Citat:
Ursprungligen postat av
Lugnochro
Tänkte delge mina tankar angående bostadsmarknadens uppgång och fall. Se om, handen på hjärtat inte många känner igen sig eller om ni fortfarande har huvudet i sanden och kommer utbrista två meningar 2027.
1: Vi såg det inte komma.
2: Nu får fan politikerna skärpa sig, så här kan det inte få fortsätta.
2008: En normalvilla i en medelstor stad köps för en miljon.
2012: Villor i området säljs för 1,5 milj. Man lånar upp sitt hus och nytt kök, eller/ och ny bil införskaffas.
2015: Villor i området säljs för 2 miljoner. Man lånar upp sitt hus och en SUV och /eller ett dyrare hobbyprojekt köps in ( Husbil, veteranbil, båt eller liknande)
2018: Villor i området säljs för 2,5 miljoner. Man lånar upp huset och en elbil, ny SUV och liknande inhandlas. Även pooler, utomhusspa, uterum, nytt kök och liknande handlas. Man har fortfarande nästan samma måndasutgifter som man hade tio år tidigare. Livet leker.
2021: Villor i området säljs för 3 miljoner. Bilbyte och mer leksaker inhandlas.
2023: Villor i området säljs för 2,5 miljoner, ( uteslutande skilsmässor och dödsbon) Lånen läggs om med dyrare räntor och bilbyte får vänta tills detta har blåst över.
2025: Villor säljs för 2 miljoner för det börjar bli dags med takbyte, fasadmålning och värmesystem och dyl.
2027: Villor står fortfarande i 2 miljoner och realsänkningen kommer att vara närmare 50%. från 2008.
Kraschen är ett faktum, men det tog tid.
Tack för mig.
Känner ett flertal som har gjort denna resa fram till idag. Vissa av dem börjar få det svettigt redan nu. Precis som du skriver "...bilbyte får vänta tills detta har blåst över."
Jag har alltid undrat var vanligt folk har fått tag i pengar de senaste åren för att köpa sig en hel del extra lyx. Det visade sig vara lån.