2023-04-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Glömde du att justera för inkomstnivåerna nu? Snittlönen i tex Hamburg som nämnts i tråden är 600'/år. Det är en smula över den stockholmska snittlönen.

Du kan dra av 20% på de objekt du hittar. Men varken du eller övriga i tråden levererar
Citera
2023-04-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det är billigt ute i Norrtälje, eller där kostar husen ungefär vad de kostar att bygga. Lägesfaktorn är 1 ungefär alltså. Inte så många som vill bo ute på en åker utan grannar med obefintlig kollektivtrafik. Motsvarande hus i Kungsängen skulle prisas till 5-6 mille.

Här är ett hus med stor tomt en timme från Berlin för dryga miljonen. Blir mao en hel del pengar över till att renovera upp det till svensk bubbelstandard.

https://www.markt.de/haeuser-zum-kauf/grosszuegiges+efh+mit+riesigem+garten+in+brandenbu rgischem+idyll/a/35b8e9df/
1.35 med rådande växelkurs.

Bra försök men att renovera upp den där totala knarkarkvarten till samma nivå kommer bränna betydligt mer pengar än så.
Senast redigerad av flanders 2023-04-01 kl. 12:15.
Citera
2023-04-01, 12:15
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du kan dra av 20% på de objekt du hittar. Men varken du eller övriga i tråden levererar

Svarar du rätt person nu? Det är du som försöker göra någon slags poäng. Jag påpekar din tankevurpa.

Skillnaden är för övrigt inte 20% utan runt 50%. Medianlönen i Stockholm är lägre än 400'.

Hamburg är förresten dubbelt så stort som Stockholm men jag ser ju hur du försöker dribbla bort korten kring Köpenhamn med väldigt, väldigt specifika specifikationer på bostads- och tomtyta.
Citera
2023-04-01, 12:25
Medlem
Citat:
Jag svarar men väntar fortfarande på prisuppgift på nytenoverad villa 40 min från centrala Kph med 200 kvm yta totalt och 3000 kvm tomt för runt 3 msek totalt.

Köpenhamn är (min uppfattning) mycket tätare bebyggt än Stockholm som har enorma obebyggda områden nära stan. Det driver upp priserna på det lilla som är stadsnära i Sthlm.

Sen har inte köpenhamn samma sovjetiska bostadskö till hyresrätter vilket minskar pressen kraftigt på ägt boende.

De få ägarlägenheter du hittar i Sthlm är mycket billigare än motsvarande Brf.

Tittar du på Göteborg/Malmö och jämför med liknande städer i Danmark är Göteborg/Malmö klart billigare
1.850.000 DKK, nästan 4000kvm tomt, 194 kvm boyta 50 min från Köpenhamn (å andra sidan säger google maps 53 min från Kippinge till Stockholm), dock lite renovering som återstår.
https://www.nybolig.dk/villa/4653/breddammen/260372/fv22249

Sen är ingångslönen för en dansk gymnasielärare runt 55K SEK. Genomsnittet i Sverige verkar vara 39 500kr
Senast redigerad av DattMamon666 2023-04-01 kl. 12:32.
Citera
2023-04-01, 12:25
Medlem
DVikings avatar
Citat:
1.35 med rådande växelkurs.

Bra försök men att renovera upp den där totala knarkarkvarten till samma nivå kommer bränna betydligt mer pengar än så.

Tror inte Flanders Bygg AB med 1500kr/h kommer anlitas, snarare ett gäng glada östeuropéer som fixar det för 60K EUR.

Det var ändå kul med Kramforsvillan med drönarbilder, styling och proffsiga foton. Jämför till exempel med denna ruckelannons på en fastighet som ska säljas för över miljonen euro:

https://www.immowelt.de/expose/13fce350-df30-43dc-bcfb-cb8a0bc5ea30

Mecklare kanske kan bli nästa svenska exportvara?
Citera
2023-04-01, 12:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja det är galet att man tom kan få ÄNNU billigare hus än såhär så nära stan. Sverige har ju verkligen humana bostadspriser.
Är det därför som Sthlmarna grinar över måttliga räntehöjningar?
Citera
2023-04-01, 12:35
Medlem
Citat:
Jag svarar men väntar fortfarande på prisuppgift på nytenoverad villa 40 min från centrala Kph med 200 kvm yta totalt och 3000 kvm tomt för runt 3 msek totalt.

Köpenhamn är (min uppfattning) mycket tätare bebyggt än Stockholm som har enorma obebyggda områden nära stan. Det driver upp priserna på det lilla som är stadsnära i Sthlm.

Sen har inte köpenhamn samma sovjetiska bostadskö till hyresrätter vilket minskar pressen kraftigt på ägt boende.

De få ägarlägenheter du hittar i Sthlm är mycket billigare än motsvarande Brf.

Tittar du på Göteborg/Malmö och jämför med liknande städer i Danmark är Göteborg/Malmö klart billigare
Var det inte 1,5h bilresa in till Stockholm. 1,5h på Själland är rätt långt. Bara att välja och vraka mellan hus runt Köpenhamn - https://www.boligsiden.dk/tilsalg/villa/kort?sortAscending=true&priceMax=2700000
Citera
2023-04-01, 12:37
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Du vill inte acceptera att Stockholm och Sverige är väldigt billigt jämfört med andra städer i europa. I Sverige kräver man krypavstånd till allt vilket europeer i övrigt inte gör på samma sätt. Det driver upp prisnivå på bostäder inom krypavstånd.
Har aldrig jämfört utomlands med Sverige. ” Flytta målstolpe” verkar vara din paradgren.
Oavsett rond 1: Lugnochro 1 poäng. Flanders, 0 poäng.
Citera
2023-04-01, 12:38
Medlem
pop-ikons avatar
På SBAB fick jag nu i mars ungefär 6% lägre lånelöfte i deras kalkylator än i januari. Något lägre skillnad för BR än villa.

Att det skulle ha varit inprisat och klart under förra året är med andra ord svammel. I år sjunker lånelöftena fortfarande och BRF-avgifter justeras uppåt.

Överprisade objekt förblir tillsvidare osålda och kommer snart att sänkas och utgöra tryck nedåt på priserna.
Citera
2023-04-01, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Svarar du rätt person nu? Det är du som försöker göra någon slags poäng. Jag påpekar din tankevurpa.

Skillnaden är för övrigt inte 20% utan runt 50%. Medianlönen i Stockholm är lägre än 400'.

Hamburg är förresten dubbelt så stort som Stockholm men jag ser ju hur du försöker dribbla bort korten kring Köpenhamn med väldigt, väldigt specifika specifikationer på bostads- och tomtyta.

Jag kan för all del länka till små radhus i Tierp utan stor tomt. Då hamnar de under 1.5 msek.

2-2.5 msek i Rimbo knappt 40 min utanför Stockholm.
Citera
2023-04-01, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tror inte Flanders Bygg AB med 1500kr/h kommer anlitas, snarare ett gäng glada östeuropéer som fixar det för 60K EUR.

Det var ändå kul med Kramforsvillan med drönarbilder, styling och proffsiga foton. Jämför till exempel med denna ruckelannons på en fastighet som ska säljas för över miljonen euro:

https://www.immowelt.de/expose/13fce350-df30-43dc-bcfb-cb8a0bc5ea30

Mecklare kanske kan bli nästa svenska exportvara?

Eller att man tar hjälp av någon polare. Måste vara jobbigt för flanders att ha blivit blåst så många gånger av kreti och pleti.
Citera
2023-04-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
På SBAB fick jag nu i mars ungefär 6% lägre lånelöfte i deras kalkylator än i januari. Något lägre skillnad för BR än villa.

Att det skulle ha varit inprisat och klart under förra året är med andra ord svammel. I år sjunker lånelöftena fortfarande och BRF-avgifter justeras uppåt.

Överprisade objekt förblir tillsvidare osålda och kommer snart att sänkas och utgöra tryck nedåt på priserna.
Ja det verkar som om bankerna justerat upp KALP:en i Februari(?). SBAB räknar väl redan med 7% kalkylränta. Sen är det lite oklart om den är fix, borde svänga med obligationen + några procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in