2023-03-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poesidamen
Tingsrätten kan inte döma till annat än de misstänka åtalats för. Däremot kan de ändra rubriceringen i hovrätten vid överklagan
Varför finns det inte alltid alternativa rubriceringar eller vad skulle nackdelen med det vara?
Citera
2023-03-30, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
På rak arm kan jag inte redogöra för allt. Har för för mig att JJs pappa sa att JJ var ordningsam och en person man kunde lita på. Han sa också att JJ var mån om honom och besökte honom minst en dag i veckan.
Han uttryckte att JJ hade ett eget rum hos honom som var viktigt för henne men hon ville inte sova där för det var för kallt.
Jag fick upplevelsen av att JJ ofta fick som hon ville och var en bortskämd snorunge när jag läste förhören.

En gång i veckan har jag för mig att familjen käkade middag tillsammans. JJs far, nya sambo, JJ, JJs bror och JJs mamma. Jag har för mig att JJs pappas nya sambo hade ett speciellt namn som jag reagerade på.

JJs mamma sa att JJ bodde där när de renoverade JJs toalett. JJs mamma jobbade natt så de sågs inte. så mycket den kvällen/morgonen på söndagen. JJs mamma tvättade kläderna som JJ hade på sig på Nöjet.

MHs föräldrar kommer jag inte alls ihåg.

Ingen av de anhöriga behöver ju vittna och de får ljuga utan att åka dit också.
Det som jag minns av pappans förhör var att han höjde JJ till skyarna men sänkte sin egen son. Kommer inte ihåg vad han sa exakt om sonen men JJ var helt klart favoriten. Sen sa han att sonen bodde hos sin mamma, medan killen själv verkade tycka att han bodde hos pappan. Sonen sa nåt om att gården var viktig för honom och att han var där dagligen eller nåt sånt. Pappan framhöll bara att JJ kom varje söndag, det verkade vara en prestation värd en guldstjärna. Det verkade vara en konstig dynamik mellan dem. JJ har också uttalat sig på ett drygt sätt om sin bror.
Citera
2023-03-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Utan probelem. 255 cm x 210 cm.

Får man in 25 pers i en telefonkiosk är det nog inga större problem med 3 st i J s badrum.

Men att dom alla tre skulle in där på rundvisning köper jag inte. Speciellt inte då J säger att detta är sista anhalten på rundturen. Badrummet är nästan det första man ser när man öppnar ytterdörren.

Det räcker ju att Johanna ropat till sig Maja när hon fällt Tove till golvet så är de alla tre där inne. Alternativt att Maja stått en halvmeter bakom i hallen och inväntat attacken.
Citera
2023-03-30, 21:14
Medlem
Har något nytt framkommit under rättegången som man inte läste i fup:en? Har tjejerna fått frågor där de svarat annorlunda under rättegången jämfört med förhören som stod i fup:en? Vilka svåra frågor ställdes under rättegången och gjorde de nånsin bort sig?

Har inte hängt med alls i rättegången men läst hela fup:en. Tacksam om någon vänlig själ kan sammanfatta.
Citera
2023-03-30, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Ja, men är hon oskyldig till mord så är hon. Det låter ju på rättsläkaren som att Majas story stämmer överens med skadorna på Tove, jämfört med Johannas story.

Samtidigt som jag tänker i mitt huvud att det inte finns en chans på miljonen att Maja inte har stått och tittat på när Johanna ströp Tove.

MH har förmodligen sovit. JJ försöker desperat att påstå att mordet skulle ha skett innan MH gick och la sig för att vila.

JJ dunkade TTs huvud hårt i badrumsgolvet, TT hade dessförinnan slagit i huvudet efter hon blivit fälld av JJ vilket indikerar att TT var omtöcknad eller tom medvetslös innan strypningen.

TT vaknar till för några sekunder i dödsångest och panik när hon hör att det ringer på dörren och gör ett sista försök att påkalla hjälp.

Därav inga rivsår etc på mördaren.

JJ vet exakt vilket blodkärl hon behöver strypa och tar ett fast tag och trycker till med full kraft.

Blodtrycksfall sker omedelbart och döden är nära.

JJ håller tills hon är säker på att TT är död.

Att JJ sitter på TTs bröstkorg påskyndar dödsfförloppet.
Senast redigerad av TorsteniSthlm76 2023-03-30 kl. 21:18.
Citera
2023-03-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulietteHas
Jag tror verkligen hon saboterar för JJ med flit. Tänk om du var försvarare åt en ondskefull mördare, hade inte du också kommit med helt galna och överdrivna påståenden för att sabba försvaret

Jag hade aldrig blivit brottmålsadvokat för jag tycker att många gör allt för att göra livet lättare för vidriga människor i många fall.

Jag tror inte Clea gjorde så för att sabba. Jag tror nog mer att hon gjorde så för att hon är dålig. MHs advokat framför sakerna på ett sådant sätt så att man lyssnar medan Clea gör det sämre än vad en gymnasieelev hade gjort det.
Citera
2023-03-30, 21:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, nu vet vi ju inte om det var planerat mord från Nöjet direkt efter bråket, men redan där var ju Maja med för att kolla efter Tove flera gånger. Hon har vetat om Johannas mordiska och hatiska tankar och kan inte vara främmande för att något hemskt skulle kunna hända.

Hon vet om mordbränningarna ju...

Så på sätt och vis har hon delaktig i det som hände, för det kan inte varit helt främmande att JJ velat skada Tove. Och knakse därför Maja inte erkänner om hon vet mer, t ex kan hon ha hört/sett men vill inte erkänna detta, pga av att hon känner stor skuld.

När mordet väl är ett faktum, har hon inte larmat, inte gjort något för att avslöja brottet. Hon har medverkat till att hjälpa JJ med bortforslingen, och sedan suttit tyst väldigt länge, medan anhöriga har haft ångest och fruktansvärt med letande efter sin Tove.

Så även om hon varit manipulerad och helt förstörd, har hon inte motverkat till att Tove följde med hem, inte avslöjat något hemma, eller i förhör berättat minsta lilla förrän man hittat Tove.

Så visst, hon har verkligen varit involverad och delaktig i flera stycken, även om det inte varit aktivt, utan passivt.

Men även Stefans begdragna hustru ljög ju både för sin egen vän, i förhör och i rätten, trots att hon måste ha fattat att Stefan var skydlig till mord. Vet inte hur man kan bli så manipulerad eller hur hon kunde göra det.
När jag skrev involverad I allra högsta grad, tänkte jag juridiskt.

Jag tror inte att M var medveten om vad som var i görningen, hon var helt säker inte delaktig i dödandet och jag har börjat tvivla på om hon var vaken.

Trots att hon upplevde obehag kände hon sig tvingad att bära. Jag tror att hon insåg att de inte kunde lämna T i trappan när J inte orkade mer och att hon var rädd för J nog är en efterkonstruktion. Rädslan för J tror jag faktiskt att Svegfors och polisen hjälpte till att plantera, lite så som Sangborn hävdade. Frö till den fanns nog, men att det fick hjälp att gro. Och att hon under tiden i häktet började lägga ihop ett och ett och se Js svarta baksida. Då tror jag rädslan fick ett ansikte.

M föreföll genuint chockad när hon under förhöret berättade om lakanspaketet, bärandet och dumpningsresan. Jag tror att det tog lång tid med kaos i huvudet, innan hon orkade släppa ner poletterna en och en och börja sätta ord på de traumatiska upplevelserna.
Citera
2023-03-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
MH har förmodligen sovit. JJ försöker desperat att påstå att mordet skulle ha skett innan MH gick och la sig för att vila.

JJ dunkade TTs huvud hårt i badrumsgolvet, TT hade dessförinnan slagit i huvudet efter hon blivit fälld av JJ vilket indikerar att TT var omtöcknad eller tom medvetslös innan strypningen.

TT vaknar till för några sekunder i dödsångest och panik när hon hör att det ringer på dörren och gör ett sista försök att påkalla hjälp.

JJ vet exakt vilket blodkärl hon behöver strypa och tar ett fast tag och trycker till med full kraft.

JJ håller tills hon är säker på att TT är mördad.

Jo jo, men det är ju Majas roll som är den oklara.
Citera
2023-03-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Man får ge lite cred till clea som hittat på nya och roliga ord och meningar.

Sherlock Holmes syndrom
Savannen frysning
Brott lösande AI dator

Vad är det mer för kul hon skapat?

Hur fan kan det vara okej att hon kränker rättsläkaren på det sättet? Ärligt talat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Ja men sinnesundersökningen syftar bara till om man ska kunna döma till fängelse eller ej.

Har någon skrivit något annat är den ut i det blå.

Absolut fängelseförbud är f.ö. avskaffat.

Ville bara uppdatera att det var i personutredningen som de skrev att hon var lämplig för samhällstjänst, så jag mindes fel där, det var inte i p7. I P7 stod det där om att det inte fanns tecken på grandiositet osv, men fokus på om det förelåg psykisk störning under brottet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poesidamen
Visst tar de i beaktning också gällande återfallsrisk? Med JJ känns det ju som att detta kunde ha hänt när som helst innan, och även kan hända igen, med tanke på hur hon verkar vara som person. Därav borde hon få livstids fängelse. Gällande MH så tänker jag att hon kommer vara djupt påverkad av vad som hänt, resten av sitt liv. Och troligast inte kommer att låta sig utsättas för liknande sällskap igen. Även hur hon deltog i brotten, så skulle det aldrig hänt utan J. M ska absolut ha sitt straff, men jag tänker att hon borde dömas för brott mot griftefriden. Jag tror även att hon inte kommer att kunnas dömas för mord utan rimligt tvivel. Dock kan det ju bli annar utfall i hovrätten om åklagaren då ändrar rubriceringen till t ex medhjälp till mord. Då är det nog mycket större chans att hon döms för än grovt griftefridsbrott.

Återfallsrisk är inget som påverkar hur domen faller ut. Däremot påverkar det om man får livstid och därefter vill få det tidsbestämt.
Citera
2023-03-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

JJ håller tills hon är säker på att TT är död.

Du var ju inte lite efterbliven. Vad talar för att Maja talar sanning? Och vad i hela helsike menar du med att TT "vaknade" av att det ringde på dörren? Att tappa medvetet är inte som att somna, man "vaknar" inte av ljud när man tappat medvetandet genom strypning ditt dumma as.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in