2023-03-28, 19:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De var det under en period. Ryssland har löst dilemmat till en kostnad men i alla fall löst.

De sprider ut sina lager och har falska lager och HQ. Dessutom har ryssarna blivit bättre på skjuta ner projektilerna.Så kostnaden är en jobbigare logistik.
Absolut, lösningen försvagar deras redan usla logestik, och det för en handfull pjäser,

Citat:
Starlink gör att Ukrainarnas kill chain är kortare och deras command and control är bättre än utan.

mjo, skillnaden är väll att starlink beställer man online om man vill ha en, med vissa undtag då enligt täckningskartan, men visst, Musk skulle ju kunnat "släckt ner" starlink i ukraina, men det känns onödigt ryskt...

officelt så ska tydligen 22`000 system tydligen användas i ukraina, musk pröjsar för ca 3000 av dem.
förmodligen därför drönare fortfarande flyger runt trots att musk inte vill bidra till det....
Citera
2023-03-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du har missförstått hela den här specialoperationen. Den syftar i första hand till att avmilitarisera Ukraina. Det sker exempelvis i Bakhmut med hjälp av ryskt övertag i artiller. Även i strategiskt övergivna Kherson, där ukrainska trupper fastnat i en djävulsk rävsax väster om floden. Efter avmilitariseringen kan ryssen promenera in varhelst han önskar utan nämnvärt motstånd. Har du inte begripit detta ännu?

Absolut de sitter fast i en rävsax mellan Dnipro och Elbe.

Fan vad skönt att läsa här. Man förstår ju att vår västliga dominans är garanterad i 1000 år när motståndet är så svagt.
Citera
2023-03-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det förstår alla:

Ledaren för Rysslands säkerhetsråd (ett organ som leds av Putin och har hand om landets säkerhetsfrågor), Nikolaj Platonovitj Patrusjev, har nu uttalat att det är Rysslands rätt, historiskt sett, att dominera över Europa.

…och här kommer mer dagsfärskt i samma anda från TASS:
Russia knows what it fights for in Ukraine, Russians must be freed — Lavrov

https://tass.com/politics/1595599?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&u tm_campaign=smm_social_share
Citera
2023-03-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
USA har robotar till Himars som når 700km. Tack vare Trump om någon undrade.

Japp. Vem vet. Mät på en karta. 70 mil.
Ukrainska gränsen. Hemma

Va?.Kan Ukraina slå tillbaka mot Moskva/Kreml och Leninggrad??
Japp!
Citera
2023-03-28, 19:57
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det förstår alla:

Ledaren för Rysslands säkerhetsråd (ett organ som leds av Putin och har hand om landets säkerhetsfrågor), Nikolaj Platonovitj Patrusjev, har nu uttalat att det är Rysslands rätt, historiskt sett, att dominera över Europa. USA har "lurat" europeiska länder att vända sig västerut men bäst för Europa (fast vi ännu inte fattar det) är att det ryska riket återtar sin roll som ledare över oss. Blir man inte varm i magen av sådana uttalanden? Här kommer ett citat:

"Summing up, Patrushev stressed that Russia would retain its special role on the continent, despite the attempts of its opponents. "The US dominates Europe, ignoring the fact that the leading role on the continent has historically belonged to Russia. In the 19th century, it was the Russian Empire, in the 20th century, the Soviet Union. And so it will be in the 21st century," he concluded."

Hah, rysk storhetsvansinne i historieskrivandet där. Östeuropa har förvisso dominerats dels av Ryssland och dels av Tyskland. Västeuropa har historiskt aldrig någonsin dominerats av ryssland.
Citera
2023-03-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Kan vara den bästa inervjun från kriget, jag skrattade så jag grät https://twitter.com/SlavaUk30722777/status/1640406138222186496?s=20

Haha ja den där var riktigt bra. Nu kommer i alla fall stridsvagnen till nytta.

"Vad mer har du lagt vantarna på?"
"Inget jag kan berätta om"
Senast redigerad av Kukilon 2023-03-28 kl. 20:10.
Citera
2023-03-28, 20:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De som får rikligt med mat bor i huvudstaden. Jag utgår från att NK soldater har lägre IQ och sämre hälsa på grund av deras uppväxt.

"For socioeconomic reasons, pre-school children raised in the developing country of North Korea are up to 13 cm shorter and up to 7 kg lighter than children who were brought up in South Korea--an OECD member. North Korean women were also found to weigh up to 9 kg less than their Southern counterparts."

https://www.researchgate.net/publication/51421182_Height_and_weight_differences_between_Nor th_and_South_Korea

Sen är det nog att de som skickas, om de nu skickas, är säkert i bättre skick samt det finns gisslan hemma.

Jag kommer soldaten som flydde var nära döden på grund av parasiter.

https://www.bbc.com/news/world-asia-42021373

Om jag var Putin skulle jag inte ta emot NK soldater. Då det är stor risk att de sprider farliga sjukdomar. Men ryssarna släpper ut fångar som säkert har svårbotad TBC. Hur bra är det för dessa soldater i skyttegravarna. Jag tänker på spanska sjukan under WWI
Det som pågår i Nordkorea är tragiskt på så många plan att jag har svårt att förstå mig på dem som menar att landet är "fascinerande".

Var det inte du som kände någon som varit på en nordkoreansk restaurang i Bangkok, där det händer att de kidnappar gäster? Sådana saker gör det extra svårt att tro att NK skulle skicka soldater till Ukraina. (Dessutom var det ju någon i tråden som menade att NK gått ut med att det vore dåligt för landets image att förknippas med Ryssland. Haha.)
Citera
2023-03-28, 20:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Va?.Kan Ukraina slå tillbaka mot Moskva/Kreml och Leninggrad??
Japp!

Ukraina har inte fått dem och kommer antagligen inte att få dem heller eftersom de är nya. Ukraina får bara gamla system som utvecklades senast under början av 2000-talet.
Citera
2023-03-28, 20:16
Medlem
KillPus avatar
Detta med Bakhmut börjar bli pinsamt för odugliga Z-orcher.
Börjar komma skämt om ryZZidioter nu:

Man skulle ta Kiev på 3 dagar, Polen och London på 5 dagar, vara i Lissabon inom 1 vecka. Varför valde man då att prirotera Bakhmut?
Citera
2023-03-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Är Livruamaps, warmapper etc rysk propaganda nu också?

Även om det går långsamt så går Ryssland framåt. Det är ren fakta. Sen kan man tycka vad man vill om det.

Sen är Ukrainas källor precis lika opålitliga som ryska. Det pågår en precis lika stor mass-slakt av människor på båda sidor vid fronten. Det är ukrainska legionärer vittnat om.
dom senaste 6 månaderna har ryssland förlorat mark.
Citera
2023-03-28, 20:19
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Är Livruamaps, warmapper etc rysk propaganda nu också?

Även om det går långsamt så går Ryssland framåt. Det är ren fakta. Sen kan man tycka vad man vill om det.

Sen är Ukrainas källor precis lika opålitliga som ryska. Det pågår en precis lika stor mass-slakt av människor på båda sidor vid fronten. Det är ukrainska legionärer vittnat om.
Hur kommer du fram till det egentligen?

Jämför man deras track-record så stämmer det inte. Ryssland började med "vi ska inte invadera Ukraina", fortsatte med "det är inget krig" och "vi har inte invaderat Ukraina" och har sedan fortsatt i samma stil.
Vad har du för exempel på när Ukraina har haft så tokfel i det de har sagt offentligt?

Samma fråga angående ditt påstående att lika många dör på bägge sidor. Vad grundar du det på?
Den som anfaller befästa ställningar brukar alltid ha mycket större förluster än den som försvarar. Om de som försvarar dessutom har bättre stridsvilja, bättre utrustning, bättre sjukvård och bättre information så talar ALLT för att ryssen tar betydligt större förluster.
Citera
2023-03-28, 20:27
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Kan vara den bästa inervjun från kriget, jag skrattade så jag grät https://twitter.com/SlavaUk30722777/status/1640406138222186496?s=20

Tack, gjorde min dag!

Precis sett klart och reagerade på ett liknande vis. Vilken jävla legend.

Utöver hans story och tugg så tillkommer nått fantastiskt i det omaka som råder mellan "storstads-journon" (vilket jag får intrycket av) och denna sjövilda bonnjävel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in