2023-03-30, 08:54
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nja, hade vi varit själva hade vi helt säkert ringt 112 direkt. Men om någon person med stor psykologisk makt över dig säger åt dig att göra något annat, är risken stor att du gör vad du blir tillsagd, särskilt om du är lite psykologiskt svagare. Återigen är detta något som vi med lite livserfarenhet och sunt förnuft enkelt kan inse. I alla fall de av oss med ledarerfarenhet.

Det MH berättar om hur hon och JJ blir vänner ligger också i linje med hur t.ex. rekrytering till kriminella gäng typiskt går till. MH befann sig långt ner på Maslovs trappa, och JJ tog henne uppåt på den. Att det är värt ett pris har vi sett många reella exempel på, även kriminella pris. Det är inte så konstigt. Just därför jag nämnde vanlig psykologundersökning i ett annat inlägg nyss.

Vi vet väl ingenting om stor "psykologisk makt" , det är ju bara vad M vill att alla ska tro nu. Att hon gör sig till ett offer är nog helt enligt hennes och advokatens plan. Sen att folk går på sånt, ja det är bara sorgligt.
Citera
2023-03-30, 08:56
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Men snälla. Hon bevittnar inte ett, utan FLERA mordförsök som Johanna genomför utan att backa undan från vänskapen eller meddela föräldrar/polis/whatever.

Utöver det du skriver så vågar jag inte ens tänka på vad dessa 2 nötter har pratat om att göra för hemska saker, hållt T I armarna eller inte spelar fan ingen roll hon är sä jävla medskyldig till hela soppan.
Tur ändå att de är så jävla korkade för vem stod näst på tur om de inte torskat ? Eller är det rent av inte första gången ?

Sjuka jävla människor !
Citera
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolineMM
Fast hade man det? Om man är i en relation där man är bevisligen undergiven?
Med tanke på hennes lojalitet till JJ så tror jag helt ärligt inte att hon vågade, med risk för att kanske falla offer själv.

Bevisligen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Har du varit i en liknande relation som Maja och Johanna har? Det är då fan inte lätt att ta sig ur en sådan, och självklart vill man inte svika sin vän. Maja var säkerligen också rädd för Johanna, klart som fan hon inte vågar säga emot eller kontakta polis eller liknande när Johanna var kapabel till att mörda, kanske skulle hon själv bli offer.

Självklart har jag inte varit bästis med en som anlägger mordbränder, nej. Vad är det ens för fråga.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolineMM
Fast hade man det? Om man är i en relation där man är bevisligen undergiven?
Med tanke på hennes lojalitet till JJ så tror jag helt ärligt inte att hon vågade, med risk för att kanske falla offer själv.

cidertider kan inte riktigt skilja på vad vi med livserfarenhet och sunt förnuft kan inse, och vad en person som MH har förmåga att göra och inte göra i en situation som den som MH befann sig i.

Du har så klart helt rätt i det du skriver.
Citera
2023-03-30, 08:58
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Bevisligen

Bevisningen INTE!
Citera
2023-03-30, 08:58
Medlem
Citat:
Nja, det sker som regel en hel del sammanblandningar i den typen av liverapportering som du hänvisar till, FUP däremot är som regel utskrivet från inspelade förhör. Tror på att det var exakt det hon sa, när jag hör det själv. Vem vet, kanske finns i någon av inspelningarna.

Det finns ingenting i hennes historia som är orimligt. Hade du inte varit full av förutfattade meningar hade du sett det.

Problemet med MHs berättelse i FUP är väl framförallt att hon fortsätter hålla fast vid att hon kräkts och därmed varit i badrummet. Och då måste lägga in detta med att Ts kropp måste varit nån annanstans (garderob, förråd osv.)
Och att hon bett om en cheeseburgare, det är också lite märkligt sett till tiden osv.

Som att hon vill fortsätta vara lojal med berättelsen de kommit överens om. (Edit : trots att hon också bekänt en massa) Det gör det ju väldigt rörigt.

Plus det där med telefonens stegräkning, det är ju väldigt klurigt att få ihop.
Citera
2023-03-30, 08:59
Medlem
Citat:
Hon har alltså inte bevittnat dem.

Jag vet att hon i ett sammanhang skrev att hon låg hemma och bad att inget skulle hända den natten. Då var det definitivt inte så att hon "satt och väntade".

Har du någon referens till det du skriver?

Jag kan inte leta fram referens nu, är på jobbet. Hon satt bla. i ett tält i skogen och väntade när Johanna startade en brand. Man kan vara vittne på flera sätt, inte bara med blotta synen.
Citera
2023-03-30, 09:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Vi vet väl ingenting om stor "psykologisk makt" , det är ju bara vad M vill att alla ska tro nu. Att hon gör sig till ett offer är nog helt enligt hennes och advokatens plan. Sen att folk går på sånt, ja det är bara sorgligt.

Du har bevisligen varken livserfarenhet eller sunt förnuft. Vi vet massvis med saker som framkommit i förundersökningen och under rättegången. Du är dock nödvändigtvis inte inkluderad i "vi".

Ett exempel på vad vi vet är vad MH och vittnen har berättat om deras relation.
Citera
2023-03-30, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Alla som var rädd för Johanna var nog också lite rädd för Maja, för dom literally satt ihop. Bråkade du med Johanna så fick du Maja på köpet.
Det är Johanna som förstört henne, egentligen är hon världens mest genuina person som aldrig vill någon illa, men hon måste ju vara lojal mot sin ledare.
Maja vågade inte ens se våldsfilmer såsom Beck, hon är absolut inte en farlig person.
Det sista du skriver håller jag inte med om. Man är inte gullig och snäll om man inte gör något när man vet att någon håller på bli innebränd. Jag tror hon har ett mörker i sig. Därav att hon kan sitta och skratta med JJ och hata andra människor medans dom gör låt texter. Är man normal lägger man benen på ryggen direkt. Även om man inte vill se våldsfilmer kan man vara farlig.
Citera
2023-03-30, 09:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag kan inte leta fram referens nu, är på jobbet. Hon satt bla. i ett tält i skogen och väntade när Johanna startade en brand. Man kan vara vittne på flera sätt, inte bara med blotta synen.

Men bevittnar inte en mordbrand om man sitter i ett tält i skogen och väntar under tiden mordbranden anläggs på annan plats.

MH kanske satt där och väntade just för att hon inte ville vara delaktig i gärningen. Annars hade hon väl hängt med och sett till att det tändes på ordentligt.
Citera
2023-03-30, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Tänk om MH bara hade varit smart nog att lägga sig ned på marken efter de lyft in Toves kropp i bilen. Bara vägrat följa med på den hemska resan och sedan bett nån i huset om hjälp eller ringt 112 efter JJ åkt. Jag fattar inte hur hon vågade kliva in i den bilen med ett lik och en mördare. Jag hade varit så rädd så mina ben hade inte burit mig vid det tillfället.

Ja, eller tänk om hon skulle dra från JJ's lägenhet medans J var på McDonalds, då hade MH chansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in