2023-04-01, 11:50
Medlem
En annan anledning att medgärningsmannen inte mår bra är att sanningen när som helst kan komma ikapp honom. Han behöver ständigt se sig över axeln om han ska plockas in. Nej inte idag, han får sprattla lite till.

Och sedan är det alla blickar av de som har förstått eller bara misstänker att de har förstått. Skammen är bottenlös. Hans hjärna tas upp av detta på heltid. Enda som kan få det att lätta är att berätta sanningen. Men vågar han det? Krävs ju mod för det. Han skulle faktiskt ironiskt nog återvinna en del av sin heder genom att berätta och få förklara. Det vore starkt och det enda rätta. Vilken lättnad det vore för honom!
Citera
2023-04-01, 18:53
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskylldig
Fatta att detta är skrivet till bruden. Du verkar vara en helt ok gubbe. Det är jag med. Det blev lite tokigt! Sorry! Jag menar att hon borde tänka till även om hon är rädd. Hon kan göra stor skillnad och hon kommer få skydd.

Nja såklart! Så är det ju! Tänkte på när jag och bästa kompisen från värsta tattarsläkten hälsade på hans morsa på lillhagen sönderslagen å j-vlig, fanns inte mycket från den tanten som påmindes från gamla hederliga tider. Sen dog hon.... Undrar varför?
Citera
2023-04-01, 18:59
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nja såklart! Så är det ju! Tänkte på när jag och bästa kompisen från värsta tattarsläkten hälsade på hans morsa på lillhagen sönderslagen å j-vlig, fanns inte mycket från den tanten som påmindes från gamla hederliga tider. Sen dog hon.... Undrar varför?

Sorry! Jag ballar ur ibland.

Man måste ha perspektiv.
Citera
2023-04-02, 00:30
Medlem
Okej…vi får gå igenom så mkt vi vet om dessa herrars förhavanden efter 02.00 (14/6), även det föregående dygnet.
Vi pratar BW, MK, PU ev flera herrar med anknytning till det vi kallar EM (Fest)-huset.
Om vi sammanställer allt ”skvaller” kan vi senare, efter uteslutningsmetoden, kanske hitta de pusselbitar som saknas och vi kan efterhand färdigställa detta pussel tänker jag🤔
Snutarna har ju tappat bort bollen totalt..och typ givit upp totalt får jag känslan av😳
Citera
2023-04-02, 00:44
Medlem
Tillägg:
Inom uppgifterna som innefattar denna snåriga kartläggning behövs naturligtvis även info om eventuella ALIBIN eller annan info. som skulle kunna påvisa ev motstridiga uppgifter.
Jag tänkte på kommisarien från M-stad som sa något i stil med: Vi flåsar GM i nacken!
GW replikerade något syrligt: Jaa…de har ju flåsat GM i nacken ganska länge nu.
Jag önskar att någon inom rättsväsendet kunde läcka lite info…har hänt förut…olagligt, visst!
Men ibland behövs kontroversiella metoder för att lösa uppgiften…när det gäller mord på ung kvinna är det självklart…det måste klaras upp!!!
Citera
2023-04-02, 02:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, du har missat något som Pudelfrillan tycker är en skitsak.

Pepparkakemannen skriver (utan fetning):
"Det jag vill komma till är det att jag efter kanske 2 veckor efter Helenas försvinnande blir med att hjälpa till att söka."
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Pudelfrillan citerar Pepparkakemannen:
"Det jag vill komma till är det att jag efter Helenas försvinnande blir med att hjälpa till att söka."
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Snyggt avslöjande av MissPeeRat! (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Stort tack, Sculley (och Thord). Det är chockerande att ta del av hur Pudelfrillan helt ogenerat förfalskar inlägg samt skriver om skeenden för att de ska passa hans agenda. Det är sannerligen ingen skitsak att stryka orden "kanske 2 veckor efter" i Pepparkakemannens inlägg. Pudelfrillan viftar bort sitt tilltag med att tidsangivelsen "bevisligen är osäker och därmed kan vara fel". Pudelfrillan går till och med så långt att han använder orden "en högst osäker tidsangivelse". Att Pepparkakemannen skrev att han hade blivit kallad att hjälpa till att söka "kanske två veckor efter Helenas försvinnande", gör Pudelfrillan om till en "osäker" och "kanske felaktig" och "högst osäker" tidsangivelse. Vad spelar det för roll om Pepparkakemannen skulle minnas fel på någon dag hit eller dit? Om det var elva dagar efter försvinnandet eller sexton dagar efter försvinnandet är fullständigt ointressant. Pepparkakemannen minns att han var kallad till platsen ett bra tag efter försvinnandet. Basta!

Men självklart hade Pudelfrillan ett fruktansvärt lömskt uppsåt med allt detta: Pudelfrillan ville få det till att BW skulle ha varit ute och kört hoj bara ett par dagar efter försvinnandet på en plats som Pudelfrillan "vet" ( ) att BW och medgärningsman skulle ha kört bil på under natten när Helena försvann, med syftet att då "uppfinna" anklagelsen om att BW skulle ha tagit chansen att "förstöra spår". Det här är fan inte klokt! Det som hände var att BW körde hoj på en plats som under cirka två veckor räknat från försvinnandet hade varit föremål för skallgångskedjor, polisteknikers letande, privatpersoners letande, naturens gång i form av dagg och solsken, djurs närvaro och så vidare. Om det hade hittats spår efter en bil på platsen, hade de självklart upptäckts redan på typ måndagen eller tisdagen (precis som när man upptäckte hjulspåren på lekplatsen). Pudelfrillans agerande är bottenlöst uselt.
Citera
2023-04-02, 03:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Med HA's kropp i bilen körde med-GM och BW in på Vikingavägen, nere vid vändplanen på Kolarbacksvägen genade man över Bäckens fotbollsplan och körde sen vidare på den mindre vägen ner mot småbåtshamnen där man hade tillgång till en båt.
Bilen kördes därefter tillbaka samma väg, dvs via Vikingavägen upp på cykelbanan där den parkerades medans kroppen dumpades. Ev. placerad så ingen kunde köra ner till hamnen via den mindre väg som hade förbindelse med cykelvägen. Carina passerade bilen vid 03:30.

BW kontaminerade sedan platsen dvs han förstörde bilspåren genom att köra runt och spinna loss på gräset med en Yamaha Crosshoj. Det är fullständigt glasklart och uppenbart varför han gjorde detta.

Jag snubblade av en tillfällighet över inlägget nedan
som bara stärker det spår några av oss redan är inne på.

Nu är snart alla bitar på plats.

Hoppas alla i tråden får en trevlig kväll! 😉

Ett helt obegripligt resonemang. Efter att precis ha klarat sig undan ett grovt brott och en hyggligt dold bilfärd på gång-/cykelvägen (husen längst ner har inte fönster mot gång-/cykelvägen), skulle man alltså ha valt att köra upp på Vikingavägen i full gatubelysning med risk för att folk skulle ha kunnat vara uppe/ute och gjort observationer? Därefter skulle man ha tagit den andra stora och onödiga risken att köra ut i terrängen norr om Bronsåldersvägen med trädgårdarna för sex fastigheter bara något tiotal meter ifrån på vänster sida? När en gärningsman vill ha så lite uppmärksamhet som möjligt samt vill komma bort från brottsplatsen så fort som möjligt, menar Pudelfrillan att han gjorde tvärtom. Jisses ...

Sedan menar Pudelfrillan att bilen skulle ha körts tillbaka samma väg för att parkeras på gång-/cykelvägen "medans kroppen dumpades". Varför köra upp bilen? Varför inte låta den stå kvar i skydd av några träd vid hamnen? Eller skulle gärningsmannen eller hans medhjälpare först ha kört upp och parkerat bilen och sedan gått tillbaka till hamnen? Varför detta omak? Eller skulle den som körde upp bilen ha suttit kvar och väntat medan den andre lade ut ensam på sjön - fullt synlig från den lilla badplatsen på höger sida efter hamnutloppet? För helvete, människa! Till råga på allt skriver du att bilen "eventuellt" placerades så att ingen skulle ha kunnat köra ner till hamnen via den mindre väg som hade förbindelse med cykelvägen. Jag kan lova att INGEN (!) körde bil där - och ÄN MINDRE MITT I NATTEN! Och just detta "eventuellt" ... Du vet alltså inte var bilen parkerades, du bara fabulerar och önsketänker.
Citera
2023-04-02, 06:46
Medlem
Jag förstår att du gärna agerar som en självutnämnd djävulens advokat. Du må ha rätt i några enstaka detaljer, men du kan inte ha mer fel i dina slutsatser.

Det är precis tvärtom nämligen. Gärningsmännen har stor lokalkännedom i området kring brottsplatsen och stor sjövana. De har koll på trafiken i området men konfronteras med en akut situation där man måste avväga olika risker mot varandra och ta hänsyn stor tidspress. De ger sig ut där de känner sig hemma och där dessutom risken för upptäkt inte är stor på natten, nämligen Vänern.

Nu vill ju inte du lösa fallet men skulle du vilja göra det i framtiden så är det bara kolla vilka som hade tillgång till båt i lilla hamnen på Ekudden.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ett helt obegripligt resonemang. Efter att precis ha klarat sig undan ett grovt brott och en hyggligt dold bilfärd på gång-/cykelvägen (husen längst ner har inte fönster mot gång-/cykelvägen), skulle man alltså ha valt att köra upp på Vikingavägen i full gatubelysning med risk för att folk skulle ha kunnat vara uppe/ute och gjort observationer? Därefter skulle man ha tagit den andra stora och onödiga risken att köra ut i terrängen norr om Bronsåldersvägen med trädgårdarna för sex fastigheter bara något tiotal meter ifrån på vänster sida? När en gärningsman vill ha så lite uppmärksamhet som möjligt samt vill komma bort från brottsplatsen så fort som möjligt, menar Pudelfrillan att han gjorde tvärtom. Jisses ...

Sedan menar Pudelfrillan att bilen skulle ha körts tillbaka samma väg för att parkeras på gång-/cykelvägen "medans kroppen dumpades". Varför köra upp bilen? Varför inte låta den stå kvar i skydd av några träd vid hamnen? Eller skulle gärningsmannen eller hans medhjälpare först ha kört upp och parkerat bilen och sedan gått tillbaka till hamnen? Varför detta omak? Eller skulle den som körde upp bilen ha suttit kvar och väntat medan den andre lade ut ensam på sjön - fullt synlig från den lilla badplatsen på höger sida efter hamnutloppet? För helvete, människa! Till råga på allt skriver du att bilen "eventuellt" placerades så att ingen skulle ha kunnat köra ner till hamnen via den mindre väg som hade förbindelse med cykelvägen. Jag kan lova att INGEN (!) körde bil där - och ÄN MINDRE MITT I NATTEN! Och just detta "eventuellt" ... Du vet alltså inte var bilen parkerades, du bara fabulerar och önsketänker.
Citera
2023-04-02, 08:52
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Jag förstår att du gärna agerar som en självutnämnd djävulens advokat. Du må ha rätt i några enstaka detaljer, men du kan inte ha mer fel i dina slutsatser.

Det är precis tvärtom nämligen. Gärningsmännen har stor lokalkännedom i området kring brottsplatsen och stor sjövana. De har koll på trafiken i området men konfronteras med en akut situation där man måste avväga olika risker mot varandra och ta hänsyn stor tidspress. De ger sig ut där de känner sig hemma och där dessutom risken för upptäkt inte är stor på natten, nämligen Vänern.

Nu vill ju inte du lösa fallet men skulle du vilja göra det i framtiden så är det bara kolla vilka som hade tillgång till båt i lilla hamnen på Ekudden.

Trådförvillaren Skvagg påstår att gärningsmännen har stor kunskap om området och därför kör mitt i natten över en gräsmatta där många kan se dem. Judaland och Ugglan har däremot pekat på att den som känner till området parkerar uppe vid Bäckens café. Skvaggs påståenden går alltså inte ihop. Den som har båt i området känner till området och skulle inte köra där Skvagg påstår att de kört.

Skvagg har även bundit upp sig vid HeJu som medhjälpare medan Pudeln lyfter fram MiKj som medhjälpare till BW. Enligt Skvaggs lögn om GW skall GW ha bekräftat minst en av BW och HeJu var med om gärningen. Alltså kan inte både Skvagg och Pudelfrillan ha rätt och ändå är de överens.

Den som tror på trådförvillarna Skvagg och Pudelfrillan räcker upp en hand!
Citera
2023-04-02, 09:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Mmm, säger MK på fyllan ... Har du bevis för att BW inte var på Håkans fest i Radbyn?

Citat:
Intressant, eftersom andra tråddeltagare säger att han lämnade sent, kanske runt 01:30.

En spekulation är att MiKj helt enkelt tagit fel på vilken dag han var ute och reste med BW.

Om resan skedde aktuell kväll så utesluter det inte att BW efter resan begivit sig till festen i Radbyn. Enligt Bratis säger MiKj nämligen:

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
---Jag har motsägande uppgifter som jag vill kunna lägga åt sidan om de inte stämmer. De uppgifterna är att alibi är en vän som BW spenderat dagen med och stor del av kvällen med. Alltså ingen fest. Många trådsanningar här, därför frågar jag.

Dvs MiKj och BW har gått skiljda vägar under kvällen eftersom hela kvällen inte spenderats tillsammans. MoTowns uppgift att BW åker riktigt sent till Stadt fungerar bra ihop med MiKj:s uppgifter. Disktrazans fungerar sämre eftersom Disktrazan placerar BW tidigt i Radbyn.

Jag brukar ibland hänvisa till ett hagelskott i Vänersborg som sköts utomhus en varm sommarnatt mitt i ett relativt tätt bebyggt bostadsområde: många hade hört skottet men få kunde placera det bra i tid i förhållande till övriga kända tidsuppgifter. De enda som hamnade någorlunda rätt var en som tittat på klockan och en annan som skulle åka på nattjobb i ungefär samma veva som skottet avfyrades.

Jag tror att det är ungefär samma här. Disktrazan har inte haft anledning att notera tiden och tror i efterhand att BW åkte tidigt. Motown har däremot ett minne kopplat till BW:s avresa, att han reste så sent att det var meningslöst att åka dit eftersom det skulle stänga. Att Motown har ett minne (en reflektion) knutet till det hela gör att man kan misstänka att hans tidsuppgift är bättre baserad på fakta.

Om Motown har rätt så är det intressant att det är just stängningsdax som BW verkar sikta på. Det talar i så fall i viss mån för att han kan ha rest till Stadt i avsikt att möta någon som lämnar Stadt.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-02 kl. 09:38.
Citera
2023-04-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag kan inte ha exakt allt jag har skrivit i huvudet, inlägget kan vara från 2018 i sådant fall är det 5 år gammalt. Om jag fick infon i ett PM eller om någon annan hade nämnt i ett inlägg vart kortet var taget minns jag inte på rak arm.

Jag har kollat igenom min nätverksdisk och hittat bilden och konversationen från MK facebook som jag då det begav sig tog en screenshot på men som jag sedan raderade från min telefon. Jag kan bekräfta det du säger att bilden är tagen citat från MK "bilden togs efter matchen i min soffa"
Citera
2023-04-02, 11:16
Medlem
Vad ska man till med ditt ordbajs? Om ditten och om datten. BW var utanför stadt efter stängning och mötte där Helena. Han erbjöd henne skjuts och hon tackade ja. MK vet om vad som hänt och det är därför han mår så dåligt.
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
En spekulation är att MiKj helt enkelt tagit fel på vilken dag han var ute och reste med BW.

Om resan skedde aktuell kväll så utesluter det inte att BW efter resan begivit sig till festen i Radbyn. Enligt Bratis säger MiKj nämligen:

Dvs MiKj och BW har gått skiljda vägar under kvällen eftersom hela kvällen inte spenderats tillsammans. MoTowns uppgift att BW åker riktigt sent till Stadt fungerar bra ihop med MiKj:s uppgifter. Disktrazans fungerar sämre eftersom Disktrazan placerar BW tidigt i Radbyn.

Jag brukar ibland hänvisa till ett hagelskott i Vänersborg som sköts utomhus en varm sommarnatt mitt i ett relativt tätt bebyggt bostadsområde: många hade hört skottet men få kunde placera det bra i tid i förhållande till övriga kända tidsuppgifter. De enda som hamnade någorlunda rätt var en som tittat på klockan och en annan som skulle åka på nattjobb i ungefär samma veva som skottet avfyrades.

Jag tror att det är ungefär samma här. Disktrazan har inte haft anledning att notera tiden och tror i efterhand att BW åkte tidigt. Motown har däremot ett minne kopplat till BW:s avresa, att han reste så sent att det var meningslöst att åka dit eftersom det skulle stänga. Att Motown har ett minne (en reflektion) knutet till det hela gör att man kan misstänka att hans tidsuppgift är bättre baserad på fakta.

Om Motown har rätt så är det intressant att det är just stängningsdax som BW verkar sikta på. Det talar i så fall i viss mån för att han kan ha rest till Stadt i avsikt att möta någon som lämnar Stadt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in