2023-03-30, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
MH har förmodligen sovit. JJ försöker desperat att påstå att mordet skulle ha skett innan MH gick och la sig för att vila.

JJ dunkade TTs huvud hårt i badrumsgolvet, TT hade dessförinnan slagit i huvudet efter hon blivit fälld av JJ vilket indikerar att TT var omtöcknad eller tom medvetslös innan strypningen.

TT vaknar till för några sekunder i dödsångest och panik när hon hör att det ringer på dörren och gör ett sista försök att påkalla hjälp.

Därav inga rivsår etc på mördaren.

JJ vet exakt vilket blodkärl hon behöver strypa och tar ett fast tag och trycker till med full kraft.

Blodtrycksfall sker omedelbart och döden är nära.

JJ håller tills hon är säker på att TT är död.

Att JJ sitter på TTs bröstkorg påskyndar dödsfförloppet.

Det här tror jag på!!
Citera
2023-03-30, 21:42
Medlem
Vasaduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Hon har nog inte raderat det själv. Tror inte inlåsta får använda Facebook

Nä tycker det verkar konstigt. Men eftersom det sades att de inte hade några restriktioner under resterande häktningstid 🤔
Citera
2023-03-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poesidamen
f

Jag tror också att hon helt enkelt är dålig. Hon utstrålade desperation… fy hon får nog inte många fler ”offentliga” fall efter detta😵

Nej, är hon sådär dålig så ska hon inte ha några uppdrag alls. Hon är som en kock som inte kan laga mat eller ett cykelbud som inte kan cykla. Kan man inte det man håller på med får man helt enkelt lära sig eller byta bana.
Citera
Medlem
Poesidamens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aureus
Det går alldeles utmärkt att döma till nåt annat än det som åklagaren yrkar på, sålänge det ryms inom gärningsbeskrivningen. Exemplet från nedan länk med någon som blir dömd för misshandel istället för grov misshandel är ganska tydlig.

Se https://lawline.se/answers/kan-man-domas-for-ett-annat-brott-an-det-man-atalats-for

Mm jag är helt med i vad du menar. Men en vän som är advokat har via ett annat känt fall uttryckt till mig (om jag förstod det rätt) att även om domstolen KAN ändra rubriceringen så göra det sällan, dvs de måste inte alls ta ställning till det egentligen. Därav är det mycket vanligt att rubriceringar ändras till hovrätten, även om de tidigare rymts inom samma gärningsmannabeskrivning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
När hon berättar om M s inblandning så gör hon det på ett återhållsamt sätt. Hon berättar att M tar tag i T s händer när T försöker ta ett strypgrepp på J, hon säger att hon inte minns exakt var M satt eller hur länge hon höll i händerna. Hon är inte ens säker på att M höll i händerna när J höll runt halsen. (Från förhöret 9 jan).

Hon beskriver också att M tycker det är jobbigt, att J själv får göra grovjobbet. Hon lastar inte över något på M, vilket gör just den delen av historier trovärdig.

Ni som inte tror att M var med i badrummet och J ljuger för att hämnas. Varför är hon då så tveksam till vad exakt M gör?

Jag tror man får särskilja på två saker. Det ena är varför JJ berättar det här. Det andra är om det sant eller inte. Det var många i tråden som tidigt anade att så fort bevisläget ändrade sig så skulle JJ komma med en historia som ligger "nära" sanningen. Grannen har redan bevisat tycker jag att förloppet är mycket längre än vad JJ säger.

Kanske stämmer det vad JJ säger. Men, det kan vara något helt annat också. Kanske drog JJ en sopsäck över huvudet på T i badrummet och dödade henne med eller utan hjälp från MH. MH vill inte kännas vid att sopsäckarna ska ha funnits i lägenheten till exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Kan det se ut så här ca.

De ankom ca 01.50
Dunsarna ca 02.30
Granne knackar ca 02.35
Sparkar I väggen ca 02-35-02.40
Donken ca 02.50
Åter ca 03.10

Tror att mordet skedde runt 02.05 - 02.10. Därefter vilade mördarn, pustade ut - en stund.

Dessutom tror jag att grannen har lite fel i tid.

Om nu TT, JJ och MH kom till lägenheten runt 01.59 så kan jag inte tänka mig att de hade trevligt när de kom dit. Överfallet och mordet skedde nog ganska direkt. Grannens vittnesmål var säkert rätt ur hans egen synvinkel, men jag tror han har fel på ca 10-15 minuter.
Citera
2023-03-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rätten vet inte om de andra mordplanerna och mordbränningen som Jj haft ( tror jag?).

Branden hos exet var inte medan åtalspunkt och den andra inställda tänkta mordbranden hos kompisen nämndes inte. Rätten vet inte om hälften av Johannas skruvade mordiska sinne.

Återfallsrisken, den är hög. Men tar man hänsyn till den vid domen?
ja det är ju det som är frustrerande när dom som ska döma inte får all information
Citera
2023-03-30, 21:44
Medlem
trngws avatar
Det påstås lite olika saker i tråden om vilka möjligheter rätten har att döma de åtalade till diverse brott.

De står åtalade för Mord, därom hoppas jag alla är överens.

Rätten är dock inte förpliktigade till att döma de åtalade till det brott de åtalas för. Rätten har en viss frihet i att döma de åtalade för annat brott. Kort kan sägas att det är rätten som avgör vilket brott som bevisats, på latin känt som jura novit curia. Men samtidigt får rätten inte döma de åtalade för något brott mot vilket de inte haft möjlighet att försvara sig. Rätten är därför begränsade till att döma de åtalade för brott som ryms inom gärningsbeskrivningen, inget annat.

Jag anser att målet mot JJ inte är så intressant, det är ett så kallat open and shut case. Hon ryker för mord.

MH däremot är en annan fråga. Att hon skulle dömas för mord är långt ifrån säkert. Frågan uppstår då vilka andra brott rätten eventuellt skulle kunna döma henne för, inom ramen för gärningsbeskrivningen.

Så låt oss då börja med att titta på gärningsbeskrivningen. Den lyder som följer

Citat:
Maja Hellman och Johanna Leshem Jansson har den 16 oktober 2022 på
Storgatan i Vetlanda, Vetlanda kommun, gemensamt och i samförstånd
uppsåtligen berövat Tove Tönnies livet genom kvävning.
Johanna Leshem Jansson har därvid tagit ett strypgrepp runt Tove Tönnies
hals - när Tove Tönnies legat på golvet och Johanna Leshem Jansson suttit
över Tove Tönnies buk/bröstkorg. Samtidigt har Maja Hellman hållit fast
Tove Tönnies armar/händer.
Av våldet har Tove Tönnies orsakats skador på bland annat halsen och
halsens underliggande vävnader, armbågarna och ryggen samt
syrebristskador på hjärnan och hjärtat.

Gärningsbeskrivningen gör gällande att Tove uppsåtligen berövats livet av JJ och MH gemensamt och i samförstånd genom kvävning.

Den gör gällande att det är Tove som tagit strypgrep, och att MH då har hållit fast Tove i armar/händer.

Det förefaller tämligen uppenbart att medhjälp till mord faller inom ramen för gärningsbeskrivningen. Så till vida att man kan tolka den som så att MH hjälpt JJ att mörda Tove genom att hålla fast armarna.

Här uppstår då dock det intressanta, att om det anses bevisat att MH har hållit fast armarna på Tove, så blir sannolikt domen så som åklagaren yrkar, att bägge döms för att gemensamt och i samförstånd uppsåtligen ha mördat Tove. Och något alternativ brott behöver inte övervägas.

I fallet att rätten inte anser det bevisat att MH hållit fast Toves armar/händer, så finns ingen ytterligare anklagelse emot MH i gärningsbeskrivningen. Och det finns då inget utrymme att döma MH för något annat, lindrigare, brott.

Den enda möjligheten skulle vara om rätten gör bedömningen att det är bevisat att MH höll fast Tove, men att det var JJ ensam som var gärningsman och som uppsåtligen dödade Tove, och att MH endast agerat som medhjälpare.

Brottsbalken 23 kap 4 § föreskriver att den som inte är att betrakta som gärningsman döms för medhjälp om denne främjat brottet med råd eller dåd.

Allting hänger således på om rätten finner det bevisat att MH hållit fast Tove.
Och om de finner så, huruvida de finner det bevisat att MH i likhet med JJ hade uppsåt att döda Tove och gjorde så i samförstånd med JJ.

Jag måste säga att jag finner det osannolikt att en domstol skall finna detta bevisat.

Jag hittar inte ett enda bevis för att MH hållit fast Tove.

Det är ord mot ord. JJ's ord mot MH's ord. Då uppstår frågan om JJ är mer trovärdig än MH.

Och där borde inget mer behöva sägas...

Jag måste, tyvärr, ärligt, säga att jag skulle inte bli förvånad om rätten finner det bevisat så. Men det beror på att mitt förtroende för rättsväsendet är beklämmande lågt.

För, den som anser tvärtom, presentera för mig beviset på den gärningen! Tack!
Senast redigerad av trngw 2023-03-30 kl. 21:46.
Citera
2023-03-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Det som jag tycke satt spiken i kistan idag var förhöret med rättsläkaren. Det finns helt enkelt ingen annan dödsorsak än strypning. Strypningen har gjorts med ett stort tryck som varar i flera minuter. Dörför faller JJs uppgifter om att hon bara har hållit i 10s. Rättsläkare förklarar också att de undersökt TTs lungor med mikroskop och där finns inga matrester. Trots det hävdar Clea att så är fallet eftersom det stått så i en preliminär rapport. Det har rättsläkaren också svar på varför.

Att vissa tecken för strypning saknas ex små blödningar i vävnaden i huvudet beror på att strypvåldet varit så kraftigt att både artärer och vener stoppats och då bildas inget övertryck i huvudet som ger upphov till småblödningar.
Bra sammanfattat 👌🏻
Citera
2023-03-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasaduva
Nä tycker det verkar konstigt. Men eftersom det sades att de inte hade några restriktioner under resterande häktningstid 🤔
Självklart har de inte tillgång till internet eller sociala medier!
Sådana grejor sköter advokaten om. Praktiska saker.
Citera
2023-03-30, 21:49
Bannlyst
Åklagaren yrkar på livstid. Var tror de blir det livstid ?
Citera
2023-03-30, 21:50
Medlem
Detta att dom båda misstänkta blir kvar i häkte, är inte det en fingervisning om att det blir fällande dom för båda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in