2023-03-29, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Sen är det inte statens, eller någon annans angelägenhet om folk amorterar eller inte. Det ska var och en få avgöra själv i samråd med banken som tillhandahåller krediterna.
Det blir skattebetalares angelägenhet när staten går in och reder ut banker i kris.
Citera
2023-03-29, 23:01
Medlem
Citat:
Varför skulle folk börja krascha sina bilar eller privatekonomi med avsikt?
Sluta slingra dig.
Citera
2023-03-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hm så vad du säger nu är att det är inte fallande räntor som drivit upp bostadspriserna utan stigande löner.
Vid tidigare ränteuppgångar så har stigande löner vunnit stort och påverkan från stigande räntor var helt försumbart.

Är det din förklaring?
Du är inte så tydlig i dina förklaringar, om jag skall uttrycka mig väldigt diplomatiskt.
Nu är du dum på riktigt, reallöneökningar eller mindre boendekostnader verkar positivt. Titta nu fick jag med dina elpriser. Nä stigande boendekostnader har påverkat lika mycket som minskande. SCB har facit, vilket jag länkat till tidigare. Det går bra att citera mig.
Citera
2023-03-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är det någon som ser var skribenten Lugnochro visar att det är räntorna som drivit upp bostadspriserna?

Jag hittar inte det. Jag ser bara trams och anekdotiska berättelser som inte säger något om frågan.

Och så enfaldigt repeterande av trossatsen.

Räntorna bidrar ju i att ge folk mer känsla av att ha ok månadskostnad. Men det som driver priser på tillgångar mest är när folk förväntar sig att priset ska upp.

På samma sätt som när folk köper en aktie i Apple nära all time high, så kan folk köpa en bra bostad till för högt pris.

När massan av marknadens deltagare börjar förvänta sig sjunkande priser så går priset ner.

När folk sen tror att en botten är nådd så hoppar de på tåget igen. Det kan gå jättefort eller jättelångsamt.
Citera
2023-03-29, 23:31
Medlem
Citat:
Jag har inte hävdat att Sverige är kommunistiskt för att det finns amorteringskrav. Du missuppfattade.

Sen är det inte statens, eller någon annans angelägenhet om folk amorterar eller inte. Det ska var och en få avgöra själv i samråd med banken som tillhandahåller krediterna.

Amorteringsfria lån. Ränta till graven.
Riktigt pajassystem.
Citera
2023-03-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Herregud. Ha, ha. Försök hitta en 4:a för 8-9000 kr. Det finns inte längre. Vilken dröm. Möjligtvis något mögligt källarutrymme nånstanns där man inte vill ha in sina barn.

Om vi skulle behöva flytta från vår bostadsrätt finns inget billigare alternativ.

Nä, det blir till att bita ihop och försöka satsa på högre inkomster.

Jag syftar givetvis till månadskostnaden för en BR.
Citera
2023-03-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Amorteringsfria lån. Ränta till graven.
Riktigt pajassystem.

Haha ja vafan. Hur kan man ens argumentera mot amorteringskrav? Om nu banken inte får folk att betala sina lån (vilket de såklart inte gör eftersom allt de vill är att tjäna pengar) så är det givetvis statens uppdrag att se till att det görs eftersom vi ur ett samhällsekonomiskt givetvis inte kan ha en massa tomtar som bara belånar tillgångar i all oändlighet.

Jag säger precis som med ICA-handlarna höjda priser senaste tiden: man behöver inte göra så jävla mycket i vinst hela tiden. Om bankerna skulle tänka på Sverige som nation och dess framtid istället för att bara vilja kräma ränta ur folk så skulle vi inte ha de problem som många står inför idag. Jag tror att såväl SEB som Swedbank har råd att göra mindre eller ingen vinst ett par år i rad för att samhället ska må bättre.
Citera
2023-03-30, 00:14
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Haha ja vafan. Hur kan man ens argumentera mot amorteringskrav? Om nu banken inte får folk att betala sina lån (vilket de såklart inte gör eftersom allt de vill är att tjäna pengar) så är det givetvis statens uppdrag att se till att det görs eftersom vi ur ett samhällsekonomiskt givetvis inte kan ha en massa tomtar som bara belånar tillgångar i all oändlighet.

Jag säger precis som med ICA-handlarna höjda priser senaste tiden: man behöver inte göra så jävla mycket i vinst hela tiden. Om bankerna skulle tänka på Sverige som nation och dess framtid istället för att bara vilja kräma ränta ur folk så skulle vi inte ha de problem som många står inför idag. Jag tror att såväl SEB som Swedbank har råd att göra mindre eller ingen vinst ett par år i rad för att samhället ska må bättre.

Bra och sunt inlägg!

Tyvärr så krävs det nog krav även på SEB, Swedbank & SHB som ju redan gnäller över den Bankskatt som nu finns ( för att vara en buffert uti fall att det går snett ).

Men med mindre girighet så löser vi många av problem, små som stora.

För övrigt så känns det som om det kastas hårda ord hit och dit här i onödan, eller hur!

INGEN av oss VET vad som kommer i framtiden, men alla har vi en åsikt, en förhoppning & en analys.

Men att smutskasta varandra löser varken privatekonomi eller ränteläget.

Kan i alla fall bidra med att det nu v e r k a r vika i USA och oavsett vad Sverige gör så får vi det mesta från vad Usa gör eller inte gör.

Penningmängden verkar nu tack och lov minska där och om man frågar MIG så är det PENNINGMÄNGD (M3) som är den största boven i all denna prisuppgång främst på bostäder, men som till slut tog fart även på detaljhandel och matpriser.

p.s (Dollar är 60% av all valuta!)
Citera
2023-03-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Det blir skattebetalares angelägenhet när staten går in och reder ut banker i kris.

Enligt ny lagstiftning sedan 2016 så kommer staten endast täcka 100.000 euro per person & bank/institut. https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/nyheter/2016/Insattningsgarantin-galler-aven-med-ny-bankkrislagstiftning/
https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/2015/krisdirektiv-och-spararnas-pengar-vad-galler
Citera
2023-03-30, 05:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Den intressanta är avgift och ränta och driftkostnader. Amorteringen är en ökning av det egna kapitalet och räknas givetvis inte in i kostnaden. Här ett konkret exempel:

1a i Södermalm för 3,2 miljoner: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-sodermalm-stockholms-kommun-helgagatan-36b-19790623

Vid maxbelåning: bolån 2720000kr, kontantinsats 480000kr

Räntekostnad efter skatteavdrag vid 4,5% ränta: 7140kr
Avgift: 2278kr
Alternativkostnad (utebliven avkastning om 2,5% på kontantinsatsen 480000kr, efter skatt): 700kr

Total månadskostnad: 10118kr

Ovanstående är förmodligen runt hälften av det man får punga ut som andrahandshyresgäst. Jag vet vilket som är det solklara valet.
Amorteringen är en månadskostnad eftersom du måste betala amorteringen.
Om du nu skall lajva ekonom så kan du väl lägga in tappet i realvärde i kalkylen?
Säg 5 % för året? En nätt liten summa på 13 333 kr/ mån.
Citera
2023-03-30, 05:28
Medlem
Jag får en bestämd känsla av att problemet med höga bostadslån är ett regionalt problem, stockholmsproblem, som inte har så mycket att göra med de realproduktiva delarna av Sverige.

Att några anställda inom handel, statlig administration, media, kultur, restaurangnäring etc. etc kan tänkas få gå ifrån hus och hem kan nog resten av Sverige överleva. Det kan rent av bli en positiv inverkan med en rationalisering inom ovanstående yrkesgrupper. Kläder får vi nog tag på, administration har vi redan nog av, spela kasperteater och banka på bongotrummor kan vi själva göra hemma. Mat och dryck, , kan vi fixa hemma.

Visst kan det bli en privat omställning men så länge det inte drabbar det vi direkt verkligen lever av, exportnäringen, så finns ingen anledning till oro.
Citera
2023-03-30, 06:54
Avslutad
Citat:
Jag bor inte med WT-grannar så det är lugnt för min del.

Varken du eller någon annan har rätt att bestämma hur andra ska sköta sin privatekonomi. På samma sätt som du vill sköta ditt egna liv utan att någon annan säger åt dig att göra si och så, din lilla WT.

Men i dagens ekonomiska modell är ju inte din ekonomi privat. Den är statlig. Ditt lån har du fått för vi har manipulerat låga räntor. Inflationen ljuger dom om och har legat 10%+ senaste 30 åren. Nu är den 30%. Sen har du ränteavdrag. I en kapitalistisk ekonomi skulle vi inte ha en centralbank, vi skulle inte ha FIAT, vi skulle ha en ränta idag i Sverige på 30%. Inget med din ekonomi är.privat, din jävla svensk. Jag behöver inte ta till hårdare skällsord än så, för finns det något mer patetiskt och värdelöst idag än en svensk. 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in