2023-04-01, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Den bilen är ingen sportbil. Det har jag också på gång att köpa (letat efter en beg. 458). Teslan är en busig vardagsbil som kan fungera lika bra att åka långt och billigt i tjänsten, som att kunna dra på och köra busigt kul med när andan faller på. Det närmaste alternativet som jag var inne på innan var en BMW M3, men så när jag testkörde en Tesla M3 (gammal kollega som rekommenderade mig det) så var jag såld på det underbara fulla vridmomentet redan direkt från start (det får man aldrig på en ren ICE på samma snabba sätt).

Visst finns det andra bra och kul elbilsalternativ. När jag skulle byta till ny elbil för två år sedan så var jag faktiskt inne på andra alternativ som Porsche Taycan och Polestar 2, som är riktigt trevliga snabba busiga vardagsbilar de också (även om jag trist nog kom fram till att en ny Tesla fick det bli igen). Nästa gång kanske det blir en BMW i4 M50. Får också se vad som hinner komma inom något års tid för nya spännande elbilar.
Jag brottas med tystheten..
Eftersom jag även åkt hoj i flera år
läste jag för ett antal år sedan om att HD skulle lansera en elhoj..."Lifewire"
Tror de lagt ner den ide'n nu. Tror inte det vart någon succe.
Jag kommer aldrig vänja mig vid en Lamborghini utan motorljud.
Citera
2023-04-01, 23:27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jag brottas med tystheten..
Eftersom jag även åkt hoj i flera år
läste jag för ett antal år sedan om att HD skulle lansera en elhoj..."Lifewire"
Tror de lagt ner den ide'n nu. Tror inte det vart någon succe.
Jag kommer aldrig vänja mig vid en Lamborghini utan motorljud.

Personligen så är dett rätt skönt med en tyst bil. Man vänjer sig snabbt. Sedan skall sägas att just Tesla M3 är rätt bullrig, med mycket ljud från däck och väg som ger återkoppling när man kör busigt. Är ju annars fett nice att lyssna på musik eller en podcast i en elbil.

Sedan är ju inte motorljudet från normala svenssonbilar så kul. Det är ju först när man har en skön V8, V10 eller V12 som motorljudet egentligen är något att hänga i granen.

En fyrcylindrig Volvo är ju inget ljud som man tänder på i brallorna direkt.
Citera
2023-04-01, 23:31
Avstängd
Citat:
Personligen så är dett rätt skönt med en tyst bil. Man vänjer sig snabbt. Sedan skall sägas att just Tesla M3 är rätt bullrig, med mycket ljud från däck och väg som ger återkoppling när man kör busigt. Är ju annars fett nice att lyssna på musik eller en podcast i en elbil.

Sedan är ju inte motorljudet från normala svenssonbilar så kul. Det är ju först när man har en skön V8, V10 eller V12 som motorljudet egentligen är något att hänga i granen.

En fyrcylindrig Volvo är ju inget ljud som man tänder på i brallorna direkt.
Som vardagsbil skulle jag kunna tänka mig en elbil. Har nämnt det för frugan men hon tycker inte alls så.. hon är rädd att den ska börja brinna...
Citera
2023-04-01, 23:43
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja det kan den utan problem.
Men du får även tanka fossil bensin och diesel i en 2033 årsmodell, ända fram till 2050.
Men efter det är det bara syntetiskt som gäller.

Köper du däremot en 2036 årsmodell, måste du tanka syntetiskt.

Tack.
Om det hade gått igenom?
Citera
2023-04-01, 23:50
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Bränslet kommer att succesivt beskattas hårdare. Det kommer att bli mycket dyrare att äga och använda fossilbränslebilar.
Värdet kommer att sjunka eftersom det inte kommer att var ekonomiskt försvarbart att köra diesel eller bensin när el-bilar är billigare att åka med
Stämmer nog för bruksbilar men fina och roliga ICE-bilar blir istället klassiker och nostalgi, med ökande värde likt situationen för de bilar som redan är klassiker.
Citera
2023-04-02, 00:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Tack.
Om det hade gått igenom?
Det omarbetade lagförslaget blev klubbat och klart i tisdags, 28 mars.
Citera
2023-04-02, 00:19
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Dom har klubbat dessa förslag flertal gånger, skulle vara först 2025, sen 2030.

Kommer aldrig köra el bil, det ska låta och smutsas ner annars lever vi inte.
Citera
2023-04-02, 00:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Läs om. Läs rätt. Nu ljuger du och drar halmgubbar ånyo.

Men kom in i verkligheten och sluta tro att du är en moderator. Jag har sagt att det är politikerna som fattar beslut om detta, inte köparna som efterfrågat det.

Citat:
Det som diskuterats och sagts är att våra folkvalda sätter upp kraven på att personbilar inte skall släppa ut partiklar som dödar människor i förtid, och att de inte skall utsläpp med CO2.

Det där är en halmgubbe. Vad som gäller är att politiker fattat beslut om att det är en »klimatkris« och utifrån det rättfärdigar alla beslut som minskar koldioxidutsläppen, allt annat lika. Nu är dock inte världen »allt annat lika« eftersom den hela tiden förändras.

Citat:
Sedan är det upp till biltillverkarna och oss köpare, dvs. marknaden, att avgöra vilka bilar som vi vill köpa som klarar dessa kraven. Politikerna bestämmer inte att det måste vara BEV. Det är upp till marknaden att lösa och välja vilken teknisk drivlina som gäller.

Om köparna vill köpa fossildrivna bilar utan sensorer så får de inte det efter 2035 enligt de beslut som nu tas.
Citera
2023-04-02, 00:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men kom in i verkligheten och sluta tro att du är en moderator. Jag har sagt att det är politikerna som fattar beslut om detta, inte köparna som efterfrågat det.

Jag har inte kommenterat något om moderatoråtgärder. Halmgubbe.

Du har sagt att politiker bestämt att det skall vara elbilar som gäller.

Vilket inte är sant, och det som jag påpekat.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om köparna vill köpa fossildrivna bilar utan sensorer så får de inte det efter 2035 enligt de beslut som nu tas.

Exakt. Har aldrig sagt något annat. Ytterligare en halmgubbe från dig.
Citera
2023-04-02, 00:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag har inte kommenterat något om moderatoråtgärder. Halmgubbe.

Du har sagt att politiker bestämt att det skall vara elbilar som gäller.

Vilket inte är sant, och det som jag påpekat.

Nej, det är här du går vilse. Jag har endast sagt att det inte är köparna som valt bort bränsle-/dieseldrivna fordon.

Citat:
Exakt. Har aldrig sagt något annat. Ytterligare en halmgubbe från dig.

Det enda som är exakt är att du har diskuterat med mig om din egen uppfattning, inte om det jag har skrivit.

En fråga angående ett tidigare inlägg du skrev:

Citera
2023-04-02, 08:09
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men inte du också

Förbränningsmotorer ska ju inte förbjudas 2035.

Dags att vakna nu..
Försäljningen ja. Inte användning.
Citera
2023-04-02, 08:57
Avslutad
Citat:
Nyfiken och ärlig fråga; år du inne på "deep state" och att allt som är dåligt i världen beror på judarna också?

Isf. kan jag förstå att forskning och objektiv fakta är helt ointressant för dig. Då får vi nog stanna vår diskussion där.

Tänker inte svara på din löjliga fråga som är off topic. Men det märks att du inte har läst någon högre utbildning än kanske lärare.

Forskning är idag politiskt styrd. En top-ner epistomologi. Det betyder förenklat att om du forskar om något som anses vara politiskt kontroversiellt så får du inga bidrag och garanterat ingen tid i media som "expert".

Folk som hyllar "forskning" och "objektiv fakta" är en slags kult. Du glömmer kanske att vi söker information och fakta som bäst passar vår världsbild. Så nej jag har nog inte så mycket att diskutera med någon miljönisse som du.

Jag tycker det är skrämmande att folk använder "miljön" som svepskäl för att alla våra friheter ska tas ifrån oss precis som under pandemin.

Fakta är att det inte finns tillräckligt med billig el för att alla ska kunna köra elbilar vilket så klart med förbudet innebär att det finns en annan plan för att begränsa vår mobilitet. Stör inte det dig? Eller du är nöjd med elransonering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in