Citat:
Ursprungligen postat av
AdolfFittler
Jag hade aldrig blivit brottmålsadvokat för jag tycker att många gör allt för att göra livet lättare för vidriga människor i många fall.
Jag tror inte Clea gjorde så för att sabba. Jag tror nog mer att hon gjorde så för att hon är dålig. MHs advokat framför sakerna på ett sådant sätt så att man lyssnar medan Clea gör det sämre än vad en gymnasieelev hade gjort det.
Det var alldeles för dramatiskt utifrån vad jag kunde utläsa. Drar paralleller till savannen och hennes egen barndom med små oskyldiga lekar, hon kanske har läst någon retorik kurs och ville engagera alla. Dock blir det extremt fel att dra in om sin egen barndom, i ett försök att vara ”mänsklig” och ”gullig”, när vi pratar om ett allvarligt mord där den unga tjejen som blev mördat även fick sin kropp skändat något så fruktansvärt av en kallblodig psykopat som dessutom inte visar någon ånger överhuvudtaget. Lite fel tillfälle att dra in sådana retoriska samband.
Även SR P4 skrev i sin live rapportering att MHs advokat pratade mycket lugnare när det väl blev hans tur. Uppfattade det som att Clea bara körde på, full fart, munnen gick nog i 260km/h.
Jag är säker på det beror på JJ dock. Hon går inte med på vad advokaterna rådgör. Första advokaten fick säkert sparken pga hon föreslog för JJ det bästa för ett inte riskera livstid/extremt långt straff, är att erkänna och samarbeta. Det måste fått JJ att känt sig extremt kränkt. När hon sedan går med på att erkänna, med Clea (som hon tänker är jätteerfaren och grym som försvarsadvokat), då gör hon det bara på ett villkor - att det måste framstå som en olyckshändelse och att JJ frös till is och är ångerfull.