2023-03-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Konstigt. Nej inte i efterhand.
Varför har man då inte alltid ett alternativ? Vad är nackdelen med det? Krångligt det här.
Citera
2023-03-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Det tror jag inte man gjort här.

Tingsrätten är bara ett första steg. Beroende på hur rätten bedömmer bevisningen kanske man slänger in det när det är dags för hovrätten ifall det i tingsrättens resonemang pekar åt att bevisningen inte räcker för mord/oklart vem som gjort vad.

Hovrätten (över)prövar ju tingsrättens dom..
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Clea uttalar sig och säger att hennes klient har idag (i slutet av mars 2023) upplevt värsta dagen i sitt liv.

Jadu Clea där försa du dig en aning eller så kanske du har insett (som många av oss andra) att Johanna inte alls ”råkade” mörda Tove och att allt hon ångrar i livet det är att hon faktiskt råkade åka fast.

Hoppas hon överklagar. Då får hon lida lite till då.
Citera
Medlem
Poesidamens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Bra fråga. Kanske någon juridiskt kunnigare än jag kan ge svar.

Tingsrätten kan inte döma till annat än de misstänka åtalats för. Däremot kan de ändra rubriceringen i hovrätten vid överklagan
Citera
2023-03-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Åklagaren yrkade på livstid för båda, tror dock inte att 18 åringen kommer få livstid.

Nu när deras restriktioner är borta och rättegången är avslutad så kanske de får samsittning med varandra? Har hört att man kan ha samsittning med en ”åtalkamrat” efter att rättegången avslutats 🫣
Samsittning ? Vad innebär det ? Sitter de ensamma och kokar ihop nån ny lögn inför nästa instans ? Eller har dom den lågbegåvade Clea som sällskap som kan komma med fler bra idéer från hennes barndom i Vaxholm när de lekte och satt ovanpå varann såsom barn gör , kanske nån ny spännande berättelse om antiloper som blir jagade av lejon på savannen.
Citera
2023-03-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Just att hennes version inte är trovärdig, den är motbevisad. Hennes telefon var uppe och rörde sig under tiden för mordet. Sen var hon involverad i alla andra delar, som att få med Tove hem och sen göra av med kroppen.

Ja att hon lurat med Tove hem, gömt kroppen och tigit om all vetskap medan Tove låg ute i skogen är i sig fruktansvärt och bör straffas hårt. Jag bara funderar över vad för rättslig grund Rullman baserar sitt yrkande på, för det ska ju vara utan rimligt tvivel och som jag uppfattar det här i tråden är vi väldigt osäkra på allting.
Citera
2023-03-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Nej , de kommer icke att få träffa varandra på häktet .
De hamnar på olika avdelningar

Men de kan väl alltid ansöka om att få samsittning, gemensam promenad etc, och hur motiverar man då ett avslag på det?
Citera
2023-03-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olhuma
Varför har man då inte alltid ett alternativ? Vad är nackdelen med det? Krångligt det här.

Ibland av ren slapphet/ att åklagaren missat det. Men i ett sånt här stort mål är det otänkbart att åklagaren inte vänt och vridit på alla stenar.
Citera
2023-03-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Finns det någon intervju med Clea Sangborn än där hon får frågor om sin slutplädering?

Jag skulle gärna höra mer om AI-robotar, antiloper och när de som barn i Vaxholm ströp ihjäl varandra på skoj. Det sista kan iof stämma för hon har nog fått syrebrist och hjärnskador av det.

Åklagarsidan borde ha yrkat på den stora sinnesundersökningen för Clea.

Jag tycker det inte hör hemma i en rättssal att bete sig så som hon gjorde. Man kan ju inte dikta ihop vad som helst utan substans och slänga fram.

Jag tror verkligen hon saboterar för JJ med flit. Tänk om du var försvarare åt en ondskefull mördare, hade inte du också kommit med helt galna och överdrivna påståenden för att sabba försvaret
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Man undrar ju vad det är Adam Rullman har på fötterna som vi inte förstår. Hur kan han vara så säker på Majas roll?

Det kanske inte är så att han är 100% säker på att bevisen håller. Men det behöver han heller inte vara för att gå till åtal. Utan då handlar det om att lägga fram bevis och se om rätten bedömer att bevisen är tillräckligt för att faktiskt döma henne för mord.

Han får däremot inte vara 100% säker på att hon INTE är skyldig, då begår han ett tjänstefel om han åtalar henne också.
Senast redigerad av Stegbil 2023-03-30 kl. 21:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Då har reporten skrivit fel...

https://petterssonsblogg.se/2022/11/16/maja-hellman-och-johanna-jansson-haktas-misstankta-for-mord/
Okej
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Man får ge lite cred till clea som hittat på nya och roliga ord och meningar.

Sherlock Holmes syndrom
Savannen frysning
Brott lösande AI dator

Vad är det mer för kul hon skapat?

Strypleken som alla småflickor prövat !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in