Citat:
Ursprungligen postat av
Poesidamen
Visst tar de i beaktning också gällande återfallsrisk? Med JJ känns det ju som att detta kunde ha hänt när som helst innan, och även kan hända igen, med tanke på hur hon verkar vara som person. Därav borde hon få livstids fängelse. Gällande MH så tänker jag att hon kommer vara djupt påverkad av vad som hänt, resten av sitt liv. Och troligast inte kommer att låta sig utsättas för liknande sällskap igen. Även hur hon deltog i brotten, så skulle det aldrig hänt utan J. M ska absolut ha sitt straff, men jag tänker att hon borde dömas för brott mot griftefriden. Jag tror även att hon inte kommer att kunnas dömas för mord utan rimligt tvivel. Dock kan det ju bli annar utfall i hovrätten om åklagaren då ändrar rubriceringen till t ex medhjälp till mord. Då är det nog mycket större chans att hon döms för än grovt griftefridsbrott.
Rätten vet inte om de andra mordplanerna och mordbränningen som Jj haft ( tror jag?).
Branden hos exet var inte medan åtalspunkt och den andra inställda tänkta mordbranden hos kompisen nämndes inte. Rätten vet inte om hälften av Johannas skruvade mordiska sinne.
Återfallsrisken, den är hög. Men tar man hänsyn till den vid domen?