2023-03-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holaconsuela
Har något nytt framkommit under rättegången som man inte läste i fup:en? Har tjejerna fått frågor där de svarat annorlunda under rättegången jämfört med förhören som stod i fup:en? Vilka svåra frågor ställdes under rättegången och gjorde de nånsin bort sig?

Har inte hängt med alls i rättegången men läst hela fup:en. Tacksam om någon vänlig själ kan sammanfatta.

Det som jag tycke satt spiken i kistan idag var förhöret med rättsläkaren. Det finns helt enkelt ingen annan dödsorsak än strypning. Strypningen har gjorts med ett stort tryck som varar i flera minuter. Dörför faller JJs uppgifter om att hon bara har hållit i 10s. Rättsläkare förklarar också att de undersökt TTs lungor med mikroskop och där finns inga matrester. Trots det hävdar Clea att så är fallet eftersom det stått så i en preliminär rapport. Det har rättsläkaren också svar på varför.

Att vissa tecken för strypning saknas ex små blödningar i vävnaden i huvudet beror på att strypvåldet varit så kraftigt att både artärer och vener stoppats och då bildas inget övertryck i huvudet som ger upphov till småblödningar.
Citera
2023-03-30, 21:29
Medlem
Aureuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poesidamen
Tingsrätten kan inte döma till annat än de misstänka åtalats för. Däremot kan de ändra rubriceringen i hovrätten vid överklagan

Citat:
Ursprungligen postat av Olhuma
Varför finns det inte alltid alternativa rubriceringar eller vad skulle nackdelen med det vara?

Det går alldeles utmärkt att döma till nåt annat än det som åklagaren yrkar på, sålänge det ryms inom gärningsbeskrivningen. Exemplet från nedan länk med någon som blir dömd för misshandel istället för grov misshandel är ganska tydlig.

Se https://lawline.se/answers/kan-man-domas-for-ett-annat-brott-an-det-man-atalats-for
Citat:
Domstolen får inte döma en person för något som inte ryms inom åklagarens gärningsbeskrivning, men däremot är inte domstolen bunden av själva brottsrubriceringen eller det lagrum som åklagaren angett
Citera
2023-03-30, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Exakt
Avsikten var ju bara att sätta sig på Tove o kittla henne lite …
Man mår uppriktigt sagt illa av advokaten Clea Sangborn!! Ett stolpskot utan dess like! Hoppas hon går liknande öde till mötes!! Vilken advokat hade Johanna innan ??
Citera
2023-03-30, 21:31
Medlem
Hon låg på toan och spydde.kan det inte bero på att hon va fyllesjuk
Citera
2023-03-30, 21:33
Medlem
Poesidamens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Jag hade aldrig blivit brottmålsadvokat för jag tycker att många gör allt för att göra livet lättare för vidriga människor i många fall.

Jag tror inte Clea gjorde så för att sabba. Jag tror nog mer att hon gjorde så för att hon är dålig. MHs advokat framför sakerna på ett sådant sätt så att man lyssnar medan Clea gör det sämre än vad en gymnasieelev hade gjort det.
f

Jag tror också att hon helt enkelt är dålig. Hon utstrålade desperation… fy hon får nog inte många fler ”offentliga” fall efter detta😵
Citera
2023-03-30, 21:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Visst tar de i beaktning också gällande återfallsrisk? Med JJ känns det ju som att detta kunde ha hänt när som helst innan, och även kan hända igen, med tanke på hur hon verkar vara som person. Därav borde hon få livstids fängelse. Gällande MH så tänker jag att hon kommer vara djupt påverkad av vad som hänt, resten av sitt liv. Och troligast inte kommer att låta sig utsättas för liknande sällskap igen. Även hur hon deltog i brotten, så skulle det aldrig hänt utan J. M ska absolut ha sitt straff, men jag tänker att hon borde dömas för brott mot griftefriden. Jag tror även att hon inte kommer att kunnas dömas för mord utan rimligt tvivel. Dock kan det ju bli annar utfall i hovrätten om åklagaren då ändrar rubriceringen till t ex medhjälp till mord. Då är det nog mycket större chans att hon döms för än grovt griftefridsbrott.

Rätten vet inte om de andra mordplanerna och mordbränningen som Jj haft ( tror jag?).

Branden hos exet var inte medan åtalspunkt och den andra inställda tänkta mordbranden hos kompisen nämndes inte. Rätten vet inte om hälften av Johannas skruvade mordiska sinne.

Återfallsrisken, den är hög. Men tar man hänsyn till den vid domen?
Citera
2023-03-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Det är nog det här som han/hon ref. till

Nu är inte jag nån expert. Men jag vet att vid hjärnskakning (som det talats om ang hennes medvetandegrad) så är det hjärnhinnan som rubbas. Och i obduktionsrapporten under punkt 95 står det, i anslutning till hjärnhinnorna ses inga blödningar.
Citera
2023-03-30, 21:36
Medlem
Vasaduvas avatar
De båda fick inga restriktioner under tiden kvar i häktet fram till domslut. Fick ta emot besök t ex.

JJ’s FB verkar raderad. Undra om de själva får ta del av media/internet eller om någon annan är ombedd att radera hennes konto 🤔
Citera
2023-03-30, 21:37
Medlem
Citat:
f

Jag tror också att hon helt enkelt är dålig. Hon utstrålade desperation… fy hon får nog inte många fler ”offentliga” fall efter detta😵

Hon stammar, stakar sig, låter oseriös som fan. Får absolut inget bra intryck. Känns högst oseriös.
Citera
2023-03-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Det var alldeles för dramatiskt utifrån vad jag kunde utläsa. Drar paralleller till savannen och hennes egen barndom med små oskyldiga lekar, hon kanske har läst någon retorik kurs och ville engagera alla. Dock blir det extremt fel att dra in om sin egen barndom, i ett försök att vara ”mänsklig” och ”gullig”, när vi pratar om ett allvarligt mord där den unga tjejen som blev mördat även fick sin kropp skändat något så fruktansvärt av en kallblodig psykopat som dessutom inte visar någon ånger överhuvudtaget. Lite fel tillfälle att dra in sådana retoriska samband.

Även SR P4 skrev i sin live rapportering att MHs advokat pratade mycket lugnare när det väl blev hans tur. Uppfattade det som att Clea bara körde på, full fart, munnen gick nog i 260km/h.
Jag är säker på det beror på JJ dock. Hon går inte med på vad advokaterna rådgör. Första advokaten fick säkert sparken pga hon föreslog för JJ det bästa för ett inte riskera livstid/extremt långt straff, är att erkänna och samarbeta. Det måste fått JJ att känt sig extremt kränkt. När hon sedan går med på att erkänna, med Clea (som hon tänker är jätteerfaren och grym som försvarsadvokat), då gör hon det bara på ett villkor - att det måste framstå som en olyckshändelse och att JJ frös till is och är ångerfull.

Cleas slutplädering är för mig ett mysterium. Det är en avsaknad av retorik, den är rörig med dåligt genomtänkta metaforer och är totalt okänslig för att det är en rättegång gällande ett mord. Den är så dålig så jag funderar på om hon gjort den dålig med flit. Inte för att sänka JJ utan om det finns någon baktanke. Kan en dålig slutplädering i tingsrätten göra det lättare i hovrätten? Kan tingsrätten påverkas och ta upp saker från hennes slutplädering i domskälet så att hon kan börja hacka på det innan hovrättsförhandlingarna?
Citera
2023-03-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasaduva
De båda fick inga restriktioner under tiden kvar i häktet fram till domslut. Fick ta emot besök t ex.

JJ’s FB verkar raderad. Undra om de själva får ta del av media/internet eller om någon annan är ombedd att radera hennes konto 🤔

Hon har nog inte raderat det själv. Tror inte inlåsta får använda Facebook
Citera
2023-03-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Men sluta bagatellisera hennes roll i ett mord. Hon är inget oskyldigt offer bara för att hennes IQ är något under snittet och att hon har ADD. Det gick väldigt bra att vara andra halvan av ett radarpar med den här hemska psykopaten som hon plötsligt målar upp J som nu. Jag har jobbat med människor som har intellektuella och psykiska funktionshinder, finns absolut ingenting som säger att man inte kan vara både utvecklingsstörd OCH ha moral och principer, det har jag träffat många som haft. Och jag har även träffat diagnostiserade ”psykopater”, alltså ej diagnostiserade som just psykopater men konstaterats sakna empati samt bedömts som mycket farliga, som ÄVEN varit utvecklingsstörda. Man kan alltså vara god och utvecklingsstörd och man kan vara ond och utvecklingsstörd. Man kan vara medveten om att ens kompis vill mörda en annan tjej (det säger ju Maja t.o.m. att hon är medveten om att J är kapabel till) samtidigt som man ändå väljer att umgås med kompisen och själv försöka bryta sig in och misshandla tjejen som BÅDA hetsat emot. OCH ha en lindrig utvecklingsstörning. Maja blir inte ett offer utan skuld, uppsåt osv bara för att hon inte är med i Mensa eller bor med sina biologiska föräldrar. Jackie Arklöv är en känd mördare och nazist som också var adopterad och med begåvning konstaterad under snittet. Ska vi tycka synd om Jackie Arklöv då också och förmildra hans skuld?

Jag tycker inte det minsta synd om henne. Jag tror absolut att hon har en del i detta. Kommer hon undan beror det nödvändigtvis inte på att hon är oskyldig utan just inte ställt utom rimligt tvivel att hon är skyldig. Bevisvärdena för att få någon fälld för mord är skyhöga och hur gärna jag än vill hon ska få sitt straff så tror jag inte det, då är det ändå en klen tröst att verkligheten ändå inte ser så jäkla lovande ut för henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in