidragit.

4. Förträngningsmekanism

Låter som väl genomtänkta och rimliga förklaringar.
Citera
2023-04-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ville bara visa på att det är helt omöjligt utan annan bevisning att bevisa vad MH gjort. Hon kan mena hon har stått och hoppat på stället också, men finns lika lite belägg för det som toabesöket.

Nej precis men folk verkar ju inte fatta de i den här tråden.
Citera
2023-04-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Ja sovit har hon inte gjort hur man än vrider och vänder på hälsoappens uppgifter och om man ser på helheten över förhören.

Vad MH har gjort i lägenheten är svårt att veta och bevisa, men vad hon inte har gjort är rätt enkelt.
Hon har inte sovit.
Hon har inte larmat.

Det enligt mig väger tungt för att vara medbrottsling, sen är det upp till rätten att avgöra.
Citera
2023-04-02, 21:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
(1) har jag oerhörda problem att svälja på så många sätt. Resten tänkbara men osannolika.
Men vem vet. Det vi ofta håller på med här är sannolikheter, inte sanningar.
Jo, 1 hänger väl lite i luften. Det bygger nog mest på magkänsla.

Resten är för mig både sannolika och troliga. På vilket sätt anser du dem osannolika?
Citera
2023-04-02, 21:51
Medlem
trngws avatar
Lögnhalsarna och trollen kommer aldrig erkänna sanningen.

Men för alla andra kommer den här igen

Citat:
Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. Rättsläkaren verkar hålla med:
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.

Rättsläkaren är tydlig med att JJs version om hur MH höll Tove är osannolik.

Citat:
18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. Det är möjligt, enligt rättsläkaren.

Vidare säger rättsläkaren att versionen att JJ själv klämt fast Toves armar med benen är möjlig. Här använder rättsläkaren INTE bedömningen liten sannolikhet.
Senast redigerad av trngw 2023-04-02 kl. 21:57.
Citera
2023-04-02, 21:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hon inväntade bara rätt tillfälle, ja.

Den upplevda kränkningen på Nöjet var vad som fick henne att bestämma sig. Därför var hon också glad och "taggad på livet" efteråt.

Precis - denna Johanna Jansson som, enligt Maja, kände så sig nöjd efter dumpandet av kroppen.

Påminner mycket om den andra farliga Johannan…Möller.Hennes minnesvärda uttalande när Aftonbladet intervjuade henne på en bensinmack:

"Hur mår du efter det här som hänt med din pappa?
- Ja, hur mår man efter att ens pappa blivit brutalt misshandlad och avliden? Inte så bra såklart.
Men nu är det nya tag”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in