2023-04-02, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Artikel på di:

”Högtryck hos pantbankerna – kraftig ökning av utlåningen”

https://www.di.se/nyheter/hogtryck-hos-pantbankerna-kraftig-okning-av-utlaningen/

Bolånetorsken blir bara mer och mer desperat.

Allt för att inte sälja med förlust. Vilka losers.

Snarare de i HR som går till pantbank både nu och historiskt.
Citera
2023-04-02, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
1.850.000 DKK, nästan 4000kvm tomt, 194 kvm boyta 50 min från Köpenhamn (å andra sidan säger google maps 53 min från Kippinge till Stockholm), dock lite renovering som återstår.
https://www.nybolig.dk/villa/4653/breddammen/260372/fv22249

Sen är ingångslönen för en dansk gymnasielärare runt 55K SEK. Genomsnittet i Sverige verkar vara 39 500kr

Rätt mycket renovering men visst detta är liknande i pris.

Som sagt det är dyrt att.ha krypavstånd i Sthlm såväl som Köpenhamn och eftersom skandinaver har svårt att acceptera pendling blir det stora diffar. Men att hitta en stor bra villa billigt är inga problem
Citera
2023-04-02, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tror inte Flanders Bygg AB med 1500kr/h kommer anlitas, snarare ett gäng glada östeuropéer som fixar det för 60K EUR.

Det var ändå kul med Kramforsvillan med drönarbilder, styling och proffsiga foton. Jämför till exempel med denna ruckelannons på en fastighet som ska säljas för över miljonen euro:

https://www.immowelt.de/expose/13fce350-df30-43dc-bcfb-cb8a0bc5ea30

Mecklare kanske kan bli nästa svenska exportvara?

Skulle du hitta en villa av den kalibern jag länkade hade den kostat betydligt mer i Tyskland. Dessutom får tyskarna avnjuta upp emot 1% fastighetsskatt utan tak på 9000kr som i Sverige.
Citera
2023-04-02, 10:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Precis. Många har varit på mig om varför jag inte lånar, det är ju i princip gratis. 😵‍💫
Inte en enda människa har sagt det till mig.

Men det kanske är så bland lägre avlönade/utbildade att man pratar mer i sådan termer. Dom tycker väl kanske att dom kommer med en fiffig lösning.

Men för dom säger ju banken stopp, när det inte skall vara mer.

Högavlönade/välutbildade sparar och när dom köper bostäder lånar dom kanske 25% och kontantinsatsen är 75%.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-04-02 kl. 10:48.
Citera
2023-04-02, 10:46
Medlem
Åtgärder som bolånetorskarna tar till för att inte hamna i personlig konkurs och därmed ett miserabelt liv:

1) hyr ut bostad, attefall osv.

2) pantbanken.

3) dra ner på utgifter (säger upp abonnemang).

4) övertid alternativt extrajobb.

5) dra ner på rörliga kostnader (mat osv).

6) håller ihop med partnern extra länge fast de hatar varandra.

7) ansöker om amorteringsfrihet.

8) förhandlar ner räntan i desperation.

9) har större slavmentalitet på jobbet för att inte få sparken/hoppas på högre löneökning.

Något jag missat? Fyll på!

Vilket skitår för bolånetorsken. Lever ett värre liv än en afrikansk slav på 1600-talet.
Citera
2023-04-02, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är det därför som Sthlmarna grinar över måttliga räntehöjningar?

Har inte sett en enda person som grinar någonstans. De enda som verkar oroliga är bankekonomerna som minst sagt har "stake in the game".

Restaurangbranschen tex går för högtryck. Skulle försöka boka bord åt en kollega som slutade på fre/lör i maj på en bättre restaurang. Fick ta alternativ 4 eftersom de tre första var fullbokade. Detta var i mitten av mars. Går man ut på stan utan bokat bord finns det bara plats på sunkhaken.

Det är fler flygsemestrar bokade än på många år. Om något verkar svenskarna absolut inte ha några större ekonomiska problem.
Citera
2023-04-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Var det inte 1,5h bilresa in till Stockholm. 1,5h på Själland är rätt långt. Bara att välja och vraka mellan hus runt Köpenhamn - https://www.boligsiden.dk/tilsalg/villa/kort?sortAscending=true&priceMax=2700000

Ja danskarna verkar ha samma preferenser dom svenskar. Inte otippat. Man ska ha krypavstånd till allt och är beredd att betala rejält för det. Men tråden har svårt att acceptera människors preferenser och bubbelpratarna här blev lyriska över hur billig en stor kåk I Blekinges skogar var.
Citera
2023-04-02, 10:50
Medlem
Citat:
Har aldrig jämfört utomlands med Sverige. ” Flytta målstolpe” verkar vara din paradgren.
Oavsett rond 1: Lugnochro 1 poäng. Flanders, 0 poäng.

Du har verkligen inte tagit en enda poäng i denna tråd med dina eviga dumheter utan några som helst fakta som backar upp.

Bara dina tramsiga hemmasnickrade teorier.
Citera
2023-04-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Åtgärder som bolånetorskarna tar till för att inte hamna i personlig konkurs och därmed ett miserabelt liv:

1) hyr ut bostad, attefall osv.

2) pantbanken.

3) dra ner på utgifter (säger upp abonnemang).

4) övertid alternativt extrajobb.

5) dra ner på rörliga kostnader (mat osv).

6) håller ihop med partnern extra länge fast de hatar varandra.

7) ansöker om amorteringsfrihet.

8) förhandlar ner räntan i desperation.

9) har större slavmentalitet på jobbet för att inte få sparken/hoppas på högre löneökning.

Något jag missat? Fyll på!

Vilket skitår för bolånetorsken. Lever ett värre liv än en afrikansk slav på 1600-talet.

Du beskriver snarare alla landets hyrestorskar som har miserabla inkomster jämfört med de i ägt boende.
Citera
2023-04-02, 10:54
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Snarare de i HR som går till pantbank både nu och historiskt.
Bolånetorskarna går till tavex istället.
Med passande timing har bolidentackor och brittiska sovereigns dykt upp till salu.
Är det morfars ärvda myntsamling som går under klubban kanske ?

Som jude välkomnar jag chansen att ackumulera mera.
Citera
2023-04-02, 10:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tänkte delge mina tankar angående bostadsmarknadens uppgång och fall. Se om, handen på hjärtat inte många känner igen sig eller om ni fortfarande har huvudet i sanden och kommer utbrista två meningar 2027.
1: Vi såg det inte komma.
2: Nu får fan politikerna skärpa sig, så här kan det inte få fortsätta.

2008: En normalvilla i en medelstor stad köps för en miljon.

2012: Villor i området säljs för 1,5 milj. Man lånar upp sitt hus och nytt kök, eller/ och ny bil införskaffas.

2015: Villor i området säljs för 2 miljoner. Man lånar upp sitt hus och en SUV och /eller ett dyrare hobbyprojekt köps in ( Husbil, veteranbil, båt eller liknande)

2018: Villor i området säljs för 2,5 miljoner. Man lånar upp huset och en elbil, ny SUV och liknande inhandlas. Även pooler, utomhusspa, uterum, nytt kök och liknande handlas. Man har fortfarande nästan samma måndasutgifter som man hade tio år tidigare. Livet leker.

2021: Villor i området säljs för 3 miljoner. Bilbyte och mer leksaker inhandlas.

2023: Villor i området säljs för 2,5 miljoner, ( uteslutande skilsmässor och dödsbon) Lånen läggs om med dyrare räntor och bilbyte får vänta tills detta har blåst över.

2025: Villor säljs för 2 miljoner för det börjar bli dags med takbyte, fasadmålning och värmesystem och dyl.

2027: Villor står fortfarande i 2 miljoner och realsänkningen kommer att vara närmare 50%. från 2008.

Kraschen är ett faktum, men det tog tid.

Tack för mig.
Justerar man nu till verkligheten (dvs Fastighetsprisindex från SCB) blir det så här:

2008: inköp 1 MSEK
2012: 1.09 MSEK (inte 1.5)
2015: 1.33 MSEK (inte 2.0)
2018: 1.57 MSEK (inte 2.5)
2021: 2.00 MSEK (inte 3.0)

Fantasierna löper mycket amok när bubbelpratarna talar. Blev ju rejält fel det där. Men det är som vanligt.
Citera
2023-04-02, 10:59
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du har verkligen inte tagit en enda poäng i denna tråd med dina eviga dumheter utan några som helst fakta som backar upp.

Bara dina tramsiga hemmasnickrade teorier.
Som de flesta kan relatera till och känner igen sig i, dvs verkligheten. Bakom sexrummarens gardiner i Stockholms innerstad där gamla arv ligger och dammar bor inte majoriteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in