Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-01, 12:11
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Det är absolut kaotiskt, om du kollar historiskt har det ändrats mycket radikalt inom så kort tidsrymd som några decennier. Såhär skriver tom IPCC om den saken under sidan 14.2.2.

Predictability in a Chaotic System
"The climate system is particularly challenging since it is known that
components in the system are inherently chaotic; there are
feedbacks that could potentially switch sign, and there are central
processes that affect the system in a complicated, non-linear
manner. These complex, chaotic, non-linear dynamics are an
inherent aspect of the climate system"
Nej, det är inte absolut kaotiskt. Vi har varmare somrar än vintrar och vi kan säga att temperaturen kommer att öka med en förstärkt växthuseffekt ungefär hur mycket. Det innehåller dock kaotiska element som texten du citerar är innepå, som ENSO-cykeln och texten fortsätter såhär för en förståelse vad ditt utdrag syftar på.

This implies that future climate changes may also involve ‘surprises’. In particular, these arise from the non-linear, chaotic nature of the climate system … Progress can be made by investigating non-linear processes and sub-components of the climatic system.”
Citera
2023-04-01, 13:09
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sov du dig igenom hela sommaren 2018?
Vederbörande har uppenbara problem at hålla isär väder och klimat, därför tar vi hjälp av experterna:
Citat:
Ursprungligen postat av SMHI
Klimat och väder är lätt att blanda ihop, men skillnaden mellan dem är viktig för
förståelsen av en klimatförändring. Vädret kan variera mycket på en given plats under
bara några timmar, men är alltid knutet till en specifik dag och tid. Ett klimat definieras
med hjälp av statistik på vädret och då behövs långa tidsperioder för att få en
representativ bild, ofta används perioder på 30 år. Genom att jämföra statistik för två
olika tidsperioder kan en klimatförändring beskrivas. Således kan aldrig en enskild
händelse vara ett bevis för en klimatförändring, till exempel den varma sommaren 2018.
Men en klimatförändring medför att sannolikheten för en viss händelse kan förändras.

Sommaren 2018 - en glimt av framtiden? SMHI

Rapporten är läsvärd om sommaren år 2018 ställs mot framtida klimatmodeller. Statistiskt var sommaren 2018 svårförklarlig, inget liknande har uppmätts i Sverige, då med 250 åriga mätserier för Stockholm. Trots den extrema sommaren kan den vara ett utfall av naturlig variation, kanske en händelse som inträffar en gång på 500år.

Flera somrar i linje med 2018, som ligger utanför statistiskt intervall, ger indikation om en pågående klimatförändring, väderhändelser som är ovanliga eller t.o.m. mycket ovanliga ökar i frekvens.
En jämförelse i sammanhanget, Stockholm hade en medeltemperatur juli på 22,5°C år 2018. Belgrad hade en medeltemperatur för juli 1961-1990 på 21,7°C. Det krävs inte några speciella kunskaper i statistik för att se den stora avvikelsen.

Vidare, SMHI gav inte korrigeringsvärden för kylning för juli 2018 med hänvisning till att statistisk referens saknas, månaden låg helt utanför känt område.
Åter till rapporten från SMHI. Sommaren 2018 ligger i det övre statistiska intervallet för RCP 4.5 samt i det lägre för RCP 8.5, som sagt utanför intervallet för 1961-1990.
Citera
2023-04-01, 18:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Vederbörande har uppenbara problem at hålla isär väder och klimat, därför tar vi hjälp av experterna:

Sommaren 2018 - en glimt av framtiden? SMHI

Rapporten är läsvärd om sommaren år 2018 ställs mot framtida klimatmodeller. Statistiskt var sommaren 2018 svårförklarlig, inget liknande har uppmätts i Sverige, då med 250 åriga mätserier för Stockholm. Trots den extrema sommaren kan den vara ett utfall av naturlig variation, kanske en händelse som inträffar en gång på 500år.

Flera somrar i linje med 2018, som ligger utanför statistiskt intervall, ger indikation om en pågående klimatförändring, väderhändelser som är ovanliga eller t.o.m. mycket ovanliga ökar i frekvens.
En jämförelse i sammanhanget, Stockholm hade en medeltemperatur juli på 22,5°C år 2018. Belgrad hade en medeltemperatur för juli 1961-1990 på 21,7°C. Det krävs inte några speciella kunskaper i statistik för att se den stora avvikelsen.

Vidare, SMHI gav inte korrigeringsvärden för kylning för juli 2018 med hänvisning till att statistisk referens saknas, månaden låg helt utanför känt område.
Åter till rapporten från SMHI. Sommaren 2018 ligger i det övre statistiska intervallet för RCP 4.5 samt i det lägre för RCP 8.5, som sagt utanför intervallet för 1961-1990.
Nja, så svårförklarlig var inte sommaren 2018. Enligt Lennart Bengtsson finns flera sådana somrar registrerade, bland annat i början av 1900-talet. "Klimatalamristerna" hänvisar ju hela tiden till "klimatförändringarna", vare sig det är ett starkt regn i Tyskland eller orkaner i USA (trots att det inte finns några vetenskapliga belägg för att så är fallet). Jag hör sällan eller aldrig att "klimatskeptiker" tjafsar om detta i motsatt riktning, som du antyder.

Mot bakgrund av det extremt höga tonläget från etablissemanget vad gäller "climate change", den religiösa stämningen, där man idiotförklarar de som ens nänns ifrågasätta någon liten punkt, så är det för mig helt tydligt att denna debatt har gått helt över styr och förvandlats till ren skrämselpropaganda, kanske med syfte att skrämma upp befolkningen, så att de blir lättare att styra. Det är ju en känd taktik sedan lång tid tillbaka.
Citera
2023-04-01, 18:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nja, så svårförklarlig var inte sommaren 2018. Enligt Lennart Bengtsson finns flera sådana somrar registrerade, bland annat i början av 1900-talet. "Klimatalamristerna" hänvisar ju hela tiden till "klimatförändringarna", vare sig det är ett starkt regn i Tyskland eller orkaner i USA (trots att det inte finns några vetenskapliga belägg för att så är fallet). Jag hör sällan eller aldrig att "klimatskeptiker" tjafsar om detta i motsatt riktning, som du antyder.

Mot bakgrund av det extremt höga tonläget från etablissemanget vad gäller "climate change", den religiösa stämningen, där man idiotförklarar de som ens nänns ifrågasätta någon liten punkt, så är det för mig helt tydligt att denna debatt har gått helt över styr och förvandlats till ren skrämselpropaganda, kanske med syfte att skrämma upp befolkningen, så att de blir lättare att styra. Det är ju en känd taktik sedan lång tid tillbaka.
Det hände ju så sent som igår. I ditt eget inlägg dessutom.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2023-04-01, 18:40
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Nja, så svårförklarlig var inte sommaren 2018. Enligt Lennart Bengtsson finns flera sådana somrar registrerade, bland annat i början av 1900-talet.
Jag tog mig friheten att beskära ditt inlägg då det mestadels innehöll icke verifierade påståenden.
SMHI håller inte med dig:

Citat:
Hela Sverige fick en varm och solig sommar 2018. I större delen av Götaland och Svealand var det den varmaste sommaren som uppmätts.

I större delen av Götaland och Svealand var årets sommar den varmaste som uppmätts. Några stationer med långa mätserier som noterade nya rekord för sommarmedeltemperatur var Uppsala (mätstart 1722), Stockholm (mätstart 1756), Lund (mätstart 1859) och Göteborg (1860).

Sommaren 2018, SMHI

Med flera lika somrar som år 2018 hade det statiska urvalet varit bredare och den sommaren hade inte varit extrem, men då hade klimatet varit ett annat också. Kolla på histogrammet nedanför.

https://ibb.co/mFsL4RP

Som sagt, det gäller att skilja på väder och klimat, ett problem hos en mindre minoritet med brister i vetenskaplig metodik.

Retard
Senast redigerad av Brunafingrarna 2023-04-01 kl. 18:42.
Citera
2023-04-01, 18:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det hände ju så sent som igår. I ditt eget inlägg dessutom.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Gör dig inte löjlig nu. Det stärker inte din tes. Jag skrev det ju för att det annars aldrig görs - undantaget som bekräftar regeln.

Förresten är jag helt emot den svartvita hanteringen av hela den här frågan. Indelningen i "alarmister" och "skeptiker". Den indelningen kommer också primärt från de som på ett religiöst sätt ansluter sig till att vi står inför ett klimatologiskt katstrofscenario.

Det är en debatteknik som bygger på de marxistiska arvet, Sovjetarvet, där man frekvent svartmålade motståndarna, gav dem epitet och försökte frysa dem ute från debatt och hela samhällslivet. Rent diktatursvineri alltså. Det påminner inte heller så lite om debatten om invandring och asylsökande för några år sedan i Sverige, vilket ytterligare bör göra att den med aldrig så liten kritisk läggning bör ta sig i akt för att inte falla i etablissemangets propagandafälla när det gäller klimatfrågan.
Senast redigerad av Karman 2023-04-01 kl. 19:03.
Citera
2023-04-01, 19:27
Medlem
Citat:
Förresten är jag helt emot den svartvita hanteringen av hela den här frågan. Indelningen i "alarmister" och "skeptiker". Den indelningen kommer också primärt från de som på ett religiöst sätt ansluter sig till att vi står inför ett klimatologiskt katstrofscenario.
Jag skulle säga tvärtom, även i ditt ordval har du gjort klart vilken sida du står på. "Skeptiker" är något som ses som positivt medan "alarmist" betyder någon som varnar för en ej existerande fara, på samma sätt som "förnekare" betyder någon som förnekar ett verkligt hot.

Mitt äldsta minne av hur de riktigt grova påhoppen nådde mainstream var när Frederick Seitz 1996 anklagade IPCC för att ägna sig åt "scientific cleansing". Associationen till den etniska rensning som då pågick i Jugoslavien var uppenbar och avsiktlig.
Citera
2023-04-01, 19:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag skulle säga tvärtom, även i ditt ordval har du gjort klart vilken sida du står på. "Skeptiker" är något som ses som positivt medan "alarmist" betyder någon som varnar för en ej existerande fara, på samma sätt som "förnekare" betyder någon som förnekar ett verkligt hot.

Mitt äldsta minne av hur de riktigt grova påhoppen nådde mainstream var när Frederick Seitz 1996 anklagade IPCC för att ägna sig åt "scientific cleansing". Associationen till den etniska rensning som då pågick i Jugoslavien var uppenbar och avsiktlig.
Ja, du måste leva i tvärtom-världen. I den värld där "förnekarna" äger alla mediekanaler för att pumpa ut sin propaganda om världens snara undergång och sin hets mot oliktänkande 24/7.

Och se så snabb du var att kategorisera mig. Men det sitter väl i ryggmärgen, kan jag tänka...
Citera
2023-04-01, 23:14
Medlem
Citat:
Sov du dig igenom hela sommaren 2018?

Av vad jag kommer ihåg av det året, så dröjde det länge innan man gick ut med shorts. Jag har för mig att det var nära nollgradigt på midsommarafton kl 06:00 och max 8 grader under dagen.
Citera
2023-04-02, 04:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Av vad jag kommer ihåg av det året, så dröjde det länge innan man gick ut med shorts. Jag har för mig att det var nära nollgradigt på midsommarafton kl 06:00 och max 8 grader under dagen.

Bor du på Nordpolen?

Här i Göteborg var det mycket varmt, vilket också hade som resultat ett antal regnbyar med vind från havet.

Det bästa man kunde göra som jobbare var att bo i de östra delarna och jobba i väst, så fick man medvind hela vägen. För mig var det tvärtom då jag bodde i Frölunda men jobbade i Kållered.

Man var antingen dyngsur av hetta, eller av regn. Det enda trevliga med det senare var att man genom sjöbrisen kunde känna doften av havet, och som jag tror kom det även från själva marken, som är gammal havsbotten.
Citera
2023-04-02, 11:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Då befann du dig nog inte i Sverige det året...
Citera
2023-04-02, 15:30
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Då befann du dig nog inte i Sverige det året...

Mars var kallare än normalårsperioden. Början av april var också kall, sen kom den extrema värmen i maj. I norra Norrland var sommaren 2018 inte varmast, ett avlångt land där både väder och klimat skiljer sig åt.
Du varken tänker eller reflekterar över inläggen du svarar på, svaren kommer via den inre telepromptern, färgat av tung ideologisk faktaresistens.

Citat:
Mars inleddes med mycket kallt väder vilket kom att dominera månaden ut. I princip samtliga mätstationer i landet fick temperaturunderskott. I allmänhet räcker det dock med att gå tillbaka till 2013 eller 2006 för att finna en kallare marsmånad.
Lokalt får man gå längre tillbaka i tiden för att finna en kallare upplaga. Detta gäller exempelvis för Nikkaluokta, Hemavan/Tärnaby och Sveg. I Nikkaluokta i norra Lapplandsfjällen får man stega tillbaka till 2001 för att hitta en bistrare marsmånad.

Mars 2018 - Kallt i hela Sverige

Citat:
April 2018 inleddes kallare än normalt och den 1-3 april hade flera stationer i Svealand och södra Norrland sin lägsta uppmätta apriltemperatur på 30 år. Sydligaste Götaland berördes den 1 april av ett kraftigt snöfall med en snödjupsökning i Brösarp på 25 cm, den största vi känner till för Skåne i april månad.

April 2018 - Årets första vårmånad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in