2023-04-02, 09:18
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Fakta är att det inte finns tillräckligt med billig el för att alla ska kunna köra elbilar vilket så klart med förbudet innebär att det finns en annan plan för att begränsa vår mobilitet. Stör inte det dig? Eller du är nöjd med elransonering?
Nej, det är inte fakta. Fakta är att Sverige förra året exporterade 33TWh, om alla bilar genom ett trollslag blev elektriska (vilket förstås inte ens kan ske) skulle det gå åt ca 18TWh/år (högt räknat) för att köra dem, vi hade alltså kunnat fortsätta exportera 15 TWh och köra elbilar.
Inte heller laddningen blir nåt större problem, de flesta behöver ladda kanske en gång i veckan och de allra flesta laddtillfällen går att göra långsamt och när det i övrigt är låg belastning på nätet.
Citera
2023-04-02, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi har bättre kapacitet idag och det finns tekniker som är betydligt bättre än våra svenska nät som i princip helt använder 70-talsteknik. Britterna byggde precis en 2GW undervattenskabel från Marocko på mindre än 2 år. Australien färdigställer en 3GW-kabel från Australien till Singapore i år på totalt 3 år. Titta på kartan och mät avstånden.
Nu är det ju inte undervattenskabel som gäller i Sverige utan vanliga kraftledningar, och då blir det ett helt annat tidsperspektiv.
Citera
2023-04-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Korrekt.
Men det är bara från årsmodell 2036 och nyare som de måste vara klimatneutrala.
Ja och innan dess så har dom löst det med förbränningsmotorerna för det är ju mycket pengar i det hela för den som lyckas.

Har för mig att jag läste något om att hela livscykeln eller hela tillverkningsprocessen på bilen ingår i beräkningen och då kommer ju elbilarna att få lite problem.
Citera
2023-04-02, 10:07
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Stämmer nog för bruksbilar men fina och roliga ICE-bilar blir istället klassiker och nostalgi, med ökande värde likt situationen för de bilar som redan är klassiker.

Ääh det där låter väldigt tveksamt
Ökande priser på bilar har handlat om att en åldrande befolkning som har blivit rika har haft råd att köpa sina barndoms drömbilar.

När den åldrande befolkningen som är knuten till en viss tidsperiod inte längre kör bil så faller värdet.

T-ford och andra 20-talsbilar, Frimärken, serietidningar har tappat mycket i värde de senaste åren.
Samma sak kommer att hända med Mopar med Hemi-motorer och andra bilar som nu kostar skjortan och litet till.

När barn som föds idag kommer att köra bil om ca 18 år så är det tveksamt om de kommer att gilla bensinbilar som bullrar, kostar sjukt mycket att tanka och dessutom kommer röra på sig väldigt långsamt.

Trist.
För jag gillar feta bensinmotorer som ylar, smäller och lever satan.
Det är ytterst tveksamt om ungdom om 20 år delar en gammal mans intressen kring veteranbilar...
Citera
2023-04-02, 10:11
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ja och innan dess så har dom löst det med förbränningsmotorerna för det är ju mycket pengar i det hela för den som lyckas.

Har för mig att jag läste något om att hela livscykeln eller hela tillverkningsprocessen på bilen ingår i beräkningen och då kommer ju elbilarna att få lite problem.
Nej, inte heller då. Livscykelperspektivet är mer fördelaktig för elbilar. Vad det gäller förbränningsmotorer så är det flera stora biltillverkare som har tagit beslut om att sluta utveckla förbränningsmotorer så om jag vore du skulle jag inte hoppas för mycket på att utvecklingen vänder. Jag är rätt övertygad om att biltillverkarna hellre producerar elbilar än förbränningsmotorbilar, enklare teknik och billigare tillverkning, bortsett från batterierna, gör att de kan få högre vinst per såld bil, i vilket fall initialt.
Citera
2023-04-02, 10:22
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är här du går vilse. Jag har endast sagt att det inte är köparna som valt bort bränsle-/dieseldrivna fordon.

Det är bilindustrin som valt att satsa på just BEV, inte politkerna i sig. Det politikerna önskar är endast att det finns personbilar utan skadliga utsläpp. Teknikvalet står bilindustrin för.

Citat:
Det enda som är exakt är att du har diskuterat med mig om din egen uppfattning, inte om det jag har skrivit.

Jag har ingen större personlig uppfattning om det hela. Vill bara reda ut missförstånd att många tror det är politiker som valt tekniken gällande drivlina, tex. gällande batteribilar vs bränslecellsbilar. Så är det generellt inte. De har satt kraven. Industrin har tagit fram lösningarna.

Själv så är jag inte så oroad över klimatet som många. Däremot så tycker jag att det är tråkigt att tusentals svenskar, och känsliga grupper som våra barn och pensionärer, dör helt i onödan varje år.

Citat:
Har du elavtal med timpris eftersom du reflekterar över när priset är lägst?

Stämmer. Jag köper el till spotspris hos den nordiska elbörsen Nordpool utan några stora fördyrande mellanhänder (går via en elmäklare som heter Tibber, som lägger på extremt lite avgifter för köpen på spotmarknaden).
Citera
2023-04-02, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, inte heller då. Livscykelperspektivet är mer fördelaktig för elbilar. Vad det gäller förbränningsmotorer så är det flera stora biltillverkare som har tagit beslut om att sluta utveckla förbränningsmotorer så om jag vore du skulle jag inte hoppas för mycket på att utvecklingen vänder. Jag är rätt övertygad om att biltillverkarna hellre producerar elbilar än förbränningsmotorbilar, enklare teknik och billigare tillverkning, bortsett från batterierna, gör att de kan få högre vinst per såld bil, i vilket fall initialt.
Eu är ju bara en liten del av världens bilmarknad och det finns länder som typ aldrig kommer att kunna ha enbart elbilar eller elbilar överhuvudtaget.
Finns ju stater i USA som håller på att fasa ut elbilarna och även länder som inte bryr sig ett dugg om utsläpp.

Så om en biltillverkare vill fortsätta att sälja bilar över hela världen så kommer förbränningsmotorn att finnas kvar och dessutom finns det ju tillverkare som just nu har börjat utveckla nya förbränningsmotorer.

Det är en utopi att tro att man ska kunna byta ut alla bilar med förbränningsmotorer i hela världen mot el, det är ren fantasi. Så framtiden går mot väldigt miljövänliga förbränningsmotorer.

Dessutom nämns det ingenting om att tunga fordon ska vara klimatneutrala vid 2035.
Citera
2023-04-02, 10:40
Moderator
Citat:
Eu är ju bara en liten del av världens bilmarknad och det finns länder som typ aldrig kommer att kunna ha enbart elbilar eller elbilar överhuvudtaget.
Finns ju stater i USA som håller på att fasa ut elbilarna och även länder som inte bryr sig ett dugg om utsläpp.

Så om en biltillverkare vill fortsätta att sälja bilar över hela världen så kommer förbränningsmotorn att finnas kvar och dessutom finns det ju tillverkare som just nu har börjat utveckla nya förbränningsmotorer.

Det är en utopi att tro att man ska kunna byta ut alla bilar med förbränningsmotorer i hela världen mot el, det är ren fantasi. Så framtiden går mot väldigt miljövänliga förbränningsmotorer.

Dessutom nämns det ingenting om att tunga fordon ska vara klimatneutrala vid 2035.
Jag påpekade bara dina felaktiga påståenden om livscykelperspektiv och att jag tror att förbränningsmotorer faktiskt är på sluttampen.
Det är dessutom inte bara i EU som elektrifieringen tagit fart.
Citera
2023-04-02, 11:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nu är det ju inte undervattenskabel som gäller i Sverige utan vanliga kraftledningar, och då blir det ett helt annat tidsperspektiv.

Du menar att det går fortare att bygga en kabel under vattnet än över land?
Citera
2023-04-02, 11:17
Medlem
Citat:
Du har rätt, allting är statiskt alltid, och ingen som fr.o.m. nu köper elbil kommer att installera en egen laddstation hemma. Det kommer inte installera några fler offentliga heller, inte nånstans ...

Eller hur är det nu med det? Om förbränningsmotorbilar inte säljs efter 2035, då kommer alla ca 2050 ha gått över till elbilar, det kanske finns nån liten möjlighet att laddpunkterna byggts ut till dess, det kanske finns nån möjlighet att de då nya elbilarna inte behöver ladda längre än 5 minuter för att komma dit de ska, det kanske finns nån möjlighet att programvara hjälper bilägare att hitta lediga eller snart lediga stationer när de är ute på långresa, kan ju kanske hända att bostadsföreningar och hyresvärdar har fått upp lite laddstationer.
Det är få gånger man måste ladda under färd, de flesta laddningar sker hemma.

Behöver inte ladda, går o byta ut batteriet på 5 min. Kolla på NIO.
Citera
2023-04-02, 12:43
Medlem
Citat:
Du har rätt, allting är statiskt alltid, och ingen som fr.o.m. nu köper elbil kommer att installera en egen laddstation hemma. Det kommer inte installera några fler offentliga heller, inte nånstans ...

Eller hur är det nu med det? Om förbränningsmotorbilar inte säljs efter 2035, då kommer alla ca 2050 ha gått över till elbilar, det kanske finns nån liten möjlighet att laddpunkterna byggts ut till dess, det kanske finns nån möjlighet att de då nya elbilarna inte behöver ladda längre än 5 minuter för att komma dit de ska, det kanske finns nån möjlighet att programvara hjälper bilägare att hitta lediga eller snart lediga stationer när de är ute på långresa, kan ju kanske hända att bostadsföreningar och hyresvärdar har fått upp lite laddstationer.
Det är få gånger man måste ladda under färd, de flesta laddningar sker hemma.

Det du talar om är resultatet av ett lyckat projekt och där även människor i städerna kan ladda hemma.
I verklighetens naiva europa kanske detta bara blir en värre variant av etanol-reformen.

Observera att Greta/miljöaktivismen aldrig har handlat om miljön/klimatet, utan i grunden främst om att stoppa tillväxt i det egna närområdet. Vi ser tex att när vindkraftsparkerna börjar breda ut sig så är det dessa Greta protesterar mot.

Det skulle inte förvåna mig om att vi inom en framtid så kanske röstar ett land för att lämna EU i samband med reformen som argument, eller att elförsörjningen inte räcker. Saker och ting börjar då dras i långbänk, samtidigt så är det alltså inte otänkbart att klimatkulten kommer att hetsa över de stora batteriavfallen som inte har fått någon optimal lösning och de gröna i europa kommer till sist vilja att mineralgruvorna i Europa inte får förlängd drift pga riskerna mot grundvattnet eller hotet ett utrotningshotat djur.

Så står vi där till sist, med lika stor fossilfordonssflotta som förut, men med tillägget av att vi nu även har skrotade stora batteripaket både i havet, i skogen och på tippen.
Citera
2023-04-02, 13:09
Medlem
Citat:
Nej, det är inte fakta. Fakta är att Sverige förra året exporterade 33TWh, om alla bilar genom ett trollslag blev elektriska (vilket förstås inte ens kan ske) skulle det gå åt ca 18TWh/år (högt räknat) för att köra dem, vi hade alltså kunnat fortsätta exportera 15 TWh och köra elbilar.
Inte heller laddningen blir nåt större problem, de flesta behöver ladda kanske en gång i veckan och de allra flesta laddtillfällen går att göra långsamt och när det i övrigt är låg belastning på nätet.

Om alla bilar genom ett trollslag skulle bli elbilar så skulle bli eldrivna så skulle världens koldioxidutsläpp minska med 4%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in