Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-15, 15:59
En del har ju påstått att när bostadspriserna faller så får du visserligen mindre då du säljer men du köper också billigare. Än har vi inte sett den filosofin i nån verklig mening. Folk kämpar med näbbar och klor för att inte göra förlust. Så det tänket existerar knappt.
Citera
2023-03-15, 16:10
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Pausa halmgubbarna en minut.

Här är ett par enkla frågor som du kan besvara med en mening innehållande ett procenttal.

1) Hur mycket har den svenska bostadsmarknaden hittils sjunkit från toppen i reala priser?
2) Hur mycket sjönk den svenska bostadsmarknaden som mest från toppen i reala priser under 90-talskrisen?
3) Hur stor är den största bostadskraschen efter andra världskriget i ett OECD-land i reala priser? Bonuspoäng om du även anger rätt land.
4) Hur mycket behöver den svenska bostadsmarknaden sjunka ytterligare nominellt för att det ska anses vara den största kraschen i reala priser sedan andra världskriget i ett OECD-land?

Facit finns och siffrorna är enkla att ta reda på.

5) Och så en subjektiv fråga: hur stor behöver kraschen vara (nominellt eller realt) för vad du anser vara en "sprucken bostadsbubbla".
Hoppas du ger svaren även om han inte svarar. Blev sjukt nyfiken.
Citera
2023-03-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Hoppas du ger svaren även om han inte svarar. Blev sjukt nyfiken.

Du hittar samtliga svar i detta tidigare inlägg, inkl en tabell som visar de 9 största bostadskrascherna i reala värden:

Vad som saknas är en tabell över något mindre bostadskrascher, inkl den vi hade i Sverige mellan 1990-1995. Men den hittar man här (också reala värden):
Citera
2023-03-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Bostäder är fortfarande en trygg och bra investering på sikt. De som flippar bostäder i hopp om att tjäna snabba pengar delar jag inga sympatier med. Men räkna inte med något större prisras då byggande har stannat och det fortfarande förekommer white flight i stor utsträckning.

Bostaden har varit en mycket god affär för oss och många andra
Absolut har man kunna tjäna pengar på bostäder förr. Jag har själv flippat en del nya BRF och tjänat några miljoner. Det har varit mycket spekulation, uppemot 60-80% i vissa nybyggen. Nu är dock de tiderna över.
Citera
2023-03-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Ryss.

Oljan rasar

https://www.marketwatch.com/investing/future/cl00

Å du tror på mer räntehöjningar i en lågkonjunktur.

Återigen har riksbanken gjort rätt,lågkonjunktur är på gång

https://www.di.se/rantor/
Marknadräntor sjunker.
Nä RB kommer troligen höja 50p eller 75p enligt proffsen i April. Kärninflation fullkomligt rusar och det är RB viktigaste siffra. Ingen lyssnar liksom på dig tyvärr. Prisraset kommer att fortsätta, var så säker. Blev en tjurfälla som vaggade in de mest intellektuellt svaga bara.
Citera
2023-03-15, 16:42
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En del har ju påstått att när bostadspriserna faller så får du visserligen mindre då du säljer men du köper också billigare. Än har vi inte sett den filosofin i nån verklig mening. Folk kämpar med näbbar och klor för att inte göra förlust. Så det tänket existerar knappt.

Många har nog fortfarande en vision om att de ska kunna sälja sitt gamla boende, flytta in i något annat - kanske lite mindre - och få två-tre miljoner över att festa för
Citera
2023-03-15, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du gör fel när du tror att alla andra går på känsla bara för att du gör det.

Jag lutar mig som alltid mot mätdata.
Hushållens konsumtion har inte backat så som man kunde vänta sig med den räntekänslighet som kommunicerats i forumet. Den har knappt backat alls. Och därmed har inte inflationen kylts ned så som RB hade väntat sig.
Du får släppa känslorna och exponera dig för mätdata.
Jag är ense med riksbanken och omvärlden om att svensk konsumtion är extremt räntekänslig p g a den höga privata belåningar i bl a klubbmedlemskap. Jag gav dig tidigare RB rapport i ämnet. Och det är ingen munter läsning. Du kommer tids nog få din mätdata nedtryck i halsen, var så säker. Tillsvidare så måste vi utgå ifrån logik om vart det barkar, lägg din känslobias åt sidan, och räkna på det. Den med något över genomsnittsbegåvning inser då detta direkt VSK (vilket skulle visas) många BLTs blir stekta. Tyvärr är det färre Svenskar än 50% som nåt IQ100, kika på Japan där ligger man över IQ100 i snitt. Intressant bostadsmarknad i Japan där man inte belånar sig över sin kompentensnivå.
Citera
2023-03-15, 17:04
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Du hittar samtliga svar i detta tidigare inlägg, inkl en tabell som visar de 9 största bostadskrascherna i reala värden:

Vad som saknas är en tabell över något mindre bostadskrascher, inkl den vi hade i Sverige mellan 1990-1995. Men den hittar man här (också reala värden):
Tackar. Wow. Med tanke på att jag förlorade ca 200% av mitt totala innehav i bostad och firma i början på nittiotalet så verkar det ju inte som det är några sötebrödsdagar framför oss.
Citera
2023-03-15, 17:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfside
”Efter en liten uppgång under 2019 sjönk andelen rörlig ränta mer och mer och villaägarna lämnade i högre utsträckning än bostadsrättsägarna den korta räntan. I mars 2022 var andelen 38 procent för bostadsrättsinnehavarna medan endast 30 procent av villaägarnas bolån var med rörlig ränta.”

Källa:SCB
Det där ser ut att gälla NYA lån.
Men jag ska ta och se om jag hittar igen min källa. Och se vad den sa att det gällde. Blir lite osäker. Men där var det klart och tydligt ca 50% på 3-mån bindningstid.

-----------
Detta var inte min källa men det är ju en källa. https://www.swedishbankers.se/media/5393/1407-sbf-rapport-bolaanemarknad-2022_se02.pdf
Se fig 4.9 som anger nya bostadslån med rörlig ränta. För Sverige anges ca 48%.

--------------------
Stod lite mer intressant:
* 64% av hushållen äger sin bostad.
* Av dessa har 81% bostadslån.

Så när bubbelpratarna talar om BLT är det bara 52% av hushållen dom kan tala om. Och av dessa 52% lär ju en del ha ganska försumbara lån.

De övriga 48% som inte är BLT då får vi väl anta har blancolån. Bubbelpratarna lär väl vara SMS-låne-torskar.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-03-15 kl. 17:54.
Citera
2023-03-15, 17:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag tycker faktiskt inte att -~10% är så märkningsvärt med tanke på finanskrisens magnitud.

Det såg vi 2017-2018 också trots relativt goda tider och från mycket högre nivåer än 2008.

Ja. De är ett derivat för framtida styrräntor. De är inte frikopplade annat än på mycket kort sikt och beroende på durationen. Det påverkar bundna boräntor här och nu.

Men allt från 2-årspapper till 10-årspapper faller idag.
Marknadsräntorna faller pga marknaden säljer aktier och köper obligationer, räntemarknaden flödas med kapital och priset på obligationer med längre löptider faller.
Det är en flykt från risk och motverkar centralbankernas bantning av balansräkningarna och snarare ökar behovet av höjning av styrräntan om något.
Kärninflationen tuggar på både i USA och Sverige så räntorna måste upp mer och snabbare.
Citera
2023-03-15, 18:12
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Sitter bara och gapar över dagens siffror, 12%!

Ja. Stannar man upp och tänker efter är det helt chockerande.

Lönen räcker knappt till något i den utvecklingstakten!
Citera
2023-03-15, 18:19
Medlem
tripprapporters avatar
Risken ökar för mer än 100 punkter vid midsommar. Inga problem såklart eftersom liksom-fb sagt att bostadsmarknaden tål även 10% ränta utan att gå ner, men ändå intressant.

Citat:
Inflationssiffrorna har fått Swedbank att ändra sin prognos för hur mycket Riksbanken kommer att höja sin styrränta med. Nu tror banken att den höjs med 50 punkter (0,5 procentenheter) i slutet av april.

– Men risken är att det blir 75 punkter. Och vi har också ändrat till ytterligare 50 punkter i juni, säger Persson.

I dag ligger styrräntan på 3 procent. Vi är alltså uppe i minst 4 procent innan midsommar?

– Ja. Det är skälet till att jag är bekymrad. Många har det redan tufft och nu går det åt helt fel håll.

https://www.dn.se/ekonomi/bankekonom-riksbanken-lar-hoja-rantan-med-en-procentenhet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in