Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Haha ja vafan. Hur kan man ens argumentera mot amorteringskrav? Om nu banken inte får folk att betala sina lån (vilket de såklart inte gör eftersom allt de vill är att tjäna pengar) så är det givetvis statens uppdrag att se till att det görs eftersom vi ur ett samhällsekonomiskt givetvis inte kan ha en massa tomtar som bara belånar tillgångar i all oändlighet.
Jag säger precis som med ICA-handlarna höjda priser senaste tiden: man behöver inte göra så jävla mycket i vinst hela tiden. Om bankerna skulle tänka på Sverige som nation och dess framtid istället för att bara vilja kräma ränta ur folk så skulle vi inte ha de problem som många står inför idag. Jag tror att såväl SEB som Swedbank har råd att göra mindre eller ingen vinst ett par år i rad för att samhället ska må bättre.
Bra och sunt inlägg!
Tyvärr så krävs det nog krav även på SEB, Swedbank & SHB som ju redan gnäller över den Bankskatt som nu finns ( för att vara en buffert uti fall att det går snett ).
Men med mindre girighet så löser vi många av problem, små som stora.
För övrigt så känns det som om det kastas hårda ord hit och dit här i onödan, eller hur!
INGEN av oss VET vad som kommer i framtiden, men alla har vi en åsikt, en förhoppning & en analys.
Men att smutskasta varandra löser varken privatekonomi eller ränteläget.
Kan i alla fall bidra med att det nu v e r k a r vika i USA och oavsett vad Sverige gör så får vi det mesta från vad Usa gör eller inte gör.
Penningmängden verkar nu tack och lov minska där och om man frågar MIG så är det PENNINGMÄNGD (M3) som är den största boven i all denna prisuppgång främst på bostäder, men som till slut tog fart även på detaljhandel och matpriser.
p.s (Dollar är 60% av all valuta!)