2023-03-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Jag hittar inte heller.
Hittade en länk nu
https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-tredje-dagen-av-rattegangen-i-tove-fallet-har
Citera
2023-03-30, 08:43
Medlem
Nu har de lagt upp den.

https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-tredje-dagen-av-rattegangen-i-tove-fallet-har
Citera
2023-03-30, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Jag hittar inte heller.

Länk till dagens förhandling, någon?
Citera
2023-03-30, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Någon som får upp nya länkar för dagens live rapportering? Jag får bara upp gamla när jag googlar.

Citera
2023-03-30, 08:47
Medlem
cidertiders avatar
Citera
2023-03-30, 08:47
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack då förstår jag
Men det märkliga är att rätten köper J beskrivning

Vi vet väl inte om rätten köper Johannas beskrivning?
Det får vi inte veta förrän domen kommer.
Citera
2023-03-30, 08:48
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Men snälla. Hon bevittnar inte ett, utan FLERA mordförsök som Johanna genomför utan att backa undan från vänskapen eller meddela föräldrar/polis/whatever.

Har du varit i en liknande relation som Maja och Johanna har? Det är då fan inte lätt att ta sig ur en sådan, och självklart vill man inte svika sin vän. Maja var säkerligen också rädd för Johanna, klart som fan hon inte vågar säga emot eller kontakta polis eller liknande när Johanna var kapabel till att mörda, kanske skulle hon själv bli offer.
Citera
2023-03-30, 08:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Sen hade ju vi med livserfarenhet och sunt förnuft ringt 112. Men Maja har varken det ena eller det andra, dessutom så blockeras ju hennes hjärna några dagar senare patetiskt

Nja, hade vi varit själva hade vi helt säkert ringt 112 direkt. Men om någon person med stor psykologisk makt över dig säger åt dig att göra något annat, är risken stor att du gör vad du blir tillsagd, särskilt om du är lite psykologiskt svagare. Återigen är detta något som vi med lite livserfarenhet och sunt förnuft enkelt kan inse. I alla fall de av oss med ledarerfarenhet.

Det MH berättar om hur hon och JJ blir vänner ligger också i linje med hur t.ex. rekrytering till kriminella gäng typiskt går till. MH befann sig långt ner på Maslovs trappa, och JJ tog henne uppåt på den. Att det är värt ett pris har vi sett många reella exempel på, även kriminella pris. Det är inte så konstigt. Just därför jag nämnde vanlig psykologundersökning i ett annat inlägg nyss.
Citera
2023-03-30, 08:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Hon har varit delaktig i planering och suttit och väntat på Johanna när hon tuttat på.

Hon har alltså inte bevittnat dem.

Jag vet att hon i ett sammanhang skrev att hon låg hemma och bad att inget skulle hända den natten. Då var det definitivt inte så att hon "satt och väntade".

Har du någon referens till det du skriver?
Citera
2023-03-30, 08:52
Medlem
Dagens rättegång börjar 09.30
Citera
2023-03-30, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Sen hade ju vi med livserfarenhet och sunt förnuft ringt 112. Men Maja har varken det ena eller det andra, dessutom så blockeras ju hennes hjärna några dagar senare patetiskt

Fast hade man det? Om man är i en relation där man är bevisligen undergiven?
Med tanke på hennes lojalitet till JJ så tror jag helt ärligt inte att hon vågade, med risk för att kanske falla offer själv.
Citera
2023-03-30, 08:53
Medlem
Håller med de som tycker att förhören var lama eller tama.

Har varit på mordrättegångar med helt annat driv från åklagarsidan. Han har väl en plan kan man tänka. Men den väg han valt är hans. En annan åklagare hade haft sin väg.

Nu blir det garanterat Hovrätten som kommer få sista ordet i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in